Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Enerji Ünitesindeki Kavramların Öğreniminde Aile Etkisine İlişkin Öğrenci ve Anne Görüşleri

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 51 - 61, 31.12.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.596630

Abstract

Bu çalışmanın amacı 7. sınıf “Kuvvet ve
Enerji” ünitesindeki kavramların nasıl öğrenildiğine ilişkin öğrenci ve anne
görüşlerini almaktır. Bunun yanı sıra, kavramların öğreniminde aile katkısını
incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yönteminin bir deseni olan olgubilim
(fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kayseri ili
Kocasinan ilçesine bağlı bir devlet ortaokulunda okuyan 7. sınıf öğrencileri ve
aileleri oluşturmaktadır. Veriler nitel veri toplama yöntemlerinden görüşme yoluyla
toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu; alan yazın taraması, 7. sınıf
Fen Bilimleri dersi müfredat kazanımları ve uzman görüşleri alınarak
hazırlanmıştır. Çalışmada aykırı örnekleme kullanılmış ve öğrenciler Fen
Bilimleri ders başarıları dikkate alınarak seçilmiştir. Katılımcıları 4 öğrenci
ve onların anneleri oluşturmaktadır. Verilerin analizi betimsel analiz ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin Kuvvet ve Enerji
ünitesindeki kavramları öğrenmelerinde ailelerinin katkısı olduğu görülmüştür. 

Supporting Institution

Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Project Number

SYL-2017-7787 kodlu proje

Thanks

Bu çalışma, üçüncü yazarın Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından SYL-2017-7787 kodlu proje ile desteklenen “Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kuvvet ve enerji ünitesindeki kavram öğrenmeleri üzerine aile katkısının incelenmesi” başlıklı yüksek lisans tez çalışmasının bir bölümünü içermektedir.

References

  • Akkuş, H. (2009). İlköğretim anabilim dalı ilköğretim okulu öğrencilerinin fen eğilimlerine ailelerin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Aksu, F.F. (2014). Fen derslerinde ev temelli öğrenme etkinliklerinin aile katılımı açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Aktamış, A. G. D. H., Ünal, A. G. G., & Ergin, Ö. (2008). Öğrencilerin fene yönelik tutumlarına ailelerinin etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 39-48.
  • Aydın, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin sosyal yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büber, A. (2015). 7. sınıf kuvvet hareket ünitesinde argümantasyona dayalı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve düşünme dostu sınıf ortamı oluşturmaya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bogdan, R., & Biklen, S. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Allynand Bacon, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
  • Çelik, Y. (2003). Ana baba eğitimi. Öğretmen Dünyası, 277.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çınar, İ. (2002). Kuram ve uygulamalarıyla ilk okuma yazma öğretimi. Malatya: Öz Serhat Yayıncılık.
  • Çiftçi, A., & Biçici, İ. (2005). Aile Rehberi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara: Afşaroğlu Matbaası.
  • Göçmençelebi, Ş.İ., & Özkan, M. (2011). Bilimsel yayınları takip eden ve teknoloji kullanan ilköğretim öğrencilerinin fen dersinde öğrendiklerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri bakımından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 287-296.
  • Karaçam, S., Mirza, Y., & Elitok, S. (2013). Fen konularına ilişkin belgesel izleme sıklığı ve cinsiyetin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlar üzerine etkisi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 62-85.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının artırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Köse, M. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi ‘’kuvvet ve hareket’’ ünitesinin öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). SÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kurt, U. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki temel psikolojik ihtiyaçları: öğrenci katılımı ve öğrenci algılarına göre ailenin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları
  • Özkalp, E. (1987). Aile Kurumu. (Ed): Zillioğlu, M. Davranış Bilimleri, A.Ü.A.Ö.F. Yayınları, Ankara: Meteksan.
  • Özkarslı, N. (2009). Aile ve öğretmen destekli yapılandırmanın 5. sınıf fen bilgisi dersinde başarı ve kavram öğrenmeye etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2014). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının etkililiğinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative research and evaluation methods. California: Sage Publications.
  • Savaş, E., Selma, T. A. Ş., & Adem, D. U. R. U. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: Planetaryum gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. sınıf “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde “zenginleştirilmiş 5E öğretim modeli”ne göre rehber materyaller tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe Giriş. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • Tokiz, A. (2013). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin kavram karikatürleri, kavram haritası, çizimler ve görüşmeler kullanılarak değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Üstün, P., Yıldırgan, N., & Çegiç, E. (2001). Fen bilgisi eğitiminde model kullanma ile öğretimin başarıya etkisi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 7-8 Eylül, İstanbul. Bildiriler Kitabı, s 474-477.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2008). 5E modelinin kullanıldığı kavramsal değişime dayalı öğretimde üst bilişin etkileri: 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.

Students and Mothers’ Views about Family Contribution on Learning of Concepts related to Secondary School 7th Grade Science Course Force and Energy Unit

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 51 - 61, 31.12.2019
https://doi.org/10.46762/mamulebd.596630

Abstract

The aim of this study is to determine students' and mothers’ views on how
the concepts in the 7th Grade “Force and Energy” unit are learned.
In
addition, aim is to examine the family contribution to the learning of
concepts.
Phenomenology, one of the qualitative research methods, was used in this
study. The participants were 7th grade students studying at the public
secondary school in Kocasinan district of Kayseri and their mothers. Data were
collected through interviews as one of the qualitative methods. Semi-structured
interview form was prepared according to literature review, the 7th grade
Science course curriculum objectives and expert opinions.  In this study, extreme case sampling was used
and the students were selected according to their Science course
achievements.  The participants were four
students and their mothers. Qualitative descriptive analysis was utilized for
data analysis. As a result of the research, it was observed that the students’
families had a contribution on their children’s concept learning in Force and
Energy.

Project Number

SYL-2017-7787 kodlu proje

References

  • Akkuş, H. (2009). İlköğretim anabilim dalı ilköğretim okulu öğrencilerinin fen eğilimlerine ailelerin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Aksu, F.F. (2014). Fen derslerinde ev temelli öğrenme etkinliklerinin aile katılımı açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Aktamış, A. G. D. H., Ünal, A. G. G., & Ergin, Ö. (2008). Öğrencilerin fene yönelik tutumlarına ailelerinin etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 39-48.
  • Aydın, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin sosyal yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri (Yayınlanmamış doktora tezi). DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Büber, A. (2015). 7. sınıf kuvvet hareket ünitesinde argümantasyona dayalı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlamalarına ve düşünme dostu sınıf ortamı oluşturmaya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bogdan, R., & Biklen, S. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Allynand Bacon, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Erkan-Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). California: SAGE Publications.
  • Çelik, Y. (2003). Ana baba eğitimi. Öğretmen Dünyası, 277.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çınar, İ. (2002). Kuram ve uygulamalarıyla ilk okuma yazma öğretimi. Malatya: Öz Serhat Yayıncılık.
  • Çiftçi, A., & Biçici, İ. (2005). Aile Rehberi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara: Afşaroğlu Matbaası.
  • Göçmençelebi, Ş.İ., & Özkan, M. (2011). Bilimsel yayınları takip eden ve teknoloji kullanan ilköğretim öğrencilerinin fen dersinde öğrendiklerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri bakımından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 287-296.
  • Karaçam, S., Mirza, Y., & Elitok, S. (2013). Fen konularına ilişkin belgesel izleme sıklığı ve cinsiyetin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlar üzerine etkisi. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 62-85.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının artırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 9(1), 69-83.
  • Köse, M. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi ‘’kuvvet ve hareket’’ ünitesinin öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). SÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kurt, U. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki temel psikolojik ihtiyaçları: öğrenci katılımı ve öğrenci algılarına göre ailenin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları
  • Özkalp, E. (1987). Aile Kurumu. (Ed): Zillioğlu, M. Davranış Bilimleri, A.Ü.A.Ö.F. Yayınları, Ankara: Meteksan.
  • Özkarslı, N. (2009). Aile ve öğretmen destekli yapılandırmanın 5. sınıf fen bilgisi dersinde başarı ve kavram öğrenmeye etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, M. (2014). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının etkililiğinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Patton, M. Q. (1987). Qualitative research and evaluation methods. California: Sage Publications.
  • Savaş, E., Selma, T. A. Ş., & Adem, D. U. R. U. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 113-132.
  • Sontay, G., Tutar, M., & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: Planetaryum gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Şahin, Ç. (2010). İlköğretim 8. sınıf “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde “zenginleştirilmiş 5E öğretim modeli”ne göre rehber materyaller tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe Giriş. Ankara:Pegem Yayıncılık.
  • Tokiz, A. (2013). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavramsal anlama düzeylerinin kavram karikatürleri, kavram haritası, çizimler ve görüşmeler kullanılarak değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Üstün, P., Yıldırgan, N., & Çegiç, E. (2001). Fen bilgisi eğitiminde model kullanma ile öğretimin başarıya etkisi. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 7-8 Eylül, İstanbul. Bildiriler Kitabı, s 474-477.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2008). 5E modelinin kullanıldığı kavramsal değişime dayalı öğretimde üst bilişin etkileri: 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Dürdane Lafcı-tor 0000-0003-2373-1247

Emine Güneri 0000-0002-3475-8229

Melike Sarıkaya This is me 0000-0001-5914-8075

Project Number SYL-2017-7787 kodlu proje
Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Lafcı-tor, D., Güneri, E., & Sarıkaya, M. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Enerji Ünitesindeki Kavramların Öğreniminde Aile Etkisine İlişkin Öğrenci ve Anne Görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 51-61. https://doi.org/10.46762/mamulebd.596630

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620