Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Secondary School Students' Motivation to Learn Science and Life-Long Learning Skills Perceptions According to Different Variables

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 63, 30.06.2022

Öz

Developing students' motivation to learn science and life-long learning skills is among the purposes of science teaching. This study aims to examine secondary school students' motivation toward science learning and life-long learning skills perceptions to the variables of gender, grade level, and mother and father educational levels. 715 secondary school students studying in Uşak participated in the research. The study results showed that there was no significant difference in students' motivation towards science learning and life-long learning skills perceptions according to their gender. However, it was concluded that as the grade levels increased, students' motivation toward learning science and life-long learning skills perceptions tended to decrease significantly. In addition, in the study, it was determined that the educational levels of the students' parents also positively affected students' motivation and life-long learning skills perceptions. Additionally, it was found that there was a significant and positive relationship between science learning motivation and life-long learning perception.

Kaynakça

  • Asiloğullari, A. (2021). Lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile hayatın anlam ve amacını sorgulama davranışları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Aslıtürk, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yabancı dil olarak ingilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Atay, A. D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ball, B. (2012). A summary of motivation theories. https://www.yourcoach.be/blog/wp- content/uploads/2012/03/A-summary-ofmotivation- theories1.pdf. Erişim Tarihi: 17.11.2021.
  • Bayram, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algısı ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Boztepe, Ö. ve Demirtaş, Z. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme ve iletişim memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2): 327-335.
  • Cavas, P. (2011). Factors affecting the motivation of turkish primary students for science learning. Science Education International, 22(1), 31-42.
  • Çeliker, H. D., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Çiftcibaşı, F., Korkmaz, Ö. Ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Ortaokul öğrencileri için yaşam boyu öğrenme becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 211-226.
  • Daft, R. L. (2010). Management. Canada: South-Western Cengage Learning.
  • Demirel, M. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. 9th. International Educational Technology Conference (IETC).6-8 Mayıs 2009. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, D. İ., Kaya, K. & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi: Uşak ili örneği. Mersin University Journal Of The Faculty Of Education, 10(1).
  • Emily, L. R. (2011). Motivation: A literature review (Research Report). Pearson’s Publication, 4-36. Fortus, D. ve Vedder‐Weiss, D. (2014). Measuring students' continuing motivation for science learning. Journal of Research in Science Teaching, 51(4), 497-522.
  • Gay, L. R. ve Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple study guide and reference, 17.0 update. India: Pearson Education.
  • Güleç, İ., Çelik, S. & Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3): 34-48.
  • Isin, O., Akcay, H. & Kapici, H. O. (2020). Fen öğrenme motivasyon ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(31), 505-529.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). Mevcut fen bilgisi programı ile 2001-2002 öğretim yılında uygulamaya konulacak olan yeni fen bilgisi programının karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim, Şubat 2001/273, 33-38.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Leone, S. (2013). Characterisation of a personal learning environment as a lifelong learning tool. Springer Science & Business Media. LIbao, N. J. P., Sagun, J. J. B., Tamangan, E. A., Pattalitan, A. P., Dupa, M. E. D. ve Bautista, R. G. (2016). Science learning motivation as correlate of students’ academic performances. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 6(3), 209-218.
  • Longworth, N. (2006). Learning cities, learning regions, learning communities: Lifelong learning and local government. Routledge. Özdemir, A. (2016). Yönetim biliminde ileri araştırma yöntemleri ve uygulamalar. İzmir: Beta.
  • Rachmatullah, A., Roshayanti, F., Shin, S., Lee, J. K.ve Ha, M. (2018). the secondary-student science learning motivation in Korea and Indonesia. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3123-3141.
  • Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme, Ankara: Anı Yayınları
  • Schunk, D. H. (1990). Introduction to the special section on motivation and efficacy. Journal of Educational Psychology, 82(1), 3.
  • Sevinc, B., Ozmen, H. ve Yigit, N. (2011). Investigation of primary students' motivation levels towards science learning. Science Education International, 22(3), 218-232.
  • Shin, S., Lee, J. K. & M. (2017). Influence of career motivation on science learning in korean high-school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1517-1538.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayınları.
  • Topdağı, M.ve Ersoy, M. (2021). Bilişim teknolojileri kullanımının ortaokul öğrencilerinin hayat boyu öğrenme tutumlarına etkisi. Journal of History School (JOHS).
  • Usher, A. ve Kober, N. (2012). “What is motivation and why does ıt matter?. Center on Education Policy, 1-7. Vallerand, R. J. (2012). From motivation to passion: In search of the motivational processes ınvolved in a meaningful life. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 53(1), 42.
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon: Okulda güdüleme ve güdülenmeyi öğrenme. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Yaman, S. ve Y., Dede. (2007). Öğrencilerin fen ve teknoloji ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 615-638.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 231-247.
  • Yıldırım, H. İ. ve Kansız, F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerine bir araştırma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 241-268.
  • Yurdakul, C. (2016). Özerk öğrenme ve yaşam boyu öğrenme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya

Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarının ve Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerine İlişkin Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 1, 41 - 63, 30.06.2022

Öz

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Uşak ilinde öğrenim görmekte olan 715 ortaokul öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak öğrencilerin cinsiyetlerine göre fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bununla birlikte sınıf düzeyleri arttıkça öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarının anlamlı düzeyde düşme eğilimi gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca çalışmada öğrencilerin anne ve babalarının eğitim durumlarının da öğrencilerin motivasyonlarını ve yaşam boyu öğrenme becerilerine ilişkin algılarını olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra çalışmada fen öğrenmeye yönelik motivasyon ile yaşam boyu öğrenme algısı arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Asiloğullari, A. (2021). Lise öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile hayatın anlam ve amacını sorgulama davranışları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Aslıtürk, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yabancı dil olarak ingilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Atay, A. D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ball, B. (2012). A summary of motivation theories. https://www.yourcoach.be/blog/wp- content/uploads/2012/03/A-summary-ofmotivation- theories1.pdf. Erişim Tarihi: 17.11.2021.
  • Bayram, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algısı ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Boztepe, Ö. ve Demirtaş, Z. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme ve iletişim memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2): 327-335.
  • Cavas, P. (2011). Factors affecting the motivation of turkish primary students for science learning. Science Education International, 22(1), 31-42.
  • Çeliker, H. D., Tokcan, A. ve Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi?. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Çiftcibaşı, F., Korkmaz, Ö. Ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Ortaokul öğrencileri için yaşam boyu öğrenme becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 211-226.
  • Daft, R. L. (2010). Management. Canada: South-Western Cengage Learning.
  • Demirel, M. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve teknoloji. 9th. International Educational Technology Conference (IETC).6-8 Mayıs 2009. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Ekici, D. İ., Kaya, K. & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi: Uşak ili örneği. Mersin University Journal Of The Faculty Of Education, 10(1).
  • Emily, L. R. (2011). Motivation: A literature review (Research Report). Pearson’s Publication, 4-36. Fortus, D. ve Vedder‐Weiss, D. (2014). Measuring students' continuing motivation for science learning. Journal of Research in Science Teaching, 51(4), 497-522.
  • Gay, L. R. ve Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • George, D. & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple study guide and reference, 17.0 update. India: Pearson Education.
  • Güleç, İ., Çelik, S. & Demirhan, B. (2012). Yaşam boyu öğrenme nedir? Kavram ve kapsamı üzerine bir değerlendirme. Sakarya University Journal of Education, 2(3): 34-48.
  • Isin, O., Akcay, H. & Kapici, H. O. (2020). Fen öğrenme motivasyon ölçeğinin türkçeye uyarlanması. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(31), 505-529.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). Mevcut fen bilgisi programı ile 2001-2002 öğretim yılında uygulamaya konulacak olan yeni fen bilgisi programının karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim, Şubat 2001/273, 33-38.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Leone, S. (2013). Characterisation of a personal learning environment as a lifelong learning tool. Springer Science & Business Media. LIbao, N. J. P., Sagun, J. J. B., Tamangan, E. A., Pattalitan, A. P., Dupa, M. E. D. ve Bautista, R. G. (2016). Science learning motivation as correlate of students’ academic performances. JOTSE: Journal of Technology and Science Education, 6(3), 209-218.
  • Longworth, N. (2006). Learning cities, learning regions, learning communities: Lifelong learning and local government. Routledge. Özdemir, A. (2016). Yönetim biliminde ileri araştırma yöntemleri ve uygulamalar. İzmir: Beta.
  • Rachmatullah, A., Roshayanti, F., Shin, S., Lee, J. K.ve Ha, M. (2018). the secondary-student science learning motivation in Korea and Indonesia. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3123-3141.
  • Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme, Ankara: Anı Yayınları
  • Schunk, D. H. (1990). Introduction to the special section on motivation and efficacy. Journal of Educational Psychology, 82(1), 3.
  • Sevinc, B., Ozmen, H. ve Yigit, N. (2011). Investigation of primary students' motivation levels towards science learning. Science Education International, 22(3), 218-232.
  • Shin, S., Lee, J. K. & M. (2017). Influence of career motivation on science learning in korean high-school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(5), 1517-1538.
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayınları.
  • Topdağı, M.ve Ersoy, M. (2021). Bilişim teknolojileri kullanımının ortaokul öğrencilerinin hayat boyu öğrenme tutumlarına etkisi. Journal of History School (JOHS).
  • Usher, A. ve Kober, N. (2012). “What is motivation and why does ıt matter?. Center on Education Policy, 1-7. Vallerand, R. J. (2012). From motivation to passion: In search of the motivational processes ınvolved in a meaningful life. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 53(1), 42.
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon: Okulda güdüleme ve güdülenmeyi öğrenme. İstanbul: Anı Yayıncılık.
  • Yaman, S. ve Y., Dede. (2007). Öğrencilerin fen ve teknoloji ve matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52(52), 615-638.
  • Yenice, N., Saydam, G. ve Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 231-247.
  • Yıldırım, H. İ. ve Kansız, F. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerine bir araştırma. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(3), 241-268.
  • Yurdakul, C. (2016). Özerk öğrenme ve yaşam boyu öğrenme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilay Erkünt

Didem İnel Ekici

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erkünt, N., & İnel Ekici, D. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarının ve Yaşam Boyu Öğrenme Becerilerine İlişkin Algılarının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 7(1), 41-63.