Professional
identity of an elementary school teacher emerges from the interaction of the
teacher’s personal and social context and professional values, beliefs, and
emotions allowing for reconstructing it. The professional internalization and
representation and identity construction lay the groundwork for the
professionalization of elementary school teachers. The aim of the present study
is to develop a valid and reliable measurement tool to identify the
characteristic structures operational in the formation/construction of the
professional identities of elementary school teachers. In the validity and
reliability studies of the scale, which was developed to determine the
formation / configuration context of the elementary teacher's professional
identity, exploratory factor analysis (EFA) was applied to the 381 classroom
teachers working in Çanakkale province (including the center and districts).The
factor loadings of the items in the scale range between .331 and .822. EFA
revealed a five-factor construct and a total variance of 42.332%. The
Cronbach’s Alpha reliability coefficient was calculated to be .64 for the
entire scale. Confirmatory factor analysis (CFA) analysis of the scale was
performed by applying to 447 elementary teachers working in Çanakkale province
(including center and districts).The CFA revealed that the ratio of the
chi-square fit index to the degree of freedom was x2/sd =3.41. A value less
than 5.00 signifies that the used model is acceptable. The values from the CFA
(RMSEA= 0.074) showed that the model produced a good fit. GFI=0.85, AGFI=0.82,
CFI=0.87, and NFI=0.85 show that the goodness-of-fit is within the acceptable
range. The scale for development/construction context of elementary school teachers’
professional identities is a 5-level Likert scale consisting of 5 factors and
27 items.
Sınıf öğretmeni mesleki kimlik yapısı, öğretmenin
bireysel ve sosyal öğeleri ile bunu yeniden inşasını sağlayan mesleki değerleri,
inançları, duygularının karşılıklı etkileşimi sonucu oluşmaktadır. Sınıf
öğretmenlerinin profesyonelleşme sürecinde mesleği içselleştirmesi ve temsil
etmesi ile mesleki kimliğin yapılandırılması temel oluşturmaktadır. Bu
çalışmanın amacı Sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerinin
oluşum/yapılandırma bağlamlarında bulunan karakteristik yapıları belirlemede
kullanabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Sınıf
öğretmeninin mesleki kimliğinin oluşum/yapılandırma bağlamını belirlemeye
yönelik geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında Çanakkale
ilinde (merkez ve ilçeler dahil) görev yapan 381 sınıf öğretmenine uygulanarak
ölçeğin açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Ölçekte yer alan
maddelerin faktör yükleri. 331 ile. 822 arasında değişmektedir. AFA’dan elde
edilen veriler ile, ölçeğin beş faktörlü yapıda olduğu ve bu beş faktörün
toplam varyansın % 42. 332’sini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin bütünü için
hesaplanan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.64’dir. Ölçeğin doğrulayıcı
faktör analizi (DFA) analizleri Çanakkale ilinde (merkez ve ilçeler dahil)
görev yapan 447 sınıf öğretmenine uygulanarak yapılmıştır. Yapılan DFA
sonucunda ki-kare uyum indeksi değerinin serbestlik derecesine oranının (x2/sd
=3,41) olduğu görülmektedir. Bu değerin 5’den küçük olması modelin kabul
edilebilir olduğunu göstermektedir. Yapılan DFA da ulaşılan değerler (RMSEA=
0.074) dikkate alındığında modelin iyi uyum verdiği söylenebilir. Modelde
GFI=.85, AGFI=.82 CFI= .87 ve NFI= .85 olması uyum iyiliği değerlerinin kabul
edilebilir değer aralığında olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmeninin
mesleki kimliğinin oluşum/yapılandırma bağlam ölçeği (sömkoybö) beş faktörlü,
5’li likert olarak derecelendirilmiş 27 maddelik olup geçerliği ve güvenirliği
test edilmiştir.
Sınıf Öğretmeni Mesleki Kimlik Sınıf Öğretmeni Mesleki Kimliğinin Oluşum/Yapılandırma Bağlam Ölçeği Ölçek Geliştirme Açımlayıcı Faktör Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.