Dissertation
BibTex RIS Cite

İlkokul Yöneticilerinin Mizah Kullanma Tarzları ile Öğretmenlerin Stres Yaşama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 37, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.397171

Abstract



Araştırmanın amacı, ilkokullarda çalışan öğretmenlerin
algılarına göre, okul yöneticilerinin kullandıkları mizah tarzları ile
öğretmenlerin stres yaşama düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak ve bazı
değişkenlere göre incelemektir. Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir.
Araştırmanın evrenini Ankara ili Çankaya ilçesindeki farklı sosyo-ekonomik
seviyelerde (düşük, orta, yüksek) bulunan 75 resmi ilkokulda çalışan 1636
öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem için, belirlenen ilçede bulunan 30 okulda
görev yapan 300 öğretmene ulaşılmış, elde edilen veriler analizlerde
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak,
Mizah Davranışları Ölçeği ve Algılanan
Stres Ölçeği kullanılmıştır
. Verilerin
analizinde parametrik testler; n, aritmetik ortalama, pearson momentler çarpımı
korelasyon katsayısı, regresyon analizi, independent sample t-testi ve tek
yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda
; okul
yöneticilerinin çok fazla mizah kullanmadıkları, daha çok onaylayıcı mizahı
tarzını tercih ettikleri; okul yöneticilerinin kullandığı alaycı ve reddedici
mizah tarzının öğretmenlerde strese neden olduğu; kadın öğretmenlere göre okul
yöneticilerinin daha çok alaycı mizahı, erkek öğretmenlere göre ise okul
yöneticilerinin daha fazla üretici sosyal mizahı tercih ettikleri; öğretmenlerin
sosyo-ekonomik düzeylerinin okul yöneticilerinin mizah tarzları ve stres
arasında bir rolü olmadığı; mesleği bırakmayı düşünen öğretmenlerin, okul
yöneticilerinin daha fazla alaycı ve reddedici mizahı kullandıklarını ileri
sürdükleri ve stres yaşadıkları bulgularına ulaşılmıştır.




References

  • Abel, M. H. (1998). Interaction between humor and gender in moderating relationships, stress and outcomes. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 132(3), 267–276.Abel, M. H. (2002). Humor, stress, and coping strategies. Humor: International Journal of Humor Research, 15(4), 365-381.Aslan, H. (2006). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri ve cinsiyetlerine göre mizah tarzlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Aydın, G. (1993, Eylül). İç-dış kontrol odağı inancı ile durumluk mizah tepkisi arasındaki ilişki. II. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde sunulmuş bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 1 - 37, 31.05.2018
https://doi.org/10.33907/turkjes.397171

Abstract

References

  • Abel, M. H. (1998). Interaction between humor and gender in moderating relationships, stress and outcomes. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 132(3), 267–276.Abel, M. H. (2002). Humor, stress, and coping strategies. Humor: International Journal of Humor Research, 15(4), 365-381.Aslan, H. (2006). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleri ve cinsiyetlerine göre mizah tarzlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.Aydın, G. (1993, Eylül). İç-dış kontrol odağı inancı ile durumluk mizah tepkisi arasındaki ilişki. II. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresinde sunulmuş bildiri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ü.GÜlsüm Dinç

Necati Cemaloğlu

Publication Date May 31, 2018
Submission Date February 20, 2018
Acceptance Date May 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Dinç, Ü., & Cemaloğlu, N. (2018). İlkokul Yöneticilerinin Mizah Kullanma Tarzları ile Öğretmenlerin Stres Yaşama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 1-37. https://doi.org/10.33907/turkjes.397171