Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Primary School Imagination Education in the Context of Curriculum

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 162 - 169, 13.12.2023
https://doi.org/10.59062/ijpes.1395089

Öz

Imagination is an important cognitive skill that keeps up to date every semester. Supporting the development of this skill in students will be through the training to be given in this area. Imagination education should also be given in relation to the school curriculum. For this reason, the purpose of this research is to examine primary school teaching programs in the context of imagination education. Depending on this purpose, the research was carried out by the document review method. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the results obtained from the documents, the primary school curricula that most frequently included the theme of imagination were music, visual arts, and Turkish; the least frequently included themes were physical education and games, and traffic safety; the moderate frequently included themes were life science, science, and social studies; and never included themes were mathematics, English, religious culture and ethics, human rights, citizenship, and democracy. Considering the contributions of imagination to the development of an individual, it is recommended that the Ministry of National Education attach importance to imagination education in primary school.

Kaynakça

  • Avşar, H. & Saban, A. (2023). Hayal gücünün sınıf öğretmenliği mesleğinde kullanılmasına ilişkin bir öz-inceleme. Eğitim ve Bilim, 48(215), 143-171. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2023.11958
  • Aydın, Y. (2022). Hayat Bilgisi öğretiminde hayal gücü geliştirici etkinliklerin yaratıcı hayal gücü gelişimine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Baysal, H. & Özkul, A. S. (2009). Türkiye’de girişimcilik eğitiminde ilköğretimin rolü ders kitapları üzerine bir içerik analizi, Uluslararası Davraz Kongresi tam metin bildiriler kitabı içinde. Isparta.
  • Bland, D. (2006). Researching educational disadvantage: Using participatory action research with marginalised students. Unpublished PhD thesis. Brisbane: QUT.
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2021). Araştırma tasarımı-nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. E. Karadağ). Nobel Akademik Yayıncılık. (Eserin orijinali 2018 yılında yayınlanmıştır).
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler.
  • Çoban, A. (2015). Temel Kavramlar. Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (Ed. G. Ocak). (s. 3-54). Ankara: Pegem Akademi.
  • Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. CA: Jossey-Bass.
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essays on education, the arts, and social change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1–17.
  • Hilppö, J., Rajala, A., Zittoun, T., Kumpulainen, K., & Lipponen, L. (2016). Interactive dynamics of imagination in a science classroom. Frontline Learning Research, 4(4), 20-29. http://dx.doi.org/10.14786/flr.v4i4.213
  • İleri, A. (2017). Okuma kültürü ve okul kütüphaneleri raporu 2017 / okul kütüphanecileri derneği. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 259-262. http://dx.doi.org/10.24146/tkd.2017.14
  • Jankowska, D. M., Gajda, A., & Karwowski, M. (2019). How children's creative visual imagination and creative thinking relate to their representation of space. International Journal of Science Education, 41 (8), 1096–1117. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1594441
  • Kaş, B. & Köktürk, Ş. (2021). Akademik çeviri programları kapsamında eğitim, öğretim, eğitim programı ve öğretim programı kavramlarının değerlendirilmesi. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 8, 96-110. https://doi.org/10.48131/jscs.988092
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). 2023 Eğitim vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). Öğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alınmıştır.
  • Oxford Languages. (2023). Google Türkçe Sözlüğü. https://www.google.com.tr/search?q=e%C4%9Fitim+nedir&sca_esv=584808234&sxsrf=AM9HkKm2ldERDpB38hOgFlSPH6PHbisSvQ%3A1700728154112&source=hp&ei=Wg1fZZnoBLSJxc8P25Gf8AU&iflsig=AO6bgOgAAAAAZV8batrRBYxazzUZAVFa1hHvcC0iZcsD&ved=0ahUKEwiZ_e6L2tmCAxW0RPEDHdvIB14Q4dUDCAo&uact=5&oq=e%C4%9Fitim+nedir&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6Ig1lxJ9pdGltIG5lZGlySABQAFgAcAB4AJABAJgBAKABAKoBALgBA8gBAA&sclient=gws-wiz adresinden alınmıştır.
  • Özkan, U. B. (2023). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. (6. Baskı). Pegem.
  • Perdue, K. (2003). Imagination. The Chicago school of media theory. http://lucian.uchicago.edu/blogs/mediatheory/keywords/imagination/ adresinden alınmıştır.
  • Taşpınar, M. (2017). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe öğretiminde hayal gücü ve yaratıcılık eğitimi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 378-404. https://doi.org/10.26466/opus.656984
  • Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap. Basic Books.
  • Wang, H-H. ve Huang, C-C. (2015). Inquiry into imagination: Constructing the reliabity and validity of imagination scales. Bulletin of Educational Research, 61(4), 63-104.
  • White, A. R. (1990). The language of imagination. Blackwell.
  • Wright-Mills, C. (2001). The sociological imagination and the promise of sociology. In A. Giddens (Ed.), Sociology: Introductory readings (Revised ed., pp. 7–9). Polity Press.

İlkokul Öğretim Program’larının Hayal Gücü Eğitimi Bağlamında İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 162 - 169, 13.12.2023
https://doi.org/10.59062/ijpes.1395089

Öz

Hayal gücü, her dönem güncelliğini koruyan önemli bir bilişsel beceridir. Bu becerinin öğrencilerde gelişiminin desteklenmesi ise bu alanda verilecek eğitim ile olacaktır. Hayal gücü eğitimi de okul müfredatı ile ilişkili olarak verilmelidir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı ilkokul öğretim programlarının hayal gücü eğitimi bağlamında incelenmesidir. Bu amaca bağlı olarak araştırma doküman incelemesi yöntemi ile yürütülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre ilkokul öğretim programları arasında hayal gücü temasına en sık yerilenlerin müzik, görsel sanatlar ve Türkçe olduğu; en az sıklıkla yer verilenlerin beden eğitimi ve oyun, trafik güvenliği olduğu; sıklıkla olmasa da hayal gücü temasına yer verilenlerin hayat bilgisi, fen bilimleri ve sosyal bilgiler olduğu, hiç yer verilmeyen ilkokul öğretim programlarının ise matematik, İngilizce, din kültürü ve ahlak bilgisi, insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretim programları olduğu ortaya çıkmıştır. Hayal gücünün bireyin gelişimine katkıları göz önüne alınarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilkokulda hayal gücü eğitimine önem verilmesi önerilir.

Kaynakça

  • Avşar, H. & Saban, A. (2023). Hayal gücünün sınıf öğretmenliği mesleğinde kullanılmasına ilişkin bir öz-inceleme. Eğitim ve Bilim, 48(215), 143-171. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2023.11958
  • Aydın, Y. (2022). Hayat Bilgisi öğretiminde hayal gücü geliştirici etkinliklerin yaratıcı hayal gücü gelişimine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Baysal, H. & Özkul, A. S. (2009). Türkiye’de girişimcilik eğitiminde ilköğretimin rolü ders kitapları üzerine bir içerik analizi, Uluslararası Davraz Kongresi tam metin bildiriler kitabı içinde. Isparta.
  • Bland, D. (2006). Researching educational disadvantage: Using participatory action research with marginalised students. Unpublished PhD thesis. Brisbane: QUT.
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2021). Araştırma tasarımı-nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (Çev. E. Karadağ). Nobel Akademik Yayıncılık. (Eserin orijinali 2018 yılında yayınlanmıştır).
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler.
  • Çoban, A. (2015). Temel Kavramlar. Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (Ed. G. Ocak). (s. 3-54). Ankara: Pegem Akademi.
  • Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. CA: Jossey-Bass.
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essays on education, the arts, and social change. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Güneş, F. (2013). Görsel okuma eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1–17.
  • Hilppö, J., Rajala, A., Zittoun, T., Kumpulainen, K., & Lipponen, L. (2016). Interactive dynamics of imagination in a science classroom. Frontline Learning Research, 4(4), 20-29. http://dx.doi.org/10.14786/flr.v4i4.213
  • İleri, A. (2017). Okuma kültürü ve okul kütüphaneleri raporu 2017 / okul kütüphanecileri derneği. Türk Kütüphaneciliği, 31(2), 259-262. http://dx.doi.org/10.24146/tkd.2017.14
  • Jankowska, D. M., Gajda, A., & Karwowski, M. (2019). How children's creative visual imagination and creative thinking relate to their representation of space. International Journal of Science Education, 41 (8), 1096–1117. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1594441
  • Kaş, B. & Köktürk, Ş. (2021). Akademik çeviri programları kapsamında eğitim, öğretim, eğitim programı ve öğretim programı kavramlarının değerlendirilmesi. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 8, 96-110. https://doi.org/10.48131/jscs.988092
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). 2023 Eğitim vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). Öğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alınmıştır.
  • Oxford Languages. (2023). Google Türkçe Sözlüğü. https://www.google.com.tr/search?q=e%C4%9Fitim+nedir&sca_esv=584808234&sxsrf=AM9HkKm2ldERDpB38hOgFlSPH6PHbisSvQ%3A1700728154112&source=hp&ei=Wg1fZZnoBLSJxc8P25Gf8AU&iflsig=AO6bgOgAAAAAZV8batrRBYxazzUZAVFa1hHvcC0iZcsD&ved=0ahUKEwiZ_e6L2tmCAxW0RPEDHdvIB14Q4dUDCAo&uact=5&oq=e%C4%9Fitim+nedir&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6Ig1lxJ9pdGltIG5lZGlySABQAFgAcAB4AJABAJgBAKABAKoBALgBA8gBAA&sclient=gws-wiz adresinden alınmıştır.
  • Özkan, U. B. (2023). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. (6. Baskı). Pegem.
  • Perdue, K. (2003). Imagination. The Chicago school of media theory. http://lucian.uchicago.edu/blogs/mediatheory/keywords/imagination/ adresinden alınmıştır.
  • Taşpınar, M. (2017). Kuramdan Uygulamaya Öğretim Yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Ünveren, D. (2020). Türkçe öğretiminde hayal gücü ve yaratıcılık eğitimi. OPUS– Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 378-404. https://doi.org/10.26466/opus.656984
  • Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and creativity in childhood. Journal of Russian & East European Psychology, 42(1), 7-97.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap. Basic Books.
  • Wang, H-H. ve Huang, C-C. (2015). Inquiry into imagination: Constructing the reliabity and validity of imagination scales. Bulletin of Educational Research, 61(4), 63-104.
  • White, A. R. (1990). The language of imagination. Blackwell.
  • Wright-Mills, C. (2001). The sociological imagination and the promise of sociology. In A. Giddens (Ed.), Sociology: Introductory readings (Revised ed., pp. 7–9). Polity Press.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yıldıray Aydın 0000-0001-8848-7463

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2023
Kabul Tarihi 5 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, Y. (2023). İlkokul Öğretim Program’larının Hayal Gücü Eğitimi Bağlamında İncelenmesi. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 4(3), 162-169. https://doi.org/10.59062/ijpes.1395089

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png