Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DEMOKRATİK YAŞAMA DAYALI ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRENCİLERİN DEMOKRASİ ALGILARINA ETKİSİ

Yıl 2021, Sayı: 42, 267 - 291, 30.06.2021
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.831903

Öz

Bu araştırma ile “demokratik yaşama dayalı öğrenme modeli”ne göre düzenlenmiş Demokrasi ve İnsan Hakları dersinin öğrencilerin demokrasi algılarına etkisi incelenmiştir. Araştırma “eylem araştırması” yolu ile yürütülmüş ve üç eylem aşamasından oluşmuştur. Araştırmanın çalışma grubu “amaçlı örnekleme” yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu; Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde Eğitim Programları ve Öğretim ile Eğitim Yönetimi ve Denetimi bilim dallarında yüksek lisansa devam eden ve Demokrasi ve İnsan Hakları dersini alan 10 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Demokrasi Algısı Görüş Formu” kullanılmıştır. Verilerin toplanması sürecin başında ve süreç sonunda olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular; “temel hak ve özgürlükler”, “demokrasi”, “hukukun üstünlüğü”, “kuvvetler ayrılığı”, “yargı bağımsızlığı”, “çoğulculuk”, “seçim”, “muhalefet” ve “adalet” başlıkları altında sunulmuştur. Öğrencilerin demokrasinin gerekliliğine yönelik olumlu ve olumsuz algılara sahip oldukları, halkın egemenliği ve demokrasinin uygulamadaki durumuna ilişkin dönem başındaki olumsuz görüşlerinde dönem sonunda olumlu yönde değişim yaşandığı belirlenmiştir. Demokratik yaşama dayalı öğrenme modeline göre düzenlenmiş dersin öğrencilerin demokrasiye ilişkin algılarına olumlu etki yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyıldız, S. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin devam ettiği okullardaki sınıf öğretmenlerinin çokkültürlü yeterlik algıları ile demokratik değerleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 43(195), 151-165.
  • Becker, P., & Raveloson, J. A. (2008). What is democracy? Antananarivo: Friedrich Ebert Stiftung.
  • Bernard, H. R. (2006). Research methods in anthropology: Qualitative and quantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.
  • Collins, W. J. (2013). Education, democracy, and social discourse. Schools: Studies in Education, 10(2), 298-303.
  • Court. D. (2004). Education in a troubled, democracy voices from Israel. Curriculum lnquiry, 34(1), 47-68.
  • Çiydem, E. (2014). The perceptions of prospective teachers about democracy and human rights, and the roles laid by them on social sciences course on this subject. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 679-686.
  • Demir, N. (2010). Basic principles of democracy and modern democracy theories. Ege Academic Review, 10(2), 597-611.
  • Edelstein, W. (2011). Education for democracy: Reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137.
  • Erdem, F. H. (2019). Türkiye’de yargının hukuk ötesi sorunları. Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 24(40), 3-30.
  • Gallop, R., Krapf, P., & Weidinger, W. (2010). Educating for democracy. Belgium: Council of Europe.
  • Garrison, W. H. (2003). Democracy, experience and education. Phi Delta Kapan, 525-529.
  • Harber, C. (2002). Education, democracy and poverty reduction in Africa. Comparative Education, 38(3), 267-276.
  • Hatemi, H. (2005). The content of the concept of justice, its absoluteness and constancy. Köprü, 92.
  • Hotaman, D. (2010). Democratic education: A curriculum of democratic education. Journal of Theoretical Educational Science, 3(1), 29-42.
  • İşten, İ. (2014). The Independence and Impartiality of the Judiciary. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 285-313.
  • Kaldırım, E. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi algıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 143-162.
  • Karatekin, K., & Elvan, Ö. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(USBES Özel Sayı II), 1405-1431.
  • Kemahlıoğlu, Ö., & Keyman, E. F. (2011). Türkiye’de demokrasi algısı. İstanbul Politikalar Merkezi, Sabancı Üniversitesi MetroPOLL Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi.
  • Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The action research planner doing critical participatory action research. Singapore, Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer.
  • Kent Kükürtçü, S. (2019). The effect of children's rights and democracy education on children's democratic behavior (Unpublished Ph.D. thesis). Hacettepe University Institue of Educational Sciences, Ankara.
  • Khare, N. (2017). Separation of power and rule of law in India, unswerving deepening of democracy. International Journal of Recent Research Aspects, 4(8), 114-117.
  • Kılıç, A. (2015). İlköğretim 8.sınıf vatandaşlık ve demokrasi dersinde öğrencilerin kavram yanılgılarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Kılıç, A., Aydın, M., Ökmen, B., & Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • KONDA (2010). Hukuk ve adalet algı ve beklentiler. KONDA Barometresi Siyasal Araştırmalar Dizisi, 1-59.
  • Levin, B. (1994). Democracy and education, students and schools. Conference "Under Scrutiny Again: What Kind of Secondary Schools Do We Need?", Vancouver, Canada.
  • Lind, G. (2019). Education for democracy fostering moral competence in the school and beyond. Annual Conference of the Association for Moral Education, Barcelona.
  • Mathé, N. E. H. (2016). Students’ understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies. Acta Didactica Norge, 10(2), 271-289.
  • Miser, R. (1991). Demokrasi eğitimi ya da eğitim için demokrasi. AEBF Dergisi, 24, 50-53.
  • Okumuş, O., & Güven, A. (2018). Some activities used for democracy education in history courses. The Journal of International Social Research, 11(56), 604-628.
  • Ökmen, B. (2020). Developing the instructional process in layered flipped learning model (Unpublished Ph.D. thesis). Duzce University Institue of Social Sciences, Duzce.
  • Ökmen, B., Şahin, S., & Kılıç, A. (2020). Yüksek lisans öğrencilerinin demokrasi algılarına ilişkin kavram ağları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 481-504.
  • Özdaş, F., Ekinci, A., & Bindak, R. (2014). Analyzing teachers’ attitudes towards democracy in terms of some variables. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 65-81.
  • Palombella, G., & Morlino, L. (2010). Rule of law and democracy: Inquiries into internal and external issues. Leiden: Brill NV.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Rainer, J., & Guyton, E. (1999). Democratic practices in teacher education and the elementary classroom. Teaching and Teacher Education, 15, 121-132.
  • Sadık, M., & Sarı, F. (2011). Öğretmen adaylarının demokrasi algıları (Çukurova Üniversitesi örneği). Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 67-82.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 48-62.
  • Somekh, B. (2006). Action research: A methodology for change and development. New York: Open University Press.
  • Starkey, H. (2005). Democratic education and learning. British Journal of Sociology of Education, 26, 299-308.
  • Şahin, Ş. (2020). Compassionate love, democracy and student centered education perceptions of students, teachers and school principals (Unpublished Ph.D. thesis). Duzce University Institue of Social Sciences, Duzce.
  • Şahin, Ş., Ökmen, B., & Kılıç, A. (2020). Yüksek lisans öğrencilerinin demokrasiye ilişkin görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi (UEAD), 4(1), 1-28.
  • Şahiner, D. G. S. (2018). The effect of social science instruction based on active learning method toward democratic attitudes and achievement. (Unpublished master thesis). Dokuz Eylul University Institue of Educational Sciences, Izmir.
  • Tahiroğlu, M., & Aktepe, V. (2015). Değerler eğitimi yaklaşımlarına göre geliştirilen etkinliklerin demokratik algı ve davranışlar üzerine etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(30), 309-345.
  • Tarrant, J. M. (1989). Democracy and education. Aldershot: Averbury.
  • Taylor, C., Wilkie, M., & Baser, J. (2006). Doing action research: A guide for school support staff. London: Paul Chapman Publishing.
  • Tunç, H. (2008). Types of democracy and concept of deliberative democracy. Ankara Hacı Bayram Veli University Faculty of Law Review, 12(1), 1113-1132.
  • Varnham, S., Evers, M., Booth, T., & Avgoustinos, C. (2014). Democracy in schools: Encouraging responsibility and citizenship through student participation in school decision making. International Journal of Law & Education, 19(1), 23-42.
  • Vinterek, M. (2010). How to live democracy in the classroom. Education Inquiry, 1(4), 367-380.
  • Yeşil, R. (2002). Okul ve ailede insan hakları ve demokrasi eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, C. (2018). The examination of the secondary education students’ democratic citizenship attitudes towards the formal and hidden curriculum (Unpublished PhD thesis). Adnan Menderes University Institue of Social Sciences, Aydın.
  • Yılmaz, A. (2000). Modern demokrasi gelişimi ve sorunları. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şeyma Şahin 0000-0003-1727-4772

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2020
Kabul Tarihi 4 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2021). DEMOKRATİK YAŞAMA DAYALI ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRENCİLERİN DEMOKRASİ ALGILARINA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 267-291. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.831903