Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Post Empresyonist Dönemde Henri De Toulouse-Lautrec ve Çağdaş Kültürel Afiş Tasarımına Etkileri

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 260 - 271, 25.12.2019

Öz

Grafik sanatının en önemli
unsurlarından olan afiş; bir şeyi
tanıtmak ve hedef kitlelere verilmek istenen mesajı iletebilmek için
hazırlanan, resimli duvar duyurusu anlamına gelir. Afişler; reklam afişleri,
sosyal afişler ve kültürel afişler olmak üzere üç ana başlık altında
toplanmaktadır. Kültürel Afişler;
festival,
seminer, sempozyum, sergi, tiyatro, sinema, balo, spor gibi kültürel
etkinlikleri tanıtmak için tasarlanır. Henri de Toulouse-Lautrec, çağdaş afiş
tasarımının ilk temsilcisi olarak kabul edilir. Lautrec döneminde afiş, sanat
sayılmaya ve değer görmeye başlamıştır. Lautrec’ in grafik sanatına girmesi,
Paris’ in önemli gece kulübü Moulin Rouge için tasarladığı ilk taş baskı afişi
olan ‘Moulin Rouge:La Goulue’ eseriyle olmuştur. Bu afiş sayesine ünlenen
sanatçının ‘Reine Joie’ ve
‘La Goulue ile kız kardeşi Moulin Rouge’da’, ‘Moulin Rouge’daki İngiliz’ adlı
kitaplar için yapmış olduğu afiş tasarımları da, diğer baskı tekniğiyle yaptığı
afişler arasında en önemlileri sayılmaktadır.

Afişlerinde kullandığı yazılar ve görsel uyum dikkat çekicidir. Onun döneminde
reklam amaçlı algılanan afiş bir sanat dalı olarak kabul görmüş ve halk ile
sanat arasındaki mesafe kaybolmuştur. Bu çalışmada literatür tarama yöntemi ile
birlikte nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Literatür taraması sonucunda
elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak bildiri
konusu tespit edilmiş, tespit edilen konu tartışılmış ve yorumlanmıştır. Bu
çalışmada; post empresyonist dönemdeki sanat ortamı, dönemin tekniği, kültürel
ve sanatsal değerleri ile günümüzdeki sanatsal değerler ve kullanılan teknik,
renk, tipografi, görsel imge gibi unsurlarla kıyaslaması yapılmış olup,
Toulouse-Lautrec’in çağdaş afiş tasarımına etkisi ve günümüze yansıması
incelenmiştir. Lautrec’in afişlerindeki sıra dışı konular sanatının uçlarda
değil, eserlerinin benzersiz duyarlılıkta olduğunun göstergesidir. Resmin
kişinin öz benliğini bulması ve hayata tutunabilmesi adına insanın yaşamında
önemli bir yer tuttuğu, günümüz çağdaş afiş sanatının zemininin Lautrec
tarafından atıldığı sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇAYaman i., Ekim T., Sungur S., Özer C. (2017), Çağdaş Dünya Sanatı, Ankara: MEB Yayınları.Felbinger U. (2005), Henri de Toulouse-Lautrec, Lebun und Werk, Königswinter: Könemann in der Tandem Verlag GmbH.Arnold, M. (1997), Henri de Toulouse-Lautrec 1864-1091, Yaşam Denen Tiyatro, İstanbul: ABC Kitabevi.Becer, E. (2018), İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi.Bocquillon, M.F. (2005), Empresyonizm, Ankara: Dost Kitabevi.Bleys, O., Dumont, Y. (2017), Toulouse-Lautrec, Ankara: Akılçelen Kitaplar.http://linakurtaran-blog.tumblr.com/post/92915256806/k%C3%BClt%C3%BCrel-afi%C5%9F-nedir#_ftn1 23.03.2019 http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvSGVucmlfZGVfVG91bG91c2UtTGF1dHJlYw 24.03http://www.edebiyathaber.net/henri-de-toulouse-lautrec-bohem-paris-gecelerinin-post-empresyonist-ressami-hasan-sarac/ 24.03https://www.istanbulsanatevi.com/resim-ekolleri/post-empresyonizm-nedir/ 22.03
  • GÖRSELLERResim 1 https://www.pinterest.co.uk/pin/541417186446798574/ 13.05Resim 2 https://tr.redsearch.org/images/765593 13.05 13.05Resim 3 https://www.canvastar.com/henri-de-toulouse-lautrec-jane-avril-afisi 12.05Resim4 http://sevimtopuz.blogspot.com/2011/05/henri-de-toulouse-lautrec.html 11.05
Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 260 - 271, 25.12.2019

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇAYaman i., Ekim T., Sungur S., Özer C. (2017), Çağdaş Dünya Sanatı, Ankara: MEB Yayınları.Felbinger U. (2005), Henri de Toulouse-Lautrec, Lebun und Werk, Königswinter: Könemann in der Tandem Verlag GmbH.Arnold, M. (1997), Henri de Toulouse-Lautrec 1864-1091, Yaşam Denen Tiyatro, İstanbul: ABC Kitabevi.Becer, E. (2018), İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara: Dost Kitabevi.Bocquillon, M.F. (2005), Empresyonizm, Ankara: Dost Kitabevi.Bleys, O., Dumont, Y. (2017), Toulouse-Lautrec, Ankara: Akılçelen Kitaplar.http://linakurtaran-blog.tumblr.com/post/92915256806/k%C3%BClt%C3%BCrel-afi%C5%9F-nedir#_ftn1 23.03.2019 http://www.wikizeroo.net/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvSGVucmlfZGVfVG91bG91c2UtTGF1dHJlYw 24.03http://www.edebiyathaber.net/henri-de-toulouse-lautrec-bohem-paris-gecelerinin-post-empresyonist-ressami-hasan-sarac/ 24.03https://www.istanbulsanatevi.com/resim-ekolleri/post-empresyonizm-nedir/ 22.03
  • GÖRSELLERResim 1 https://www.pinterest.co.uk/pin/541417186446798574/ 13.05Resim 2 https://tr.redsearch.org/images/765593 13.05 13.05Resim 3 https://www.canvastar.com/henri-de-toulouse-lautrec-jane-avril-afisi 12.05Resim4 http://sevimtopuz.blogspot.com/2011/05/henri-de-toulouse-lautrec.html 11.05
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nur Uzuner

Cengiz Şahin 0000-0002-8348-0913

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzuner, N., & Şahin, C. (2019). Post Empresyonist Dönemde Henri De Toulouse-Lautrec ve Çağdaş Kültürel Afiş Tasarımına Etkileri. Ankara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 1(2), 260-271.