Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin STEM Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 221 - 237, 13.12.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Fen Bilgisi Eğitimi yüksek lisans öğrencilerinin STEM eğitimi hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın örneklemini 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı / Fen Bilgisi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Programında yüksek lisans yapan ve ders alma döneminde olan 18 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların 11 tanesi kadın, 7 tanesi ise erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen veriler bir uzman ve araştırmacı tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda STEM eğitiminin öğrenciler üzerinde olumlu etki bıraktığı, anlamlı öğrenmeyi arttırdığı, problem çözme ve üst düzey düşünme becerisini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, katılımcıların STEM eğitiminde yeterli alan bilgisine sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak eğitim fakültelerinin yeterli seviyede STEM eğitimi verebilmesi için müfredatlarında yeniliğe gitmeleri önerilmiştir.

Kaynakça

  • Alagöz, S., & Sözen, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin STEM eğitimi hakkındaki görüşleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1245-1266. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.06.1576
  • Aslan, F., & Bektaş, O. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50. https://doi.org/10.46762/mamulebd.646318
  • Bakırcı, H., & Karışan, D. (2018). Investigating the preservice primary school, mathematics and science teachers’ stem awareness. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 32-42. https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2807
  • Bakırcı, H., & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.417939
  • Benzer, S., & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi sürecinde fen bilimleri alanında uzaktan eğitim. SBedergi, 5(8), 19-46. https://dx.doi.org/10.29228/sbe.49094
  • Bozkurt-Altan, E., Yamak, H., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FeTeMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Ceylan, S. (2021). Stem ve eğitimde kullanımına yönelik yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 820-837. https://doi.org/10.24315/tred.700713
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Elmalı, Ş., & Balkan-Kıyıcı, F. (2017). Türkiye’de yayınlanmış FeTeMM eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696. https://doi.org/10.19126/suje.322791
  • Ergün, A., & Balçın, M. D. (2018). Perceptions and attitudes of secondary school students towards engineers and engineering. Journal of Education and Practice, 9(10), 90-106
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Güldemir, S., & Çınar, S. (2017). Fen bilimleri öğretmenleri ve ortaokul öğrencilerinin stem etkinlikleri hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 Annual Congress: ICRE.
  • Güven, Ç., Selvi, M., & Benzer, S. (2018). 7E öğrenme modeli merkezli STEM etkinliğine dayalı öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 73-80. https://doi.org/10.18506/anemon.463812
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 145-163 https://doi.org/10.15285/maruaebd.345486
  • İdin, Ş. (2017). Örnek ve uygulama destekli fen öğretiminde disiplinler arası beceri etkileşimi E. Kandemir (Ed.), STEM yaklaşımı ve eğitime yansımaları içinde (s. 255-282). Pegem Akademi.
  • Kaya, G., Şahin, E., & Uz-Özkılıç, R. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin stem eğitimi ve uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Bursa ili örneği). Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5(6), 100-113.
  • Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (4th ed.). Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). TİMSS 2019 Türkiye Ön Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
  • Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers' mind maps and opinions on STEM education implemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(2), 459-476. https://doi.org/10.12738/estp.2016.2.0166
  • Siew, N. M., Amir, N., & Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and inservice teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1-20. https://doi.org/10.1186/2193-1801-4-8
  • Türk Sanayicileri ve İş Adamları Derneği. (2017). 2023’e doğru Türkiye’ de STEM gereksinimi. https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/9735-2023-e-dog-ru-tu-rkiye-de-stem-gereksinimi
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2018). STEM uygulamalarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 42-53.
  • Yıldırım, B., & Altun Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40. https://doi.org/10.31202/ecjse.67132
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama Journal of Theory and Practice in Education, 13(2), 183-210 https://doi.org/10.17244/eku.310143
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 47-54. https://doi.org/10.18506/anemon.471037
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213. https://doi.org/10.24315/trkefd.310112
  • Yıldırım, P. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 31-55.

Determination of Master's Students' Views in Science Education on STEM Education

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 3, 221 - 237, 13.12.2021

Öz

The aim of this study is to determination of master's students' views in science education on STEM education. For this purpose, the sample of the study consists of 18 students who are in the course of taking a course and are doing their master's degree in the Mathematics and Science Education Department / Science Education Master's Program in the fall semester of the 2021-2022 academic year. 11 of the participants are female and 7 of them are male students. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the study. The data obtained within the scope of the study were taken with a semi-structured interview form created by an expert and researcher. The obtained data were analyzed by content analysis method. As a result of the research, it was concluded that STEM education had a positive effect on students, increased meaningful learning, and improved problem solving and high-level thinking skills. On the other hand, it was determined that the participants did not have sufficient content knowledge in STEM education. Based on the results of the research, it has been suggested that education faculties should innovate in their curricula in order to provide adequate STEM education.

Kaynakça

  • Alagöz, S., & Sözen, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin STEM eğitimi hakkındaki görüşleri. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 56(2), 1245-1266. https://doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.21.06.1576
  • Aslan, F., & Bektaş, O. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50. https://doi.org/10.46762/mamulebd.646318
  • Bakırcı, H., & Karışan, D. (2018). Investigating the preservice primary school, mathematics and science teachers’ stem awareness. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 32-42. https://doi.org/10.11114/jets.v6i1.2807
  • Bakırcı, H., & Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389. https://doi.org/10.16949/turkbilmat.417939
  • Benzer, S., & Akkaya, M. M. (2021). Pandemi sürecinde fen bilimleri alanında uzaktan eğitim. SBedergi, 5(8), 19-46. https://dx.doi.org/10.29228/sbe.49094
  • Bozkurt-Altan, E., Yamak, H., & Buluş-Kırıkkaya, E. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FeTeMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Ceylan, S. (2021). Stem ve eğitimde kullanımına yönelik yapılan lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 820-837. https://doi.org/10.24315/tred.700713
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Elmalı, Ş., & Balkan-Kıyıcı, F. (2017). Türkiye’de yayınlanmış FeTeMM eğitimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 684-696. https://doi.org/10.19126/suje.322791
  • Ergün, A., & Balçın, M. D. (2018). Perceptions and attitudes of secondary school students towards engineers and engineering. Journal of Education and Practice, 9(10), 90-106
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.1.4c3s3m
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of Congress.
  • Güldemir, S., & Çınar, S. (2017). Fen bilimleri öğretmenleri ve ortaokul öğrencilerinin stem etkinlikleri hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 Annual Congress: ICRE.
  • Güven, Ç., Selvi, M., & Benzer, S. (2018). 7E öğrenme modeli merkezli STEM etkinliğine dayalı öğretim uygulamalarının akademik başarıya etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 73-80. https://doi.org/10.18506/anemon.463812
  • Herdem, K., & Ünal, İ. (2018). STEM eğitimi üzerine yapılan çalışmaların analizi: Bir meta-sentez çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 48(48), 145-163 https://doi.org/10.15285/maruaebd.345486
  • İdin, Ş. (2017). Örnek ve uygulama destekli fen öğretiminde disiplinler arası beceri etkileşimi E. Kandemir (Ed.), STEM yaklaşımı ve eğitime yansımaları içinde (s. 255-282). Pegem Akademi.
  • Kaya, G., Şahin, E., & Uz-Özkılıç, R. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin stem eğitimi ve uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi (Bursa ili örneği). Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 5(6), 100-113.
  • Marshall, C., & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (4th ed.). Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). TİMSS 2019 Türkiye Ön Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı. http://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/10175514_TIMSS_2019_Turkiye_On_Raporu_.pdf
  • Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, H. (2016). Pre-service teachers' mind maps and opinions on STEM education implemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(2), 459-476. https://doi.org/10.12738/estp.2016.2.0166
  • Siew, N. M., Amir, N., & Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and inservice teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1-20. https://doi.org/10.1186/2193-1801-4-8
  • Türk Sanayicileri ve İş Adamları Derneği. (2017). 2023’e doğru Türkiye’ de STEM gereksinimi. https://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/9735-2023-e-dog-ru-tu-rkiye-de-stem-gereksinimi
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (2018). STEM uygulamalarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 42-53.
  • Yıldırım, B., & Altun Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi, 2(2), 28-40. https://doi.org/10.31202/ecjse.67132
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2017). STEM uygulamaları ve tam öğrenmenin etkileri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Kuram ve Uygulama Journal of Theory and Practice in Education, 13(2), 183-210 https://doi.org/10.17244/eku.310143
  • Yıldırım, B., & Selvi, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 47-54. https://doi.org/10.18506/anemon.471037
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213. https://doi.org/10.24315/trkefd.310112
  • Yıldırım, P. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik (STEM) entegrasyonuna ilişkin nitel bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (35), 31-55.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Gürbüz 0000-0001-9200-9202

Işın Kahveci 0000-0001-7974-5723

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2021
Kabul Tarihi 10 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gürbüz, F., & Kahveci, I. (2021). Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Öğrencilerinin STEM Eğitimi Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(3), 221-237.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .