Çalışmanın amacı fen
bilgisi öğretmen adaylarının bilimi bilim olmayandan (sözdebilimden) nasıl
ayırt ettikleri ve sözde bilimsel içeriklerde karar verirken bilimin doğası
(NOS) düşüncelerini kullanıp kullanmadıklarını tespit etmektir. Araştırmanın
örneklemi bir üniversitenin fen bilgisi öğretmenliği bölümü 2. sınıfında okuyan
47 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada iki senaryonun kullanıldığı nitel
yöntem kullanılmıştır. Her öğretmen adayı iki senaryoyu da okuyarak ilgili
sorulara cevaplar vermiştir. Ayrıca öğretmen adaylarından bir örnekle bilimi
sözde bilimden nasıl ayırt edebildiklerini açıklamaları istenmiştir. Veriler
içerik analizi yöntemiyle öğrencilerin verdiği yanıtlara göre oluşturulan tema
ve kodlarla ile gerçekleştirilmiştir. Veriler iki araştırmacı tarafından
bağımsız olarak analiz edilip kodlar ve temalar oluşturulmuş, daha sonra
benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılmıştır. Araştırmadan elde edilen
sonuçlar, öğretmen adaylarının bilim ve sözde bilimi ayırt etmede öncelikle
kanıtlama, bilimsel yöntem, deney ve gözlem yapma kriterlerini kullandıklarını
göstermiştir. Ayrıca araştırma kapsamında sunulan ve karşılaşabilme
olasılıklarının olduğu bilimsel olmayan örnek olayları değerlendirirken
bilimsellik dışındaki faktörlerden de etkilendikleri belirlenmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |