Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Hareket Etkinlik Planlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 29, 29.12.2017

Öz

Bu araştırma okul öncesi
eğitim kurumlarında uygulanan hareket ve bütünleştirilmiş hareket etkinlik
planlarının çeşitli değişkenler açısından incelenerek, okul öncesi eğitim
programı ilkelerine uygunluğu ve eğitsel niteliklerinin belirlenmesi amacı ile
yapılmıştır. Araştırma nicel verilere dayalı, tarama modelinde, betimsel bir
çalışmadır. Etkinlikler döküman inceleme ve tümevarım yöntemi ile
incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak hareket etkinliği değerlendirme formu
kullanılmıştır. Bulgular frekans yüzde değerleri ile verilmiş, etkinlik
kaynağına göre farklar bağımsız t Testi ile analiz edilmiş ve değerlendirme
boyutlarının aralık değerleri hesaplanmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin daha çok
hazır etkinlik planı ve bütünleştirilmiş hareket etkinlik planı kullandıklarını
göstermiştir. Öğretmen etkinlikleri ile hazır etkinlik planları arasında
nitelik olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Etkinliklerin biçimsel
özelliklerinde bazı temel unsurların eksik olduğu görülmüştür. Etkinliklerin
eğitsel niteliklerinin öğretim yöntemleri boyutunda orta, lokomotor hareketler,
denge hareketleri, kaba manipülatif hareketler ve küçük kas kullanımı
gerektiren hareketler boyutlarında ise zayıf olduğu belirlenmiştir. Bu
araştırma ile belirlenen sorunların nedenlerinin, öğretmenlere yönelik
uygulanacak açık uçlu nitel bir çalışmayla araştırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Altun, D. (2017). School readiness: conceptual frameworks, assessment and intervention programs. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice içinde (pp. 396-408). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Altunsöz, I. H. (2015). Sportif oyunlar. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 249-262). Ankara: Hedef.
  • Bailey, K.D. (1982). Methods of social research. New York: The Free.
  • Boz, M. (2015). Motor gelişim. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 263-274). Ankara: Hedef.
  • Boz, M., & Güngör Aytar, A. (2012). Okul öncesi çocuklarında temel hareket eğitim programının hareket becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 51-59.
  • Çaltık, İ. (2004). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin uygulanan okul öncesi eğitim programına ve programın kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirler, F. (2017). Visual-Motor integration and its effects on children’s development. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice içinde (pp. 382-388). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Duman, G. (2015). Okul öncesi eğitimde beden eğitimi ve oyun. Ankara: Eğiten.
  • Duman, G., Alıcı, C. E. & Kanmaz, T. (2017). Movement activities in early childhood education. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice (pp. 389-395). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Graham, G. (1987). Motor skill acquisition-An essential goal of physical education programs. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 58, 44-48. Güneş, A. (2004). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Kandır, A., Özbey, S. & İnal, G. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarını planlama ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 373-387.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2013). Okul öncesi eğitim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1 sayfasından erişilmiştir.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon.
  • Sarı, S. Ç. (2015). Hareket etkinliği planlama ve uygulamaları. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 199-231). Ankara: Hedef.
  • Smith, J.T. (1994). Interactions in the classroom. New York: Macmillan College.
  • Ulrich, D. A. (2013). The test of gross motor development-3 (TGMD-3): Administration, scoring, and international norms. Spor Bilimleri Dergisi, 24(2), 27-33.
  • Yecke, C. P. (2005). Mayhem in the Middle; How middle schools have failed America- and how to make them work. Washington, DC: The Thomas B. Fordham Institute.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

The Examination of Movement Activity Plans Applied in Early Childhood Education in Terms of Various Variables

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 29, 29.12.2017

Öz

The purpose of this study was to investigate the
movement and integrated movement activity plans using various variables in
order to examine their coherence with early childhood program and educational
qualifications. Data were analyzed and described using document analysis
technique. Movement activities assessment form was used for data collection
purposes. Frequencies and percentages of items, sub-dimensions, and categories
were calculated and presented inductively. Independent samples t Test was
applied to examine the differences between teacher oriented and ready to use
activity plans. Besides, interpolation value was measured for the overall
degrees of categories. Results indicated that there were more integrated
movement activities in schools and there weren’t meaningful differences between
activity plans in terms of their origin. Results also showed that all
sub-dimensions of movement education has a poor level. It has been suggested
that the reasons for issues found in early childhood movement education, should
be analyzed qualitatively.

Kaynakça

  • Altun, D. (2017). School readiness: conceptual frameworks, assessment and intervention programs. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice içinde (pp. 396-408). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Altunsöz, I. H. (2015). Sportif oyunlar. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 249-262). Ankara: Hedef.
  • Bailey, K.D. (1982). Methods of social research. New York: The Free.
  • Boz, M. (2015). Motor gelişim. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 263-274). Ankara: Hedef.
  • Boz, M., & Güngör Aytar, A. (2012). Okul öncesi çocuklarında temel hareket eğitim programının hareket becerilerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 51-59.
  • Çaltık, İ. (2004). Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulu ve anasınıflarında görev yapan öğretmenlerin uygulanan okul öncesi eğitim programına ve programın kullanımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirler, F. (2017). Visual-Motor integration and its effects on children’s development. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice içinde (pp. 382-388). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Duman, G. (2015). Okul öncesi eğitimde beden eğitimi ve oyun. Ankara: Eğiten.
  • Duman, G., Alıcı, C. E. & Kanmaz, T. (2017). Movement activities in early childhood education. I. Koleva & G. Duman (Eds.), Educational research and practice (pp. 389-395). Sofia: St. Kliment Ohridski University.
  • Graham, G. (1987). Motor skill acquisition-An essential goal of physical education programs. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 58, 44-48. Güneş, A. (2004). Okullarda beden eğitimi ve oyun öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Kandır, A., Özbey, S. & İnal, G. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarını planlama ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 373-387.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2013). Okul öncesi eğitim programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1 sayfasından erişilmiştir.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon.
  • Sarı, S. Ç. (2015). Hareket etkinliği planlama ve uygulamaları. G. Duman (Ed.), Okul öncesi dönemde beden eğitimi içinde (s. 199-231). Ankara: Hedef.
  • Smith, J.T. (1994). Interactions in the classroom. New York: Macmillan College.
  • Ulrich, D. A. (2013). The test of gross motor development-3 (TGMD-3): Administration, scoring, and international norms. Spor Bilimleri Dergisi, 24(2), 27-33.
  • Yecke, C. P. (2005). Mayhem in the Middle; How middle schools have failed America- and how to make them work. Washington, DC: The Thomas B. Fordham Institute.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Purtaş 0000-0002-0115-0639

Gökhan Duman

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Purtaş, Ö., & Duman, G. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Hareket Etkinlik Planlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 11-29.

13642  Google Scholar