BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 551 - 588, 23.02.2015

Öz

The aim of this study is to determine the interests of preschool teacher candidates into the social studies education, to analyze the levels of their interests in terms of different variables and to identify their opinions on the social studies education. With the qualitative and quantitative research methods, the mixed method was used in the research. Therefore, the Interest Scale for the Social Studies Education was developed to determine the interests of preschool teacher candidates into the social studies education by the researchers and open – ended questions were prepared to identify their opinions on the social studies education. The study group of the research consisted of 703 senior teacher candidates in the department of preschool teaching from different universities in 2013 – 2014 educational years. The study group of the qualitative part of the research consisted of 346 teacher candidates participating in the study group of the quantitative part and giving complete and proper answers to the qualitative questions from each university. The data from the Interest Scale for the Social Studies Education were analyzed by using SPSS 21.0 and the findings were interpreted by means of tables. Descriptive analysis was used to analyze the qualitative data of the research as an approach for data analysis. When the results of the research were evaluated in general, it can be said that the interests of preschool teacher candidates into the social studies education were high. It was found out that the levels of the interests of preschool teacher candidates into the social studies education did not show any difference according to gender, education level of parents while they showed a significant difference according to their general academic average, the location of their life, the type of books that they read, the ways to spend their time and the ways of professional development. In addition, it is possible to tell that the opinions of preschool teacher candidates on the social studies education were positive. It is hoped that the results of this research will set light to the future research studies about the social studies education in the preschool period and contribute to the preschool education programme and the preschool teaching undergraduate program

Kaynakça

  • Aktın, K. (2014). Okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimi: mesleklerin öğretimine yönelik bir durum çalışması. Turkish Studies, 9(5), 139-155.
  • Aktın, K., & Dilek, G. (2014). Tarih/Sosyal Bilgiler öğretim programlarında okul öncesi dönemde tarih öğretimi: ABD örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 36-56.
  • Arizona Department of Education (2013). Early learning standards. Erişim Tarihi: 9 Aralık 2014, http://www.azed.gov/early-childhood/files/2011/11/arizona- early-learning-standards-3rd-edition.pdf
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Electronic Social Sciences Journal, 11(42), 1-21.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Coşkun-Keskin, S., & Daysal-Ersoy D. (2012). Erken çocukluk döneminde sosyo- kültürel eğitime dair örnek bir çalışma: Mimar Sinan. International Online Journal of Educational Sciences, 4, 117 – 130.
  • Coşkun-Keskin, S., & Kırtel, A. (2012). Erken çocukluk döneminde Türk kültürüne ait sanat örnekleri aracılığıyla sosyo-kültürel eğitim. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 32-51.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage Publication Inc.
  • Çulha-Özbaş, B., & Doğan, Z. (2012, Haziran). Erken çocukluk dönemindeki çocukların tarihi yeniden inşası [Bildiri]. 2. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. C. Şahin (Editör). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Florida Department of Education (2011). Florida early learning and developmental standards http://flbt5.floridaearlylearning.com/BT5_Uploads/feldsfyo.pdf four-year-olds.
  • Erişim Tarihi: 9 Aralık 2014,
  • Gül, H. E., & Çevik, B. (2014). 2010 ve 2012 Verileriyle Türkiye’de İllerin Gelişmişlik Düzeyi Araştırması. Iş Bankası Yayınları. Erişim tarihi: 18 Ekim 2014, http://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/ar_03_2012.pdf
  • Güler, D. S., & Öztürk, F. (2003). Türkiye’de okul öncesi öğretmeni yetiştirmeye dönük ilk program ve uygulamalar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 261- 275.
  • Güler, T., & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29-35.
  • Henniger, M. L. (2005). Teaching young children an introduction. (3. Baskı). New Jersey: Pearson Education.
  • Illinois State Board of Educatıon (2013). Illinois early learning and development standards http://www.isbe.net/earlychi/pdf/early_learning_standards.pdf preschool. Erişim Tarihi: Aralık 2014,
  • Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methodsresarch: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Kalaycı, Ş. (2005). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi
  • Köstüklü, N. (1999). Sosyal Bilimler ve tarih öğretimi. Konya: Günay Ofset.
  • MEB (2005a). Sosyal Bilgiler dersi (4-5. Sınıflar) öğretim programı ve klavuzu. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi 6-7 sınıflar öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2009). Hayat Bilgisi Dersi (1-3.Sınıflar) Öğretim Programı. Erişim Tarihi: 17.03.2015 http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=30
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. Erişim Tarihi: 14. 02. 2013. http://tegm.meb.gov.tr/www/okul-oncesi-egitim-programi-ve-kurul- karari/icerik/54.
  • MHSSCF (2003). Massachusetts History And Social Science Curriculum Framework. www.doe.mass.edu/frameworks/hss/final.pdf Erişim Tarihi: 17.03.2015.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mindes, G. (2005). Social studies in today early childhood curricula. Beyond the Journal. September http://naeyc.org./files/yc/filer/200509/MindesBTJ905.pdf. (1-8). Erişim Tarihi: 20. 02. 2013:
  • NCSS (Nacional Council for Social Studies) (1993). The social studies professional. Washington DC.
  • Seefeldt, C. (2005). Social studies for the preschool/primary child. New Jersey: Pearson Education, inc.
  • Sidekli, S. (2013). Media literacy: Perspectives from elementary school children’sviews. International Journal of Academic Research, 5(2), 201-210.
  • Suhonen, J. (2009). Qualitative and mixed method research. Scientific Methodology in Computer Science, Fall (I-XIII).
  • TED (1987). Ortaöğretim kurumlarında Sosyal Bilimler öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • University of Buffalo (2015a). Childhood education, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://gse.buffalo.edu/gsefiles/documents/current/req_childhood.pdf
  • University of Buffalo (2015b). Early childhood, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://gse.buffalo.edu/gsefiles/documents/EarlyChild_InitProf_2012.pdf
  • University of Florida (2011). Early childhood education, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://www.registrar.ufl.edu/catalog1011/programs/courses/edspec.html
  • Ünlü, M., & Alkış, S. (2006). Okulöncesi öğretmenliği programlarında coğrafya derslerinin gerekliliğinin irdelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (14), 17- 28.
  • Ünlü, M. (2001). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2), 87 -100.
  • Vitale, D. C., Armenakis, A. A., & Feild, H. S. (2008). Integrating qualitative and quantitative methods for organization aldiagnosis. Journal of Mixed Methods Research, 2(1), 87- 105.
  • Wallace, M. (2006). Social studies all day, every day in the early childhood classroom. Canada: Cengage Learning
  • Yaşar M. C., İnal, G., Uyanık, Ö., & Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39), 75-87.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yiğit, Ö. & Sezer, T. (2009). Okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimi. Çoluk Çocuk, 87, 10-13.

A study of the interest and views towards social studies education among preschool teacher candidates / Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitimine yönelik ilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 551 - 588, 23.02.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgi düzeylerini belirlemek, ilgi düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Bu doğrultuda Okul Öncesi Öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgilerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin İlgi Ölçeği geliştirilmiş ve Sosyal Bilgiler eğitimi ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorular hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerin Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü son sınıflarında öğrenim gören 703 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel bölümünün çalışma gurubunu ise, nicel araştırmanın çalışma grubuna katılan her üniversiteden nitel sorulara tam ve eksiksiz cevap veren 346 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın ölçme aracı olan Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin İlgi Ölçeğinden elde edilen veriler SPSS 21.0 programına girilerek analiz edilmiş ve tespit edilen bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin çözümlenmesinde ise veri çözümleme yaklaşımlarından betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde Okul Öncesi Öğretmenliği adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgilerinin yüksek olduğu söylenebilir. Okul öncesi öğretmen adaylarının Sosyal Bilgilere yönelik ilgi düzeylerinin cinsiyete, anne-baba eğitim durumuna göre farklılık göstermezken, genel akademik ortalamaya, yaşadıkları yerleşim yerine, okudukları kitap türüne, boş zamanlarını değerlendirme yollarına ve mesleki gelişim yollarına göre anlamlı düzeyde bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca Okul Öncesi Öğretmenliği adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik görüşlerinin olumlu yönde olduğunu söylemek mümkündür. Bu araştırma sonuçlarının okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik araştırmalara ışık tutacağı, okul öncesi eğitim programına ve okul öncesi öğretmenliği lisans programına katkı sağlayacağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • Aktın, K. (2014). Okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimi: mesleklerin öğretimine yönelik bir durum çalışması. Turkish Studies, 9(5), 139-155.
  • Aktın, K., & Dilek, G. (2014). Tarih/Sosyal Bilgiler öğretim programlarında okul öncesi dönemde tarih öğretimi: ABD örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 36-56.
  • Arizona Department of Education (2013). Early learning standards. Erişim Tarihi: 9 Aralık 2014, http://www.azed.gov/early-childhood/files/2011/11/arizona- early-learning-standards-3rd-edition.pdf
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Electronic Social Sciences Journal, 11(42), 1-21.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Coşkun-Keskin, S., & Daysal-Ersoy D. (2012). Erken çocukluk döneminde sosyo- kültürel eğitime dair örnek bir çalışma: Mimar Sinan. International Online Journal of Educational Sciences, 4, 117 – 130.
  • Coşkun-Keskin, S., & Kırtel, A. (2012). Erken çocukluk döneminde Türk kültürüne ait sanat örnekleri aracılığıyla sosyo-kültürel eğitim. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 32-51.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage Publication Inc.
  • Çulha-Özbaş, B., & Doğan, Z. (2012, Haziran). Erken çocukluk dönemindeki çocukların tarihi yeniden inşası [Bildiri]. 2. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. C. Şahin (Editör). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Florida Department of Education (2011). Florida early learning and developmental standards http://flbt5.floridaearlylearning.com/BT5_Uploads/feldsfyo.pdf four-year-olds.
  • Erişim Tarihi: 9 Aralık 2014,
  • Gül, H. E., & Çevik, B. (2014). 2010 ve 2012 Verileriyle Türkiye’de İllerin Gelişmişlik Düzeyi Araştırması. Iş Bankası Yayınları. Erişim tarihi: 18 Ekim 2014, http://ekonomi.isbank.com.tr/UserFiles/pdf/ar_03_2012.pdf
  • Güler, D. S., & Öztürk, F. (2003). Türkiye’de okul öncesi öğretmeni yetiştirmeye dönük ilk program ve uygulamalar. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 261- 275.
  • Güler, T., & Tuğrul, B. (2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(33), 29-35.
  • Henniger, M. L. (2005). Teaching young children an introduction. (3. Baskı). New Jersey: Pearson Education.
  • Illinois State Board of Educatıon (2013). Illinois early learning and development standards http://www.isbe.net/earlychi/pdf/early_learning_standards.pdf preschool. Erişim Tarihi: Aralık 2014,
  • Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methodsresarch: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14-26.
  • Kalaycı, Ş. (2005). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (14. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi
  • Köstüklü, N. (1999). Sosyal Bilimler ve tarih öğretimi. Konya: Günay Ofset.
  • MEB (2005a). Sosyal Bilgiler dersi (4-5. Sınıflar) öğretim programı ve klavuzu. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi 6-7 sınıflar öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2009). Hayat Bilgisi Dersi (1-3.Sınıflar) Öğretim Programı. Erişim Tarihi: 17.03.2015 http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=30
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. Erişim Tarihi: 14. 02. 2013. http://tegm.meb.gov.tr/www/okul-oncesi-egitim-programi-ve-kurul- karari/icerik/54.
  • MHSSCF (2003). Massachusetts History And Social Science Curriculum Framework. www.doe.mass.edu/frameworks/hss/final.pdf Erişim Tarihi: 17.03.2015.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mindes, G. (2005). Social studies in today early childhood curricula. Beyond the Journal. September http://naeyc.org./files/yc/filer/200509/MindesBTJ905.pdf. (1-8). Erişim Tarihi: 20. 02. 2013:
  • NCSS (Nacional Council for Social Studies) (1993). The social studies professional. Washington DC.
  • Seefeldt, C. (2005). Social studies for the preschool/primary child. New Jersey: Pearson Education, inc.
  • Sidekli, S. (2013). Media literacy: Perspectives from elementary school children’sviews. International Journal of Academic Research, 5(2), 201-210.
  • Suhonen, J. (2009). Qualitative and mixed method research. Scientific Methodology in Computer Science, Fall (I-XIII).
  • TED (1987). Ortaöğretim kurumlarında Sosyal Bilimler öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • University of Buffalo (2015a). Childhood education, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://gse.buffalo.edu/gsefiles/documents/current/req_childhood.pdf
  • University of Buffalo (2015b). Early childhood, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://gse.buffalo.edu/gsefiles/documents/EarlyChild_InitProf_2012.pdf
  • University of Florida (2011). Early childhood education, Erişim Tarihi: 20. 01. 2015. http://www.registrar.ufl.edu/catalog1011/programs/courses/edspec.html
  • Ünlü, M., & Alkış, S. (2006). Okulöncesi öğretmenliği programlarında coğrafya derslerinin gerekliliğinin irdelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, (14), 17- 28.
  • Ünlü, M. (2001). Okul öncesi eğitim programında öğrencilere kazandırılan coğrafya eğitimi. Marmara Coğrafya Dergisi, 3(2), 87 -100.
  • Vitale, D. C., Armenakis, A. A., & Feild, H. S. (2008). Integrating qualitative and quantitative methods for organization aldiagnosis. Journal of Mixed Methods Research, 2(1), 87- 105.
  • Wallace, M. (2006). Social studies all day, every day in the early childhood classroom. Canada: Cengage Learning
  • Yaşar M. C., İnal, G., Uyanık, Ö., & Yazıcı, H. (2012). Okul öncesi dönemde coğrafya eğitimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (39), 75-87.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yiğit, Ö. & Sezer, T. (2009). Okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimi. Çoluk Çocuk, 87, 10-13.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadire Emel Akhan

Özlem Şimşek Çetin

Yayımlanma Tarihi 23 Şubat 2015
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akhan, N. E., & Şimşek Çetin, Ö. (2015). A study of the interest and views towards social studies education among preschool teacher candidates / Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitimine yönelik ilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 11(2), 551-588. https://doi.org/10.17244/eku.96663