Düşünce Yazısı
BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL CİNSİYET KAVRAMINA EĞİTSEL AÇIDAN MATEMATİK TEMELLİ SEMANTİK BİR BAKIŞ

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 399 - 444, 29.12.2022

Öz

İnsan dilinin en önemli özelliklerinden birisinin kelimelerin tek bir anlamı olmaması, farklı bağlamlarda ve içeriklerde kelimelerin bu çok anlamlılığı yansıtması olduğu söylenebilir. Genel olarak dildeki bu çok anlamlılığı inceleyen disiplin anlambilim (semantik) olarak adlandırılmaktadır. Bu bağlamda toplumsal cinsiyet tanımlamaları da aslında semantik bir bağlamda yapılandırılmaktadır. Cinsiyet kategorisinin konumu, diğer bazı diller ve dilbilgisi tarafından değiştirilmiştir. Cinsiyet hem dilbilim açısından hem psikolojik ve sosyolojik açıdan bu bağlamda göstergebilimin konusu olmaktadır. Farklı bakış açıları olmasına rağmen sematik genelde gösteren, gösterilen ve gösterge bağlamında anlama odaklanmaktadır. Böyle bir zemin matematikte bağıntı ve fonksiyonlar kullanılarak mantıkta karşıtlık karesi ve matematikte önemli bir uygulama alanı bulunan vektörlerle ilişkili olarak incelenebilir. Anlam kümelerin görselleştirilmesi veya sembolizasyonu yoluyla incelenebilir. İkinci olarak ise anlam önemeler mantığı, bulanık mantık gibi araçlarla incelenebilir. Üçüncüsü ise anlam kavramı vektörel bir değer olarak incelenebilir. Bu çalışmada bu üç farklı yöntemin nasıl kullanılacağına ilişkin içgörüsel bir literatür sunulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2009). Anlambilim, anlambilim konuları ve Türkçenin anlambilimi, Engin, Yayın, Ankara
  • Ambridge, B.(2020). Psy-Q, Domingo, İstanbul.
  • Bagha, K.N. (2011). A Short Introduction to Semantics, Journal of Language Teaching and Research, 2 (6), 1411-1419
  • Brendel,E. (2004). Intuition Pumps and the Proper Use of Thought Experiments, Dialectica Vol. 58, No 1,pp. 89-108
  • Chang, H. L. (1998). Controversy over Language: Towards Pre -Qin Semiotics, http://homepage.ntu.edu.tw/~changhl/changhl/0220.pdf
  • Cohen, M. (2005). Wıttgensteın’s Beetle And Other Classıc Thought Experıments, Blackwell Publishing, USA.
  • Churchland,P. M. (2012). Madde ve Bilinç, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Çulha, O. (2011). Gösterge Bilim (Semiyotik) Tekniği Kullanılarak Kanada Fotoğraflarının İncelenmesi, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (13), 409–424
  • Demirel, Ö. (2017). Eğitimde Program Geliştirme, Pegem, Ankara.
  • Drescher, G. K. (2006). Good and Real Demystifying Paradoxes from Physics to Ethics, MIT Press Books,Cambridge Elwes,R. (2013). Yapay Zeka Nasıl Oluşturulur? Ve Matematik Üzerine İlgi Çekici 34 Başlık, İthaki Yayınları, İstanbul
  • Gökberk, M. (2005). Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Gökberk, M. (1997). Değişen Dünya ve Dil, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Gleick,J.,(2014). Enformasyon Bir Tarih Bir Kuram Bir Tufan, Optimist Yayınları, İstanbul
  • Hacking, I. (2016). Temsil ve Müdehale, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Hançerlioğlu, O. (2004), Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Hofstadter, D. R. (2001). Godel, Escher, Bach: bir Ebedi Gökçe Belik, Kabalcı Yayınları.
  • Kurun, A. İ (2020). Tarihsel anlambilimi açısından islami terminolojinin anlam değişiminin incelenmesi: Fetih, cihat ve şehit terimleri örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, https://tez.yok. gov.tr /, Erisim Tarihi: 12.06.201
  • Kumova. B.İ. (2017). Symmetric properties of the syllogistic system ınherited from the square of opposition. the square of opposition: a cornerstone of thought. Switzerland: Springer.
  • Kurzweil, J. (2005).İnsanlık 2.0, Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Lakoff, G. Johnson. M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Martin, E. (1991). The Egg and the Sperm: How Science Has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male Female Roles, Signs, 16, 3,. 485-501
  • Michels, A. (2019). Capturing the Predictive Power of Cortical Learning Algorithms.
  • Monin, M. Terekhova, A. Albertovna, V. Ledeneva, E. V. (2020). The Chinese Room Argument in the Context of the Rational Action Theory Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 25, no. Esp.5, DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3984228
  • Nesin, A., (2003b), Russell Paradoksu, Matematik Dünyası Dergisi, Sayı: 4, Erişim Tarihi: 30 Haziran 2014, http://www.matematikdunyasi.org/arsiv/PDF/03_4_27_32_RUSSELL.pdf
  • Nesin, A. (2017). Fen Liseliler İçin Kümeler Kuramı, Matematik Köyü.
  • Pardade, H. (2019). Semantics A View to Logic of Language, http://akademik.uhn.ac.id/portal/public_html/FKIP/Hilman_Pardede/Buku%20Ajar/Semantics.pdf
  • Sizek, S. (2007). Lacan Hakkında Bilmeyi Hep İstediginiz Ama Hıtchcock'a Sormaya Korktugunuz Her Şey, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Smarandache, F. Said, B. (2020). Neutrosophic Theories in Communication, Management and Information Technology. USA: NOVA Science Publisher.
  • Sorensen,R,A.(1992). Thought Experiments, Oxford University Press, New York
  • Topal, M. (2020). Farabi var mısın ki yok olmaktan korkuyorsun? Destek Yayınevi, İstanbul.
  • Tura, S. M. (2010). Madde ve Mana, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Ülken, H. Z. (2007). Bilim Felsefesi, Ülken Yayınları,İstanbul
  • Ülken, H. Z. (2008). Felsefeye Giriş-1, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
  • Ünal, M. F. (2016). Göstergebilimin Serüveni, Mütefekkir, 3 (6), 379-398
  • Yıldırım, C. (1999). Mantık Doğru Düşünme Yöntemi, Bilgi Yayınevi, Ankara
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Araştırmaları
Bölüm Düşünce Yazısı
Yazarlar

Volkan Duran 0000-0003-0692-0265

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran, V. (2022). TOPLUMSAL CİNSİYET KAVRAMINA EĞİTSEL AÇIDAN MATEMATİK TEMELLİ SEMANTİK BİR BAKIŞ. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Kadın Ve Aile Araştırmaları Dergisi, 2(2), 399-444.

ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
Kadın ve Aile Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınıdır.
SAMSUN