Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kpss Hazırlık Sürecinde Ek Ders Desteği Alma Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 24, 03.10.2018

Öz

Bu
araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının KPSS hazırlık sürecinde ek
ders desteği aldıkları alanları belirlemek ve bu durumun nedenlerini
incelemektir.
Ayrıca
adayların alan bilgisi yeterliklerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada
tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırma, 2017-2018 öğretim yılı güz
döneminde bir devlet üniversitesinin Matematik ve Fen Bilimleri Bölümü Fen
Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 72 4. sınıf öğretmen adayı ile
gerçekleştirilmiştir. Ayrıca 7 öğretmen adayı ile yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır. V
eri toplama aracı olarak; açık uçlu sorulardan
oluşan anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeden faydalanılmıştır. Elde edilen nitel
verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırma
sonuçları doğrultusunda 30 adayın ÖABT, GYT, GKT, EBT alanlarında üniversite
dışında ek ders desteği aldıkları görülmektedir. Bu durumun temel sebepleri; atanamama
kaygısı taşımaları, girecekleri sınavlardaki soruları yetiştirememe
düşünceleri, adayların ek ders desteği almadan bireysel olarak planlı ve
programlı çalışma yapamamaları, fakültede aldıkları eğitimin öğretmen atamaları
için gerekli olan puanı almalarına yeterli olmayacağını düşünmeleri, ek ders
desteği aldıkları kurumlarda kendilerinin sınava daha iyi güdüleneceklerini
düşünme, düzenli olarak sınava yönelik deneme sınavlarına girebilecekleri şeklinde
temalaştırılmıştır. Ayrıca adaylar alan bilgisi konusunda kendilerini yeterli
hissetmedikleri ve atanabilmek için gerekli olan yeterliliğe sahip olmadıkları
yönünde görüş bildirmişlerdir.

Kaynakça

  • Atav, E. & Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 1, 1-13.Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 67-76. Bahar, H. H. (2006). KPSS puanlarının akademik başarı ve cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 31(140), 68-74. Baştürk, R. (2007). Kamu personel seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176. Çimen, O. & Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(2), 159-172. Demir, S. B. & Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113-128. Dündar, H., Kandemir, M. & Yetişir, M.İ. (2010). Pre service teachers’ reasons to attend KPSS private courses, e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 713-719. Eraslan, L. (2004). Öğretmenlik mesleğine girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-31. Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-31. Erdem, E. & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236. Eskici, M. (2016). Öğretmen adaylarının atanamama kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Turkish Studies, 11(19), 361-378. Gündoğdu, K., Çimen, N. & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)2, 35-43. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Karataş, S. & Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119. Keskin, Y. (2017). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri (Erzurum örneği). Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 43-57. Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143-157. Memduhoğlu, H. B. & Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1291. Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M. T., Birbudak, T. S. & Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 13-25. Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı‟nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 9-22. Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Şişman, M. (2011). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi. Taşan, D. & Bektaş, O. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına yönelik görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 81-100. Tösten, R., Elçiçek, Z. & Kılıç, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik görüşlerinin belirlenmesi: Kars İli Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 109-123. Ubuz, B. & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113–119. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, C. (2008). “Toplumsalın Sınavla İmtihanı: Üniversite Eğitim Sisteminin Dönüşümü ve Öğretmen Yetiştirme Düzenine Etkileri”, (Ed.: Servet Akyol, M. Kemal Coşkun, Zafer Yılmaz, M. Berkay Aydın ve Remzi Altunpolat), Dönüştürülen Üniversiteler ve Eğitim Sistemimiz. Eğitim Sen Yayını. Yılmaz, M. & Yaşar, Z. (2016). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 644- 651. YÖK (2007). T.C. Yükseköğretim Kurulu: Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Meteksan. Yüksel, S. (2004). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (Kpss) değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 24, 03.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Atav, E. & Sönmez, S. (2013). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavı (KPSS)’na ilişkin görüşleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, 1, 1-13.Atmaca, H. (2013). Almanca, Fransızca ve İngilizce öğretmenliği bölümlerinde okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygıları, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(10), 67-76. Bahar, H. H. (2006). KPSS puanlarının akademik başarı ve cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 31(140), 68-74. Baştürk, R. (2007). Kamu personel seçme sınavına hazırlanan öğretmen adaylarının sınav kaygı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 163-176. Çimen, O. & Yılmaz, M. (2011). Biyoloji öğretmen adaylarının KPSS ile ilgili görüşleri. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(2), 159-172. Demir, S. B. & Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113-128. Dündar, H., Kandemir, M. & Yetişir, M.İ. (2010). Pre service teachers’ reasons to attend KPSS private courses, e-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 713-719. Eraslan, L. (2004). Öğretmenlik mesleğine girişte Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-31. Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-31. Erdem, E. & Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236. Eskici, M. (2016). Öğretmen adaylarının atanamama kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Turkish Studies, 11(19), 361-378. Gündoğdu, K., Çimen, N. & Turan, S. (2008). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, (9)2, 35-43. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Karataş, S. & Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119. Keskin, Y. (2017). Coğrafya öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve kaygı düzeyleri (Erzurum örneği). Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 43-57. Kuran, K. (2012). Öğretmen adaylarının KPSS kursu veren dershanelere ve KPSS’ ye ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 143-157. Memduhoğlu, H. B. & Kayan, M. F. (2017). Öğretmen seçme ve atama uygulaması olarak kamu personeli seçme sınavına (KPSS) ilişkin öğretmen adaylarının algıları, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1291. Safran, M., Kan, A., Üstündağ, M. T., Birbudak, T. S. & Yıldırım, O. (2014). 2013 KPSS sonuçlarının öğretmen adaylarının mezun oldukları alanlara göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 13-25. Sezgin, F. & Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı‟nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), 9-22. Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. Şişman, M. (2011). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi. Taşan, D. & Bektaş, O. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına yönelik görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 81-100. Tösten, R., Elçiçek, Z. & Kılıç, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik görüşlerinin belirlenmesi: Kars İli Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 109-123. Ubuz, B. & Sarı, S. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 113–119. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz, C. (2008). “Toplumsalın Sınavla İmtihanı: Üniversite Eğitim Sisteminin Dönüşümü ve Öğretmen Yetiştirme Düzenine Etkileri”, (Ed.: Servet Akyol, M. Kemal Coşkun, Zafer Yılmaz, M. Berkay Aydın ve Remzi Altunpolat), Dönüştürülen Üniversiteler ve Eğitim Sistemimiz. Eğitim Sen Yayını. Yılmaz, M. & Yaşar, Z. (2016). Öğretmen adaylarının kamu personeli seçme sınavına (KPSS) yönelik algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 644- 651. YÖK (2007). T.C. Yükseköğretim Kurulu: Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Meteksan. Yüksel, S. (2004). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (Kpss) değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Malatya.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elvan İnce Aka

Mehmet Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 3 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnce Aka, E., & Yılmaz, M. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kpss Hazırlık Sürecinde Ek Ders Desteği Alma Durumlarının İncelenmesi. Online Science Education Journal, 3(1), 14-24.
12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.