The aim of this research was to examine the contribution of the training on mathematical connection to the self-efficacy of teacher candidates towards mathematical connection. The participants of the research consisted of 50 middle school mathematics teacher candidates studying at a state university in the spring semester of the 2021-2022 academic year. Appropriate sampling method was used to determine the participants. In this research, a quasi-experimental design was used due to the application of pre-test and posttest. The self-efficacy levels of mathematics teacher candidates were measured before taking the mathematical connection course, and then a six-week mathematical connection course training was applied by the researchers. At the end of the training, the mathematics teacher candidates' mathematical connection self-efficacy levels were measured again. Data were collected using the “Mathematical Connection Self-Efficacy Scale.” Descriptive statistics and paired samples t-test were used in the analysis of the data obtained from the research. As a result of analyzing the pre-test application of the self-efficacy scale for mathematical connections, the self-efficacy of the teacher candidates was found to be at a medium level, while in the analysis of the post-test application, it was found to be high level. As a result of the research, a significant difference was found between the self-efficacy levels of teacher candidates in favor of the post-test.
Bu araştırmanın amacı matematiksel ilişkilendirmeye yönelik verilen eğitimin öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirmeye yönelik öz yeterliklerine katkısını incelemektir. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 50 ortaokul matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde uygun örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. Bu araştırmada ön test ve son test uygulanması sebebiyle yarı deneysel desen kullanılmıştır. Matematik öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri matematiksel ilişkilendirme dersini almadan önce ölçülmüş daha sonra araştırmacılar tarafından altı haftalık matematiksel ilişkilendirme dersi eğitimi uygulanmıştır. Verilen eğitimin sonunda matematik öğretmen adaylarının matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik düzeyleri tekrar ölçülmüştür. Veriler “Matematiksel İlişkilendirme Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmadan toplanan verilerin analizinde betimsel istatistikler ve bağımlı örneklem t testi kullanılmıştır. Matematiksel ilişkilendirmeye yönelik öz yeterlik ölçeğinin ön test uygulamasının analiz edilmesi ile elde edilen sonuçta öğretmen adaylarının öz yeterlikleri orta düzey olarak bulunurken, son test uygulamasının analizinde ise yüksek düzey bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öz yeterlik düzeyleri arasında son test lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 18, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | November 13, 2023 |
Acceptance Date | April 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 9 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.