Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Beceri, Değer ve Tutumlarına Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 84 - 101, 28.04.2022
https://doi.org/10.32960/uead.1050247

Öz

Bu araştırmanın amacı; Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modeli’ne göre düzenlenmiş Eğitimde Program Geliştirme dersinin etkililiğini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile yürütülmüştür. Ders uzaktan eğitim yolu ile grup çalışması şeklinde düzenlenmiş, 15 hafta sürmüştür. Dersin tasarımı Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modeli’ne göre yapılandırılmıştır. Çalışma grubunu; 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Eğitim Programları ve Öğretim yüksek lisans programına devam eden 15 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler görüş alma formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modelinin öğrencilere akademik, öğretmenlik mesleğine yönelik, kişisel ve sosyal beceriler kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin ders sonunda çok sayıda değer kazandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin modeli öğrenme açısından etkili, ilgi çekici, sistematik ve demokratik buldukları, genel olarak öğrenme adımlarının da etkili ve verimli olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Tüm sonuçlar doğrultusunda modelin etkililiğinin bu çalışma ile de desteklendiği söylenebilir. Bu doğrultuda Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modeli’nin farklı branşlarda da kullanılması ve yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Botha, A., Joubert, I., & Hugo, A. (2016). Children’s perceptions of democratic values: Implications for democratic citizen education. South African Journal of Childhood Education 6(1), 1-8.
  • Brevik, E. C. (2020). The effect of adding online homework assignments to a small introductory physical geology class. Natural Sciences Education, 49(1), 1-5.
  • Carpenter, J. P., & Pease, J. S. (2013). Preparing students to take responsibility for learning: The role of non-curricular learning strategies. Journal of Curriculum and Instruction, 7(2), 38-55.
  • Collins, W. J. (2013). Education, democracy, and social discourse. Schools: Studies in Education, 10(2), 298-303.
  • Çelebi, C. (2006). Yapılandırmacılık yaklaşımına dayalı işbirlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin erişi ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çevikbaş, M., & Argün, Z. (2016). The role of feedback given by mathematics teachers to students' mistakes in their self-esteem. GUJGEF, 36(3), 523-555.
  • Dolean, D. D., & Lervag, A. (2020). Variations of homework amount assigned in elementary school can impact academic achievement. The Journal of Experimental Education, 1-18.
  • Edelstein, W. (2011). Education for democracy: Reasons and strategies. European Journal of Education, 46(1), 127-137.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping Excel 2012 proceedings of the information systems. Proceedings of the Information Systems Educators Conference, New Orleans Louisiana, USA.
  • Gallop, R., Krapf, P., & Weidinger, W. (2010). Educating for democracy. Belgium: Council of Europe.
  • Garcia, S. (2018). Improving classroom preparedness using guided practice. SIGCSE ’18: The 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Baltimore, USA.
  • Golafshani, N. (2003). Understanding reliability and validity in qualitative research. The Qualitative Report, 8(4), 597-606.
  • Gül, Ş., & Konu, M. (2008). The effect of context- and problem-based learning activities on the students’ achievements. Education for Life, 32(1), 45-68.
  • Harber, C. (2002). Education, democracy and poverty reduction in Africa. Comparative Education, 38(3), 267-276.
  • Heinö, A. J. (2009). Democracy between collectivism and individualism. De-nationalisation and individualisation in Swedish national identity. International Review of Sociology, 19(2), 297-314.
  • Herold, M. J., Lynch, T. D., Ramnath, R., & Ramanathan, J. (2012). Student and instructor experiences in the inverted classroom. Frontiers in Education Conference (FIE), 1-6.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4-9.
  • Hurst, B., Wallace, R., & Nixon, S. B. (2013). The impact of social interaction on student learning. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 52(4), 375-398.
  • Jacobs, G., & Power, M. A. (2016). Student centered learning-An approach to fostering democracy in schools. Beyond Words, 4(2), 79-87.
  • Kaya, B., Ateş, S., Yıldırım, K., & Rasinski, T. (2020). Effect of feedback on turkish fourth-grade elementary school students’ fluent writing skills. Eğitim ve Bilim, 45(201), 189-205.
  • Kılıç, A. ve Şahin, Ş. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğrenme öğretme süreçlerinin öğrenci merkezli anlayışa göre düzenlenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 269-286.
  • Kılıç, A., Aydın, M., Ökmen, B. ve Şahin, Ş. (2019). Kuramdan uygulamaya ihtiyaç belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kovacs, P. (2009). Education for democracy: It is not an issue of dare; it is an issue of can. Teacher Education Quarterly, 36(1), 9-23.
  • Levin, B. (1994). Democracy and education, students and schools. Presented at the conference “Under Scrutiny Again: What Kind of Secondary Schools Do We Need?, Vancouver, Canada.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Lind, G. (2019). Education for democracy fostering moral competence in the school and beyond. Annual Conference of the Association for Moral Education, Barcelona.
  • Okutan, M. (2010). Democracy education in Turkish education system. Journal of Human Sciences, 7(1), 938-946.
  • Ökmen, B. (2020). Basamaklandırılmış tersyüz öğrenme modeli öğretim sürecinin geliştirilmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Düzce Universitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Özpolat, A. (2010). Bir toplumsal değişme paradigması olarak demokrasinin eğitime yansımaları: Demokratik eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 365-381.
  • Petrova-Gjorgjeva, E. (2009). Democratic society and moral education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5635–5640.
  • Platt, C. A., Raile, A. N. W., & Yu, N. (2014). Virtually the same?: Student perceptions of the equivalence of online classes to face-to-face classes. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 10(3), 489-503.
  • Ronkainen, N. J. (2015). Course preparation assignments: A tool to enhance independent learning, increase student participation, and performance in chemistry courses. LUMAT 3(5), 675-692.
  • Simó, N., Parareda, A., & Domingo, L. (2016). Towards a democratic school: The experience of secondary school pupils. Improving Schools, 19(3) 181–196.
  • Subba, D. (2014). Democratic values and democratic approach in teaching: A perspective. American Journal of Educational Research, 2(12), 37-40.
  • Şahin, Ş. (2020). Öğrenci, öğretmen ve müdürlerin sevgi, demokrasi ve öğrenci merkezli eğitim algıları (Yayımlanmamış doktora tezi). Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Şahin, Ş., Ökmen, B., & Kılıç, A. (2020a). The effect of teaching the learning psychology course in different ways on the student's success and attitudes. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 13(3), 113-129.
  • Şahin, Ş., Ökmen, B. ve Kılıç, A. (2020b). Karakter ve değerler eğitimi dersinin proje tabanlı öğrenmeye göre düzenlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 360-384.
  • Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2021a). Learning model based on democratic life. Journal of Educational Research and Practice, 11(1), 181-201.
  • Şahin, Ş. ve Kılıç, A. (2021b). Demokratik yaşama dayalı öğrenme modelinin öğrencilerin demokrasi algılarına etkisi. Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 267-291.
  • Şanlı, Ö., & Altun, M. (2015). The significance of establishing democratic education environment at schools. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 5(2), 1-8.
  • Talbert, R. (2012). Inverted classroom. Colleagues, 9(1), 1-3.
  • Varnham, S., Evers, M., Booth, T., & Avgoustinos, C. (2014). Democracy in schools: Encouraging responsibility and citizenship through student participation in school decision making. International Journal of Law & Education, 19(1), 23-42.
  • Winton, S. (2008). Character education: Implications for critical democracy. International Critical Childhood Policy Studies, 1(1), 42-63.
  • Yamane, D. (2006). Course preparation assignments: A strategy for creating discussion-based courses. Teaching Sociology, 34, 236-248.
  • Yeşilyurt, E. (2019). Investigation of teaching approaches, methods and techniques with regards to the suitability of values education: A review study. EKEV, 23(77), 121-146.
  • Yıldırım, C. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin demokratik vatandaşlık tutumlarının resmi ve örtük program açısından incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Şahin 0000-0003-1727-4772

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Kabul Tarihi 25 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, Ş., & Kılıç, A. (2022). Demokratik Yaşama Dayalı Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Beceri, Değer ve Tutumlarına Etkisi. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 6(1), 84-101. https://doi.org/10.32960/uead.1050247