Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul İkinci Sınıf Matematik Dersi Paralarımız Konusuna İlişkin Assure Modelli Öğretim Tasarımının Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 272 - 287, 30.11.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilkokul ikinci sınıf matematik dersi paralarımız konusuna yönelik Assure modeli kullanılarak ve disiplinler arası yaklaşımdan faydalanılarak tasarlanan öğretimin değerlendirilmesidir. Bu nedenle bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden Tasarım ve Geliştirme Araştırma Modeli (TGAM) kullanılmıştır. Assue Modelli öğretimin tasarlanması sürecinde , matematik eğitimi alanında konu ile ilgili gerekli literatür incelemesi yapılmış, matematik eğitimi alan uzmanının görüşü alınmış ve öğretim tasarımına son şekli verilmiştir. Tasarım, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Bursa ilinde öğrenim gören 24 ilkokul ikinci sınıf öğrencisine, matematik dersinde uygulanmıştır. Tasarımın değerlendirilmesine yönelik verilerin toplanmasında iki yol izlenmiştir. Birincisi; uygulama boyunca araştırmacı tarafından süreç gözlenmiş ve sürece dair notlar alınmış, dersin işlenişi hakkında uygulamayı yapan öğretmenin ve öğrencilerin görüşü alınmış, uygulama sonunda, öğrencilerin belirlenen hedeflere ulaşma durumu, kazanım değerlendirme testi ile belirlenmiştir. İkincisi; Tasarımda yer alan Assure modelinin her bir aşaması Tasarım ve Geliştirme Araştırma Modeli’ne uygun olarak değerlendirilmiş, bu bağlamda öğretim tasarımı revize edilmiş, tasarıma son şekli verilmiştir. Araştırmanın verilerinin analizinden elde edilen sonuca göre, tasarımın öğrenme hedeflerine ulaşma sürecinde verimli ve etkili olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle, sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmeni adaylarının, ilkokul matematik dersi, öğretimi tasarlama sürecinde Assure modeli ve disiplinler arası yaklaşımdan faydalanmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Acar, E., Ersoy, E., Eser, N., & Vural, R. A. (2013). İlkokul 2. sınıf matematik dersi kapsamında verilen ev ödevlerinin incelenmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 30(2).
  • Akkoyunlu, B., Altun, A. & Yılmaz, S. M. , (2008).Öğretim tasarımı. Maya Akademi, 1. baskı, Ankara, ss: 141-180.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Barut, E., Demirer, V., Erbas, Ç., Dikmen, C. H.,& Sak, N. (2016). Media literacy training for prospective teachers: ınstructional design processandıts evaluation. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 45(1), 49.
  • Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions. Journal of the Learning Science, 2, 141-178.
  • Collins, A. (1992). Toward a designscience of education. In E. Scanlon& T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology (pp. 15–22). New York: Springer-Verlag.
  • Çetinkaya, M. (2017). Fen eğitiminde modelleme temelinde düzenlenen kişiselleştirilmiş harmanlanmış öğrenme ortamlarının başarıya etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287-296.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Design Based Research Collective. (2003). Design-basedresearch: An emerging paradigm for educationalinquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.
  • Durak, G. (2009). Algoritma konusunda geliştirilen “programlama mantığı öğretici-p.m.ö” yazılımının öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Elmalı, Ş. (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki fen grubu öğretmenlerine yönelik ASSURE öğretim tasarımı modeline dayalı mesleki gelişim programı geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Göksu, İ., Özcan, K. V., Çakır, R., & Göktaş, Y. (2014). Studies related to instructional design models in Turkey. Elementary Education Online, 13(2), 694-709.
  • Gücükoğlu, B., & Türker, F. M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Electronic Turkish Studies, 10(15).
  • Keleş, E., Erümit, S. F., Özkale, A., & Aksoy, N. (2016). Öğretim Tasarımcıları İçin Bir Yol Haritası: Öğretim Tasarım Modellerinin Karşılaştırılması. Journal of Faculty of Educational Sciences, 49(1).
  • Mutlu, N. (2016).Tasarım ve geliştirme araştırma modeli, (Ed.) M. Yaşar Özden &Levent Durdu). Eğitimde Üretim Tabanlı Çalışmalar İçin Nitel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
  • Özerbaş, M. A., & Kaya, A.B. (2017). Öğretim tasarımı çalışmalarının içerik analizi: Addie modeli örneklemi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 26-42.
  • Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and development research: Methods, strategies, andissues. Routledge.
  • Siribaddana, D. (2010). TheFuture of Instructional Desinging in Medical Education: Letting the Computer do the Work. Sri Lanka Journal of Bio-Medical Informatics. 1(1), 76-85.
  • Sevim, O. (2014). Disiplinlerarası materyal geliştirme sürecinin Türkçe öğretmen adaylarının öğretim tasarımı başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(9), 897-913.
  • Turna, Ö., & Bolat, M. (2015). Eğitimde disiplinlerarası yaklaşımın kullanıldığı tezlerin analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55.
  • Uça, S., & Saracaloğlu, A. S. (2017). Öğrencilerin Ondalık Kesirleri Anlamlandırmasında Gerçekçi Matematik Eğitiminin Kullanımı: Bir Tasarı Araştırması, İlköğretim Online, 16(2), 469-496.
  • Yenilmez, K., & Pargan, A. Ş. (2008). İlköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin standart uzunluk ölçme birimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 59-67.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.

Evaluation of Instructional Design with Assure Model on the Subject of Our Money in Primary School Second Grade Mathematics Lesson

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 272 - 287, 30.11.2021

Öz

The present study aimed to evaluate the teaching designed by using Assure Model and taking advantage of the interdisciplinary approach for the subject of money which belongs to primary school second grade mathematics lesson. Therefore, in this research Design and Development Research Model, which is one of the qualitative research models, was used. During the preparation of the teaching design the necessary literature investigation was performed within the mathematics field, the design was given its final shape after taking expert opinion who took mathematics education. The design was carried out during mathematics class to 24 primary school second grade students class who attend school in Bursa in 2017-2018 education year. Two procedures were followed to collect the data aiming to evaluate the design. Firstly, throughout the research the process was observed and notes were taken regarding to the process. The opinions on the teaching of the teacher who conducted the design and students were get. At the end of the application the state of students’ reaching determined goals, was determined with acquisition evaluation test. Secondly, each stage of Assure model, which takes place in the design, was evaluated appropriately for the Design and Development Research Model, within this context teaching design as revised, and it was determined that the design was productive and effective within the process of reaching learning goals. Therefore, elementary school teachers and elementary school teacher candidates are advised to benefit from Assure model and interdisciplinary approach within the process of designing the teaching in primary school mathematics lesson.

Kaynakça

  • Acar, E., Ersoy, E., Eser, N., & Vural, R. A. (2013). İlkokul 2. sınıf matematik dersi kapsamında verilen ev ödevlerinin incelenmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 30(2).
  • Akkoyunlu, B., Altun, A. & Yılmaz, S. M. , (2008).Öğretim tasarımı. Maya Akademi, 1. baskı, Ankara, ss: 141-180.
  • Aybek, B. (2001). Disiplinlerarası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1-7.
  • Barut, E., Demirer, V., Erbas, Ç., Dikmen, C. H.,& Sak, N. (2016). Media literacy training for prospective teachers: ınstructional design processandıts evaluation. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 45(1), 49.
  • Brown, A. L. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions. Journal of the Learning Science, 2, 141-178.
  • Collins, A. (1992). Toward a designscience of education. In E. Scanlon& T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology (pp. 15–22). New York: Springer-Verlag.
  • Çetinkaya, M. (2017). Fen eğitiminde modelleme temelinde düzenlenen kişiselleştirilmiş harmanlanmış öğrenme ortamlarının başarıya etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287-296.
  • Çetinkaya, M., & Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Design Based Research Collective. (2003). Design-basedresearch: An emerging paradigm for educationalinquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.
  • Durak, G. (2009). Algoritma konusunda geliştirilen “programlama mantığı öğretici-p.m.ö” yazılımının öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Elmalı, Ş. (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki fen grubu öğretmenlerine yönelik ASSURE öğretim tasarımı modeline dayalı mesleki gelişim programı geliştirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Göksu, İ., Özcan, K. V., Çakır, R., & Göktaş, Y. (2014). Studies related to instructional design models in Turkey. Elementary Education Online, 13(2), 694-709.
  • Gücükoğlu, B., & Türker, F. M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Electronic Turkish Studies, 10(15).
  • Keleş, E., Erümit, S. F., Özkale, A., & Aksoy, N. (2016). Öğretim Tasarımcıları İçin Bir Yol Haritası: Öğretim Tasarım Modellerinin Karşılaştırılması. Journal of Faculty of Educational Sciences, 49(1).
  • Mutlu, N. (2016).Tasarım ve geliştirme araştırma modeli, (Ed.) M. Yaşar Özden &Levent Durdu). Eğitimde Üretim Tabanlı Çalışmalar İçin Nitel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
  • Özerbaş, M. A., & Kaya, A.B. (2017). Öğretim tasarımı çalışmalarının içerik analizi: Addie modeli örneklemi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 26-42.
  • Richey, R. C., & Klein, J. D. (2014). Design and development research: Methods, strategies, andissues. Routledge.
  • Siribaddana, D. (2010). TheFuture of Instructional Desinging in Medical Education: Letting the Computer do the Work. Sri Lanka Journal of Bio-Medical Informatics. 1(1), 76-85.
  • Sevim, O. (2014). Disiplinlerarası materyal geliştirme sürecinin Türkçe öğretmen adaylarının öğretim tasarımı başarılarına ve üstbilişsel farkındalıklarına etkisi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(9), 897-913.
  • Turna, Ö., & Bolat, M. (2015). Eğitimde disiplinlerarası yaklaşımın kullanıldığı tezlerin analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55.
  • Uça, S., & Saracaloğlu, A. S. (2017). Öğrencilerin Ondalık Kesirleri Anlamlandırmasında Gerçekçi Matematik Eğitiminin Kullanımı: Bir Tasarı Araştırması, İlköğretim Online, 16(2), 469-496.
  • Yenilmez, K., & Pargan, A. Ş. (2008). İlköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin standart uzunluk ölçme birimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 59-67.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yildiray Aydın 0000-0001-8848-7463

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aydın, Y. (2021). İlkokul İkinci Sınıf Matematik Dersi Paralarımız Konusuna İlişkin Assure Modelli Öğretim Tasarımının Değerlendirilmesi. International Primary Education Research Journal, 5(3), 272-287.