Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation By Skills of Pre-Service Science Teachers' Reflective Thinking From Journals

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 166 - 190, 09.12.2014

Öz

The aim of this study is to determine reflective thinking skills of the pre-service science teachers according to data gathered from the journals in teacher training portfolios. Participants were third grade pre-service science teachers at Bayburt University, Faculty of Education, Department of Elementary Science Teacher Training Program. The data of this study were composed of totally 32 journals which 32 pre-service science teachers’ wrote in their teacher training portfolios. The journal of the pre-service science teachers were investigated through the method of document analysis. The statements in their journals were descriptively analyzed. From the statements in the pre-service science teachers’ journals, it was concluded that most of the pre-service science teachers’ technical reflective thinking skills were better than critical reflective thinking skills. In the area of critical reflective thinking skills that have almost no noteworthy. Work towards the development of pre-service teachers' reflective thinking skills are complemented by recommendations.

Kaynakça

  • Aydın, M. ve Çelik, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 169-181.
  • Başol, G. ve Gencel, İ. E. (2013). Yansıtıcı Düşünme Düzeyini Belirleme Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), p. 929-946.
  • Bataineh ,R. F.; El Karasneh ,M.S.; Barakat ,A. A.; Bataineh, R. F.,(2007) , “JordanianPre-service Teachers’ Perceptions of the Portfolio as a Reflective Learning Tool”, Asia-Pacific Journal of TeacherEducation, Sayı. 35, No. 4, s. 435–454.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Lexington Massachusetts: D.C.Heath.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Ekiz, D. (2006). Self-Observation and Peer Observation: Reflective Diaries of Primary Student-Teachers. Elementary Education Online, 5 (1) ,47-57.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gencer, A. S. (2008). Professional Development of Preservice Biology Teachers Through Reflective Thinking. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Griffin, M. L. (2003). Using Critical Incidents to Promote and Assess Reflective Thinking in Preservice Teachers. Reflective Practice, 4 (2), 207-220.
  • Kaf Hasırcı, Ö., Sadık, F. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, SözlüBildiri, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Ekim 2009, İzmir.
  • Kılınç, H. H., (2010), “İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Elazığ.
  • Kim, Y. (2005). Cultivating Reflective Thinking: The Effects of a Reflective Thinking Tool on Learners’ Learning Performance and Metacognitive Awareness in The Context of On-Line Learning. Doctor of Philosophy Thesis in Instructional Systems, The Pennsylvania State University The Graduate School College of Education, Pennsylvania.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı Düşünme Becerisinin Kaynak Tarama ve Rapor Yazma Derslerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, N. ve Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı Düşünmenin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamalarına Katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
  • Langer, A. M. (2002). Reflecting on Practice: Using Learning Journals in Higher and Continuing Education. Teaching in Higher Education, 7 (3), 337-351.
  • Lee, I. (2007). PreparingPre-service English TeachersforReflectivePractice. ELT Journal, 61 (4), 321-329.
  • Manen, M. Van, (1977), Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical, Curriculum Inquiry, 6 (3).
  • Moallem, M. (1997), “The Content And Nature of Reflective Thinking: a Case of an Expert Middle School Science Teacher”, The Clearing House, 70 (3), 143-51.
  • Parsons, M., Stephensons, M. (2005), “Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships”, Teachers and Teaching: theory and practice, Sayı. 11, No. 1, s. 95–116.
  • Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
  • Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.
  • Song, H. D.,Grabowski, B. L., Koszalka, T. A. & Harkness, W. L. (2006). Patterns of Instructional-Design Factors Prompting Reflective Thinking in Middle School and College Level Problem-Based Learning Environments. Instructional Science, 34, (1) 63-87.
  • Şahin, Ç. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Yeteneklerine Göre Günlüklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 225-236.
  • Tang C. (2000). “Reflective Diaries as a Means of Facilitating and Assessing Reflection”.HERSDA 2002 Conference
  • Tok, S. (2008). Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(149), 104-117.
  • Ünver, G. (2003). Yansıtıcı Düşünme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A, Şimşek, H. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Görüş ve Önerileri (Diyarbakır İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Elazığ.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI GÜNLÜKLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME YETENEKLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 4, 166 - 190, 09.12.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme yeteneklerini, özel öğretim yöntemleri dersinde yazmış oldukları günlüklerindeki ifadelerine göre incelemektir. Bu çalışmanın evrenini Bayburt Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesinde okuyan öğretmen adayları, örneklemini ise İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği anabilim dalında üçüncü sınıfa devam eden toplam 32 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma, 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yürütülmüştür. Araştırmada 32 fen bilgisi öğretmen adayının özel öğretim yöntemleri dersinde yazdıkları 32 adet günlük, doküman inceleme yöntemiyle incelenmiştir. Günlüklerdeki ifadeler betimsel olarak analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının yazdıkları günlüklerdeki ifadeleri incelendiğinde öğretmen adaylarının daha çok teknik alanda yansıtıcı düşünme yeteneklerinin ön planda olduğu tespit edilmiştir. Eleştirel alanda yansıtıcı düşünme yeteneklerinin ise hemen hemen  hiç olmadığı dikkat çekmektedir. Çalışma, öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme yeteneklerinin geliştirilmesine yönelik öneriler ile tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, M. ve Çelik, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 169-181.
  • Başol, G. ve Gencel, İ. E. (2013). Yansıtıcı Düşünme Düzeyini Belirleme Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), p. 929-946.
  • Bataineh ,R. F.; El Karasneh ,M.S.; Barakat ,A. A.; Bataineh, R. F.,(2007) , “JordanianPre-service Teachers’ Perceptions of the Portfolio as a Reflective Learning Tool”, Asia-Pacific Journal of TeacherEducation, Sayı. 35, No. 4, s. 435–454.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dewey, J. (1910). How we think. Lexington Massachusetts: D.C.Heath.
  • Dolapçıoğlu, S. D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Ekiz, D. (2006). Self-Observation and Peer Observation: Reflective Diaries of Primary Student-Teachers. Elementary Education Online, 5 (1) ,47-57.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gencer, A. S. (2008). Professional Development of Preservice Biology Teachers Through Reflective Thinking. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Ankara.
  • Griffin, M. L. (2003). Using Critical Incidents to Promote and Assess Reflective Thinking in Preservice Teachers. Reflective Practice, 4 (2), 207-220.
  • Kaf Hasırcı, Ö., Sadık, F. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, SözlüBildiri, Ege Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 1-3 Ekim 2009, İzmir.
  • Kılınç, H. H., (2010), “İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Elazığ.
  • Kim, Y. (2005). Cultivating Reflective Thinking: The Effects of a Reflective Thinking Tool on Learners’ Learning Performance and Metacognitive Awareness in The Context of On-Line Learning. Doctor of Philosophy Thesis in Instructional Systems, The Pennsylvania State University The Graduate School College of Education, Pennsylvania.
  • Kozan, S. (2007). Yansıtıcı Düşünme Becerisinin Kaynak Tarama ve Rapor Yazma Derslerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal, N. ve Demirel, Ö. (2008). Yansıtıcı Düşünmenin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamalarına Katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
  • Langer, A. M. (2002). Reflecting on Practice: Using Learning Journals in Higher and Continuing Education. Teaching in Higher Education, 7 (3), 337-351.
  • Lee, I. (2007). PreparingPre-service English TeachersforReflectivePractice. ELT Journal, 61 (4), 321-329.
  • Manen, M. Van, (1977), Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical, Curriculum Inquiry, 6 (3).
  • Moallem, M. (1997), “The Content And Nature of Reflective Thinking: a Case of an Expert Middle School Science Teacher”, The Clearing House, 70 (3), 143-51.
  • Parsons, M., Stephensons, M. (2005), “Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships”, Teachers and Teaching: theory and practice, Sayı. 11, No. 1, s. 95–116.
  • Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
  • Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.
  • Song, H. D.,Grabowski, B. L., Koszalka, T. A. & Harkness, W. L. (2006). Patterns of Instructional-Design Factors Prompting Reflective Thinking in Middle School and College Level Problem-Based Learning Environments. Instructional Science, 34, (1) 63-87.
  • Şahin, Ç. (2009). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Yeteneklerine Göre Günlüklerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 225-236.
  • Tang C. (2000). “Reflective Diaries as a Means of Facilitating and Assessing Reflection”.HERSDA 2002 Conference
  • Tok, S. (2008). Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(149), 104-117.
  • Ünver, G. (2003). Yansıtıcı Düşünme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A, Şimşek, H. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yorulmaz, M. (2006). İlköğretim I. Kademesinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Görüş ve Önerileri (Diyarbakır İli Örneği). (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), Elazığ.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ufuk Töman

Sabiha Odabaşı Çimer

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Töman, U., & Odabaşı Çimer, S. (2014). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI GÜNLÜKLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME YETENEKLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Journal of Computer and Education Research, 2(4), 166-190.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "