Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 6, 15.01.2024
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1325114

Abstract

Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin hasta savunuculuğu durumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini bir üniversitenin hemşirelik bölümü dördüncü sınıfta öğrenim gören 206 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Tanıtıcı Özellikler Formu ve Hemşireler İçin Hasta Savunuculuk Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzdelik hesaplaması, ortalama ölçüleri (minimum, maksimum) ve Student-t testi kullanılmıştır. Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin hasta savunuculuğu ölçeği puan ortalaması 159,67±21,49 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin alt boyutları puan ortalamalarının; tedavi ve bakım 51,35±7,65, eşitlik 34,50±4,58, hasta hakların 27,62±5,62, bilgilendirme 12,74±2,09, seçim hakkı 16,23±2,82, kültürel bakım 8,41±1,59 ve mahremiyet 8,78±1,40 olarak belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin hasta savunuculuğu ve alt boyutları puan ortalamalarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik eğitiminde öğrencilerin hasta savunuculuğu rolü kazanmaları için dersler içerisinde senaryoya dayalı vaka örnekleri ve interaktif eğitim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir.

References

  • Abbasinia M, Ahmadi F, Kazemnejad A. 2020. Patient advocacy in nurs-ing: a concept analysis. Nurs Ethics, 27(1): 141–151. https://doi.org/10.1177/ 0969733019832950.
  • Altun I, Ersoy N. 2003. Undertaking the role of patient advocate: a longitudinal study of nursing students. Nurs Ethics, 10(5): 462-471.
  • Aydemir Gedük E. 2018. Hemşirelik Mesleğinin Gelişen Rolleri. Sağlık Bilim Meslekleri Derg, 5(2): 253-258.
  • Barlem JGT, Lunardi VL, Barlem ELD, Ramos AM, Figueira AB, Fornari NC. 2015. Nursing beliefs and actions in exercising patient advocacy in a hospital context. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 49: 811-818.
  • Berman A, Snyder SJ, Frandsen G. 2021. Kozier ve Erb’s fundamentals of nursing: Concepts, process, and practice. Pearson Education, Nevada, USA, 11th ed., pp: 845.
  • Bilgiç Ş, Şahin İ. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeyleri. Süleyman Demirel Üniv Sağlık Bilim Derg, 10(3): 230-236.
  • Boland L, McIsaac DI, Lawson ML. 2016. Barriers to and facilitators of implementing shared decision making and decision support in a paediatric hospital: a descriptive study. Pediatr Child Health. 21(3): e17–e21.
  • Bu X, Jezewski MA. 2007. Developing a mid‐range theory of patient advocacy through concept analysis. J Adv Nursing, 57(1): 101-110.
  • Chen GM. 2010. The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultur Commun Stud, 19 (1): 1-9.
  • Choi PP. 2015. Patient advocacy: the role of the nurse. Nurs Stand, 29(41): 52–58.
  • Cole C, Wellard S, Mummery J. 2014. Problematising autonomy and ad-vocacy in nursing. Nurs Ethics, 21 (5): 576–582. https://doi.org/10.1177/ 0969733013511362.
  • Dadzie G, Aziato L, Aikins AG. 2017. We are the best to stand in for pa-tients”: a qualitative study on nurses’ advocacy characteristics in Ghana. BMC Nurs, 16: 61. https://doi.org/10.1186/s12912- 017- 0259- 6 1- 8.
  • Davoodvand S, Abbaszadeh A, Ahmadi F. 2016. Patient advocacy from the clinical nurses’ viewpoint: a qualitative study. J Med Ethics Hist Med, 9(5): 1-8.
  • Duruk N. 2021. Hemşirelik İşlevleri ve rolleri. İçinde: Temel Hemşirelik, Esaslar, kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, Türkiye, ss 351.
  • Erickson JI, Millar S. 2005. Caring for patients while respecting their privacy: renewing our commitment. OJIN, 10: 1.
  • Graham K. 2012. Patient advocacy in nursing practice: A systematic literature review. Tuas BA Thesis, 54(4): 5–39.
  • Hanks RG, Starnes K, Stafford L, 2018. Patient advocacy APRN Level: A direction fort he Future. Nurs Forum, 53: 15-11.
  • Kasper J, Légaré F, Scheibler F, Geiger F. 2012. Turning signals into meaning‘ Shared decision making’meets communication theory. Health Expectat, 15(1): 3-11.
  • Kurt D, Gurdogan EP. 2023. Professional autonomy and patient advocacy in nurses. Collegian, 30(2): 327-334. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.09.015.
  • Maier-Lorentz MM. 2008. Transcultural nursing: Its importance in nursing practice. J Cultural Diver, 15(1): 37-43.
  • Nsiah C, Siakwa M, Ninnon JPK. 2019. Registered Nurses’ description of patient advocacy in the clinical setting. Nurs Open, 6 (3): 1124–1132. https: //doi.org/10.1002/nop2.307
  • Olive Bola-A. 2019. Patient advocacy: a skill students can learn and practise before qualification. British J Nurs, 28: 6.
  • Peltzer JN, Cynthia S, Teel CS, Frank-Ragan E, Nelson-Brantle HV, 2016. Strategies for building advocacy skills among undergraduate and graduate nursing students. J Nurs Educat, 55(3): 177-81.
  • Ratet C, Huddleston N, Pak Y. 2011. Akut bakım hastaları, hasta güvenliğinde hastanın rolünü tartışıyor. Sağlık Yönetimi Rev, 36(2): 134–144. doi:10.1097/HMR.0b013e318208cd31.
  • Scott MD, McQueen S, Richardson L. 2020. Teaching health advocacy: a systematic review of educational interventions for postgraduate medical trainees. Acad Med, 95(4): 644-656.
  • Şermet, E. 2019. Hemşireler için hasta savunuculuk ölçeğinin geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, ss: 92.
  • Tanrıkulu F, Erol F, Ziyai NY, Gündoğdu H, Karabulut B, Dikmen Y. 2020. Hemşirelerin hasta mahremiyetini gözetme durumlarının incelenmesi. J Innovative Healthcare Pract, 1(1): 22-29.
  • Terragni L, Raustøl A. 2022. Human rights and nutritional care in nurse education: lessons learned. Nurs Ethics, 29(4): 1-12. https://doi.org/10.1177/09697330211057226.
  • Yalım NY, Göçmen Baykara Z. 2022. Hemşirelik ve etik. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, Türkiye, 1. Baskı, ss: 232.

Determining Nursing Students' Patient Advocacy Status

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 6, 15.01.2024
https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1325114

Abstract

This study was conducted to determine nursing students’ patient advocacy status. This study was descriptive. The sample of the study consisted of 206 fourth-year students studying in the nursing department of a university. Data were collected using a Personal Information Form and the Patient Advocacy Scale for Nurses. Data analyses were used number, percentage calculation, mean measures (minimum, maximum), and student t test. In this study, Patient Advocacy Scale mean score of the sub-dimensions of the scale; treatment and care 51.35±7.65, equality 34.50±4.58, patient rights 27.62±5.62, information 12.74±2.09, right of choice 16.23±2.82, cultural care 8.41±1.59 and privacy 8.78±1.40. As a result of this study, it was determined that the average score of patient advocacy and sub-dimensions of nursing students was high. It is recommended to use interactive education methods to gain advocacy among students in nursing education.

References

  • Abbasinia M, Ahmadi F, Kazemnejad A. 2020. Patient advocacy in nurs-ing: a concept analysis. Nurs Ethics, 27(1): 141–151. https://doi.org/10.1177/ 0969733019832950.
  • Altun I, Ersoy N. 2003. Undertaking the role of patient advocate: a longitudinal study of nursing students. Nurs Ethics, 10(5): 462-471.
  • Aydemir Gedük E. 2018. Hemşirelik Mesleğinin Gelişen Rolleri. Sağlık Bilim Meslekleri Derg, 5(2): 253-258.
  • Barlem JGT, Lunardi VL, Barlem ELD, Ramos AM, Figueira AB, Fornari NC. 2015. Nursing beliefs and actions in exercising patient advocacy in a hospital context. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 49: 811-818.
  • Berman A, Snyder SJ, Frandsen G. 2021. Kozier ve Erb’s fundamentals of nursing: Concepts, process, and practice. Pearson Education, Nevada, USA, 11th ed., pp: 845.
  • Bilgiç Ş, Şahin İ. 2019. Hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeyleri. Süleyman Demirel Üniv Sağlık Bilim Derg, 10(3): 230-236.
  • Boland L, McIsaac DI, Lawson ML. 2016. Barriers to and facilitators of implementing shared decision making and decision support in a paediatric hospital: a descriptive study. Pediatr Child Health. 21(3): e17–e21.
  • Bu X, Jezewski MA. 2007. Developing a mid‐range theory of patient advocacy through concept analysis. J Adv Nursing, 57(1): 101-110.
  • Chen GM. 2010. The impact of intercultural sensitivity on ethnocentrism and intercultural communication apprehension. Intercultur Commun Stud, 19 (1): 1-9.
  • Choi PP. 2015. Patient advocacy: the role of the nurse. Nurs Stand, 29(41): 52–58.
  • Cole C, Wellard S, Mummery J. 2014. Problematising autonomy and ad-vocacy in nursing. Nurs Ethics, 21 (5): 576–582. https://doi.org/10.1177/ 0969733013511362.
  • Dadzie G, Aziato L, Aikins AG. 2017. We are the best to stand in for pa-tients”: a qualitative study on nurses’ advocacy characteristics in Ghana. BMC Nurs, 16: 61. https://doi.org/10.1186/s12912- 017- 0259- 6 1- 8.
  • Davoodvand S, Abbaszadeh A, Ahmadi F. 2016. Patient advocacy from the clinical nurses’ viewpoint: a qualitative study. J Med Ethics Hist Med, 9(5): 1-8.
  • Duruk N. 2021. Hemşirelik İşlevleri ve rolleri. İçinde: Temel Hemşirelik, Esaslar, kavramlar, ilkeler, uygulamalar. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul, Türkiye, ss 351.
  • Erickson JI, Millar S. 2005. Caring for patients while respecting their privacy: renewing our commitment. OJIN, 10: 1.
  • Graham K. 2012. Patient advocacy in nursing practice: A systematic literature review. Tuas BA Thesis, 54(4): 5–39.
  • Hanks RG, Starnes K, Stafford L, 2018. Patient advocacy APRN Level: A direction fort he Future. Nurs Forum, 53: 15-11.
  • Kasper J, Légaré F, Scheibler F, Geiger F. 2012. Turning signals into meaning‘ Shared decision making’meets communication theory. Health Expectat, 15(1): 3-11.
  • Kurt D, Gurdogan EP. 2023. Professional autonomy and patient advocacy in nurses. Collegian, 30(2): 327-334. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2022.09.015.
  • Maier-Lorentz MM. 2008. Transcultural nursing: Its importance in nursing practice. J Cultural Diver, 15(1): 37-43.
  • Nsiah C, Siakwa M, Ninnon JPK. 2019. Registered Nurses’ description of patient advocacy in the clinical setting. Nurs Open, 6 (3): 1124–1132. https: //doi.org/10.1002/nop2.307
  • Olive Bola-A. 2019. Patient advocacy: a skill students can learn and practise before qualification. British J Nurs, 28: 6.
  • Peltzer JN, Cynthia S, Teel CS, Frank-Ragan E, Nelson-Brantle HV, 2016. Strategies for building advocacy skills among undergraduate and graduate nursing students. J Nurs Educat, 55(3): 177-81.
  • Ratet C, Huddleston N, Pak Y. 2011. Akut bakım hastaları, hasta güvenliğinde hastanın rolünü tartışıyor. Sağlık Yönetimi Rev, 36(2): 134–144. doi:10.1097/HMR.0b013e318208cd31.
  • Scott MD, McQueen S, Richardson L. 2020. Teaching health advocacy: a systematic review of educational interventions for postgraduate medical trainees. Acad Med, 95(4): 644-656.
  • Şermet, E. 2019. Hemşireler için hasta savunuculuk ölçeğinin geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye, ss: 92.
  • Tanrıkulu F, Erol F, Ziyai NY, Gündoğdu H, Karabulut B, Dikmen Y. 2020. Hemşirelerin hasta mahremiyetini gözetme durumlarının incelenmesi. J Innovative Healthcare Pract, 1(1): 22-29.
  • Terragni L, Raustøl A. 2022. Human rights and nutritional care in nurse education: lessons learned. Nurs Ethics, 29(4): 1-12. https://doi.org/10.1177/09697330211057226.
  • Yalım NY, Göçmen Baykara Z. 2022. Hemşirelik ve etik. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, Türkiye, 1. Baskı, ss: 232.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fundamentals of Nursing
Journal Section Research Article
Authors

Emel Gülnar 0000-0002-4766-8927

Şüle Bayram 0000-0002-9842-1588

Hüsna Özveren 0000-0002-2724-5580

Early Pub Date December 6, 2023
Publication Date January 15, 2024
Submission Date July 10, 2023
Acceptance Date October 26, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Gülnar, E., Bayram, Ş., & Özveren, H. (2024). Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi. Black Sea Journal of Health Science, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1325114
AMA Gülnar E, Bayram Ş, Özveren H. Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi. BSJ Health Sci. January 2024;7(1):1-6. doi:10.19127/bshealthscience.1325114
Chicago Gülnar, Emel, Şüle Bayram, and Hüsna Özveren. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science 7, no. 1 (January 2024): 1-6. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1325114.
EndNote Gülnar E, Bayram Ş, Özveren H (January 1, 2024) Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi. Black Sea Journal of Health Science 7 1 1–6.
IEEE E. Gülnar, Ş. Bayram, and H. Özveren, “Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi”, BSJ Health Sci., vol. 7, no. 1, pp. 1–6, 2024, doi: 10.19127/bshealthscience.1325114.
ISNAD Gülnar, Emel et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science 7/1 (January 2024), 1-6. https://doi.org/10.19127/bshealthscience.1325114.
JAMA Gülnar E, Bayram Ş, Özveren H. Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi. BSJ Health Sci. 2024;7:1–6.
MLA Gülnar, Emel et al. “Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi”. Black Sea Journal of Health Science, vol. 7, no. 1, 2024, pp. 1-6, doi:10.19127/bshealthscience.1325114.
Vancouver Gülnar E, Bayram Ş, Özveren H. Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Savunuculuğu Durumlarının Belirlenmesi. BSJ Health Sci. 2024;7(1):1-6.