Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experiencing Learning Theories On Online with Creative Drama For Elementary School Pre-Service Mathematics Teachers

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 2, 603 - 624, 22.08.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1177999

Öz

Learning theories can contain different abstract information that explains "how learning takes place." Experiencing this abstract information online in the field of mathematics, which is an abstract discipline, can be difficult for both teachers and pre-service teachers. Therefore, it is important for students to experience the constructivist approach, socio-cultural theory, APOS theory, and intuitive Rules Theory, which are considered to be important for mathematics, with creative drama. Accordingly, this study answers the following question: How do elementary school pre-service mathematics teachers experience learning theories with creative drama? This study uses the case study method, which is one of the qualitative research methods. This study included 21 participants studying at the department of elementary school mathematics teaching at a state university who were selected with the purposive sampling method. The data were collected using semi-structured questions and workshop evaluation forms. The data collected from the participants via e-mail were analyzed from the perspective of content analysis. The findings from the study show that pre-service teachers' experiences of the constructivist approach, socio-cultural theory, APOS theory, and intuitive rules theory are grouped under three themes, namely mathematics, drama and theory, and various sub-themes. Furthermore, the study also includes findings on the ideas of pre-service teachers that they can use learning theories with the help of drama in mathematics lessons.

Kaynakça

  • Akkocaoğlu Çayır, N., & Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (11) 2. doi:10.17860/efd.76573
  • Altaftazani, D. H., Rahayu, G. D. S., Kelana, J. B., Firdaus, A. R., & Wardani, D. S. (2020). Application of the constructivism approach to improve students’ understanding of multiplication material. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012007). IOP Publishing.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Journal of Uludag University Faculty of Education, 19(2), 223-238. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16684/173367
  • Avcı Aykaç, E., & Metinnam, İ. (2019). Farklı disiplinlerde yaratıcı drama temelli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (1),117-136. 10.21612/yader.2019.006
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467 https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106814
  • Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. (Ed.). (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Pegem Yayıncılık: Ankara Butakın, V., & Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5. sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 82-94.1. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47962/606827
  • Cobb, P. (1994). Where is the mind? Constructivist and sociocultural perspectives on mathematical development. Educational researcher, 23(7), 13-20. https://doi.org/10.3102/0013189X023007013
  • Creswell, J. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev: M. Bütün & S. Demir). Siyasal Kitabevi: Ankara
  • Çaycı, B., & Altunkeser, F. (2015). Öğretmen adaylarının yapılandırmacı anlayışa yönelik tutumları ile etkililiğine yönelik görüşleri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 44-61. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefad/issue/3817/51330
  • Çayır, N. A., & Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). https://doi.org/10.17860/efd.76573
  • Gao, Q., Hall A., Linder S., Leonard A., & Qian M. (2021). Promoting head start dual language learners’ social and emotional development through creative drama. Early Childhood Education Journal, doı: 10.1007/s10643-021-01198-x
  • Gelfer, J. I., & Perkins, P.G. (1992). Guidelines for a creative drama program. Early Childhood Educaion Journal, 20, 30–32 https://doi.org/10.1007/BF01616969
  • Glasersfeld, E. (Ed.). (2006). Radical constructivism in mathematics education (Vol. 7). Springer Science & Business Media.
  • Gömleksiz, M. N., & ELALDI, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 443-454.:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2418
  • Guli, L. A. (2004). The effects of creative drama-based intervention for children with deficits in social perception [Doktora Tezi]. The University of Texas.
  • Ju Ong, K., Chyi Chou,, Y. Yah Yang, D., & Chau Lin, C. (2019). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career ınterest, and science-related attitudes of science majors and non-Science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1305-8223. https://doi.org/10.29333/ejmste/115296
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.18(3). 931-947. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853428
  • Martinez, I. G., & Parraguez M. C. (2017). The basis step in the construction of the principle of mathematical induction based on APOS theory. The Journal of Mathematical Behavior 46,128-143. doı: 10.1016/j.jmathb.2017.04.001.
  • Ross, E. P., & Roe, B. D. (1977). Creative drama builds proficiency in reading. International Literacy Association and Wiley, 30, 383-387. http://www.jstor.org/stable/20194281
  • Sinan, O., & Akyüz, G. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin inançları. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(17). https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19553/208300
  • Şahiner, A. (2013). 5E modelinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi kümeler konusundaki erişi ve kalıcılığına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Teyfur, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin uyguladığı yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sınıf yönetimi uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 139-163. https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108642
  • Tunalı, Ö. (2010). Açı kavramının gerçekçi matematik öğretimi ve yapılandırmacı kurama göre öğretiminin karşılaştırılması. [Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Turgut, H., & Fer, S. (2006). The Effect of Social Constructivist Instructional Design to Prospective Science Teachers‟ Scientific Literacy Profiencies. Eğitim Bilimleri Dergisi: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, 24, 205-229. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/383/2432
  • Türkoğlu, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının perspektifinden okul öncesi dönemde drama etkinlikleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1). 137-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/ydrama/issue/60243/876219
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (Çev. S. Durmuş). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Weber, K. (2005). Students’ understanding of trigonometric functions. Mathematics Education Research Journal, 3, 91–112. doı:10.1007/BF03217423
  • Yassa, N. (1999). High School ınvolvement in creative drama. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 4, 37-49. https://doi.org/10.1080/1356978990040104
  • Yenilmez, K., & Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251 – 268. https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49945/640052
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yorgancı, S. (2019). Bilgisayar destekli soyut cebir öğretiminin başarıya ve matematiğe karşı tutuma etkisi: ISETL Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 10 (1), 260-289 https://doi.org/10.16949/turkbilmat.473030
  • Yuni, Y., Kusuma, A. P., & Huda, N. (2021). Problem-based learning in mathematics learning to improve reflective thinking skills and self-regulated learning. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 467-480. https://doi.org/10.24042/ajpm.v12i2.10847

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama ile Öğrenme Kuramlarını Çevrimiçi Deneyimlemesi

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 2, 603 - 624, 22.08.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1177999

Öz

Öğrenme kuramları, “öğrenmenin nasıl gerçekleşeceğini” açıklayan farklı soyut bilgiler barındırabilmektedir. Bu soyut bilgilerin soyut bir disiplin olan matematikle çevrimiçi deneyimlenmesi ise hem öğretmen hem de öğretmen adayları için zor olabilmektedir. Bu amaçla matematik dersi için önemli olduğu düşünülen yapılandırmacı yaklaşım, sosyo-kültürel teori, APOS teori ve sezgisel kural teorisini, öğrenenlerin yaratıcı drama ile çevrimiçi deneyimlemesi önem arz etmektedir. Bu bağlamdan hareketle bu çalışmada “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğrenme kuramlarını yaratıcı drama ile çevrimiçi deneyimlemesi nasıldır?” sorusuna cevap aranmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum (örnek olay) çalışması benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 21 katılımcı oluşturmuş olup katılımcılar amaçlı örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Veriler, yarı yapılandırılmış formlar ve atölye değerlendirme formları ile toplanmıştır. Katılımcılardan e-posta ile toplanan veriler içerik analizi yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının yapılandırmacı yaklaşım, sosyo-kültürel teori, APOS teori ve sezgisel kural teorisine ait çevrimiçi deneyimlemelerinin matematiğe, dramaya ve kurama yönelik olmak üzere üç tema altında toplandığını göstermektedir. Ayrıca çalışmada, öğretmen adaylarının öğrenme kuramlarını matematik dersinde drama yardımı ile kullanabileceklerine olan fikirlerinin arttığı yönündeki bulgular da yer almaktadır.

Kaynakça

  • Akkocaoğlu Çayır, N., & Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (11) 2. doi:10.17860/efd.76573
  • Altaftazani, D. H., Rahayu, G. D. S., Kelana, J. B., Firdaus, A. R., & Wardani, D. S. (2020). Application of the constructivism approach to improve students’ understanding of multiplication material. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012007). IOP Publishing.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Journal of Uludag University Faculty of Education, 19(2), 223-238. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16684/173367
  • Avcı Aykaç, E., & Metinnam, İ. (2019). Farklı disiplinlerde yaratıcı drama temelli uygulamalara ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14 (1),117-136. 10.21612/yader.2019.006
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği. Elementary Education Online, 10(2), 454-467 https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8592/106814
  • Bingölbali, E., Arslan, S., & Zembat, İ. (Ed.). (2016). Matematik eğitiminde teoriler. Pegem Yayıncılık: Ankara Butakın, V., & Özgen, K. (2007). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının (4. ve 5. sınıf) uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (8), 82-94.1. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/47962/606827
  • Cobb, P. (1994). Where is the mind? Constructivist and sociocultural perspectives on mathematical development. Educational researcher, 23(7), 13-20. https://doi.org/10.3102/0013189X023007013
  • Creswell, J. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. (Çev: M. Bütün & S. Demir). Siyasal Kitabevi: Ankara
  • Çaycı, B., & Altunkeser, F. (2015). Öğretmen adaylarının yapılandırmacı anlayışa yönelik tutumları ile etkililiğine yönelik görüşleri. Bartın University Journal of Faculty of Education, 44-61. https://dergipark.org.tr/tr/pub/buefad/issue/3817/51330
  • Çayır, N. A., & Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı drama yöntemi ile öğretmen yeterliklerinden kişisel gelişim üzerine nitel bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). https://doi.org/10.17860/efd.76573
  • Gao, Q., Hall A., Linder S., Leonard A., & Qian M. (2021). Promoting head start dual language learners’ social and emotional development through creative drama. Early Childhood Education Journal, doı: 10.1007/s10643-021-01198-x
  • Gelfer, J. I., & Perkins, P.G. (1992). Guidelines for a creative drama program. Early Childhood Educaion Journal, 20, 30–32 https://doi.org/10.1007/BF01616969
  • Glasersfeld, E. (Ed.). (2006). Radical constructivism in mathematics education (Vol. 7). Springer Science & Business Media.
  • Gömleksiz, M. N., & ELALDI, Ş. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım bağlamında yabancı dil öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 443-454.:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2418
  • Guli, L. A. (2004). The effects of creative drama-based intervention for children with deficits in social perception [Doktora Tezi]. The University of Texas.
  • Ju Ong, K., Chyi Chou,, Y. Yah Yang, D., & Chau Lin, C. (2019). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career ınterest, and science-related attitudes of science majors and non-Science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1305-8223. https://doi.org/10.29333/ejmste/115296
  • Kaf, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının sosyal bilgilerde yaratıcı drama dersine yönelik tutumları ve sürece ilişkin görüşleri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi.18(3). 931-947. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853428
  • Martinez, I. G., & Parraguez M. C. (2017). The basis step in the construction of the principle of mathematical induction based on APOS theory. The Journal of Mathematical Behavior 46,128-143. doı: 10.1016/j.jmathb.2017.04.001.
  • Ross, E. P., & Roe, B. D. (1977). Creative drama builds proficiency in reading. International Literacy Association and Wiley, 30, 383-387. http://www.jstor.org/stable/20194281
  • Sinan, O., & Akyüz, G. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik öğretimine ilişkin inançları. Mustafa Kemal University Journal of Social Sciences Institute, 9(17). https://dergipark.org.tr/en/pub/mkusbed/issue/19553/208300
  • Şahiner, A. (2013). 5E modelinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi kümeler konusundaki erişi ve kalıcılığına etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Teyfur, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin uyguladığı yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının sınıf yönetimi uygulamalarına etkisinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 139-163. https://dergipark.org.tr/en/pub/inuefd/issue/8699/108642
  • Tunalı, Ö. (2010). Açı kavramının gerçekçi matematik öğretimi ve yapılandırmacı kurama göre öğretiminin karşılaştırılması. [Yüksek Lisans Tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Turgut, H., & Fer, S. (2006). The Effect of Social Constructivist Instructional Design to Prospective Science Teachers‟ Scientific Literacy Profiencies. Eğitim Bilimleri Dergisi: Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, 24, 205-229. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/383/2432
  • Türkoğlu, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının perspektifinden okul öncesi dönemde drama etkinlikleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(1). 137-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/ydrama/issue/60243/876219
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşımla öğretim (Çev. S. Durmuş). Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Weber, K. (2005). Students’ understanding of trigonometric functions. Mathematics Education Research Journal, 3, 91–112. doı:10.1007/BF03217423
  • Yassa, N. (1999). High School ınvolvement in creative drama. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 4, 37-49. https://doi.org/10.1080/1356978990040104
  • Yenilmez, K., & Duman, A. (2008). İlköğretimde matematik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin öğrenci görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 251 – 268. https://dergipark.org.tr/en/pub/manassosyal/issue/49945/640052
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yorgancı, S. (2019). Bilgisayar destekli soyut cebir öğretiminin başarıya ve matematiğe karşı tutuma etkisi: ISETL Örneği. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 10 (1), 260-289 https://doi.org/10.16949/turkbilmat.473030
  • Yuni, Y., Kusuma, A. P., & Huda, N. (2021). Problem-based learning in mathematics learning to improve reflective thinking skills and self-regulated learning. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 467-480. https://doi.org/10.24042/ajpm.v12i2.10847
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Bağ 0000-0001-6918-4264

Gözdegül Arık Karamık 0000-0002-9478-6264

Erken Görünüm Tarihi 19 Ağustos 2023
Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağ, G., & Arık Karamık, G. (2023). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Drama ile Öğrenme Kuramlarını Çevrimiçi Deneyimlemesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 603-624. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1177999