Research Article
BibTex RIS Cite

Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators

Year 2023, Volume: 13 Issue: 15, 1 - 33

Abstract

The purpose of this study is to determine the correlations between prospective teachers’ educational philosophy and lifelong learning tendencies. It is also to find out if such properties differed significantly in terms of gender, year of study, field of study, the will to pursue post-graduate education, the willingness to participate in activities such as courses, seminars, symposiums, related to personal and professional development, following research and articles related to the field and the beliefs regarding the suitability for teaching profession. Participants in this study were 116 prospective teachers from a private university in İstanbul, Turkey. Data were gathered through Lifelong Learning Tendency Scale (Diker-Coskun,2009) and Educational Philosophy Tendency Scale (Aytaç& Uyangör, 2020). The collected data were analyzed with the 22.0 software package of the SPSS program. The results of the study were discussed within the scope of the relevant literature.

References

  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 Pisa sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Alkin-Sahin S, Tunca N, Ulubey O (2014). The relationship between pre-service teachers' educational beliefs and their critical thinking tendencies. Elementary Education Online.13(4):1473-1492, DOI: 10,17051/io.2014,5648
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1-19.
  • Atacanlı, M. F. (2007) Ankara üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin öğrenme tercihi değerlendirme ölçeği aracılığıyla yaşam boyu öğrenme davranışının yıllara göre değişiminin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Ayaz, C. ve Ünal, F.(2016).(The analysis of life long learning tendencıes of teachers in terms of some variables). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(44), 847-856.
  • Aybek, B. & Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 373-385.
  • Aytaç, A., & Uyangör, N. (2020). A relational study of pre-service teachers' epistemological beliefs, educational philosophy tendencies and teaching-learning conceptions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 49-68. https://doi.org/10.29329/epasr.2020.323.3
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Kılıç Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Cilt 19). Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York: Taylor and Francis Group.
  • Candy, P. C., Crebert, G. C., & O'Leary, J.. O. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate education. National Board of Employment Education and Training, Commissioned Report No. 28. https://www.voced.edu.au/content/ngv%3A22704
  • Cevizci, A. (2016). Eğitim felsefesi. Say Yayınları.
  • Coşkun-Diker & Demirel M (2010). Lifelong learning tendency scale: The study of validity and reliability. World Conference on Psychology, Counselling and Guidance (WCPCG 2010). Procedia Soc. Behav. Sci. 5:2343-2350.
  • Coşkun-Diker, Y (2009). Undergraduate students' lifelong learning tendencies. Unpublished Doctoral Dissertation, Hacettepe University.
  • Çam, E., & Üstün, A. (2016). Öğretmenlerin mesleki tutumları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1). https://doi.org/10.17218/husbed.58800
  • Çelebi, N., Özdemir, H., & Eliçin, Ö. (2014). Studying level of awareness of teachers in terms of their lifelong learning skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2030–2038. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.515
  • Çetin, S., & Cetin, F. (2017). Lifelong learning tendencies of prospective teachers. Journal of Education and Practice, 8(12), 1-8
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Multivariate statistics-Spss and Lisrel applications for social sciences. Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Duman B, Ulubey O (2008). Ögretmen adaylarinin benimsedikleri egitim felsefelerinin ogretim teknolojilerini ve interneti kullanma duzeylerine etkisi ile ilgili gorusleri. Mugla Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi 20,95-114
  • Erden, M (2011). Eğitim bilimlerine giriş. Arkadaş Yayınevi.
  • Gökyer, N., Bakcak, S., Cihangiroğlu, N., Koçak, O., & Yılmaz, G. (2018). Lifelong learning tendencies of teacher candidates studying in pedagogical formation program. Journal of Education and Training Studies, 6(11a), 33. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11a.3799
  • Gudănescu, N., & Cristea, A. (2009). Education and life long learning argument for the development of knowledge based economy and society. Lex ET Scientia. Administrative Series, 16(2), 430-441
  • Gutek, L. G. (2006). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar [Philosophical and ideological approaches to education]. (Trans. N. Kale). Ütopya.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2010) Multivariate data analysis. 7th Edition, Pearson. Kaygın, H., Yılmaz, E., & Semerci, Ç. (2017). The relation between lifelong learning tendency and educational philosophies. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 121–125. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.051318
  • Knapper, C., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. Kogan Page. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA45332120
  • Noddings, N. (2016). Eğitim felsefesi (Çev: R. Çelik). Nobel Akademik Yayıncılık. Oral, B., & Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52). https://doi.org/10.17755/esosder.72011
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2012). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Student value edition. Pearson.
  • Sarıtepeci, M., & Orak, C. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: yordayıcı olarak öz yönetimli öğrenme, düşünme stilleri, bit kullanım durumu ve demografik değişkenlerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 904–927. https://doi.org/10.14686/buefad.555478
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. (8. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şahan, H. (2020). The relationship of prospective teachers' educational philosophy and life-long learning tendencies to their teaching-learning process competencies. Eğitim ve Öğretim, 10(4), 1325–1367. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.040
  • Şahan, H. H. & Terzi, A. R. (2015) Analyzing the relationship between prospective teachers' educational philosophies and their teaching-learning approaches. Educational Research and Reviews, 10 (8), 1267-1275.
  • Tarhan, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Unpublished master’s thesis, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Woodward, T., Graves, K., & Freeman, D. (2018). Teacher development over time. In Routledge eBooks. https://doi.org/10.4324/9781315463339
Year 2023, Volume: 13 Issue: 15, 1 - 33

Abstract

The purpose of this study is to determine the correlations between prospective teachers’ educational philosophy and lifelong learning tendencies. It is also to find out if such properties differed significantly in terms of gender, year of study, field of study, the will to pursue post-graduate education, the willingness to participate in activities such as courses, seminars, symposiums, related to personal and professional development, following research and articles related to the field and the beliefs regarding the suitability for teaching profession. Participants in this study were 116 prospective teachers from a private university in İstanbul, Turkey. Data were gathered through Lifelong Learning Tendency Scale (Diker-Coskun,2009) and Educational Philosophy Tendency Scale (Aytaç& Uyangör, 2020). The collected data were analyzed with the 22.0 software package of the SPSS program. The results of the study were discussed within the scope of the relevant literature.
Key words: Lifelong learning, lifelong learning tendency, educational philosophy, perennialism, essentialism, progressivism, reconstructionism

References

  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 Pisa sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Alkin-Sahin S, Tunca N, Ulubey O (2014). The relationship between pre-service teachers' educational beliefs and their critical thinking tendencies. Elementary Education Online.13(4):1473-1492, DOI: 10,17051/io.2014,5648
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Oğuz, A. (2012). İlköğretim ve ortaöğretim okulu öğretmenlerinin eğitim inançları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 1-19.
  • Atacanlı, M. F. (2007) Ankara üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin öğrenme tercihi değerlendirme ölçeği aracılığıyla yaşam boyu öğrenme davranışının yıllara göre değişiminin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Ayaz, C. ve Ünal, F.(2016).(The analysis of life long learning tendencıes of teachers in terms of some variables). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(44), 847-856.
  • Aybek, B. & Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile benimsedikleri eğitim felsefelerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 373-385.
  • Aytaç, A., & Uyangör, N. (2020). A relational study of pre-service teachers' epistemological beliefs, educational philosophy tendencies and teaching-learning conceptions. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(4), 49-68. https://doi.org/10.29329/epasr.2020.323.3
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Kılıç Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Cilt 19). Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York: Taylor and Francis Group.
  • Candy, P. C., Crebert, G. C., & O'Leary, J.. O. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate education. National Board of Employment Education and Training, Commissioned Report No. 28. https://www.voced.edu.au/content/ngv%3A22704
  • Cevizci, A. (2016). Eğitim felsefesi. Say Yayınları.
  • Coşkun-Diker & Demirel M (2010). Lifelong learning tendency scale: The study of validity and reliability. World Conference on Psychology, Counselling and Guidance (WCPCG 2010). Procedia Soc. Behav. Sci. 5:2343-2350.
  • Coşkun-Diker, Y (2009). Undergraduate students' lifelong learning tendencies. Unpublished Doctoral Dissertation, Hacettepe University.
  • Çam, E., & Üstün, A. (2016). Öğretmenlerin mesleki tutumları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1). https://doi.org/10.17218/husbed.58800
  • Çelebi, N., Özdemir, H., & Eliçin, Ö. (2014). Studying level of awareness of teachers in terms of their lifelong learning skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2030–2038. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.515
  • Çetin, S., & Cetin, F. (2017). Lifelong learning tendencies of prospective teachers. Journal of Education and Practice, 8(12), 1-8
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2014). Multivariate statistics-Spss and Lisrel applications for social sciences. Pegem Akademi.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Akademi Yayınları.
  • Duman B, Ulubey O (2008). Ögretmen adaylarinin benimsedikleri egitim felsefelerinin ogretim teknolojilerini ve interneti kullanma duzeylerine etkisi ile ilgili gorusleri. Mugla Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu Dergisi 20,95-114
  • Erden, M (2011). Eğitim bilimlerine giriş. Arkadaş Yayınevi.
  • Gökyer, N., Bakcak, S., Cihangiroğlu, N., Koçak, O., & Yılmaz, G. (2018). Lifelong learning tendencies of teacher candidates studying in pedagogical formation program. Journal of Education and Training Studies, 6(11a), 33. https://doi.org/10.11114/jets.v6i11a.3799
  • Gudănescu, N., & Cristea, A. (2009). Education and life long learning argument for the development of knowledge based economy and society. Lex ET Scientia. Administrative Series, 16(2), 430-441
  • Gutek, L. G. (2006). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar [Philosophical and ideological approaches to education]. (Trans. N. Kale). Ütopya.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. (2010) Multivariate data analysis. 7th Edition, Pearson. Kaygın, H., Yılmaz, E., & Semerci, Ç. (2017). The relation between lifelong learning tendency and educational philosophies. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 121–125. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.051318
  • Knapper, C., & Cropley, A. J. (2000). Lifelong learning in higher education. Kogan Page. http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA45332120
  • Noddings, N. (2016). Eğitim felsefesi (Çev: R. Çelik). Nobel Akademik Yayıncılık. Oral, B., & Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52). https://doi.org/10.17755/esosder.72011
  • Ornstein, A. C. & Hunkins, F. P. (2012). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Student value edition. Pearson.
  • Sarıtepeci, M., & Orak, C. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri: yordayıcı olarak öz yönetimli öğrenme, düşünme stilleri, bit kullanım durumu ve demografik değişkenlerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 904–927. https://doi.org/10.14686/buefad.555478
  • Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. (8. Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şahan, H. (2020). The relationship of prospective teachers' educational philosophy and life-long learning tendencies to their teaching-learning process competencies. Eğitim ve Öğretim, 10(4), 1325–1367. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.040
  • Şahan, H. H. & Terzi, A. R. (2015) Analyzing the relationship between prospective teachers' educational philosophies and their teaching-learning approaches. Educational Research and Reviews, 10 (8), 1267-1275.
  • Tarhan, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Unpublished master’s thesis, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Woodward, T., Graves, K., & Freeman, D. (2018). Teacher development over time. In Routledge eBooks. https://doi.org/10.4324/9781315463339
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Meltem İpek Oner 0000-0001-8918-5547

Early Pub Date December 27, 2023
Publication Date
Submission Date December 13, 2023
Acceptance Date December 20, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 15

Cite

APA İpek Oner, M. (2023). Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(15), 1-33.
AMA İpek Oner M. Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators. EDU7. December 2023;13(15):1-33.
Chicago İpek Oner, Meltem. “Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no. 15 (December 2023): 1-33.
EndNote İpek Oner M (December 1, 2023) Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13 15 1–33.
IEEE M. İpek Oner, “Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators”, EDU7, vol. 13, no. 15, pp. 1–33, 2023.
ISNAD İpek Oner, Meltem. “Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/15 (December 2023), 1-33.
JAMA İpek Oner M. Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators. EDU7. 2023;13:1–33.
MLA İpek Oner, Meltem. “Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 13, no. 15, 2023, pp. 1-33.
Vancouver İpek Oner M. Examining Philosophy of Education and Lifelong Learning Tendencies in Future Educators. EDU7. 2023;13(15):1-33.

EDU7 dergisinde araştırma makaleleri, düşünce yazıları ve kitap analiz olmak üzere üç bölüm yer almaktadır.

Gizlilik

EDU7 dergi yönetim sistemine girilen isim ve elektronik posta adresleri gibi kişisel bilgiler, yalnızca bu derginin amaçları doğrultusunda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka bir amaç için kullanılmayacak olup, üçüncü taraflarla paylaşılmayacaktır.

Arşivleme

EDU7 dergisinde yayınlan tüm makalelere ait üst veriler ve tam metinler TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal Bilimler Veritabanı aracılığıyla ULAKBİM sunucularında saklanmakta ve sunulmaktadır.