Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RALPH ELLISON’IN INVISIBLE MAN ROMANINDA TEN RENGİNE DAYALI AYRIMCILIK

Yıl 2018, Sayı: 42, 9 - 20, 30.12.2018

Öz

Ten
rengine dayalı ayrımcılığın edebiyatta yansıtıldığı gibi gerçek yaşamda
ırkçılıktan daha kötü olduğu düşünülür. Bu tür ayrımcılık insanların ten
rengine dayalı olarak yapılır. Ten rengine göre ayrımcılıkta insanlar
tenlerinin daha açık ve daha koyu olmalarına göre kategorize edilirler.
Nispeten daha açık tenliler özgür bir iradeye sahip olarak kabul edilirken koyu
tenliler çok fazla engele ve haksızlığa maruz kalırlar. Bu tarz ayrımcılık yeni
bir kavram değildir ve kökeni çok eskilere, kölelik dönemine dayanır. Afrikalı
Amerikalı bir yazar ve İnsan Hakları Hareketi aktivisti olarak Ralph Ellison
insanları ten rengine göre değerlendiren insanlara karşı öfke duyar. Ellison’ın
Görülmeyen Adam romanı bu türden
ayrımcılıklara bir tepki olarak yazılmış ve koyu tenli insanların yetenek ve
becerilerine dikkat çeker. Ten rengine dayalı ayrımcılığın sorunlarını gözler
önüne sermek için görünme ve görünmezlik temaları yazar tarafından kasıtlı
olarak seçilmiştir. Bu makale, yaşama ayna tutan ve edebiyatın önemli bir türü
olan romandan somut örnekler vererek Ellison’ın ten rengine dayalı ayrımcılığı
ne denli çarpıcı bir şekilde işlediğini incelemektedir. 

Kaynakça

  • Chase, K. B. (2004). Manipulating subcategory salience: exploring the link between skin tone and social perception of Blacks. European Journal of Social Psychology, 34, 533-564. Dwyer, O. J. (2008). Civil Rights Memorials and the Geography of Memory. University of Georgia Press. Ellison, R. (1995). Invisible Man. New York: Random House. Fanon, F. (2008). Black Skins, White Masks. (Translated by Richard Philcox). New York: Grove Press. Glenn, E. N. (2008). Yearning for Lightness: Transnational Circuits in the Marketing and Consumption of. Gender and Society, 281-302. Harris, T. M. (2013). Interracial Communication: Theory Into Practice. SAGE Publications. Hoglund, B. (2015, January 30). Ellison's Technique in Invisible Man. Retrieved April 20, 2017 Holland, J. (2007). Black Men Built the Capitol: Discovering African-American History In and Around Washington. Rowman & Littlefield. Humann, H. D. (2017). Gender Bending Detective Fiction: A Critical Analysis of Selected Words.NC: McFarLand. Irvine, C. C. (2008). Teaching the Novel Across the Curriculum: A Handbook for Educators. Westport, Conn: Greenwoood. Keith, V. M. &Herric, C. (2001). “Skin Tone Stratification among Black Americans”. The University of Chicago Press Journals 97 (3). Michael, M. & C. M. (2007). “Willie Lynch: The Making of a Slave”. Why I am So Proud to Be A Black Man. Bloomington: İUniverse.Maddox, K. B. (2002). “Cognitive Representations of Black Americans: Reexploring the Role of Skin Tone”. Sage Journals. 28 (2). pp. 250-259. Nelson, E. S. (1999). Contemporary African American Novelists: A Bio-Bibliographical Critical Sourcebook. Westport, CT: Greenwood. Ness, I. (2015). Encyclopedia of American Social Movements. Routledge. Porter, H. A. (2011). Jazz Country: Ralph Ellison in America. Iowa City: University of Iowa. Ribeiro, G. R. F. (2005). This Path I Took. Lincoln, NE: IUniverse. Russell, K., Wilson, M. & Hall, R. E. (2011). The Color Complex: The Politics of Skin ColorAmong African Americans. Toronto: Anchor Books. Wilder, J. A. (2015). Color Stories: Black Women and Colorism in the 21st Century: Black Women and Colorism in the 21st Century. California: ABC-CLIO.
Yıl 2018, Sayı: 42, 9 - 20, 30.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Chase, K. B. (2004). Manipulating subcategory salience: exploring the link between skin tone and social perception of Blacks. European Journal of Social Psychology, 34, 533-564. Dwyer, O. J. (2008). Civil Rights Memorials and the Geography of Memory. University of Georgia Press. Ellison, R. (1995). Invisible Man. New York: Random House. Fanon, F. (2008). Black Skins, White Masks. (Translated by Richard Philcox). New York: Grove Press. Glenn, E. N. (2008). Yearning for Lightness: Transnational Circuits in the Marketing and Consumption of. Gender and Society, 281-302. Harris, T. M. (2013). Interracial Communication: Theory Into Practice. SAGE Publications. Hoglund, B. (2015, January 30). Ellison's Technique in Invisible Man. Retrieved April 20, 2017 Holland, J. (2007). Black Men Built the Capitol: Discovering African-American History In and Around Washington. Rowman & Littlefield. Humann, H. D. (2017). Gender Bending Detective Fiction: A Critical Analysis of Selected Words.NC: McFarLand. Irvine, C. C. (2008). Teaching the Novel Across the Curriculum: A Handbook for Educators. Westport, Conn: Greenwoood. Keith, V. M. &Herric, C. (2001). “Skin Tone Stratification among Black Americans”. The University of Chicago Press Journals 97 (3). Michael, M. & C. M. (2007). “Willie Lynch: The Making of a Slave”. Why I am So Proud to Be A Black Man. Bloomington: İUniverse.Maddox, K. B. (2002). “Cognitive Representations of Black Americans: Reexploring the Role of Skin Tone”. Sage Journals. 28 (2). pp. 250-259. Nelson, E. S. (1999). Contemporary African American Novelists: A Bio-Bibliographical Critical Sourcebook. Westport, CT: Greenwood. Ness, I. (2015). Encyclopedia of American Social Movements. Routledge. Porter, H. A. (2011). Jazz Country: Ralph Ellison in America. Iowa City: University of Iowa. Ribeiro, G. R. F. (2005). This Path I Took. Lincoln, NE: IUniverse. Russell, K., Wilson, M. & Hall, R. E. (2011). The Color Complex: The Politics of Skin ColorAmong African Americans. Toronto: Anchor Books. Wilder, J. A. (2015). Color Stories: Black Women and Colorism in the 21st Century: Black Women and Colorism in the 21st Century. California: ABC-CLIO.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Aydın Görmez

Bayan Ahmed Mohammad Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Görmez, A., & Mohammad, B. A. (2018). RALPH ELLISON’IN INVISIBLE MAN ROMANINDA TEN RENGİNE DAYALI AYRIMCILIK. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(42), 9-20.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.