The purpose of this research is to analyze the articles and theses about ‘life-long learning’ descriptively, published between the years of 2000-2015. Nineteen articles and 10 postgraduate theses were chosen for the content analysis based on certain criterion. According to the findings, there are no studies before the year of 2004. The number of studies dramatically increased after 2013. Most of the studies within this field in our country were quantitative. They were written to collect the perceptions or attitudes toward this topic by surveys. Non-experimental design was favored by the researchers. Undergraduate students and teachers were the sample groups. More mixed method studies having advanced statistics, quality reviews were needed. Different sample groups should be consulted for further research.
Bu çalışmanın amacı 2000-2015 yılları arasında ülkemizde “Hayat Boyu Öğrenme” konusunda yayınlanmış 19 makale ve 10 lisansüstü tezin betimsel olarak içerik analizini yapmaktır. Sonuçlara göre 2004 yılından önce yayınlanmış herhangi bir makale/tez bulunmadığı; genellikle 2013 yılından sonra bu alanda yapılan çalışmaların çoğaldığı göze çarpmaktadır. Araştırmalardan elde edilen bulgular dikkate alındığında ülkemizde hayat boyu öğrenme alanındaki çalışmaların büyük bir oranının nicel araştırmalar oluşturmaktadır. Çoğunlukla algı ve tutum inceleme amacıyla yazıldığı görülmektedir. Yapılan araştırmalarda genel olarak deneysel olmayan desen kullanılmıştır. Bunların içinde tarama çalışmaları ağırlıklıdır. Araştırmalarda lisans öğrenciler ve öğretmenler ağırlıklı olarak incelenmiştir. İleri istatistikler kullanılarak yapılan karma çalışmalara, derlemelere ve değişik örneklemlere başvurulması önerilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 18 Issue: 2 |