BibTex RIS Cite

İlköğretim Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2010, Volume: 1 Issue: 20, 100 - 121, 06.01.2011

Abstract

Bu çalışma,  ilköğretim 6. 7.ve 8. sınıf öğrencilerinin bilime yönelik tutumlarında; cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, anne-baba eğitim durumu ve ailenin gelir durumuna göre farklılaşma olup olmadığını saptamak üzere yürütülmüş, tarama modelinde bir araştırmadır. Çalışmanın örneklemini, Burdur İli’nde dört farklı okulda öğrenim gören toplam 399 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, geçerliliği ve güvenirliği sağlanan “Bilime Karşı Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veri analizinde “SPSS 13 İstatistik Paket Programı” kullanılmıştır. Araştırmanın analiz sonuçlarına göre, bilime karşı tutum puanlarında sınıf düzeyi, yaş ve ailenin gelir durumu değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken; cinsiyet ve anne-baba eğitim durumu değişkenleri açısından tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Bilime karşı tutum puanları arasındaki bu farklılıklar 7. sınıf öğrencileri, 13 yaş grubu ve orta düzeyde gelire sahip ailelerin çocukları lehine çıkmıştır.

References

  • Aerts, D., Broekaert, J., & Smets, S. (1999). Inconsistencies in constituent theories of world views: quantum mechanical examples, Foundation of Science, 3: 313-340.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Atasoy, B. 2004. Fen Öğrenimi ve Öğretimi. Ankara:Asil Yayın Dağıtım.
  • Barrington, B.L. & B. Hendricks, (1988). Attitudes toward science and science knowledge of İntellectually gifted and average students in third, seventh and eleventh grades. Journal of Research in Science Teaching. 25: 679-678.
  • Başdağ G. ve Güneş B., (2006). 2000 Yılı Fen Bilgisi Dersi ve 2004 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarıyla Öğrenim Gören İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerinin Karşılaştırılması, VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, 7-9 Eylül 2006, Ankara.
  • Başdaş, E. ve Kirişçioğlu, S. (2006). Fen Öğretiminde Basit Araçlar Yaparak Aktif Ögrenme (Hands-On) Yöntemi Ve Uygulamaları. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Cukrowska, E., M.G. Staskun & H.S. Schoeman, (1999). Attitudes Towards Chemistry and Their Relationships to Student Achievement in Introductory Chemistry Courses, 52(1): 8-14.
  • Çokadar H. ve Külçe C. (2008). Pupils‟ Attitudes Towards Science:A Case of Turkey. Word Applied Sciences Journal. 3(1): 102-109.
  • Duran (2008) Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karşı Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • George, R. (2003). Growth in students‟attitudes about the utility of science over the middle and high school years: evidence from the longitudinal study of American youth, Journal of Science Education and Technology, 12(4), 439-448.
  • Gogolin, L. & Swartz, F. (1992). A quantitative and qualitative inquiry into the attitudes toward science of nonscience college students. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 487-504.
  • Greenfield, T. A. (1995). An exploration of gender participation patterns in science competitions. Journal of Research in Science Teaching, 32, 735-748.
  • Haladyna, T., Olsen, R. & Shaugnessy, J. (1982). Relations of student, teacher, and learning environment variables to attitudes toward science. Science Education, 66, 671-678.
  • Hamming, R. W. (1994). Science is in the eye of the beholder, Computer and Chemistry, 18(3), 353-357.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
  • Karasar N., (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. Keeves, J. P. (1975). The home, the school, and achievement in mathematics and science. Science Education, 59, 439-460.
  • Kfir, D. (1988). Achievements and aspirations among boys and girls in high school: A comparison of two Isralei ethnic groups. American Educational Research Journal, 25, 213-236.
  • Levin, T., Sabar, N. & Libman, Z. (1991). Achievements and attitudinal patterns of boys and girls in science. Journal of Research in Science Teaching, 28(4), 315-328. Medawar, B.P. (2003).Genç Bilim adamına Öğütler. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Muşlu G. ve Macaroğlu, A. E. (2006). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilim ve Bilimsel Süreç Kavramlarına İlişkin Algıları: Nitel Bir Araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, M., (2004).Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Laboratuar Yönteminin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi,Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for Cyprus, Studies in Eucational Evaluation, 28, 71- 86.
  • Papanastasiou, E. C. & Zembylas, M. (2002). The effect of attitudes on science achievement: a study conducted among high school pupils in Cyprus, International Review of Education, 48(6), 469-484.
  • Scantlebury, K., Boone, W., Kahle J. B. , & Fraser, B. J. (2001). Design, validation and use of an evaluation instrument for monitoring systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 38(6), 646-662.
  • Steinkamp, M. & Maehr, M. L. (1984). Gender differences in motivational orientations toward achievement in school science: a quantitative synthesis, American Educational Research Journal, 21(1), 39-59.
  • TTKB (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ ogretmen adresinden 12.11.2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Turgut, M. F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara. Ülgen, G. (1997). Eğitim Psikolojisi, Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Kurtiş Matbaası.
  • Walberg, H. J. , Fraser B. J. & Welch W.W. (1986). A test of a model of educational productivity among junior high school students. Journal of Educational Research, 23, 699-706.
  • Yılmaz, F., (2007). İlköğretimde I. Kademede Bilimsel Tutum ve Davranış Kazandırmada Fen Bilgisi Dersinin Etkililiğine ilişkin Öğretmen Görüşleri İlköğretim Online, 6(1), 113-126, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 07.10.2009 tarihinde indirilmiştir
Year 2010, Volume: 1 Issue: 20, 100 - 121, 06.01.2011

Abstract

References

  • Aerts, D., Broekaert, J., & Smets, S. (1999). Inconsistencies in constituent theories of world views: quantum mechanical examples, Foundation of Science, 3: 313-340.
  • Aydoğdu, M. ve Kesercioğlu, T. (Ed.). (2005). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Atasoy, B. 2004. Fen Öğrenimi ve Öğretimi. Ankara:Asil Yayın Dağıtım.
  • Barrington, B.L. & B. Hendricks, (1988). Attitudes toward science and science knowledge of İntellectually gifted and average students in third, seventh and eleventh grades. Journal of Research in Science Teaching. 25: 679-678.
  • Başdağ G. ve Güneş B., (2006). 2000 Yılı Fen Bilgisi Dersi ve 2004 Yılı Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programlarıyla Öğrenim Gören İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerinin Karşılaştırılması, VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, 7-9 Eylül 2006, Ankara.
  • Başdaş, E. ve Kirişçioğlu, S. (2006). Fen Öğretiminde Basit Araçlar Yaparak Aktif Ögrenme (Hands-On) Yöntemi Ve Uygulamaları. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Baykul, Y. (1990). İlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıflarına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Cukrowska, E., M.G. Staskun & H.S. Schoeman, (1999). Attitudes Towards Chemistry and Their Relationships to Student Achievement in Introductory Chemistry Courses, 52(1): 8-14.
  • Çokadar H. ve Külçe C. (2008). Pupils‟ Attitudes Towards Science:A Case of Turkey. Word Applied Sciences Journal. 3(1): 102-109.
  • Duran (2008) Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karşı Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • George, R. (2003). Growth in students‟attitudes about the utility of science over the middle and high school years: evidence from the longitudinal study of American youth, Journal of Science Education and Technology, 12(4), 439-448.
  • Gogolin, L. & Swartz, F. (1992). A quantitative and qualitative inquiry into the attitudes toward science of nonscience college students. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 487-504.
  • Greenfield, T. A. (1995). An exploration of gender participation patterns in science competitions. Journal of Research in Science Teaching, 32, 735-748.
  • Haladyna, T., Olsen, R. & Shaugnessy, J. (1982). Relations of student, teacher, and learning environment variables to attitudes toward science. Science Education, 66, 671-678.
  • Hamming, R. W. (1994). Science is in the eye of the beholder, Computer and Chemistry, 18(3), 353-357.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
  • Karasar N., (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. Keeves, J. P. (1975). The home, the school, and achievement in mathematics and science. Science Education, 59, 439-460.
  • Kfir, D. (1988). Achievements and aspirations among boys and girls in high school: A comparison of two Isralei ethnic groups. American Educational Research Journal, 25, 213-236.
  • Levin, T., Sabar, N. & Libman, Z. (1991). Achievements and attitudinal patterns of boys and girls in science. Journal of Research in Science Teaching, 28(4), 315-328. Medawar, B.P. (2003).Genç Bilim adamına Öğütler. Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
  • Muşlu G. ve Macaroğlu, A. E. (2006). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilim ve Bilimsel Süreç Kavramlarına İlişkin Algıları: Nitel Bir Araştırma. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, M., (2004).Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerine Dayalı Laboratuar Yönteminin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi,Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for Cyprus, Studies in Eucational Evaluation, 28, 71- 86.
  • Papanastasiou, E. C. & Zembylas, M. (2002). The effect of attitudes on science achievement: a study conducted among high school pupils in Cyprus, International Review of Education, 48(6), 469-484.
  • Scantlebury, K., Boone, W., Kahle J. B. , & Fraser, B. J. (2001). Design, validation and use of an evaluation instrument for monitoring systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 38(6), 646-662.
  • Steinkamp, M. & Maehr, M. L. (1984). Gender differences in motivational orientations toward achievement in school science: a quantitative synthesis, American Educational Research Journal, 21(1), 39-59.
  • TTKB (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/ ogretmen adresinden 12.11.2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Turgut, M. F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara. Ülgen, G. (1997). Eğitim Psikolojisi, Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Kurtiş Matbaası.
  • Walberg, H. J. , Fraser B. J. & Welch W.W. (1986). A test of a model of educational productivity among junior high school students. Journal of Educational Research, 23, 699-706.
  • Yılmaz, F., (2007). İlköğretimde I. Kademede Bilimsel Tutum ve Davranış Kazandırmada Fen Bilgisi Dersinin Etkililiğine ilişkin Öğretmen Görüşleri İlköğretim Online, 6(1), 113-126, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 07.10.2009 tarihinde indirilmiştir
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Gülcan Mıhladız

Meltem Duran

Publication Date January 6, 2011
Submission Date January 6, 2011
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 20

Cite

APA Mıhladız, G., & Duran, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Bilime Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(20), 100-121.