Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin gözünden okul dışı öğrenme ortamlarından olan müzelere yönelik algıların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen tercih edilmiştir. Araştırma 2018 Mart-Nisan aylarında Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir okulda öğrenim görmekte olan 56 kişilik sekizinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Müze Bilgi Edinme Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrenciler müze kavramını tarih ve tarihi eserlerle ilişkilendirerek ifade etmekte; öğrencilerin tarihsel nitelikli, dini nitelikli ve futbol kulübüne ait olmak üzere kendi şehrinde bulunan müzelerden haberdar oldukları ancak yaşadıkları yerden uzakta (örneğin Trabzon’un Maçka ilçesi) ya da farklı şehirde bulunan müzelere ilişkin sınırlı bilgi sahibi oldukları ya da bu müzeleri ziyarete gitmedikleri tespit edilmiştir. Öte yandan müzelerin Sosyal Bilgiler dersi ile bağlantısının olmadığını savunan öğrenciler tespit edilmiştir. Müzelerin yapısı itibariyle büyülü ve tarihi bir havaya sahip olmasının, öğrencilerin müze gezileri sırasında heyecanlanmalarına, kendilerini mutlu hissetmelerine, tarihi bir yolculuk yaptıklarını hissetmelerine sebep olduğu söylenebilir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin açmak istedikleri müzeler ve bu müzelerin diğer müzelerden farkına ilişkin sonuçlarda öğrencilerin çok çeşitli ve yaratıcı fikirlere sahip oldukları söylenebilir. Araştırma sonuçları doğrultusunda Sosyal Bilgiler dersinde yapılacak müze eğitimi çalışmalarının farklı disiplinleri birleştirerek yürütülmesi ve bu derste sanal müze çalışmalarının yapılması önerilebilir. Müze eğitimi çalışmaları sonunda, sınıf ortamında öğrencilere kendi yaratıcı müzelerini kurmaya imkân tanıyacak proje çalışmaları gerçekleştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Submission Date | October 27, 2019 |
Acceptance Date | March 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |