Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fizik Sınavına ve Öğrenimine Yönelik Endişe Düzeyinin Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 53 Sayı: 53, 469 - 496, 24.01.2021
https://doi.org/10.15285/maruaebd.786356

Öz

Bu araştırmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik sınav endişesi ve fizik dersi öğrenme endişesi düzeylerini cinsiyet, okul türü ve anne-baba eğitim seviyesi değişkenleri açısından incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yönteminin bir deseni olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Sivas ili Altınyayla ilçesinde öğrenim gören ve küme örneklem ile seçilen 137 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Fizik Dersine Yönelik Endişe Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçekle elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Kapsam, ölçüt ve yapı geçerliği ile geçerlik çalışmaları yapılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,93 olarak hesaplanmıştır. Alt problemlerin analizinde betimsel istatistikler ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin fizik sınavına yönelik endişe düzeylerinin “orta düzey”, fizik dersi öğrenme endişesi düzeylerinin ise “düşük düzey” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, kadın öğrencilerin fizik sınavına yönelik endişe puanlarının erkek öğrencilerin endişe puanlarından yüksek olduğu istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Okul türü, anne ve baba eğitim düzeyleri açısından ise fizik sınav endişesi ve fizik dersi öğrenme endişesi puanlarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Çalışmanın bulguları, alan yazın ile benzerlik ve farklılık yönünden karşılaştırılarak, tartışılmıştır. Kadınların fizik sınavına yönelik endişesini azaltmak için öğretmenler, sınav süresi, soru seviyesi, sınav yeri ve zamanı gibi öğrencilerin fizik başarısını düşürecek etmenleri öğrencilerde bir endişeye yol açmayacak şekilde düzenlenmelidirler. İlave olarak, sürece yönelik sınavlar olan fiziğe yönelik ödev ve projelerde öğretmenler öğrencileri kendi başlarına bırakmamalı ve süreci koordineli olarak yürütmelidirler.

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Akçöltekin, A. & Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 13-29.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Avcı, F. & Kırbaşlar, F.G. (2017). Determination of factors affecting the science anxiety levels of secondary school students. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education,11(1), 401-417.
  • Aydın, B., Çulha, Ş., & Yeşilgöz Şengün G. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlık öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(3), 860-874. http://dx.doi.org/10.30703/cije.656316
  • Bilge, A. ve Pektaş, İ. (2004). Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk -sürekli kaygı düzeyleri ve basa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemsirelik Yüksek Okulu Dergisi 20(1), 47-55.
  • Bloom, B.S., Hastins, J.T. ve Madaus, C.F. (1971). (Eds.) Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York, Mc Graw-Hill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Caine, R.N. ve Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme. (Ed. Gülten Ülgen; Çev. Komisyon). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S.G., & Aiken, L.S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. Third Edition. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Crocker, L. & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Wadworth publishing.
  • Çakmak, Ö ve Hevedanlı, M., (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Deveci, S. E., Çalmaz, A., & Açık, Y. (2012). Doğu Anadolu'da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi,39(2), 189-196.
  • Eccles, J. S., Meece. J., & Wigfıeld, A. (1990) “Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents’ course enrollment intentions and performance in mathematics”, Journal of Educational Psychology, 82, 60-70.
  • Ergin, İ., Kanli, U., & Tan, M. (2007). Fizik eğitiminde 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 191-209.
  • Erol, E. (1989) Prevalence and correlates of math anxiety in Turkish high school students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Fenncma, E. ve Sherman, J. A. (1976) “Fennema-Sherman mathematics attitude seales: Instruments designed to measure attitudes toward the leaming of mathematics by females and males”. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(31), 1225.
  • Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third edition). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Freud, S. (1971). Introductory lectures on psychoanalysis, Hogarth Press: Londra.
  • Genç, Y. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörler. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 1, October).
  • George, D & Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14th Edition). Routledge
  • Greenburg, S. L. & Mallow, J.V. (1982). Treating science anxiety in a university counseling center. The Personel and Guidance Journal, 61(1), 48-50.
  • Güler, D., & Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 82-94.
  • Gündoğdu, R., Yavuzer, Y., & Karataş, Z. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin çatışma çözme becerilerinin ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 341-361.
  • Güneş, T. ve Taştan Akdağ, F. (2017). High school students’ hopelessness levels towards physics lesson. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 499-507.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2005). Çoklu zekâ alanlarına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 103-109.
  • Haladyna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon.
  • Hutcheson, G. & Sofroniou, N (1999). The multivariate social scientist: introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen dersine yönelik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin fen dersi kaygı ile tutum puanlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kaya, E. & Yıldırım, A. (2014). “Science anxiety among failing students”. Elementary Education Online. 13(2), 518-525.
  • Kayapınar E. (2006) Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavına hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kocakaya, S. (2008). Lise öğrencilerinin fizik dersindeki başarılarını etkileyen etmenler arasındaki ilişkilerin path analizi tekniği ile incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kurbanoğlu, N. İ. (2014). Investigation of the relationships between high school students' chemistry laboratory anxiety and chemistry attitudes in terms of gender and types of school. Education and Science, 39(171), 199-210.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Gläser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learning in physics instruction. International Journal of Science Education, 25(4), 489–507.
  • Mallow, J. V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of college science teaching. In J.J. Mintzes & W. H. Leonard (Eds.), NSTA Press. USA: Virginia, 316.
  • Mallow J.V., Kastrup H., Bryant, F.B., Hislop, N., Shefner, R. & Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: interviews from a binational study. Journal of Science Educational Technology, 19, 356-369.
  • Marso, R. N., & Pigge, F. L. (1998). A longitudinal study of relationships between attitude toward teaching, anxiety about teaching, self-perceived effectiveness, and attrition from teaching. ERIC Clearinghouse. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, Dallas, TX.
  • Milenkova, V. G., Peicheva, D. S., & Marinov, M. (2018). Towards defining media socialization as a basis for digital society. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 6(2), 21-32. https://dx.doi.org/10.5937/ijcrsee1802021M
  • Morris, L.W. Kellaway D.S. & Smith, D.H. (1978) “Mathematics anxiety rating scale: Predicting experiences and academic Performance in two groups of students". Journal of Educational Psychology, 70(4), 589-594.
  • Oludipe, D., & Awokoy, J. O. (2010). Effect of cooperative learning teaching strategy on the reduction of students’ anxiety for learning chemistry. Journal of Turkish science education, 7(1), 30-36.
  • Öksüzler, O. ve Sürekçi, D. (2010). Türkiye’de ilköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543) 93-102.
  • Özcan, Ö. (2011). Fizik öğretmen adaylarının özel görelilik kuramı ile ilgili problem çözme yaklaşımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 310-320.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, O., & Özmen, E. (2008). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9(1), 8-15.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Pallant J., (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Peleg-Popko O. (2004). Differantion and test anxiety in adolescents. Journal of Adolescent, 27, 645-662.
  • Preston, P. A. (1987) "Math anxiety: Relationships with sex college major, mathematics background, mathematics achievement, mathematics performance, mathematics avoidance, self-rating of mathematics ability, and self-rating of mathematics anxiety as measured by the revised mathematics anxiety rating scale (RMARS)”. (Doctoral dissertation, University of Tennessee, 1986). Dissertation Abstracts International, 47(7), 2434
  • Putranta, H., & Jumadi, J. (2019). Physics teacher efforts of Islamic high school in Yogyakarta to minimize students' anxiety when facing the assessment of physics learning outcomes. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 119-136.
  • Querstret D, ve Cropley M. (2013). Assessing treatments used to reduce rumination and/or worry: A systematic review. Clinical Psychology Review, 33(8), 996-1009.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Çevirmen: Şankir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Reid, N. & Skryabina, E. A. (2003). Gender and physics. International Journal of Science Education, 25(4), 509-536.
  • Richardson, F. C. & Suinn, R. M. (1972) “The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data”. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Rosenthal, B. S., v Schreiner, A. C. (2000). Prevalence of psychological symptoms among undergraduate students in an ethnically diverse urban public college. Journal of American College Health, 49(1), 12-18.
  • Rudiansyah, Amirullah, & Yunus, M. (2016). The teacher's efforts to overcome student's anxiety in facing the test (achievement of learning outcomes) of students in SMP Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kewarganegaraan Unsyiah, 1(1), 96-109.
  • Seçer İ., (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Sugiatno, Priyanto, D., & Riyanti, S. (2015). Level and mathematical anxiety factors in first middle school students. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(10), 1-12.
  • Şen, Z. (2018). Öğrenci ve öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin fizik dersi öğrenme düzeyini yordama gücü. (Yayımlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şevki Ayvacı, H. (2010). Fizik öğretmenlerinin bağlam temelli yaklaşım hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 42-51.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall
  • Taşğın, Ö., Tekin, M. ve Altınok, E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenler açısından kaygı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği). Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9(4), 12-20.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Udo, M.K., Ramsey, G.P. & Mallow, J.V. (2004). Science anxiety and gender in students taking general education science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13(4),435-446.
  • Udo, M. K., Ramsey, G. P., Reynolds-Alpert, S., & Mallow, J. V. (2001). Does physics teaching affect gender-based science anxiety? Journal of Science Education and Technology, 10(3), 237-247.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik fen kaygı ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Usher, E.L. & Pajares, F. (2006). Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31, 125–141.
  • Yelken, T. Y., & Ulusoy, A. B. (2013). Fizik dersine karsı öğrenci endişelerinin belirlenmesi: Mersin TED Koleji örneği. Journal of Educational Science, 1(1), 17-32.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güzeler, E. G., & Pektaş, K. (2000). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyinin belirlenmesi: bir örnek çalışma. Ejovoc. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 16-26.
  • Yürük, N. (2011). Öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi konusundaki kaygılarının belirleyicileri. Baltık Bilimi Eğitimi Dergisi, 10(1), 17-26.

Investigating Anxiety Levels Regarding Physics Exams and Learning in Terms of Demographic Variables

Yıl 2021, Cilt: 53 Sayı: 53, 469 - 496, 24.01.2021
https://doi.org/10.15285/maruaebd.786356

Öz

The aim of this study is to examine 9th-grade students’ anxiety levels regarding their physics exams and learning physics in terms of the variables of gender, school type, and parental education level. The research uses the survey model, a quantitative research method design. The sample of the study consists of 137 9th-grade students studying in the Altınyayla district of Sivas province who’ve been selected using cluster sampling. The research uses the Anxiety towards Physics Lessons Scale was used as a data collection tool. The data obtained from this scale have been analyzed using the program SPSS 22.0. Content, criterion, and construct validity studies have been performed. Cronbach’s alpha of reliability has been calculated as .93. Descriptive statistics and MANOVA have been used for analyzing the sub-problems. In the study, the researchers determined students’ anxiety levels about the physics exam to be moderate and their anxiety levels about learning physics to be low. In addition, a statistically significant difference has been found to exist in favor of male students with regard to female and male students’ anxiety scores toward physics exams. Also, no significant difference was found for the physics exam or physics learning anxiety scores with regard to school type or parental education level. The findings from the study have been discussed by comparing them to the literature in terms of similarities and differences. In order to reduce girls’ anxiety about the physics exam, teachers should arrange factors such as exam duration, question levels, exam location, and time. In addition, teachers should not leave students alone for assignments and projects; they should carry out the process in coordination with the students.

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Akçöltekin, A. & Doğan, S. (2013). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin kaygılarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 13-29.
  • Akgün, A., Gönen, S. ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 283-299.
  • Alyaprak, İ. (2006). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısını etkileyen faktörlerin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Avcı, F. & Kırbaşlar, F.G. (2017). Determination of factors affecting the science anxiety levels of secondary school students. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education,11(1), 401-417.
  • Aydın, B., Çulha, Ş., & Yeşilgöz Şengün G. (2020). Matematik öğretmeni adaylarının matematik okuryazarlık öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(3), 860-874. http://dx.doi.org/10.30703/cije.656316
  • Bilge, A. ve Pektaş, İ. (2004). Öğrencilerin sosyo-kültürel özellikleri, durumluk -sürekli kaygı düzeyleri ve basa çıkma becerilerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemsirelik Yüksek Okulu Dergisi 20(1), 47-55.
  • Bloom, B.S., Hastins, J.T. ve Madaus, C.F. (1971). (Eds.) Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York, Mc Graw-Hill.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Caine, R.N. ve Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme. (Ed. Gülten Ülgen; Çev. Komisyon). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Cohen, J., Cohen, P., West, S.G., & Aiken, L.S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences. Third Edition. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Crocker, L. & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Wadworth publishing.
  • Çakmak, Ö ve Hevedanlı, M., (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Deveci, S. E., Çalmaz, A., & Açık, Y. (2012). Doğu Anadolu'da yeni açılan bir üniversitenin öğrencilerinde kaygı düzeylerinin sağlık, sosyal ve demografik faktörler ile ilişkisi. Dicle Tıp Dergisi,39(2), 189-196.
  • Eccles, J. S., Meece. J., & Wigfıeld, A. (1990) “Predictors of math anxiety and its influence on young adolescents’ course enrollment intentions and performance in mathematics”, Journal of Educational Psychology, 82, 60-70.
  • Ergin, İ., Kanli, U., & Tan, M. (2007). Fizik eğitiminde 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 191-209.
  • Erol, E. (1989) Prevalence and correlates of math anxiety in Turkish high school students (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Fenncma, E. ve Sherman, J. A. (1976) “Fennema-Sherman mathematics attitude seales: Instruments designed to measure attitudes toward the leaming of mathematics by females and males”. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(31), 1225.
  • Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third edition). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Freud, S. (1971). Introductory lectures on psychoanalysis, Hogarth Press: Londra.
  • Genç, Y. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörler. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 1, October).
  • George, D & Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistics 23 step by step: A simple guide and reference (14th Edition). Routledge
  • Greenburg, S. L. & Mallow, J.V. (1982). Treating science anxiety in a university counseling center. The Personel and Guidance Journal, 61(1), 48-50.
  • Güler, D., & Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 82-94.
  • Gündoğdu, R., Yavuzer, Y., & Karataş, Z. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin çatışma çözme becerilerinin ve kaygı düzeylerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 341-361.
  • Güneş, T. ve Taştan Akdağ, F. (2017). High school students’ hopelessness levels towards physics lesson. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 499-507.
  • Gürçay, D. ve Eryılmaz, A. (2005). Çoklu zekâ alanlarına dayalı öğretimin öğrencilerin fizik başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 103-109.
  • Haladyna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon.
  • Hutcheson, G. & Sofroniou, N (1999). The multivariate social scientist: introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Kağıtçı, B. (2014). Fen dersine yönelik kaygı ölçeği geliştirilmesi ve ortaokul öğrencilerinin fen dersi kaygı ile tutum puanlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Kaya, E. & Yıldırım, A. (2014). “Science anxiety among failing students”. Elementary Education Online. 13(2), 518-525.
  • Kayapınar E. (2006) Ortaöğretim kurumları öğrenci seçme ve yerleştirme sınavına hazırlanan ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Kocakaya, S. (2008). Lise öğrencilerinin fizik dersindeki başarılarını etkileyen etmenler arasındaki ilişkilerin path analizi tekniği ile incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Kurbanoğlu, N. İ. (2014). Investigation of the relationships between high school students' chemistry laboratory anxiety and chemistry attitudes in terms of gender and types of school. Education and Science, 39(171), 199-210.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Gläser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learning in physics instruction. International Journal of Science Education, 25(4), 489–507.
  • Mallow, J. V. (2006). Science anxiety: Research and action. Handbook of college science teaching. In J.J. Mintzes & W. H. Leonard (Eds.), NSTA Press. USA: Virginia, 316.
  • Mallow J.V., Kastrup H., Bryant, F.B., Hislop, N., Shefner, R. & Udo, M. (2010). Science anxiety, science attitudes, and gender: interviews from a binational study. Journal of Science Educational Technology, 19, 356-369.
  • Marso, R. N., & Pigge, F. L. (1998). A longitudinal study of relationships between attitude toward teaching, anxiety about teaching, self-perceived effectiveness, and attrition from teaching. ERIC Clearinghouse. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators, Dallas, TX.
  • Milenkova, V. G., Peicheva, D. S., & Marinov, M. (2018). Towards defining media socialization as a basis for digital society. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 6(2), 21-32. https://dx.doi.org/10.5937/ijcrsee1802021M
  • Morris, L.W. Kellaway D.S. & Smith, D.H. (1978) “Mathematics anxiety rating scale: Predicting experiences and academic Performance in two groups of students". Journal of Educational Psychology, 70(4), 589-594.
  • Oludipe, D., & Awokoy, J. O. (2010). Effect of cooperative learning teaching strategy on the reduction of students’ anxiety for learning chemistry. Journal of Turkish science education, 7(1), 30-36.
  • Öksüzler, O. ve Sürekçi, D. (2010). Türkiye’de ilköğretimde başarıyı etkileyen faktörler: bir sıralı lojit yaklaşımı. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 47(543) 93-102.
  • Özcan, Ö. (2011). Fizik öğretmen adaylarının özel görelilik kuramı ile ilgili problem çözme yaklaşımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 310-320.
  • Özmen, D., Dündar, P. E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, O., & Özmen, E. (2008). Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9(1), 8-15.
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 313-324.
  • Pallant J., (2017). SPSS Kullanma Kılavuzu. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Peleg-Popko O. (2004). Differantion and test anxiety in adolescents. Journal of Adolescent, 27, 645-662.
  • Preston, P. A. (1987) "Math anxiety: Relationships with sex college major, mathematics background, mathematics achievement, mathematics performance, mathematics avoidance, self-rating of mathematics ability, and self-rating of mathematics anxiety as measured by the revised mathematics anxiety rating scale (RMARS)”. (Doctoral dissertation, University of Tennessee, 1986). Dissertation Abstracts International, 47(7), 2434
  • Putranta, H., & Jumadi, J. (2019). Physics teacher efforts of Islamic high school in Yogyakarta to minimize students' anxiety when facing the assessment of physics learning outcomes. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 119-136.
  • Querstret D, ve Cropley M. (2013). Assessing treatments used to reduce rumination and/or worry: A systematic review. Clinical Psychology Review, 33(8), 996-1009.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Çevirmen: Şankir Çınkır ve Nihan Demirkasımoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Reid, N. & Skryabina, E. A. (2003). Gender and physics. International Journal of Science Education, 25(4), 509-536.
  • Richardson, F. C. & Suinn, R. M. (1972) “The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data”. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Rosenthal, B. S., v Schreiner, A. C. (2000). Prevalence of psychological symptoms among undergraduate students in an ethnically diverse urban public college. Journal of American College Health, 49(1), 12-18.
  • Rudiansyah, Amirullah, & Yunus, M. (2016). The teacher's efforts to overcome student's anxiety in facing the test (achievement of learning outcomes) of students in SMP Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Kewarganegaraan Unsyiah, 1(1), 96-109.
  • Seçer İ., (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Sugiatno, Priyanto, D., & Riyanti, S. (2015). Level and mathematical anxiety factors in first middle school students. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(10), 1-12.
  • Şen, Z. (2018). Öğrenci ve öğretme-öğrenme süreci özelliklerinin fizik dersi öğrenme düzeyini yordama gücü. (Yayımlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şevki Ayvacı, H. (2010). Fizik öğretmenlerinin bağlam temelli yaklaşım hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 42-51.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). New Jersey: Pearson Prentice Hall
  • Taşğın, Ö., Tekin, M. ve Altınok, E. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin çeşitli değişkenler açısından kaygı düzeylerinin incelenmesi (Batman il örneği). Atatürk Journal of Physical Education and Sport Sciences, 9(4), 12-20.
  • Tekin, H. (2001). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
  • Udo, M.K., Ramsey, G.P. & Mallow, J.V. (2004). Science anxiety and gender in students taking general education science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13(4),435-446.
  • Udo, M. K., Ramsey, G. P., Reynolds-Alpert, S., & Mallow, J. V. (2001). Does physics teaching affect gender-based science anxiety? Journal of Science Education and Technology, 10(3), 237-247.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik fen kaygı ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20.
  • Usher, E.L. & Pajares, F. (2006). Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31, 125–141.
  • Yelken, T. Y., & Ulusoy, A. B. (2013). Fizik dersine karsı öğrenci endişelerinin belirlenmesi: Mersin TED Koleji örneği. Journal of Educational Science, 1(1), 17-32.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 431-448.
  • Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güzeler, E. G., & Pektaş, K. (2000). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyinin belirlenmesi: bir örnek çalışma. Ejovoc. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 16-26.
  • Yürük, N. (2011). Öğretmen adaylarının fen bilgisi öğretimi konusundaki kaygılarının belirleyicileri. Baltık Bilimi Eğitimi Dergisi, 10(1), 17-26.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oktay Bektas 0000-0002-2562-2864

Pınar Çelik Bu kişi benim 0000-0002-7488-7746

Serdar Varinlioğlu 0000-0002-4025-2419

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2021
Kabul Tarihi 29 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 53 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Bektas, O., Çelik, P., & Varinlioğlu, S. (2021). Fizik Sınavına ve Öğrenimine Yönelik Endişe Düzeyinin Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 469-496. https://doi.org/10.15285/maruaebd.786356