Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Birinci Kademe Öğrencilerin Resimlerinde Aile Algısının Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 44 - 62, 28.06.2020

Abstract

Çocuklar resim yolu ile bize duygularını yansıtabilirler. Özellikle okulöncesi ve ilkokul düzeyindeki çocukların anlatım aracı olarak resmi, öğrenmiş oldukları sözcük ve davranışlardan daha güçlü bir anlatım şekli olarak kullanılmaktadır. Çocukların yapmış oldukları resimler onların iç dünyasının birer aynası olarak görülmektedir. Bu görüşten yola çıkarak çocuk resimleri üzerine pek çok araştırma yapılmıştır. Yapmış olduğumuz çalışmada ilkokul birinci kademede öğrenim gören çocukların resimlerinde aile algısının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kurgulanmış ve çalışmada betimsel analiz yöntemi ile çocuk resimleri değerlendirilmiştir. Çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında İstanbul İlinin farklı ilçelerinde ilkokul birinci kademede okuyan 100 çocuktan oluşmaktadır. Çalışmada “değerlendirme listesi” kullanılmıştır. Çocukların aile resimlerinde birliktelik özelliğine bakıldığında çoğunlukla çekirdek aile dışında çizim yapmadıkları görülmektedir. Resimlerde çocuklar çoğunlukla aile üyelerini bir arada, olumlu bir birliktelik ile ve arada engel olmadan resimlemişlerdir

References

  • Akgün, E. &Ergül, A. (2015). 55-74 AylıkÇocuklarınResimlerindeAileAlgısının Değerlendirilmesi. ÇukurovaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, (44)2, 209-228.
  • Arteche, A. & Murray, L. (2011). Maternal affective disorder and children’s representation of their families. Journal of Child and Family Studies, 20 (6), 822-832.
  • Artut, K. (2004). Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,, 13(1), 223-234.
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 298-315.
  • Buldu, M. (2006). Young children's perceptionsof scientists: a preliminary study. Educational Research, 48 (1), 121-132.
  • Camara, W. J.,Nathan, J. S. &Puente, A. E. (2000). Psychological test usage: Implications in professional psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 31, 141–154.
  • Cashel, M. L. (2002). Child and adolescent psychological assessment: Current clinical practices and the impact of managed care. Professional Psychology: ResearchandPractice, 33, 446–453.
  • Çakmak, A. &Darıca. N. (2012). 7-11 yaş grubu kurumda ve ailesi yanında büyüyen kız ve erkek çocuklarının anne figürü çizimlerinin duygusal gelişim açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal BilimlerDergisi, 11 (41), 147-160.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2011). 5-7 yaş grubu çocukların resimlerine yansıyan öğretmen figürünün karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 144-157.
  • Doğru, Turcan, Arslan &Doğru. (2006). Çocukların Resimlerindekin Aileyi Tanılama Durumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 223-235.
  • Erişti, S.D. & Kurt, A.A. (2011). Elementary school students’ perceptions of technology in their pictorial representations. Turkish Online Journal of Qualitativeb Inquiry, 2 (1) 24-37. Ersoy, A. &Türkkan, B. (2009). Perceptions about internet in elementary school children’s drawings. İlköğretim Online, 8 (1), 57-73.
  • Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi
  • Oğuz-Ünver, A. (2010). Bilim insanlarını algılama: İlköğretim 5. sınıf öğrencileri ile son sınıf öğretmen adaylarının karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4 (1), 11-28.
  • Pianta,R.C.&Longmaid,K.(1999)Attachment-based classifications of children's family drawings: Psychometric properties and relations with children's adjustment in kindergarten, Journal of Clinical Child Psychology, 28 (2), 244-255.
  • Somerville S.,&Hartley, J. (1994). Learning toThink. The Origins of Symbolic Representation. Edited byPaulLight, SueAnderson, Martin Woodhead. P.155-157. The Open University, UK.
  • Savaş, İlhan. Çocuk Resmi ve Bilinçaltı.Yüksek Lisans Tezi, İstanbul ArelÜniversitesi, SosyalBilimlerEnstitüsü, 2014.
  • Sayıl, M. (2004). Çocuk çizimlerinin klinik amaçlı kullanımı üzerine bir değerlendirme. TürkPsikoloji Yazıları, 14, 1-13.
  • Şen-Beytut, D.,Bolışık, B., Solak, U. & Seyfioglu, U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44.
  • Taş, Y., Aslan, D. &Sayek, İ. (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (11), 184- 191.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish Primary Students' Perceptions about Scientist and What Factors Affecting the Image of the Scientists. EurasiaJournal of Mathematics, Science & Technology Education, 4 (1), 55- 61.
  • Wilson, D. &Ratekin, C. (1990). An introduction to using children's drawings as an assessment too. Nurse Practitioner,15 (3), 23-24, 27, 30-35.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Evaluation of Family Perception in The Paintings of Primary School Students

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 44 - 62, 28.06.2020

Abstract

Children can reflect on us their feelings through painting. The pictures of children are seen as mirrors of their inner world. Based on this view, a lot of research has been done on children's paintings. The aim of this study was to determine the perception of family in the pictures of children in primary school. In the study, the phenomenological design, which is one of the qualitative research methods, was constructed and the children's pictures were evaluated with descriptive analysis method. The study group consisted of 100 primary school students in different districts of Istanbul Province in the 2019-2020 academic year. In this study, “evaluation list” was used. When we look at the coexistence feature of the children's family paintings, it is seen that they mostly do not draw outside the nuclear family. In the pictures, children mostly portrayed family members together, with a positive association and without interruption.

References

  • Akgün, E. &Ergül, A. (2015). 55-74 AylıkÇocuklarınResimlerindeAileAlgısının Değerlendirilmesi. ÇukurovaÜniversitesiEğitimFakültesiDergisi, (44)2, 209-228.
  • Arteche, A. & Murray, L. (2011). Maternal affective disorder and children’s representation of their families. Journal of Child and Family Studies, 20 (6), 822-832.
  • Artut, K. (2004). Okul öncesi resim eğitiminde çocukların çizgisel gelişim düzeylerine ilişkin bir inceleme. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,, 13(1), 223-234.
  • Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 298-315.
  • Buldu, M. (2006). Young children's perceptionsof scientists: a preliminary study. Educational Research, 48 (1), 121-132.
  • Camara, W. J.,Nathan, J. S. &Puente, A. E. (2000). Psychological test usage: Implications in professional psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 31, 141–154.
  • Cashel, M. L. (2002). Child and adolescent psychological assessment: Current clinical practices and the impact of managed care. Professional Psychology: ResearchandPractice, 33, 446–453.
  • Çakmak, A. &Darıca. N. (2012). 7-11 yaş grubu kurumda ve ailesi yanında büyüyen kız ve erkek çocuklarının anne figürü çizimlerinin duygusal gelişim açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal BilimlerDergisi, 11 (41), 147-160.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2011). 5-7 yaş grubu çocukların resimlerine yansıyan öğretmen figürünün karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 144-157.
  • Doğru, Turcan, Arslan &Doğru. (2006). Çocukların Resimlerindekin Aileyi Tanılama Durumlarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 223-235.
  • Erişti, S.D. & Kurt, A.A. (2011). Elementary school students’ perceptions of technology in their pictorial representations. Turkish Online Journal of Qualitativeb Inquiry, 2 (1) 24-37. Ersoy, A. &Türkkan, B. (2009). Perceptions about internet in elementary school children’s drawings. İlköğretim Online, 8 (1), 57-73.
  • Malchiodi, C. A. (2013). Çocukların resimlerini anlamak. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi
  • Oğuz-Ünver, A. (2010). Bilim insanlarını algılama: İlköğretim 5. sınıf öğrencileri ile son sınıf öğretmen adaylarının karşılaştırılması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4 (1), 11-28.
  • Pianta,R.C.&Longmaid,K.(1999)Attachment-based classifications of children's family drawings: Psychometric properties and relations with children's adjustment in kindergarten, Journal of Clinical Child Psychology, 28 (2), 244-255.
  • Somerville S.,&Hartley, J. (1994). Learning toThink. The Origins of Symbolic Representation. Edited byPaulLight, SueAnderson, Martin Woodhead. P.155-157. The Open University, UK.
  • Savaş, İlhan. Çocuk Resmi ve Bilinçaltı.Yüksek Lisans Tezi, İstanbul ArelÜniversitesi, SosyalBilimlerEnstitüsü, 2014.
  • Sayıl, M. (2004). Çocuk çizimlerinin klinik amaçlı kullanımı üzerine bir değerlendirme. TürkPsikoloji Yazıları, 14, 1-13.
  • Şen-Beytut, D.,Bolışık, B., Solak, U. & Seyfioglu, U. (2009). Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2 (3), 35-44.
  • Taş, Y., Aslan, D. &Sayek, İ. (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (11), 184- 191.
  • Türkmen, H. (2008). Turkish Primary Students' Perceptions about Scientist and What Factors Affecting the Image of the Scientists. EurasiaJournal of Mathematics, Science & Technology Education, 4 (1), 55- 61.
  • Wilson, D. &Ratekin, C. (1990). An introduction to using children's drawings as an assessment too. Nurse Practitioner,15 (3), 23-24, 27, 30-35.
  • Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Semih Tezelli

Zafer Baş

Selin Tezelli

Ahmet Kalafat

Bülent Dilmaç

Publication Date June 28, 2020
Submission Date December 11, 2019
Acceptance Date February 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Tezelli, S., Baş, Z., Tezelli, S., Kalafat, A., et al. (2020). İlkokul Birinci Kademe Öğrencilerin Resimlerinde Aile Algısının Değerlendirilmesi. Instructional Technology and Lifelong Learning, 1(1), 44-62.

88x31.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.