In this study, the
purpose is to determine the misconceptions and knowledge awareness of sixth
grade students about the cell by using four tier Cell Conceptual Measuring
Tool (CCMT). The study was conducted with 388 (184 female and 204 male)
students studying at a state middle school in Izmir city center. In the
analysis of the data, descriptive statistical techniques were used. According
to the results obtained, it was determined that the students had low
conceptual understanding rates about the cell. In the other hand, it has been
determined that students respond confidently to concepts that are incompatible
with scientific facts as a result of analysis of student responses based on
confidence levels. In this context, ten different misconceptions have been
identified, four of them are strong-level and six are intermediate-level. As a
result, the presence of strong-level misconceptions within the identified
misconceptions indicates that there are misconceptions which are more tightly
adhered to the cognitive structure of the students.
Bu araştırmada altıncı sınıf öğrencilerinin hücre
bölünmeleri konusundaki bilgi farkındalıkları ile sahip oldukları kavram
yanılgılarının belirlemesi amaçlanmıştır. Araştırma, İzmir şehir merkezindeki
bir devlet okulunda öğrenim gören 388 (184’ü kız, 204’ü erkek) ortaokul
öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin hücre konusundaki bilgi
farkındalıkları ile kavram yanılgılarının tespitinde Hücre Kavramsal Ölçme
Aracı (HKÖA) kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik
tekniklerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğrencilerin hücre
konusunda düşük kavramsal bilgi düzeyine sahip olduklarını göstermiştir. Diğer
yandan öğrenci yanıtlarının güven düzeylerine dayalı analizi neticesinde
öğrencilerin bilimsel gerçeklerle uyuşmayan kavramlara kendilerinden emin
şekilde yanıt verdiği belirlenmiştir. Bu bağlamda dördü güçlü düzeyli, altısı
orta düzeyli olmak üzere on kavram yanılgısı tespit edilmiştir. Sonuç olarak,
belirlenen kavram yanılgıları içerisinde yer alan güçlü düzeyli yanılgıların
varlığı öğrencilerin bilişsel yapısına daha sıkı tutunan kavram yanılgılarının
bulunduğuna işaret etmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | February 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License