Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Gelişmeye İlişkin Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 44 - 59, 30.12.2021
https://doi.org/10.47156/jide.1031352

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir gelişme hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, Karadeniz bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi, okul öncesi öğretmenliği bölümünde, üçüncü sınıfta okuyan 5 öğretmen adayı ve dördüncü sınıfta okuyan 5 öğretmen adayı, toplamda 10 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmen adayları, sürdürülebilir gelişmeye ilişkin bilgileri ders kapsamında araştırıp öğrendiklerini, ancak öncesinde yeterli bilgiye sahip olmadıklarını, sürdürülebilir gelişme eğitimini çocuklara verirken çoğunlukla zorlanmayacaklarını, sürdürülebilir gelişme konusunun, okul öncesi dönemde uygulanabilir olduğunu, okul öncesi dönemde verilmesinin dezavantajının, çocuğun yaşından dolayı konuyu anlamakta güçlük çekmesi ya da öğretmenin konuyu çocuğun düzeyine göre anlatamaması şeklinde olabileceğini belirtmişlerdir. Çoğunlukla öğretmen adayları, okul öncesi döneminde, yapılacak olan sürdürülebilir gelişme eğitiminin çocuklarda çevre bilinci oluşturacağını ve kalıcı öğrenme sağlayacağı görüşünde hemfikir oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçay, İ. (2006). Farklı ülkelerde okul öncesi öğrencilerine yönelik çevre eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Akhan, N. E. (2013). Adım Adım Ekonomi Okuryazarlığı: Sosyal Bilgiler Dersleri İçin Alternatif Yollar. Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, (14), 1-36.
  • Alagöz, M. (2007). Sürdürülebilir kalkınmada çevre faktörü: Teorik bir bakış. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, ISSN, 1-12.
  • Ärlemalm-Hagsér, E. & Davis, J. (2014). Retoriğin incelenmesi: Avustralya ve İsveç erken çocukluk eğitimi müfredatında sürdürülebilirlik ve küçük çocukların katılımı ve failliğinin nasıl çerçevelendiğine dair bir karşılaştırma. Erken Çocuklukta Güncel Konular, 15(3), 231-244.
  • Arslan, S. (2011). Çevre eğitiminin olumsuz değerlendirilmesi ve iyileştirmeye yönelik olarak (Sakarya il örneği) Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Atasoy, E., & Ertürk, H. (2008). A field study about environmental knowledge and attidudes of elementary scool students. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105-122.
  • Bell, D. V. (2016). Twenty First Century Education: Transformative Education for Sustainability and Responsible Citizenship. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(1), 48-56.
  • Burmeister, M., Schmidt-Jacob, S., & Eilks, I. (2013). Alman kimya öğretmenlerinin sürdürülebilirlik anlayışı ve sürdürülebilir kalkınma için eğitim—Bir mülakat vaka çalışması. Kimya Eğitimi Araştırma ve Uygulama , 14(2), 169-176.
  • Casey, D., & Houghton, C. (2010). Clarifying case study research: Examples from practice. Nurse researcher, 17(3).
  • Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 189-198.
  • Erten,S. (2004): Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre ve İnsan Dergisi, 65-66.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Güven, S., & Yılmaz, N. (2017). Role and importance of family at preschool children environmental education. European Journal of Sustainable Development, 6(4), 105-105.
  • Haswa, Aas & Aslanova, F. (2017). Kuzey Kıbrıs Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Çevresel Konulara Karşı Davranış Ve Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Çevre Eğitimi ve Yönetimi A.B.D., Yakın Doğu Üniversitesi.
  • İleri, R. (1998). Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji, 7(28), 3-9.
  • Karataş, A., & Aslan, G. (2012). İlköğretim öğrencilerine çevre bilincinin kazandırılmasında çevre eğitiminin rolü: Ekoloji temelli yaz kampı projesi örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(2), 259-276.
  • Kayıhan, K. S., & Tönük, S. (2011). Sürdürülebilirlik bilincinin inşa edileceği binalar olma yönü ile temel eğitim okulları. Politeknik Dergisi, 14(2), 163-171.
  • Oktay, A., & Grupları, A. (2007). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş projesi. Türkiye Özel Okullar Birliği Derneği, Okul Öncesi Eğitimi, Öğretmen Eğitimi, 1.
  • Önder, A., & Özkan, B. (2013). Sürdürülebilir çocuk gelişimi: Okul öncesinde etkinliklerle çevre eğitimi, Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, A., Aydın, N., & Vural, R. A. (2009). Çevre Eğitimi Öz-Yeterlik Algısı Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 1-8.
  • Sector, U. E. (2006). Framework for the UNDESD international implementation scheme. Paris: UNESCO. Retrieved August, 6, 2012.
  • Selanikay, T. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Çevre Bilinci Kazandırmada Medya Ürünlerinden Yararlanmaya İlişkin Öğrenci Görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, (1), 76-93.
  • Sevinç, M. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Stone, PJ, Dunphy, DC & Smith, MS (1966). Genel sorgulayıcı: İçerik analizine bilgisayar yaklaşımı.
  • Şahin, E., Ertepinar, H., & Teksöz, G. (2009). Implications for a Green Curriculum Applicatıon Toward Sustainable Development. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 123-135.
  • Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008). " Çevre" kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Taştepe, T. (2012). Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi. Eğitimci Dergisi, 13, 22-26
  • Tonguç, B. (2012). Sürdürülebilir tasarımın okul öncesi eğitim yapıları örneğinde irdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli Üniversitesi.
  • Uğraş, M., & Zengin, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sürdürülebilir kalkınma için eğitim ile ilgili görüşleri. Journal of Theoretical Educational Science, 12(1), 298-315.
  • Uludağ, G., Karademir, A. H., & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 120-136.
  • Ünal, S., Mançuhan, E., & Sayar, A. A. (2001). Çevre: Bilinci, bilgisi ve eğitimi. Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Kaya, Ü. Ü., & Uyanık, Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.

Views of Pre-School Teacher Candidates on Sustainable Development

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 44 - 59, 30.12.2021
https://doi.org/10.47156/jide.1031352

Öz

The purpose of this research is to determine the views of pre-school teacher candidates about sustainable development. The method of the research is case study. The study group of the research consists of 5 pre-service teachers studying in the third grade and 5 teacher candidates studying in the fourth grade, in total 10 teacher candidates in the education faculty of a state university in the Black Sea region, in the department of pre-school teaching. A semi-structured interview form was used as a data collection tool. The data were analyzed according to content analysis. As a result of the research, pre-school teacher candidates researched and learned the information about sustainable development within the scope of the lesson, but they did not have sufficient knowledge before, they would not have difficulty in giving sustainable development education to children, the sustainable development issue could be applied in the pre-school period, the disadvantage of giving it in the pre-school period was that the child's age. They stated that it may be because they have difficulty in understanding the subject or that the teacher cannot explain the subject according to the level of the child. It was determined that most of the pre-service teachers agreed on the view that the sustainable development education to be given in the pre-school period will create environmental awareness in children and provide permanent learning.

Kaynakça

  • Akçay, İ. (2006). Farklı ülkelerde okul öncesi öğrencilerine yönelik çevre eğitimi, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Akhan, N. E. (2013). Adım Adım Ekonomi Okuryazarlığı: Sosyal Bilgiler Dersleri İçin Alternatif Yollar. Adıyaman Üniversitesi sosyal bilimler enstitüsü dergisi, (14), 1-36.
  • Alagöz, M. (2007). Sürdürülebilir kalkınmada çevre faktörü: Teorik bir bakış. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, ISSN, 1-12.
  • Ärlemalm-Hagsér, E. & Davis, J. (2014). Retoriğin incelenmesi: Avustralya ve İsveç erken çocukluk eğitimi müfredatında sürdürülebilirlik ve küçük çocukların katılımı ve failliğinin nasıl çerçevelendiğine dair bir karşılaştırma. Erken Çocuklukta Güncel Konular, 15(3), 231-244.
  • Arslan, S. (2011). Çevre eğitiminin olumsuz değerlendirilmesi ve iyileştirmeye yönelik olarak (Sakarya il örneği) Yüksek Lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Atasoy, E., & Ertürk, H. (2008). A field study about environmental knowledge and attidudes of elementary scool students. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 105-122.
  • Bell, D. V. (2016). Twenty First Century Education: Transformative Education for Sustainability and Responsible Citizenship. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(1), 48-56.
  • Burmeister, M., Schmidt-Jacob, S., & Eilks, I. (2013). Alman kimya öğretmenlerinin sürdürülebilirlik anlayışı ve sürdürülebilir kalkınma için eğitim—Bir mülakat vaka çalışması. Kimya Eğitimi Araştırma ve Uygulama , 14(2), 169-176.
  • Casey, D., & Houghton, C. (2010). Clarifying case study research: Examples from practice. Nurse researcher, 17(3).
  • Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 189-198.
  • Erten,S. (2004): Çevre Eğitimi Ve Çevre Bilinci Nedir, Çevre Eğitimi Nasıl Olmalıdır?, Çevre ve İnsan Dergisi, 65-66.
  • Güler, T. (2010). Ekoloji temelli bir çevre eğitiminin öğretmenlerin çevre eğitimine karşı görüşlerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Güven, S., & Yılmaz, N. (2017). Role and importance of family at preschool children environmental education. European Journal of Sustainable Development, 6(4), 105-105.
  • Haswa, Aas & Aslanova, F. (2017). Kuzey Kıbrıs Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Çevresel Konulara Karşı Davranış Ve Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Çevre Eğitimi ve Yönetimi A.B.D., Yakın Doğu Üniversitesi.
  • İleri, R. (1998). Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji, 7(28), 3-9.
  • Karataş, A., & Aslan, G. (2012). İlköğretim öğrencilerine çevre bilincinin kazandırılmasında çevre eğitiminin rolü: Ekoloji temelli yaz kampı projesi örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 4(2), 259-276.
  • Kayıhan, K. S., & Tönük, S. (2011). Sürdürülebilirlik bilincinin inşa edileceği binalar olma yönü ile temel eğitim okulları. Politeknik Dergisi, 14(2), 163-171.
  • Oktay, A., & Grupları, A. (2007). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş projesi. Türkiye Özel Okullar Birliği Derneği, Okul Öncesi Eğitimi, Öğretmen Eğitimi, 1.
  • Önder, A., & Özkan, B. (2013). Sürdürülebilir çocuk gelişimi: Okul öncesinde etkinliklerle çevre eğitimi, Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, A., Aydın, N., & Vural, R. A. (2009). Çevre Eğitimi Öz-Yeterlik Algısı Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (26), 1-8.
  • Sector, U. E. (2006). Framework for the UNDESD international implementation scheme. Paris: UNESCO. Retrieved August, 6, 2012.
  • Selanikay, T. (2010). Sosyal Bilgiler Dersinde Çevre Bilinci Kazandırmada Medya Ürünlerinden Yararlanmaya İlişkin Öğrenci Görüşleri. International Journal Of Eurasia Social Sciences, (1), 76-93.
  • Sevinç, M. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Stone, PJ, Dunphy, DC & Smith, MS (1966). Genel sorgulayıcı: İçerik analizine bilgisayar yaklaşımı.
  • Şahin, E., Ertepinar, H., & Teksöz, G. (2009). Implications for a Green Curriculum Applicatıon Toward Sustainable Development. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 123-135.
  • Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008). " Çevre" kavramı ve altı yaş okul öncesi çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Taştepe, T. (2012). Erken çocukluk döneminde çevre eğitimi. Eğitimci Dergisi, 13, 22-26
  • Tonguç, B. (2012). Sürdürülebilir tasarımın okul öncesi eğitim yapıları örneğinde irdelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli Üniversitesi.
  • Uğraş, M., & Zengin, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sürdürülebilir kalkınma için eğitim ile ilgili görüşleri. Journal of Theoretical Educational Science, 12(1), 298-315.
  • Uludağ, G., Karademir, A. H., & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 120-136.
  • Ünal, S., Mançuhan, E., & Sayar, A. A. (2001). Çevre: Bilinci, bilgisi ve eğitimi. Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Kaya, Ü. Ü., & Uyanık, Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Duran 0000-0003-0580-6997

Şenay Bozok

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran, M., & Bozok, Ş. (2021). Views of Pre-School Teacher Candidates on Sustainable Development. Journal of Individual Differences in Education, 3(2), 44-59. https://doi.org/10.47156/jide.1031352