Bu araştırmada üniversite öğrencilerinde
erken dönem uyumsuz şemaların depresif belirtilere etkisi incelenmiştir.
Araştırma 619 üniversite öğrencisiyle yapılmıştır. Öğrencilere Young Şema
Ölçeği Kısa Form-3 ve Beck Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada yöntem
olarak Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu ve Regresyon Analizi
kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinde bulunan, Duygusal Yoksunluk,
Başarısızlık, Karamsarlık, Sosyal İzolasyon/Güvensizlik, Duyguları Bastırma,
Onay Arayıcılık, İçe Geçme/Bağımlılık, Ayrıcalıklılık/Yetersiz Özdenetim,
Kendini Feda, Terk Edilme, Cezalandırılma, Kusurluluk, Tehditler Karşısında
Dayanıksızlık, Yüksek Standartlar şemalarının öğrencilerdeki depresif
belirtilere etkisi incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre duygusal
yoksunluk, başarısızlık, karamsarlık, duyguları bastırma,
ayrıcalıklılık/yetersiz özdenetim, terk edilme, cezalandırılma, tehditler
karşısında dayanıksızlık ve yüksek standartlar şemaları, depresif belirtileri
anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Söz konusu değişkenler, üniversite
öğrencilerindeki depresif belirtilerin %47.2’sini açıklamaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | September 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.