Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelikte Etik Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Etik Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 403 - 412, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.990016

Öz

Amaç: Araştırma ile “Hemşirelikte Etik” dersini alan hemşirelik öğrencilerinin etik kavramına ilişkin algılarının metafor aracılığıyla ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aşaması, Nisan-Mayıs 2021 tarihlerinde bir devlet üniversitesinin hemşirelik bölümü öğrencilerinden, hemşirelik bölümü sekizinci dönem dersi olan “Hemşirelikte Etik” dersini alan 39 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Öğrenci Bilgi Formu ile Etik algılarını sorgulayan, “Etik … gibidir, çünkü…” metafor cümlesi kullanılarak toplanmıştır. Veri toplama aşaması online olarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrenciler arasında cevabı metafor içermeyen öğrenci bulunmadığından, araştırma 39 hemşirelik öğrencisi ile tamamlanmıştır. “Etik” algısına yönelik üretilen metaforlar; Yol Gösterme, Parçalardan Oluşan Bütün, Bireye Özgülük ve Hassasiyet/Güçlülük olmak üzere toplam dört kategoride toplanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin “etik” algısına yönelik ağırlıklı olarak olumlu metaforlara sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin etik kavramına ilişkin metaforlarının çeşitlilik göstermesi ise bu dersin öğrencilerin eleştirel düşünmelerine katkısını net olarak yansıtmaktadır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Proje kapsamında değildir.

Teşekkür

Uzman görüşü için desteğini esirgemeyen hocalarıma ve tüm katılımcılara teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Alan S, Sürücü ŞG, Şenoğlu A, Akça E (2019). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıklarının incelenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 38-44.
  • Arslantaş H (2015). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde etik konular, kodlar ve standartlar. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 47-56.
  • Aydoğan A, Ceyhan Ö (2019). Acilde çalışan sağlık personelinin etik duyarlılıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 182-189.
  • Aykan EB, Fidancı BE, Yıldız D (2019). Hemşirelik öğrencilerinde ahlaki olgunluk ve etik duyarlılığın değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(2), 84-91.
  • Başaran AG (2020). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin intörnlük uygulamasında karşılaştığı sorunlar, tutumları ve etik açıdan değerlendirmeleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 177-183.
  • Borhani F, Abbaszadeh A, Mohamadi E, Ghasemi E, Hoseinabad-Farahani MJ (2017). Moral sensitivity and moral distress in Iranian critical care nurses. Nursing ethics, 24(4), 474-482.
  • Caner N, Efe YS, Erdem E, Başdaş Ö, Bayat M, Yıldırım M. (2019). İntörn hemşirelerde mesleki değerler ve etik duyarlılık. Sağlık Bilimleri Dergisi, 28(3), 123-128.
  • Çekiç Y, Yüksel R (2021). Metaphors of nursing students on the perception of mental illness: a qualitative study. Journal of Psychiatric Nursing, 12(2), 85-92.
  • Cerit B, Öztürk E (2021). Yoğun bakım hemşirelerinin ahlaki duyarlılığı ile etik karar verebilme düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 116-123.
  • Çolak S, Güzelordu D, Yener MD, Taşdemir R, Topal A, Bamaç B, Çolak T (2016). Metaphors about computer education of first year nursing students. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
  • Çolak T, Bamaca B, Tasdemir R, Yener D, Güzelordu D, Sivri İ, ve ark. (2016). The Nursing students’ metaphors about education of anatomy. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
  • Doğan, M (2021). Üniversite öğrencilerinin kader algıları: Metaforik bir araştırma. Kader, 19(2), 645-677. Eraslan L (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Hançerlioğlu S, Toygar İ, Gül İ (2020). Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyleri ve etkileyen faktörler. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 28(3), 330-336.
  • Hanım H (2018). Devlet hastanesinde çalısan hemşirelerin yaşadığı etik sorunlara çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(4), 282-289.
  • Işıklı Eİ (2018). Hastane çalışanlarının meslek etiği hakkındaki görüşlerinin ve etik sorunlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 861-873.
  • Karaca T (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarının incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 24-30.
  • Karadağlı F (2016). Profesyonel hemşirelikte etik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 197-200.
  • Keskin MO, Yıldız ÖÖ, Aksakal E (2019). Tıp Fakültesi öğrencilerinin etik kavramına ilişkin metaforik algıları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 300-313.
  • Kılıç S (2015). Kappa Testi. Journal of Mood Disorders, 5(3), 142-144.
  • Kırca N, Bademli K, Özgönül ML (2020). Öğrenci hemşirelerin etik değerlere yatkınlık durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(3), 410-417.
  • Kırşan M, Akın Korhan E (2017). Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğretimde yaşadıkları etik sorun deneyimleri. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, 25(1), 20-27.
  • Korhan EA, Ceylan B, Üstün Ç, Kırşan M (2018). Hemşirelik öğrencileri gözüyle klinik alanda etik sorunlar. Ege Tıp Dergisi, 57(2), 75-81.
  • Küçük S, Uysal N, Çalbayram NÇ, Kahriman İ, Altundağ S, Gönenç İ (2017). Hemşirelik öğrencilerinin etik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8(3), 157-162.
  • Limon İ, Durnalı M (2018). Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 26-40.
  • Mert İS (2018). Hemşire ve stajyer hemşirelerde en fazla stres yaratan olayların nitel araştırma yöntemi ile incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1043-1059.
  • Milliken A (2018). Nurse ethical sensitivity: An integrative review. Nursing ethics, 25(3), 278-303.
  • Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE (2014). Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi, 1, 53-61.
  • Özveren H, Özden D, Gülnar E (2018). The perception of nursing by first-year nursing students: A metaphor analysis. Sağlık Bilimleri Dergisi, 27(2), 162-169.
  • Senyuva E, Kaya H (2013). Metaphors for the ınternet used by nursing students in Turkey: A qualitative research. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 87-106.
  • Şimşek H, Yıldırım A (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taylan S, Arslan S (2017). Hastane öncesi alanda ve hastane acil servislerinde çalışan sağlık ekibinin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 100-112.
  • Temiz Z, Öztürk D, Ünver S, Tohumat ŞG, Akyolcu N, Kanan N, Fethiye N (2017). Cerrahi birimlerde çalışan hemşirelerin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 83-89.
  • Teskereci G, Sümen A, Çiçek SN, Özerli AN (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304.
  • Toplu M (2012). Bilim etiği: İnternetin bilim etiği üzerine etkileri. Türk Kütüphaneciliği, 26(4), 654-698.
  • Tosun H (2021). Sağlık bakım uygulamalarında etik duyarlılık. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 3(1), 101-104.

The Perceptions of Nursing Students Taking the Ethics in Nursing Course on the Concept of Ethics: A Metaphor Study

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 403 - 412, 05.12.2022
https://doi.org/10.38108/ouhcd.990016

Öz

Objective: The purpose of this study was to use metaphor to expose the perceptions of fourth-year nursing students who studied the “Ethics in Nursing” course on the concept of ethics.
Methods: The study used phenomenology design, which is a qualitative research method. The data collection phase of the study was carried out in April-May 2021 with the participation of 39 students who took the “Ethics in Nursing” course, which is the eighth semester course of the nursing department from a state university. The data were collected using the Student Information Form and the metaphor sentence “Ethics is like … because…”. The data collection phase was carried out online.
Results: Since there were no students whose answers did not contain metaphors, the study was completed with 39 nursing students. The metaphors produced for the perception of “ethics” were gathered in four categories. These categories are; guidance, the whole made up of parts, individuality and vulnerability/strength.
Conclusion: It has been determined that nursing students have predominantly positive metaphors for the perception of “ethics”. The diversity of students' metaphors regarding the concept of ethics clearly reflects the contribution of this course to students' critical thinking.

Proje Numarası

Proje kapsamında değildir.

Kaynakça

  • Alan S, Sürücü ŞG, Şenoğlu A, Akça E (2019). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıklarının incelenmesi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(2), 38-44.
  • Arslantaş H (2015). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde etik konular, kodlar ve standartlar. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 47-56.
  • Aydoğan A, Ceyhan Ö (2019). Acilde çalışan sağlık personelinin etik duyarlılıkları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 182-189.
  • Aykan EB, Fidancı BE, Yıldız D (2019). Hemşirelik öğrencilerinde ahlaki olgunluk ve etik duyarlılığın değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 1(2), 84-91.
  • Başaran AG (2020). Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin intörnlük uygulamasında karşılaştığı sorunlar, tutumları ve etik açıdan değerlendirmeleri. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 177-183.
  • Borhani F, Abbaszadeh A, Mohamadi E, Ghasemi E, Hoseinabad-Farahani MJ (2017). Moral sensitivity and moral distress in Iranian critical care nurses. Nursing ethics, 24(4), 474-482.
  • Caner N, Efe YS, Erdem E, Başdaş Ö, Bayat M, Yıldırım M. (2019). İntörn hemşirelerde mesleki değerler ve etik duyarlılık. Sağlık Bilimleri Dergisi, 28(3), 123-128.
  • Çekiç Y, Yüksel R (2021). Metaphors of nursing students on the perception of mental illness: a qualitative study. Journal of Psychiatric Nursing, 12(2), 85-92.
  • Cerit B, Öztürk E (2021). Yoğun bakım hemşirelerinin ahlaki duyarlılığı ile etik karar verebilme düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 116-123.
  • Çolak S, Güzelordu D, Yener MD, Taşdemir R, Topal A, Bamaç B, Çolak T (2016). Metaphors about computer education of first year nursing students. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
  • Çolak T, Bamaca B, Tasdemir R, Yener D, Güzelordu D, Sivri İ, ve ark. (2016). The Nursing students’ metaphors about education of anatomy. Paper presented at the SHS Web of Conferences.
  • Doğan, M (2021). Üniversite öğrencilerinin kader algıları: Metaforik bir araştırma. Kader, 19(2), 645-677. Eraslan L (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Hançerlioğlu S, Toygar İ, Gül İ (2020). Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyleri ve etkileyen faktörler. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 28(3), 330-336.
  • Hanım H (2018). Devlet hastanesinde çalısan hemşirelerin yaşadığı etik sorunlara çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(4), 282-289.
  • Işıklı Eİ (2018). Hastane çalışanlarının meslek etiği hakkındaki görüşlerinin ve etik sorunlarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 861-873.
  • Karaca T (2018). Hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarının incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 24-30.
  • Karadağlı F (2016). Profesyonel hemşirelikte etik. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(3), 197-200.
  • Keskin MO, Yıldız ÖÖ, Aksakal E (2019). Tıp Fakültesi öğrencilerinin etik kavramına ilişkin metaforik algıları. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 300-313.
  • Kılıç S (2015). Kappa Testi. Journal of Mood Disorders, 5(3), 142-144.
  • Kırca N, Bademli K, Özgönül ML (2020). Öğrenci hemşirelerin etik değerlere yatkınlık durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(3), 410-417.
  • Kırşan M, Akın Korhan E (2017). Hemşirelik öğrencilerinin klinik öğretimde yaşadıkları etik sorun deneyimleri. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, 25(1), 20-27.
  • Korhan EA, Ceylan B, Üstün Ç, Kırşan M (2018). Hemşirelik öğrencileri gözüyle klinik alanda etik sorunlar. Ege Tıp Dergisi, 57(2), 75-81.
  • Küçük S, Uysal N, Çalbayram NÇ, Kahriman İ, Altundağ S, Gönenç İ (2017). Hemşirelik öğrencilerinin etik karar verme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8(3), 157-162.
  • Limon İ, Durnalı M (2018). Doktora öğrencilerinin doktora eğitimi ve öğretim üyelerine yönelik metaforik algıları. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 26-40.
  • Mert İS (2018). Hemşire ve stajyer hemşirelerde en fazla stres yaratan olayların nitel araştırma yöntemi ile incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1043-1059.
  • Milliken A (2018). Nurse ethical sensitivity: An integrative review. Nursing ethics, 25(3), 278-303.
  • Okuroğlu GK, Bahçecik N, Alpar ŞE (2014). Felsefe ve hemşirelik etiği. Kilikya Felsefe Dergisi, 1, 53-61.
  • Özveren H, Özden D, Gülnar E (2018). The perception of nursing by first-year nursing students: A metaphor analysis. Sağlık Bilimleri Dergisi, 27(2), 162-169.
  • Senyuva E, Kaya H (2013). Metaphors for the ınternet used by nursing students in Turkey: A qualitative research. Eurasian Journal of Educational Research, 50, 87-106.
  • Şimşek H, Yıldırım A (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taylan S, Arslan S (2017). Hastane öncesi alanda ve hastane acil servislerinde çalışan sağlık ekibinin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(2), 100-112.
  • Temiz Z, Öztürk D, Ünver S, Tohumat ŞG, Akyolcu N, Kanan N, Fethiye N (2017). Cerrahi birimlerde çalışan hemşirelerin etik duyarlılıklarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20(2), 83-89.
  • Teskereci G, Sümen A, Çiçek SN, Özerli AN (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 294-304.
  • Toplu M (2012). Bilim etiği: İnternetin bilim etiği üzerine etkileri. Türk Kütüphaneciliği, 26(4), 654-698.
  • Tosun H (2021). Sağlık bakım uygulamalarında etik duyarlılık. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 3(1), 101-104.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Fatma Dilek Turan 0000-0001-6130-6896

Proje Numarası Proje kapsamında değildir.
Erken Görünüm Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 5 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Turan, F. D. (2022). Hemşirelikte Etik Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Etik Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(3), 403-412. https://doi.org/10.38108/ouhcd.990016