Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Farklılaştırılmış Öğretim Uygulamasına Yönelik Tutumlar Ölçeği: Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2023, Sayı: 57, 1763 - 1779, 30.09.2023
https://doi.org/10.53444/deubefd.1284510

Öz

Farklılaştırılmış öğretim uygulamaları, öğrencilerin gereksinimlerine uygun öğretim stratejilerinin uygulanması açısından önemlidir. Bu nedenle, Letzel, Pozas ve Schneider (2020) tarafından geliştirilmiş olan Öğretmenlerin Farklılaştırılmış Öğretim Uygulamasına Yönelik Tutumlar Ölçeği’nin Türk toplumuna uyarlanarak geçerlik ve güvenirliğini test etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini sosyal medya kullanan öğretmenler oluşturmaktadır. Veriler Ocak, Şubat ve Mart 2022 tarihleri arasında çevrimiçi toplanmıştır. Ölçeğin Türkçeye uyarlanması için iki yönlü dil çevirisi uzmanlar tarafından gerçekleştirilmiştir. Hem Türkçeye hem de Türk kültürüne uygunluğunu tespit etmek için alan uzmanlarının görüşü alınmıştır. Türkçeye çevrilen ölçek maddeleri farklı dilbilimciler tarafından okunmuş ve geri bildirimlere uygun olarak ölçeğe son hali verilmiştir. Verilerin değerlendirilmesi amacıyla frekans, standart sapma, madde ortalama ve güvenirlik için Cronbach iç-tutarlılık katsayılarını açımlayıcı faktör analizi, yapı geçerliliğini test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi ve ölçüt geçerliğini değerlendirmek için eş ölçek kullanılmıştır. Veri analizi SPSS 22 ile AMOS 24 programları ile yapılmıştır. Ölçeğin Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerleri (x2 (18, N=295) 95.112; p<0,005; x2/sd=3.411; CMIN:61,390; RMSEA=0.091; CFI=.929; GFI=.953) bulunmuştur. Bu sonuçlar model araştırmadan elde edilen verilerin Öğretmenlerin Farklılaştırılmış Öğretim Uygulamalarına Yönelik Tutumlar Ölçeği’nin öngörülen kurumsal yapısı ile uyumlu olduğunu göstermektedir. Uyarlanan ölçeğin, orijinal ölçek çalışması ile benzer özellikler gösterdiğini ve Türk kültürüne uyarlamada gerekli olan koşulları sağladığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ackerman, P. L., & Heggestad, E. D. (1997). Intelligence, personality, and interests: Evidence for overlapping traits. Psychological Bulletin, 121(2), 218–245. doi:http://doi.org./10.1037/0033-2909.121.2.219
  • Acquah, E. O., Tandon, M., & Lempinen, S. (2016). Teacher diversity awareness in the context of changing demographics. European Educational Research Journal, 15(2), 218-235. doi:https://doi.org/10.1177/1474904115611676
  • Akos, P., Cockman, C. R., & Strickland, C. A. (2007). Differentiating classroom guidance. Professional School Counseling, 10(5), 455-463.
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behaviour. Organizational Behaviour and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. doi:http://doi.org./10.1016/0749-5978(91)90020-T
  • Alpar, R. (2020). Spor, sağlık, eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik güvenirlik. Detay Yayıncılık.
  • Arslanhan, Ş., & Sözer, M. A. (2020). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Journal of International Social Research, 13(69), 856-867. doi:http://doi.org./10.17719/jisr.2020.4005
  • Asimeng-Boahene, L., & Klein, A. M. (2004). Is the diversity issue a non-issue in mainstream academia? Multicultural Education, 12(1), 47-52.
  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Ayre, C. & Scally, A.J. (2014). Critical values for Lawshe’s content validity ratio: Revisiting the original methods of calculation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1), 79–86. doi:https://doi.org/10.1177/0748175613513808
  • Bal, A. P. (2016). The effect of the differentiated teaching approach in the algebraic learning field on students’ academic achievements. Eurasian Journal of Educational Research, 16(63), 185-204. doi:http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2016.63.11
  • Bal, A. P., Yilmaz, R., & Atas, V. (2022). Development of self-efficacy scale of differentiated instruction for teachers. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 7(2), 93-104. doi:https://doi.org/10.23917/jramathedu.v7i2.16204
  • Banks, J. A. (2008). An introduction to multicultural education. Pearson Publication.
  • Beler, Y., & Avcı, S. (2011). Öğretimin farklılaştırılmasında etkili bir yöntem: Katlı öğretim. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 109-126. doi:https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59494/855125
  • Bergman, M. M. (1998). A theoretical note on the differences between attitudes, opinions, and values. Swiss Political Science Review, 4(2), 81-93. doi:http://doi.org/ 10.1002/j.1662-6370.1998.tb00239.x
  • Breckler, S. J. (1984). Empirical validation of affect, behavior, and cognition as distinct compontents of attitude. Journal of Personality and Social Psychology, 47(6), 1191–1205.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Byrne, B. (2022). How inclusive is the right to inclusive education? An assessment of the UN convention on the rights of persons with disabilities’ concluding observations. International Journal of Inclusive Education, 26(3), 301-318. doi:https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1651411
  • Cansız, N., & Cansız, M. (2018). Kaynaştırma eğitimi ile ilgili düşünce, tutum ve endişe ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 26(2), 271-280. doi:http://doi.org/10.24106/ kefdergi.389872
  • Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. Cambridge University Press.
  • Coşkun, R., Altunışık, R. & Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Yayıncılık.
  • Çam, Ş. S. & Acat, M. B. (2023). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını uygulama ve buna ilişkin yetkinlik düzeyleri . Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1) , 96-120.
  • Demir, S., & Gürol, M. (2015). Farklılaştırılmış öğretim yöntemlerinin derin ve yüzeysel öğrenen öğrencilerin kalıcılık puanları üzerindeki etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(2), 187-206. doi:https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.010
  • Demirkaya, A.S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretime yönelik yeterlik ve uygulama düzeylerine ilişkin algıları[Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Duru, M. K., & Çalgıcı, G. (2023). Farklılaştırılmış öğretimin kütle ve ağırlık kavram yanılgılarının giderilmesine ve akademik başarıya etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 57(57), 1-25. doi:https://doi.org/10.15285/maruaebd.1117542
  • Ekinci, O., & Bal, A. P. (2019). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki başarısına ve tutumuna etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 197-203. doi:https://doi.org/10.18506/anemon.462714
  • Eysink, T. H., Hulsbeek, M., & Gijlers, H. (2017). Supporting primary school teachers in differentiating in the regular classroom. Teaching and Teacher Education, 66, 107-116. doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.04.002
  • Faydalı, M. (2018). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşım uygulamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Goddard, Y., Goddard, R., & Kim, M. (2015). School instructional climate and student achievement: An examination of group norms for differentiated instruction. American Journal of Education, 122(1), 111-131. doi:https://doi.org/10.1086/683293
  • Gregory, G. H., & Chapman, C. (2012). Differentiated instructional strategies: One size doesn′ t fit all. Corwin Press.
  • Gülay, A., & Altun, T. (2022). An investigation on the perceptions of primary school teachers related to the implementation levels of differentiated instruction. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 12(1), 167-190. doi:http://doi.org/ 10.18404/ijocis.2022.008
  • Karadağ, R. (2015). İlköğretim Türkçe dersinde farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının uygulanması: Bir eylem araştırması. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Katz, D. (1960). The functional approach to the study of attitudes. Public Opinion Quarterly, 24(2), 163-204. doi:https://doi.org/10.1086/266945
  • Kılınç, Ş., & Sözer, M. A., (2022). Kültüre duyarlı farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının öğrencilerin empati becerilerine etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 15(90), 23-50. doi:http://doi.org/10.29228/jas.57369
  • Koç, H. (2016). Kaynaştırma uygulamalarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin görüşlerinde farklılaştırılmış öğretime ilişkin izlerin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Laçin, E., & Taşlıbeyaz, H. F. (2020). Kaynaştırma eğitimi tutum ölçeği (KETÖÇ)-Öğretmen formu: Bir ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 120-132. doi:https://doi.org/10.47770/ukmead.757721
  • Landrum, T. J., & McDuffie, K. A. (2010). Learning styles in the age of differentiated instruction. Exceptionality, 18(1), 6-17. doi:https://doi.org/10.1080/09362830903462441
  • Lawshe C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575. doi:http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  • Lee, J. (2002). Racial and ethnic achievement gap trends: Reversing the progress towards equity. Educational Researcher, 31, 3–12. doi:https://doi.org/10.3102/0013189X031001003
  • Letzel, V., Pozas, M. & Schneider, C. (2020). ‘It’s all about the attitudes!’ – Introducing a scale to assess teachers’ attitudes towards the practice of differentiated instruction, 6(4), 1-15. International Journal of Inclusive Education, doi:https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1862402
  • Magee, M., & Breaux, E. (2013). How the best teachers differentiate instruction. Routledge.
  • Makarova, E., & Birman, D. (2015). Cultural transition and academic achievement of students from ethnic minority backgrounds: A content analysis of empirical research on acculturation. Educational Research, 57(3), 305-330. doi:https://doi.org/10.1080/00131881.2015.1058099
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2015). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2014-2015. https://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2018). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017-2018. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.pdf.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2022). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2021-2022. https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_09/15142558_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2021_2022.pdf.
  • Moloney, R., & Saltmarsh, D. (2016). Knowing your students in the culturally and linguistically diverse classroom. Australian Journal of Teacher Education, 41(4), 79-93. doi:http://doi.org/10.14221/ajte.2016v41n4.5
  • Montgomery A., & Mirenda P. (2014). Teachers’ self-efficacy, sentiments, attitudes and concerns about the inclusion of students with developmental disabilities. Exceptionality Education International, 24(1), 18-32. doi:https://doi.org/10.5206/eei.v24i1.7708
  • Mutlu, N., & Öztürk, M. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih derslerinde farklılaştırılmış öğretime yönelik öğretmen algıları ve uygulamaları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 379-402. doi:https://doi.org/10.24315/trkefd.301189
  • Mutlu, N., Öztürk, M., & Aktekin, S. (2019). Farklılaştırılmış öğretim öz-yeterlik ölçeği geliştirilmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 185-202. doi:http://doi.org/10.26468/trakyasobed.466734
  • Nolen, J. L. (2003). Multiple intelligences in the classroom. Education, 124(1), 115-121. Okioga, C. K. (2013). The impact of students’ socio-economic background on academic performance in Universities, a case of students in Kisii University College. American International Journal of Social Science, 2(2), 38-46.
  • Oskamp, S., & Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions. Psychology Press.
  • Özbal, A. F., Sağlam, M., & Cavkaytar, S. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinde farklılaştırılmış öğretim yaklaşımının uygulanması. Eğitim ve Bilim, 44(200). doi:http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.8085
  • Özokcu, O. (2018). Türk öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları ile öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 303-324. doi:http://doi.org/ 10.15345/iojes.2018.03.020
  • Pallas, A. M., Natriello, G., & McDill, E. L. (1989). Changing nature of the disadvantaged population: Current dimensions and future trends. Educational Researcher, 18(5), 16-2. doi:https://doi.org/10.2307/1176128
  • Peters, S. J. (2007). “Education for all?” A historical analysis of international inclusive education policy and individuals with disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 18(2), 98-108. doi:https://doi.org/10.1177/10442073070180020601
  • Pilten, G. (2016). A phenomenological study of teacher perceptions of the applicability of differentiated reading instruction designs in Turkey. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(4), 1419-1451. doi:https://doi.org/10.12738/estp. 2016.4.0011
  • Ralabate, P. K. (2011). Universal design for learning: Meeting the needs of all students. The ASHA Leader, 16(10), 14-17. doi:https://doi.org/10.1044/leader.FTR2.16102011.14
  • Pallas, A. M., Natriello, G., & McDill, E. L. (1989). Changing nature of the disadvantaged population: Current dimensions and future trends. Educational Researcher, 18(5), 16-2.
  • Raubenheimer, J. (2004). An item selection procedure to maximize scale reliability and validity. Journal of Industrial Psychology, 30(4), 59-64. doi:https://doi.org/10.4102/sajip.v30i4.168
  • Saloviita, T. (2015). Measuring pre-service teachers' attitudes towards inclusive education: Psychometric properties of the TAIS scale. Teaching and Teacher Education, 52, 66-72. doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.09.003
  • Santangelo, T., & Tomlinson, C. A. (2009). The application of differentiated instruction in postsecondary environments: Benefits, challenges, and future directions. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(3), 307-323.
  • Savolainen, H., Engelbrecht, P., Nel, M., & Malinen, O. P. (2012). Understanding teachers’ attitudes and self-efficacy in inclusive education: Implications for pre-service and in-service teacher education. European Journal of Special Needs Education, 27(1), 51-68. doi:https://doi.org/10.1080/08856257.2011.613603
  • Schulte, A. C., & Stevens, J. J. (2015). Once, sometimes, or always in special education: Mathematics growth and achievement gaps. Exceptional Children, 81(3), 370-387. doi:https://doi.org/10.1177/0014402914563695
  • Sharma, U., & Sokal, L. (2016). Can teachers’ self-reported efficacy, concerns, and attitudes toward inclusion scores predict their actual inclusive classroom practices? Australasian Journal of Special Education, 40(1), 21-38. doi:http://doi.org/ 10.1177/0014402914563695
  • Smale-Jacobse, A. E., Meijer, A., Helms-Lorenz, M., & Maulana, R. (2019). Differentiated instruction in secondary education: A systematic review of research evidence. Frontiers in Psychology, 10, 1-23. doi:https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02366
  • Şan, İ., & Çoban Türegün, B. (2021). Farklılaştırılmış öğretimin İngilizce dersinde akademik başarıya etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(1), 184-191. doi:http://doi.org/ 10.5961/jhes.2021.440
  • Şencan, H. (2005). Sosyal davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik. Seçkin Yayıncılık.
  • Taneri, P. O., Özbek, Ö. Y., Altunoğlu, A., Avcı, E., & Aşiret, S. (2020). Kapsayıcı eğitime yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. M. Talas (Başkan), 8. Uluslararası Sosyal Beşerî Ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Taş, F., & Sırmacı, N. (2018). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin bilişüstü becerilerine ve matematik akademik başarılarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 336-351. doi:https://doi.org/10.17556/erziefd.312251
  • Tepetaş-Cengiz, G.Ş., Tezcan, T. & Kıvılcan-Doğan, Ö. (2021). Farklılaştırılmış öğretime ilişkin öğretmen görüşleri ölçeği (DI-QUEST): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. EKEV Akademi Dergisi, 25(87), 183-204.
  • Tomlinson, C. A. (2017). How to differentiate instruction in academically diverse classrooms. ASCD Press.
  • Tomlinson, C. A., & Strickland, C. A. (2005). Differentiation in practice: A resource guide for differentiating curriculum, grades 9-12. ASCD Press.
  • Tomlinson, C. A. (1999). The differentiated classroom, responding to the needs of all learners, association for supervision and curriculum development. Association for Supervision & Curriculum Development.
  • Tokatlı, E. (2022). Türkiye'de bir vakıf okulunda çalışan İngilizce öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretimi algılayış şekilleri: Bir durum çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Tulbure, C. (2011). Do different learning styles require differentiated teaching strategies? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, 155-159. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.01.052
  • Uçarkuş, E., & Yeşilbursa, C. C. (2022). Sosyal Bilgiler dersinde farklılaştırılmış öğretimin öğrencilerin zaman ve kronolojiyi anlama beceri erişisine etkisinin ve görüşlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 72-81. doi:https://doi.org/10.17556/erziefd.886701
  • U.S. Census Bureau (2018). Classroom diversity on the rise. https://www.census.gov/library/visualizations/2018/comm/classroom-diversity.html
  • World Health Organization (2017). Process of translation and adaptation of instruments. http://www. who.int/substance_abuse/research_tools/translation/en/
  • Yabaş, D. (2008). Farklılaştırılmış öğretim tasarımının öğrencilerin özyeterlik algıları, bilişüstü becerileri ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Yada, A., Leskinen, M., Savolainen, H., & Schwab, S. (2022). Meta-analysis of the relationship between teachers’ self-efficacy and attitudes toward inclusive education. Teaching and Teacher Education, 109, 1-15. doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103521
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yıldırım A, Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız D. & Uzunsakal E. (2018). A comparison of reliability tests in field researches and an application on agricultural data. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi,1,16-21.
  • Yılmaz, Ö. (2022). Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim hakkındaki görüşleri: Bir olgubilim araştırması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yong, F. L., & McIntyre, J. D. (1992). A comparative study of the learning style preferences of students with learning disabilities and students who are gifted. Journal of Learning Disabilities, 25(2), 124-132. doi: http://doi.org/ 10.1177/002221949202500206
  • Zoraloğlu, S. (2016). Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin bir durum çalışması. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 85 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Çulhaoğlu 0000-0001-5317-4213

Mustafa Mert Örnek 0000-0003-4468-9578

Hacer Yalnız Dilcen 0000-0001-5911-7201

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 57

Kaynak Göster

APA Çulhaoğlu, Ö., Örnek, M. M., & Yalnız Dilcen, H. (2023). Öğretmenlerin Farklılaştırılmış Öğretim Uygulamasına Yönelik Tutumlar Ölçeği: Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(57), 1763-1779. https://doi.org/10.53444/deubefd.1284510