BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 7, 24 - 46, 21.04.2016
https://doi.org/10.18009/jcer.15212

Öz

 

Bu çalışmanın amacı bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının “teknoloji” metaforlarını belirlemektir. Bu amaçla çalışma 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Doğu Karadeniz Bölgesi’nde yer almakta olan bir üniversitenin Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmenliği bölümünün birinci sınıfında öğrenim görmekte olan 53 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Çalışmada veriler öğretmen adaylarına “Teknoloji ……… gibidir, çünkü ……” cümlesinin birkaç defa yazılı olduğu formlar dağıtılarak toplanılmıştır. Çalışmada olgu bilim deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının 118 metafor ürettikleri ve bu metaforların 103’ünün olumlu kategoride, 7’sinin olumsuz kategoride ve 8’ininde nötr kategoride yer aldığı belirlenmiştir. 

Anahtar kelimeler: Teknoloji, metafor, öğretmen adayları


Kaynakça

  • Aksaçlıoğlu, A. G., & Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 21(1), 3-28.
  • Alçın, K. S. (2006). Teknolojik yenilik-emek ilişkisi ve emeğin teknoloji algısı. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı İktisat Teorisi Bilim Dalı Doktora Tezi. İstanbul.
  • Anderson, T. (2008). Towards a theory of online learning, in Anderson, T. (Ed.) Theory and Practice of Online Learning, 2nd ed. (pp. 45–74). AU Press.
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphorical guidance: administration as building and renovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Ateş, M. & Karatepe, A. (2013). The analysis of university students’ perceptions towards “environment” concept with the help of metaphors. International Journal of Social Science, 6(2), 1327-1348.
  • Aydın, F. (2011). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin teknolojiye yönelik düsüncelerinin çizimle belirlenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, Antalya, Turkey.
  • Aygün, M., Hacıoğlu, Y. & Durukan, Ü.G. (2014). Prospective science teachers’ metaphorical images about ‘Light’, International Conference on Education and Social Sciences, Proceedings of INTCESS14, İstanbul, p.1380-1388.
  • Bahadır, E. & Özdemir, A. Ş. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. International Journal of Social Science Research, 1(1), 26-40.
  • Balaam, D.N. & Veseth M. (2000). Introduction to International Political Economy, Second Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • Batur, Z, & Uygun, K. (2012). İki neslin bir kavram algısı: teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88.
  • Büyüköztürk,Ş. , Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Geliştirilmiş 13. Basım. Pegem Akademi: Ankara.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve müdürlerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 693-712.
  • Demir, S. & Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri, İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
  • Dönmez Usta, N. & Ültay, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “kimya” metaforlarının karşılaştırılması üzerine bir çalışma, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi 7 (Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı-1),163-177.
  • Gürak, H. (2004). Emek-teknolojik yenilik ve büyüme. 1. Basım, Değişim Yayınları: İstanbul.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Herdem, K., Aygün, H. A. & Çinic, A. (2014). Sekizinci sınıf öğrencilerinin teknoloji algılarının çizdikleri karikatürler yoluyla incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 232-258.
  • İnam, A. (2001). Söyle buyur, teknoloji. Cumhuriyet Bilim Teknik,737.
  • Jeppsson, F., Haglund, J., Amin, T. G. & Strömdahl, H. (2013). Exploring the use of conceptual metaphors in solving problems on entropy. Journal of the Learning Sciences, 22(1), 70-120.
  • Karaman, M. K. & Kurtoğlu, M. Öğretmen adaylarının ı̇nternet bağımlılığı hakkındaki görüşleri . XI. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 11-13 Şubat 2009, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa .
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Miles,M. B. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis, 2. Baskı. London: SAGE Publications.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital ımmigrants. The Horizon, 9(5), 1-6.
  • Sendurur, P., Sendurur, E., Mutlu, N. & Baser,V., (2012). Perceptıons of students about technology integratıon. e- Journal of New World Sciences Academy, 7(2), 591-598.
  • Shuell, T. J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29 (2):102–108.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Smith, K. (1994). New Direction in Research and Technology Policy: Identifying the Key Issues, Step Report.
  • Thomas, G. P. & McRobbie, C. J. (1999). Using metaphor to probe students' conceptions of chemistry learning. International Journal of Science Education, 21(6), 667-685.
  • Türknüklü, E. & Yeşildere, S. (2007). The pedagogical content knowledge in mathematics: Prospective primary mathematics teachers' perspectives in Turkey. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers: The Journal, Vol.1, October, 1-13.
  • URL-1 http://www.technology4sme.net/images/pdf%20floder/ttps_chapter_3.pdf Son erişim 06.03.2015
  • Uskokovic, V. (2009). On science of metaphors and the nature of systemic reasoning. World futures. The Journal of Global Education, 65(4), 241-269.
  • Wyatt, T. (1996). School effectiveness research: Dead, or dump squip or smouldering fuse? Issues in Educational Research, 6 (1), 79-112.
  • Yapıcı, M. & Yapıcı, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Pedagojik Formasyona İlişkin Metaforları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic . Volume 8/8 Summer 2013, p. 1421-1429, Ankara-Turkey.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Seçkin Yayınevi: Ankara.
  • Yurdabakan, İ. (2002). Küreselleşme Konusundaki Yaklaşımlar ve Eğitim. Eğitim Araştırmaları. Ankara: Anı Yayıncılık, 6, 61-64.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Necla Dönmez Usta

Ümmü Gülsüm Durukan

Yasemin Hacıoğlu

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 12 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Dönmez Usta, N., Durukan, Ü. G., & Hacıoğlu, Y. (2016). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 24-46. https://doi.org/10.18009/jcer.15212

Cited By



Özel Eğitim Öğretmenleri Ve Teknoloji: Bir Metafor Analizi
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.887466

















Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "