Research Article
BibTex RIS Cite

A SCALE DEVELOPMENT STUDY ABOUT SCHOOL PRINCIPALS' CONTRIBUTION TO PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS

Year 2017, Issue: 44, 139 - 151, 01.12.2017

Abstract



















The purpose of this study is to develop valid and reliable
Likert-Type scale which can be used to measure principals’ contribution to
professional development of teachers. We live in a world where every penny has
importance for education. So professional development of teachers is popular
topic in many developed countries. With this study a sclae has been developed
which reveals school principals’ contribution to Professional development of
teachers and study was conducted in Duzce one of the province of Turkey located
in West Blacksea Region. Teachers who employed in National Educational
Directorate of Duzce selected as the sample group of study. After first
administration and result of exploratory factor analysis, a three-factor scale
was created which has 28 items. KMO test result of scale was .979 that is above
of the acceptable limit .70. Bartlett’s test of sphericity result was p
=0.000< .01 and it is significant at level of .01. Scale has three factors
above than 1.00 Eigen value. These three factors explain 72.9 % of the total
variance. Cronbach's Alpha result was calculated as .986 and Spearman-Brown
test-half test results were calculated as .966. After the second
administration, Confirmatory Factor Analysis was performed and three-factor
structure was confirmed.

References

  • Altundemir, M. E. (2008). Eğitim Harcamalarında Türkiye ve OECD Ülkeleri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(2), 51-70.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Arıcak, O. T., & Ilgaz, G. (2007). Açımlayıcı Ve Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Biyoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 28. 1-8
  • Aslanargun, E., Kılıç, A., & Eriş, M. (2013). Eğitim Denetmenlerine Yönelik Öğretmen Bakış Açısını Belirleme Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4 (Ös)), 1419-1430.
  • Barrett, P. (2007). Structural Equation Modelling: Adjudging Model Fit. Personality And Individual Differences. 42. 815-824.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Bilge, B. (2013). Öğrenci Başarisini Arttirmada Okul Müdüründen Beklenen Liderlik Özellikleri. E-Ajeli (Anatolian Journal Of Educational Leadership And Instruction), 1(2).
  • Banoğlu, P., & Peker, S. (2012) Öğrenen Örgüt Olma Yolunda İlköğretim Okul Yöneticilerinin Okullarına Ve Kendilerine İlişkin Algı Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43: 71-82.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS Ve LISREL Uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Darling-Hammond, L., Wei, R. C., Andree, A., Richardson, N., & Orphanos, S. (2009). Professional learning in the learning profession. Washington. DC: National Staff Development Council. Dilworth, M. E., & Imig, D. G. (1995). Professional Teacher Development and the Reform Agenda. ERIC Digest.
  • Eğitim Tercihi. www.egitimtercihi.com/Gundem/11680-2014-Te-Egitime-Ne-Kadar-Butce-Ayrildi.Html (Retrieved on: 14/05/2014)
  • Ekinci, A. (2010). Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle University Journal Of Ziya Gokalp Education Faculty, 15.
  • Fullan, M. (2014). Teacher development and educational change. Routledge.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American educational research journal, 38(4), 915-945.
  • Guskey, T. R., & Huberman, M. (1995). Professional development in education: New paradigms and practices. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(4), 531-548.
  • Gül, K. (2007). Okul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Katkılarının Belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • İlğan, A. (2012). Öğretmenlerin mesleki gelişimi ve denetimi: Öğrenen öğretmenler, başaran öğrenciler. Anı Yayıncılık.
  • İlğan, A. (2013). Öğretmenler için etkili mesleki gelişim faaliyetleri.[Effective professional development for tecahers].Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Özel Sayı.
  • Kaya, S., & Kartallıoğlu, S. (2010). Okul Temelli Mesleki Gelişim Modeline Yönelik Koordinatör Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Lowe, J., & Istance, D. (1989). Schools And Quality: An İnternational Report. Organisation For Economic Co-Operation And Development.
  • Mattern, M., Sethi, R. S., & Texeira, E. 21st Century Skills. http://isites.harvard. edu/Fs/Docs/icb.Topic (Retrieved on: 13/07/2014)
  • National Educational Directorate of Duzce. duzce.meb.gov.tr (Retrieved on: 03/01/2014)
  • OECD (1989). Schools and quality: An international report. Paris: Organisation for Economic Cooperation and Development.
  • Rotherham, A., & Willingham, D. (2009, September). 21st Century Skills: The Challenge Ahead. Educational Leadership, 16-21.
  • Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 145(1), 25-27.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi [Measurement Of Attitudes And Data Analysis With SPSS]. Ankara: Nobel.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. Üçüncü Sürüm E-Kitap. Türk Psikologlar Derneği.
  • TC. Ministry of Finance.Budget of 2013. www.maliye.gov.tr (Retrieved on: 14/04/2014)
  • TC. Ministry of National Education, General Directorate of Teacher Training and Development. Oyegm.Meb.Gov.Tr. (Retrieved on:04/04/2014)
  • TC. Ministry of National Education (2007). School Based Professional Development Guide
  • The Holmes Group (1996). Tomorrow's teachers: A report of the Holmes Group. East Lansing, MI: The Holmes Group. Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2007). Teacher professional learning and development: Best evidence synthesis iteration. Ministry of Education.
  • Turkey Statistical Institute (TSI). Basic Statistics. www.tuik.gov.tr (Retrieved on: 14/04/2014). Yıldırım, M. C. (2014). Developing A Scale For Constructivist Learning Environment Management Skills. Eurasıan Journal Of Educatıonal Research, 1.

ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ GELİŞİMLERİNE OKUL MÜDÜRLERİNİN KATKISINA İLİŞKİN BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Year 2017, Issue: 44, 139 - 151, 01.12.2017

Abstract












Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin mesleki gelişimlerine
müdürlerin katkılarını ölçmek için kullanılabilecek, geçerli ve güvenilir bir
Likert Tipi ölçek geliştirmektir. Eğitimde her kuruşun önemi olan bir dünyada
yaşıyoruz. Bu nedenle birçok gelişmiş ülkede öğretmenlerin mesleki gelişimi
popüler bir konudur. Bu çalışmada, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine okul
müdürlerinin katkısını gösteren bir tarama çalışması geliştirilmiş Düzce ilinde
araştırma yapılmıştır. Düzce Milli Eğitim Müdürlüğünde çalışan öğretmenler,
örnek çalışma grubu olarak seçilmiştir. Ön uygulama neticesinde yapılan
Açımlayıcı faktör analizinde üç faktörlü ve 28 maddeye sahip bir ölçek
oluşturulmuştur. Ölçeğin KMO testi sonucu .979 olarak hesaplanmıştır ve bu
kabul edilebilir sınırın (.70) üzerindedir. Barlett Kürsellik testi sonucunda p
= 0.000 <.01 ve 0.01 seviyesinde anlamlıdır. Ölçeğin Eigen özdeğeri 1.00
üzerinde olan üç faktörü vardır. Bu üç faktör toplam varyansın % 72.9’unu
açıklamaktadır. Ayrıca, Cronbach Alfa .986 olarak ı ve Spearman-Brown
test-yarım test .966 olarak hesaplanmıştır. İkinci uygulamanın ardından
Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılarak üç faktörlü yapı doğrulanmıştır.



References

  • Altundemir, M. E. (2008). Eğitim Harcamalarında Türkiye ve OECD Ülkeleri. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(2), 51-70.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Arıcak, O. T., & Ilgaz, G. (2007). Açımlayıcı Ve Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Biyoloji Dersi Tutum Ölçeğinin Yapı Geçerliliğinin İncelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 28. 1-8
  • Aslanargun, E., Kılıç, A., & Eriş, M. (2013). Eğitim Denetmenlerine Yönelik Öğretmen Bakış Açısını Belirleme Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4 (Ös)), 1419-1430.
  • Barrett, P. (2007). Structural Equation Modelling: Adjudging Model Fit. Personality And Individual Differences. 42. 815-824.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pagem A Yayıncılık.
  • Bilge, B. (2013). Öğrenci Başarisini Arttirmada Okul Müdüründen Beklenen Liderlik Özellikleri. E-Ajeli (Anatolian Journal Of Educational Leadership And Instruction), 1(2).
  • Banoğlu, P., & Peker, S. (2012) Öğrenen Örgüt Olma Yolunda İlköğretim Okul Yöneticilerinin Okullarına Ve Kendilerine İlişkin Algı Durumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43: 71-82.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS Ve LISREL Uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Darling-Hammond, L., Wei, R. C., Andree, A., Richardson, N., & Orphanos, S. (2009). Professional learning in the learning profession. Washington. DC: National Staff Development Council. Dilworth, M. E., & Imig, D. G. (1995). Professional Teacher Development and the Reform Agenda. ERIC Digest.
  • Eğitim Tercihi. www.egitimtercihi.com/Gundem/11680-2014-Te-Egitime-Ne-Kadar-Butce-Ayrildi.Html (Retrieved on: 14/05/2014)
  • Ekinci, A. (2010). Aday Öğretmenlerin İş Başında Yetiştirilmesinde Okul Müdürlerinin Rolü. Dicle University Journal Of Ziya Gokalp Education Faculty, 15.
  • Fullan, M. (2014). Teacher development and educational change. Routledge.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American educational research journal, 38(4), 915-945.
  • Guskey, T. R., & Huberman, M. (1995). Professional development in education: New paradigms and practices. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(4), 531-548.
  • Gül, K. (2007). Okul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerine Katkılarının Belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • İlğan, A. (2012). Öğretmenlerin mesleki gelişimi ve denetimi: Öğrenen öğretmenler, başaran öğrenciler. Anı Yayıncılık.
  • İlğan, A. (2013). Öğretmenler için etkili mesleki gelişim faaliyetleri.[Effective professional development for tecahers].Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Özel Sayı.
  • Kaya, S., & Kartallıoğlu, S. (2010). Okul Temelli Mesleki Gelişim Modeline Yönelik Koordinatör Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Lowe, J., & Istance, D. (1989). Schools And Quality: An İnternational Report. Organisation For Economic Co-Operation And Development.
  • Mattern, M., Sethi, R. S., & Texeira, E. 21st Century Skills. http://isites.harvard. edu/Fs/Docs/icb.Topic (Retrieved on: 13/07/2014)
  • National Educational Directorate of Duzce. duzce.meb.gov.tr (Retrieved on: 03/01/2014)
  • OECD (1989). Schools and quality: An international report. Paris: Organisation for Economic Cooperation and Development.
  • Rotherham, A., & Willingham, D. (2009, September). 21st Century Skills: The Challenge Ahead. Educational Leadership, 16-21.
  • Saban, A. (2000). Hizmet İçi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar. Milli Eğitim Dergisi, 145(1), 25-27.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45. Şişman, M. (2002). Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi Ve SPSS İle Veri Analizi [Measurement Of Attitudes And Data Analysis With SPSS]. Ankara: Nobel.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. Üçüncü Sürüm E-Kitap. Türk Psikologlar Derneği.
  • TC. Ministry of Finance.Budget of 2013. www.maliye.gov.tr (Retrieved on: 14/04/2014)
  • TC. Ministry of National Education, General Directorate of Teacher Training and Development. Oyegm.Meb.Gov.Tr. (Retrieved on:04/04/2014)
  • TC. Ministry of National Education (2007). School Based Professional Development Guide
  • The Holmes Group (1996). Tomorrow's teachers: A report of the Holmes Group. East Lansing, MI: The Holmes Group. Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2007). Teacher professional learning and development: Best evidence synthesis iteration. Ministry of Education.
  • Turkey Statistical Institute (TSI). Basic Statistics. www.tuik.gov.tr (Retrieved on: 14/04/2014). Yıldırım, M. C. (2014). Developing A Scale For Constructivist Learning Environment Management Skills. Eurasıan Journal Of Educatıonal Research, 1.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Bekir Bilge

Engin Aslanargun

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 44

Cite

APA Bilge, B., & Aslanargun, E. (2017). A SCALE DEVELOPMENT STUDY ABOUT SCHOOL PRINCIPALS’ CONTRIBUTION TO PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(44), 139-151.