Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 1024 - 1044, 15.09.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1201036

Öz

Bireyin evreni anlaması için öncelikle kendisini anlaması gerekmektedir. Bu bağlamda biyoloji alanı önemlidir. Bireyin evreni algılayabilmesi iyi bir biyoloji eğitimiyle mümkündür. Biyoloji eğitimine yönelik ilk kavramlar sınıf öğretmenleri tarafından verilmektedir. Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji alanına ilişkin sahip oldukları bilişsel yapılarının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Batı Karadeniz’de bulunan bir üniversitede öğrenim gören 41 sınıf öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının biyoloji alanına ilişkin çizmiş oldukları zihin haritaları veri toplama aracını oluşturmaktadır. Zihin haritaları içerik analiziyle çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, teknoloji ve tıp, biyolojinin konuları, sağlık ve yaşam, biyolojinin alt bilim dalları ve diğer olarak beş tema ve bu temalara ait alt kategoriler belirlenmiştir. Her bir kategoriye ilişkin frekans analizi yapılmıştır. Elde edilen veriler, öğretmen adaylarının bilişsel yapılarında biyoloji alanını tam olarak yansıtamadıklarını ve bazı kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir. Şekillendirilen zihin haritalarında, canlılar ve sınıflandırılması, sistemler ve hücre konularının ön plana çıktığı, mikroskop ve parçalarının teknolojik anlamda belirtildiği, genetik alt bilim dalının bilişsel yapılarında yer edindiği, gıdalar ve bağımlılıklara ilişkin sağlık ve yaşama vurgu yapıldığı ifade edilebilir. Elde edilen veriler eleştirel bir yaklaşımla tartışılmıştır. Öğretmen yetiştirme sürecinde verilen biyoloji eğitiminin yetersiz olduğu ifade edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi BAP

Proje Numarası

2018.02.04.13429

Kaynakça

  • Abakpa, V., Achor, E. E., & Odoh, C. (2016). Effect of laboratory strategy on senior secondary students’ achievement in biology. Journal of the International Centre for Science, Humanities and Education Research (ICSHER), 2(2), 68-75.
  • Allen, D., & Tanner, K. (2005). Infusing active learning into the large-enrollment biology class: seven strategies, from the simple to complex. Cell biology education, 4(4), 262-268.
  • Arı, A. G., & Arslan, K. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoloji Sınavlarındaki Soru Türlerine Yönelik Görüşleri. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 93-112.
  • Aristeidou, M., & Herodotou, C. (2020). Online citizen science: A systematic review of effects on learning and scientific literacy. Citizen Science: Theory and Practice, 5(1), 1-12.
  • Astriani, D., Susilo, H., Suwono, H., Lukiati, B., & Purnomo, A. (2020). Mind mapping in learning models: A tool to improve student metacognitive skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(6), 4-17.
  • Bahar, M., Özel, M., Prokop, P., & Uşak, M. (2008). Science student teachers' ideas of the heart. Journal of baltic science education, 7(2), 78-85.
  • Brigandt, I. (2013). Explanation in biology: Reduction, pluralism, and explanatory aims. Science & Education, 22(1), 69-91.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chabalengula,V., Mumba, F., & Chitiyo, J. (2011). American elementary education pre-service teachers’ attitudes towards biotechnology processes. International Journal of Environmental and Science Education, 6, 341-357.
  • Cottone, A. M., & Yoon, S. (2020). Improving the design of undergraduate biology courses toward the goal of retention: the case of real-world inquiry and active learning through metagenomics. Journal of microbiology & biology education, 21(1), 20.
  • Erdoğan, A., Özsevgeç, L. C., & Özsevgeç, T. (2014). Öğretmen adaylarının genetik okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 19-37.
  • Fotou, N., & Constantinou, M. (2020). The pandemic’s precipitate: reconsidering biology and health literacy. School Science Review, 102(378), 13-15.
  • García-Sancho, M. (2015). Animal breeding in the age of biotechnology: the investigative pathway behind the cloning of Dolly the sheep. History and philosophy of the life sciences, 37(3), 282-304.
  • Grove, K., Strudler, N. ve Odell, S. (2004). Mentoring toward technology use: Cooperating teacher practice in supporting student teachers. Journal of Research on Technology in Education, 7 (1), 85-109.
  • Hariyadi, S., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2018). Contribution of mind mapping, summarizing, and questioning in the RQA learning model to genetic learning outcomes. Journal of Turkish Science Education, 15(1), 80-88.
  • Jacque, B., Koch-Weser, S., Faux, R., & Meiri, K. (2016). Addressing health literacy challenges with a cutting-edge infectious disease curriculum for the high school biology classroom. Health Education & Behavior, 43(1), 43-53.
  • Kırtman, H. (2019). Fen Bilimleri Program ve Ders kitaplarındaki hücre kavramının Didaktiksel dönüşüm Teorisi yaklaşımıyla karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Where do pre-service teachers' educational psychological misconceptions come from?. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. 143-156.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Özay Köse, E. & Gül, Ş. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 84-103. doi:10.17539/aej.90627
  • Pekel, F. O. (2019). 8. sınıf fen bilimleri ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (78), 221-259.
  • Sarıkaya, Ö., & Görgülü, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sağlık okuryazarlığı durumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (63), 280-310.
  • Siddiqova, S. (2021). Pisa Program for Reading and Science Literacy Improvement in Biology Studies. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 3230-3238.
  • Silaban, O. R., & Pranoto, H. (2022). Analysis of student misconceptions on cell material as the smallest unit of life. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 15(1), 44-50.
  • Subiantoro, A. W., Handziko, R. C., & Wibowo, Y. (2021). A narrative inquiry of socio-scientific issues-based e-learning development in biology to promote student health literacy. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 14(1), 132-143.
  • Susar-Kırmızı, F. (2014). 4. sınıf Türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217-259.
  • Suwono, H., Permana, T., Saefi, M., & Fachrunnisa, R. (2021). The problem-based learning (PBL) of biology for promoting health literacy in secondary school students. Journal of Biological Education, 1-15.
  • Trindade, R., Albrektsson, T., & Wennerberg, A. (2015). Current concepts for the biological basis of dental implants: foreign body equilibrium and osseointegration dynamics. Oral and Maxillofacial Surgery Clinics, 27(2), 175-183.
  • Ural-Keleş, P. (2018). Kök hücre konulu seminerin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel yapılarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 41-57.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
  • Vidal, C. (2010). Introduction to the Special Issue on the Evolution and Development of the Universe. Foundations of Science, 15(2), 95-99.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Yener, Y., & Yılmaz, B. (2021). 2007 ve 2018 Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması ve Yeni Programa Öneriler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 918-932.
  • YÖK (2007). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • YÖK (2018). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • Zhao, L., Liu, X., Wang, C., & Su, Y. S. (2022). Effect of different mind mapping approaches on primary school students’ computational thinking skills during visual programming learning. Computers & Education, 181, 104445.

Cognitive Structures of Pre-service Primary School Teachers regarding the Concept of Biology by Mind Maps

Yıl 2023, Cilt: 24 Sayı: 2, 1024 - 1044, 15.09.2023
https://doi.org/10.17679/inuefd.1201036

Öz

In order for an individual to understand the universe, he must first understand himself. In this context, the field of biology is important. It is possible for an individual to perceive the universe with a good biology education. The first concepts for biology education are given by classroom teachers. The purpose of this study was to determine the cognitive structures of pre-service primary school teachers who had taken the General Biology course in the field of biology. Forty-one second-year students studying in the Department of Primary School Teaching of a university in the Western Black Sea Region in the spring semester of the 2018-2019 academic year constituted the study group of the research. Mind maps were used as a data collection tool in the study. The mind maps were analysed by content analysis. As a result of the analysis of the data obtained, five themes and sub-categories of these themes were determined: technology and medicine, subjects of biology, health and life, sub-branches of biology and other. Frequency analysis was performed for each category. The data obtained show that pre-service teachers cannot fully reflect the biology field in their cognitive structures and they have some misconceptions. In the shaped mind maps, it can be stated that living things and their classification, systems and cell issues come to the fore, the microscope and its parts are stated in terms of technology, the genetic sub-discipline has a place in the cognitive structures, and the emphasis is on health and life regarding foods and addictions. The obtained data were discussed with a critical approach. It has been stated that the biology education given in the teacher training process is insufficient.

Proje Numarası

2018.02.04.13429

Kaynakça

  • Abakpa, V., Achor, E. E., & Odoh, C. (2016). Effect of laboratory strategy on senior secondary students’ achievement in biology. Journal of the International Centre for Science, Humanities and Education Research (ICSHER), 2(2), 68-75.
  • Allen, D., & Tanner, K. (2005). Infusing active learning into the large-enrollment biology class: seven strategies, from the simple to complex. Cell biology education, 4(4), 262-268.
  • Arı, A. G., & Arslan, K. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoloji Sınavlarındaki Soru Türlerine Yönelik Görüşleri. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(4), 93-112.
  • Aristeidou, M., & Herodotou, C. (2020). Online citizen science: A systematic review of effects on learning and scientific literacy. Citizen Science: Theory and Practice, 5(1), 1-12.
  • Astriani, D., Susilo, H., Suwono, H., Lukiati, B., & Purnomo, A. (2020). Mind mapping in learning models: A tool to improve student metacognitive skills. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(6), 4-17.
  • Bahar, M., Özel, M., Prokop, P., & Uşak, M. (2008). Science student teachers' ideas of the heart. Journal of baltic science education, 7(2), 78-85.
  • Brigandt, I. (2013). Explanation in biology: Reduction, pluralism, and explanatory aims. Science & Education, 22(1), 69-91.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
  • Chabalengula,V., Mumba, F., & Chitiyo, J. (2011). American elementary education pre-service teachers’ attitudes towards biotechnology processes. International Journal of Environmental and Science Education, 6, 341-357.
  • Cottone, A. M., & Yoon, S. (2020). Improving the design of undergraduate biology courses toward the goal of retention: the case of real-world inquiry and active learning through metagenomics. Journal of microbiology & biology education, 21(1), 20.
  • Erdoğan, A., Özsevgeç, L. C., & Özsevgeç, T. (2014). Öğretmen adaylarının genetik okuryazarlık düzeyleri üzerine bir çalışma. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(2), 19-37.
  • Fotou, N., & Constantinou, M. (2020). The pandemic’s precipitate: reconsidering biology and health literacy. School Science Review, 102(378), 13-15.
  • García-Sancho, M. (2015). Animal breeding in the age of biotechnology: the investigative pathway behind the cloning of Dolly the sheep. History and philosophy of the life sciences, 37(3), 282-304.
  • Grove, K., Strudler, N. ve Odell, S. (2004). Mentoring toward technology use: Cooperating teacher practice in supporting student teachers. Journal of Research on Technology in Education, 7 (1), 85-109.
  • Hariyadi, S., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2018). Contribution of mind mapping, summarizing, and questioning in the RQA learning model to genetic learning outcomes. Journal of Turkish Science Education, 15(1), 80-88.
  • Jacque, B., Koch-Weser, S., Faux, R., & Meiri, K. (2016). Addressing health literacy challenges with a cutting-edge infectious disease curriculum for the high school biology classroom. Health Education & Behavior, 43(1), 43-53.
  • Kırtman, H. (2019). Fen Bilimleri Program ve Ders kitaplarındaki hücre kavramının Didaktiksel dönüşüm Teorisi yaklaşımıyla karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Menz, C., Spinath, B., & Seifried, E. (2021). Where do pre-service teachers' educational psychological misconceptions come from?. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie. 143-156.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Özay Köse, E. & Gül, Ş. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 84-103. doi:10.17539/aej.90627
  • Pekel, F. O. (2019). 8. sınıf fen bilimleri ders kitabının eğitsel, görsel, dil ve anlatım yönünden incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (78), 221-259.
  • Sarıkaya, Ö., & Görgülü, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sağlık okuryazarlığı durumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (63), 280-310.
  • Siddiqova, S. (2021). Pisa Program for Reading and Science Literacy Improvement in Biology Studies. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 3230-3238.
  • Silaban, O. R., & Pranoto, H. (2022). Analysis of student misconceptions on cell material as the smallest unit of life. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 15(1), 44-50.
  • Subiantoro, A. W., Handziko, R. C., & Wibowo, Y. (2021). A narrative inquiry of socio-scientific issues-based e-learning development in biology to promote student health literacy. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 14(1), 132-143.
  • Susar-Kırmızı, F. (2014). 4. sınıf Türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217-259.
  • Suwono, H., Permana, T., Saefi, M., & Fachrunnisa, R. (2021). The problem-based learning (PBL) of biology for promoting health literacy in secondary school students. Journal of Biological Education, 1-15.
  • Trindade, R., Albrektsson, T., & Wennerberg, A. (2015). Current concepts for the biological basis of dental implants: foreign body equilibrium and osseointegration dynamics. Oral and Maxillofacial Surgery Clinics, 27(2), 175-183.
  • Ural-Keleş, P. (2018). Kök hücre konulu seminerin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilişsel yapılarına etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(1), 41-57.
  • Van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11-30.
  • Vidal, C. (2010). Introduction to the Special Issue on the Evolution and Development of the Universe. Foundations of Science, 15(2), 95-99.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6.Baskı), Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Yener, Y., & Yılmaz, B. (2021). 2007 ve 2018 Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması ve Yeni Programa Öneriler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 918-932.
  • YÖK (2007). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • YÖK (2018). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı. Ankara; Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı.
  • Zhao, L., Liu, X., Wang, C., & Su, Y. S. (2022). Effect of different mind mapping approaches on primary school students’ computational thinking skills during visual programming learning. Computers & Education, 181, 104445.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeşim Yener 0000-0002-3344-6637

Muhammed Erkam İnan 0000-0002-1444-1910

Mustafa Yılmaz 0000-0003-2210-513X

Proje Numarası 2018.02.04.13429
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yener, Y., İnan, M. E., & Yılmaz, M. (2023). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1024-1044. https://doi.org/10.17679/inuefd.1201036
AMA Yener Y, İnan ME, Yılmaz M. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi. INUEFD. Eylül 2023;24(2):1024-1044. doi:10.17679/inuefd.1201036
Chicago Yener, Yeşim, Muhammed Erkam İnan, ve Mustafa Yılmaz. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları Ile Belirlenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, sy. 2 (Eylül 2023): 1024-44. https://doi.org/10.17679/inuefd.1201036.
EndNote Yener Y, İnan ME, Yılmaz M (01 Eylül 2023) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 2 1024–1044.
IEEE Y. Yener, M. E. İnan, ve M. Yılmaz, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi”, INUEFD, c. 24, sy. 2, ss. 1024–1044, 2023, doi: 10.17679/inuefd.1201036.
ISNAD Yener, Yeşim vd. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları Ile Belirlenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/2 (Eylül 2023), 1024-1044. https://doi.org/10.17679/inuefd.1201036.
JAMA Yener Y, İnan ME, Yılmaz M. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi. INUEFD. 2023;24:1024–1044.
MLA Yener, Yeşim vd. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları Ile Belirlenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 24, sy. 2, 2023, ss. 1024-4, doi:10.17679/inuefd.1201036.
Vancouver Yener Y, İnan ME, Yılmaz M. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Biyoloji Kavramına İlişkin Bilişsel Yapılarının Zihin Haritaları ile Belirlenmesi. INUEFD. 2023;24(2):1024-4.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.