Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin 21. yy. Becerileri Öğretimi, Girişimci Öğretmen ve Yaratıcılığı Besleme Davranış Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA, 813 - 850, 25.12.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309224

Öz

Bu çalışmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin 21. yy. becerileri öğretimi, girişimci öğretmen ve yaratıcılığı besleme davranış düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Çalışmada yöntem olarak, olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini, Doğu Karadeniz’de bir ilde çalışan random olarak seçilen 101 okul öncesi öğretmeni oluşturacaktır. Veri toplama araçlarının SPSS21 programı ile analiz edilecektir. Ölçekler araştırmacı tarafından online ve yüz yüze olarak uygulanacaktır. Veri toplama araçları olarak 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeği, Girişimci Davranış Ölçeği ve Öğretmenlerin yaratıcılığı besleme davranışı ölçeği kullanılacaktır. Araştırma sonucunda, her üç ölçek için, toplam puan ve ölçeklerin alt boyut puan düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin, cinsiyet, öğrenim düzeyi, mesleki kıdem değişkenlerine göre ölçeğin toplam puan ve alt boyut puanlarının, 21. Yüzyıl Becerileri Öğretimi Ölçeği, Girişimci Davranış Ölçeği ve Öğretmenlerin yaratıcılığı besleme davranışı ölçeği için puan ortalamalarının anlamlı şekilde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ancak, yaşadıkları yer ve sınıf mevcudu değişkeni açısından, Girişimci Öğretmen Davranışları Ölçeği için anlamlı farklılıklar bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akkaya, R., ve Çetin, M. (2022). Girişimci öğretmen davranışları ölçeği: Bir ölçek uyarlama çalışması. Millî Eğitim, 51(234), 1473-1490.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Akyürek, Ç., ve Şahin, Ç. (2013). İlkokul öğretmenlerı̇nı̇n gı̇rı̇şı̇mcı̇lı̇k becerı̇sı̇ne ı̇lı̇şkı̇n görüşlerı̇nı̇n değerlendı̇rı̇lmesı̇. Ekev Akademi Dergisi, 17(57), 51-68.
  • Alkuş, S., ve Olgan, R. (2014). Pre-service and in-service preschool teachers’ views regarding creativity in early childhood education. Early Child Development and Care, 184(12), 1902–1919.
  • Arslan, Ö. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yy beceri öz yeterlikleri ile öğrenme kavramı ve küçük çocukları yaşama hazırlamak hakkındaki görüşleri [Yüksek Lisans Tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi.
  • Bal, M. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin 21. yüzyil becerileri yeterlilik algilari ile stem uygulamalari öğretmen öz-yeterliklerinin incelenmesi [Full Papers/Tam Metin Bildiriler]. DILET2022 The 4th International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies, Başkent Üniversitesi.
  • Borasi, R. ve Finnigan, K. (2010). Entrepreneurial attitudes and behaviors that can help prepare successful change-agents in education. The New Educator, 6(1), 1-29.
  • Bulut, İ. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin bir yordayıcısı olarak yaratıcı düşünme eğilimleri. Euroasıa Journal Of Socıal Scıences & Humanıtıes, 9(29), 50-74 Doi Number:http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7497242.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2014). Sosyal bilimler için istatistik. (15. baskı). Pegem.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Cheung, R. H. P., ve Leung, C. H. (2013). Preschool teachers’ beliefs of creative pedagogy: Important for fostering creativity. Creativity Research Journal, 25(4), 397-407.
  • Clark, D. D. (2008). A study of West Virginia teachers: Using 21st century tools to teach in a 21st century context [Yayımlanmamış doktora tezi]. http://mds.marshall.edu/etd' den alınmıştır.
  • Çelebi, M., ve Altuncu, N. (2019). 21. yüzyıl becerilerinin İngilizce öğretim programındaki yeri. 6. Uluslararası Multidisipliner Çalışmaları Kongresi Bildiriler Kitabı (ss. 231-244). 26-27 Nisan, Gaziantep, Türkiye.
  • Çetingöz, D., Bakırcı B., ve Konur, Ö. (2023). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılığı geliştiren eğitim ortamları oluşturma deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(3), 280-297. https://doi.org/10.12984/egeefd.1290916.
  • Çiçekler-Yıldız C. (2021). Öğretimde yaratıcılık ölçeği’nin geçerlik-güvenirlik çalışması ve okul öncesi öğretmenlerinin 48-72 aylar arasındaki çocukların yaratıcılıklarını destekleme durumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Çoban, Ç., ve İnan, H. Z. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, (83), 137-163.
  • Dağhan, G., Nuhoğlu Kibar, P., Menzi Çetin, N., Telli, E., ve Akkoyunlu, B. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bakış açısından 21. yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 215–215. https://doi.org/10.17943/etku.305062.
  • Demir, A., Karataş, İ.H., Metin, K. G. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin girişimcilik ve yenilikçilik düzeyleri: betimsel bir araştırma. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2),76-98.
  • Deniz, K. Z. (2020). Herkes için istatistikolay. Nobel.
  • Eğmir, E., Çengelli, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Tarih Okulu Dergisi, 13(45), 1045-1077. http://dx.doi.org/10.29228/Joh41513.
  • European Comission (2018). Developing key competencies all for throughout life. https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-librarydocs/ factsheetkey-competences-lifelong-learning_en.pdf
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. Sage.
  • Gürel, A. H., ve Arslan, K. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(2), 1014- 1034. DOI. 10.51460/baebd.1344310
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
  • International Society for Technology in Education (ISTE). (2017). ISTE standards for educators: Empowered Professional. https://www.iste.org/standards' dan alınmıştır.
  • Jia, Y., Oh, Y. J., Sibuma, B., LaBanca, F., ve Lorentson, M. (2016). Measuring twentyfirst century skills: Development and validation of a scale for in service and pre-service teachers. Teacher Development, 20(2), 229-252.
  • Karaçelik, S. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla Üniversitesi.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.), Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı yayıncılık.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar ilkeler teknikler (gözden geçirilmiş 31. baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kardeş, S. (2020). Okul öncesi eğitim programının 21. yüzyıl becerileri ve STEAM eğitimi bağlamında incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 109-119. doi: 10.17244/eku.703361.
  • Keleş, M. B. ve Akcanca, N. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının girişimcilik özelliklerinin incelenmesi: Açıklayıcı ardışık desen çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 13(2), 869-892.
  • Kennedy, I. G., Latham, G., and Jacinto, H. (2016). Education skills for 21st Century teachers: Voices from a global online educators’ forum. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-22608-8.
  • Kent, C. A. (1990). Entrepreneurship education: current developments, future directions. Greenwood Publishing Group.
  • Kozikoğlu, İ., ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Lemov, D. (2010). Teach like a champion: 49 techniques that put students on the path to college (K-12). John Wiley & Sons.
  • Manavoğlu-Güney, A.(2022). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrencilerine kazandırmaya çalıştığı 21. yüzyıl becerileri [Tezsiz Yüksek Lisans]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Meral, S. E., ve Şahin, F. T. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 311-331.
  • MEB 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi. (2019). http://meb.gov.tr/: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (MEB EARGED). (2001). 21. yüzyıla girerken türk eğitim sisteminin ıhtiyaç duyduğu çağdaş öğretmen profili. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar /2017_12/11115355_YÜZYILRETMENLYK_MESLEYÜZYIL_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • National Institute of Education (NIE). (2009). A teacher education model for the 21st century. National Institute of Education. https://www.nie.edu.sg/docs/default-86 source/td_practicum/te21---v3sk.pdf Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd Edition). McGraw-Hill.
  • Özdemir, Ç., Bayhan, M., Bayhan, L. M., and Bedir, M. (2023). Girişimcilik hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), 8, 54; 3854-3868. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.71828.
  • Özdemir, N.(2021). Ortaokul öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğretmen becerilerinin incelenmesi (Bursa İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Özden, D. Ö., Tayşi, E. K., Şahin, H. K., Kaya, S. D., ve Bayram, F. Ö. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları: Kütahya örneği. Turkish Studies, 13, 27.
  • Özyurt, M. (2020). 21. yüzyıl becerileri öğretimi ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik güvenirlik çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2568-2594.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2008). 21st century skills, education & competitiveness:A resource and policy guide. Tucson. AZ: Author. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED519337.pdf
  • Partnership for 21st Century Learning (P21). (2019). P21 framework for 21st Century learning definitions. Columbus, Ohio: Battelle for Kids. http://www.battelleforkids.org/networks/p21
  • Pradhan, J. S. (2011). Restructing teacher education in 21st Century. International Journal of Education and Allied Sciences, 3(2), 17–20. http://0212urvbd.y.http.eds.a.ebscohost.com.proxy. uludag.deep-knowledge.net/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=a2f4ee95-67a4-4a95-b51c-3a72acf de6d3%40sdc-v-sessmgr03 'den alınmıştır.
  • Rotherham, A. J., and Willingham, D. (2009). To work, the 21st century skills movement will require keen attention to curriculum, teacher quality, and assessment. Educational Leadership, 9(1), 15-20.
  • Saavedra, A. R., and Darleen Opfer, V. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. The Phi Delta Kappan, 94 (2), 8-13. http://www.jstor.org/stable/41763587 'den alınmıştır.
  • Sadıç, T., ve Alcı B. (2021). Öğretmenlerin yaratıcılığı besleme davranışı ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1203-1214.
  • Schleicher, A. (2019). Dünya okulu: 21. yüzyılın okul sistemi nasıl kurgulanmalı. (Çev. Ş. Karadeniz). Mentora Yayıncılık.
  • Sharma, E., ve Sharma, S. S. (2018). Creativity nurturing behaviour scala for teachers. International Journal of Educational Management, 6(32), 1016-1028.
  • Sönmez-Ektem, I. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının görüşlerine göre uygulama okullarındaki etkinliklerin yaratıcılık bağlamında değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 523-547.
  • Sün, İ., Sün, E., Arslan, N., ve Keskin, Y. (2023). Öğretmenlerin girişimcilik becerileri konusunda görüşleri. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637),8, 54; 3890-3899. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.71952.
  • Şentürk, Y. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik eğitimine ilişkin görüşleri. International Journal of Humanities and Art Researches, 7, 2, EOI: http://eoi.citefactor.org/10.11243 /ijhar.07.02.07.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson Education.
  • Uyar, A., ve Çiçek, B. (2020). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21.yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 1–11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Van Dam, K., Schipper, M. ve Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965-971.
  • Yaman, A. (2023). Okulöncesi eğitimde girişimcilik ve sosyal girişimcilik eğitim. Jınenıs, 2(1), 68-92.
  • Yılmaz, Z., Yelken, T. Y., ve Tanrıseven, I. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı öğrenme ortamı değerlendirmeleriyle özerklik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Investigation of The Relationship Between Creativity Learning Environment Assesment and Autonomy Behaviors of Preschool Teachers. Proceedıng Book, 60.
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meltem Duran 0000-0003-0580-6997

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA

Kaynak Göster

APA Duran, M. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin 21. yy. Becerileri Öğretimi, Girişimci Öğretmen ve Yaratıcılığı Besleme Davranış Düzeylerinin Belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 813-850. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309224