Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING RELATIONSHIPS AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS’ SCIENTIFIC EPISTEMOLOGICAL BELIEFS, CONCEPTIONS OF LEARNING SCIENCE AND CONCEPTUAL ACHIEVEMENTS IN GENETICS

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 2, 477 - 496, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.566895

Öz

This study aims to examine the relations among high school students' scientific epistemological beliefs, conceptions of learning science and conceptual achievements in genetics. A model explaining the relations among the variables was proposed and confirmed through structural equation modeling. Participants were 452 10th grade students from five different high schools in Bolu. Data were collected by cross-sectional design. Three different scales were utilized for assessment of students’ conceptual achievements in genetics, scientific epistemological beliefs and conceptions of learning science. AMOS 20 and SPSS 21 programs were used to analyze survey data. Confirmatory factor analysis was conducted to determine sub-dimensions of scientific epistemological beliefs and conceptions of learning science. According to results of structural equation modeling, epistemological beliefs affected conceptions of learning science strongly. However, the effects of conceptions of learning science and epistemological beliefs on students' achievements were quite limited.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Öğrenme ve Öğretme anlayışları ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.Bahçivan, E. (2017). Eğitim bilimlerinde epistemoloji araştırmaları: Düne, bugüne ve gelecek perspektiflere eleştirel bakış. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 760-772.Bahcivan, E. (2014). Examınıng relatıonshıps among turkısh preservıce scıence teachers'conceptıons of teachıng and learnıng, scıentıfıc epıstemologıcal belıefs and scıence teachıng effıcacy belıefs. Journal of Baltic Science Education, 13(6).Bahçivan, E., ve Kapucu, S. (2014). Adaptation of Conceptions of Learning Science Questionnaire into Turkish and Science Teacher Candidates' Conceptions of Learning Science. European Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 106-118.Bahçivan, E. (2015). Lise öğrencilerinin konu odaklı epistemolojik inançlarının kuvvet ve hareket konusunda kavramsal anlamaya yönelik etkisinin incelenmesi: bir yapısal eşitlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1107-1126.Bahcivan, E., & Cobern, W. W. (2016). Investigating coherence among Turkish elementary science teachers' teaching belief systems, pedagogical content knowledge and practice. Australian Journal of Teacher Education (Online), 41(10), 63.Çakır, M., ve Aldemir, B. (2011). İki Aşamalı Genetik Kavramlar Tanı Testi Geliştirme Ve Geçerlik Çalışması/Developing And Validating A Two Tier Mendel Genetics Diagnostic Test. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).Bromme, R. (2005). Bilgi hakkında düşünme ve bilme. Gelen Aktivite ve Oturum (s. 191-201). Springer, Boston, MA.

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇ, FEN ÖĞRENME ANLAYIŞI VE GENETİK KONUSUNDAKİ KAVRAMSAL BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 33 Sayı: 2, 477 - 496, 20.08.2020
https://doi.org/10.19171/uefad.566895

Öz

Bu çalışma, lise öğrencilerinin genetik konusundaki kavramsal başarıları, bilimsel epistemolojik inançları ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Değişkenler arası ilişkileri açıklayan bir model önerilmiş ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak test edilmiştir. Çalışmaya Bolu'daki beş farklı lisede 10. sınıf düzeyinde öğrenim gören 452 öğrenci katılmıştır. Veriler tarama yöntemi ile toplanmıştır ve öğrencilere bilimsel epistemolojik inançları, fen öğrenme anlayışları ve genetik konusundaki kavramsal başarılarını ölçen üç farklı ölçme aracı dağıtılmıştır. Ölçme araçlarının analizinde AMOS 20 ve SPSS 21 programları kullanılmıştır. Bilimsel epistemolojik inançlar ve fen öğrenme anlayışlarının alt boyutlarını tespit etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi sonuçlarına göre, epistemolojik inançların, fen öğrenme anlayışı üzerinde etkili olduğu gözlemlenirken, kavramsal başarının fen öğrenme anlayışı ve epistemolojik inançlardan sınırlı bir düzeyde etkilendiği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Öğrenme ve Öğretme anlayışları ölçeğinin Türkiye uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları arasındaki ilişkiler. Kuram ve uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.Bahçivan, E. (2017). Eğitim bilimlerinde epistemoloji araştırmaları: Düne, bugüne ve gelecek perspektiflere eleştirel bakış. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (2), 760-772.Bahcivan, E. (2014). Examınıng relatıonshıps among turkısh preservıce scıence teachers'conceptıons of teachıng and learnıng, scıentıfıc epıstemologıcal belıefs and scıence teachıng effıcacy belıefs. Journal of Baltic Science Education, 13(6).Bahçivan, E., ve Kapucu, S. (2014). Adaptation of Conceptions of Learning Science Questionnaire into Turkish and Science Teacher Candidates' Conceptions of Learning Science. European Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 106-118.Bahçivan, E. (2015). Lise öğrencilerinin konu odaklı epistemolojik inançlarının kuvvet ve hareket konusunda kavramsal anlamaya yönelik etkisinin incelenmesi: bir yapısal eşitlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1107-1126.Bahcivan, E., & Cobern, W. W. (2016). Investigating coherence among Turkish elementary science teachers' teaching belief systems, pedagogical content knowledge and practice. Australian Journal of Teacher Education (Online), 41(10), 63.Çakır, M., ve Aldemir, B. (2011). İki Aşamalı Genetik Kavramlar Tanı Testi Geliştirme Ve Geçerlik Çalışması/Developing And Validating A Two Tier Mendel Genetics Diagnostic Test. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).Bromme, R. (2005). Bilgi hakkında düşünme ve bilme. Gelen Aktivite ve Oturum (s. 191-201). Springer, Boston, MA.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mine Açar Özçelik Bu kişi benim 0000-0002-2546-2899

Eralp Bahçivan 0000-0001-5621-3302

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2020
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Açar Özçelik, M., & Bahçivan, E. (2020). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL EPİSTEMOLOJİK İNANÇ, FEN ÖĞRENME ANLAYIŞI VE GENETİK KONUSUNDAKİ KAVRAMSAL BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 477-496. https://doi.org/10.19171/uefad.566895