Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin kişilik özellikleri ile okul akademik
iyimserlik düzeyinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın
hedef evreni 2017-2018 akademik yılında Ankara ilinde yer alan 115 kamu
lisesinde görev yapan 6355 öğretmenden meydana gelmektedir. Evrenin büyük
olması nedeniyle çalışma tesadüfi yöntemle belirlenen 400 öğretmen üzerinde
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kişilik özelliklerini belirleyebilmek
amacıyla orijinali Benet-Martinez ve John (1998) tarafından geliştirilen ve
Sümer ve Sümer (2005) tarafından Türkçe uyarlaması gerçekleştirilmiş olan Büyük
Beşli Kişilik Envanteri kullanılmıştır. Öğretmenlerin okul akademik
iyimserliğine yönelik görüşlerini belirleyebilmek amacıyla da orijinali Hoy ve
arkadaşları (2006) tarafından geliştirilmiş olan ve daha sonra Çoban ve
Demirtaş (2011) tarafından Türkçe uyarlaması gerçekleştirilmiş olan Okul
Akademik İyimserliği Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik
ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon ile çoklu regresyon analizi
kullanılmıştır. Bulgular katılımcıların her ölçekten almış oldukları puanların
yüksek olduğunu ortaya çıkartmıştır. Bununla birlikte değişkenler arası
ilişkiyi saptamak amacıyla gerçekleştirilen Pearson korelasyon sonuçlarına göre
araştırma değişkenleri arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı
ilişkiler olduğu gözlenmiştir. Diğer yandan çoklu regresyon analizi sonuçları
kişilik ölçeğinin beş alt boyutunun birlikte okul akademik iyimserliğinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Ayrıca büyük beşli kişilik
ölçeğine ait boyutların okul akademik iyimserliğindeki değişkenliğin % 16’sını
açıkladıkları görülmüştür.
Beş Faktör Kişilik Özellikleri Okul Akademik İyimserliği Öğretmen
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |