Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Anlamlı İş Algı Düzeylerinin Örgütsel Dedikodu ve Örgütsel İkiyüzlülük Algı Düzeylerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 37, 55 - 79, 25.03.2023
https://doi.org/10.35675/befdergi.1166568

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin anlamlı iş algılarının örgütsel dedikodu ve örgütsel ikiyüzlülük algılarına etkisini incelemeye çalışmaktır. Araştırma betimsel ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili merkez ilçelerinde (Dulkadiroğlu ve Onikişubat) bulunan devlete ait anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 9843 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem ise seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılabilen 717 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla “Eğitim Örgütleri için Anlamlı İş Ölçeği”, “Örgütsel Dedikodu Ölçeği” ve “Örgütsel İkiyüzlülük Ölçeği” kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak yol analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; boyutlar bazında öğretmenlerin sahip oldukları anlamlı iş algı düzeyleri “yüksek” düzeyde, örgütsel dedikodu algı düzeyleri “orta” düzeyde ve örgütsel ikiyüzlülük algı düzeyleri “düşük” düzeyde bulunmuştur. Anlamlı işin alt boyutları ile örgütsel dedikodu ve örgütsel ikiyüzlülüğün alt boyutları arasında negatif anlamlı ilişkiler bulunmuş olup anlamlı iş örgütsel dedikodu ve örgütsel ikiyüzlülüğü anlamlı şekilde yordadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Şafak, H.F., (2021). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel dedikodunun okul iklimi üzerindeki rolü (Tez No.690505) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi - Rize]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Özşarlak, P. (2016). Örgütlerde dedikodu ve söylentilerin ortaya çıkış nedenleri, içerikleri ve etkilerine ilişkin çalışan algılarının değerlendirilmesi ve bir uygulama örneği (Tez No.448168) [Yüksek lisans tezi, Yaşar Üniversitesi - İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hüseyin Gezen 0000-0002-6969-6996

Ahmet Kaya 0000-0001-8899-9178

Erken Görünüm Tarihi 16 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 15 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Gezen, H., & Kaya, A. (2023). Öğretmenlerin Anlamlı İş Algı Düzeylerinin Örgütsel Dedikodu ve Örgütsel İkiyüzlülük Algı Düzeylerine Etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(37), 55-79. https://doi.org/10.35675/befdergi.1166568