The purpose of this
research is to prepare a gender equality curriculum for pre-service teachers
and to make its reflective assessment. The present study followed the “Taba
Model” which is one of the curriculum development models. The study group of
this research consists of three curriculum developers, two measurement and
evaluation specialists and three specialists who are specialized in gender
issues Reflective Evaluation Form was prepared as a data collection tool and
frequency was used in the analysis of this form. As a result of this research,
“Gender Equality Curriculum Draft [GECD]” has been prepared. Based on the
results of reflective assessment, it has been determined that learning outcomes,
content, learning experiences and measurement and evaluation dimensions of the
GECD are suitable for their purposes and consistent with each other. It is recommended that the Gender Equality
Curriculum be implemented in Faculties of Education until social awareness on
gender equality is gained.
Gender Gender education Curriculum development Gender equality Reflective assessment
Bu araştırmanın amacı,
öğretmen adayları için toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik bir program
hazırlamak ve yansıtıcı değerlendirmesini yapmaktır. Araştırma, program
geliştirme modellerinden biri olan “Taba Modeli” doğrultusunda hazırlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu üç program geliştirme, iki ölçme ve değerlendirme
ve üç toplumsal cinsiyet konu alanı uzmanı oluşturmuştur. Veri toplama aracı
olarak “Yansıtıcı Değerlendirme Formu” hazırlanmış, verilerin analizinde ise
frekans kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ‘Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eğitim
Programı Taslağı [TCEEPT]” hazırlanmıştır. Program Taslağına yönelik yapılan
yansıtıcı değerlendirme sonucunda TCEEPT’nin kazanımları, içeriği, öğrenme
yaşantıları ve ölçme ve değerlendirme boyutları amaçlarına uygun ve kendi
içlerinde tutarlı bulunmuştur. Toplumsal cinsiyete yönelik farkındalık
kazanılana kadar TCEEP’nin Eğitim Fakültelerinde uygulanması önerilmektedir.
Toplumsal cinsiyet Toplumsal cinsiyet eğitimi Program geliştirme Toplumsal cinsiyet eşitliği Yansıtıcı değerlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 |
TURJE is licensed to the public under a Creative Commons Attribution 4.0 license.