Social capital is a result of human relations that
depend on trust and is a non-material capital. Three important product of
social capital are trust, common values and the emotion of belongness created
by social networks. ---To know people and to be in touch with them is not
enough for the emergence of a social capital.--- To feel belonged to the people
that you know, to trust these people, and to believe that you are sharing
common values with these people are necessary for the social capital. The aim
of this research is to develop 5 distinct measurement tools for social capital
that measures each dimension separately. For this, three types of trust;
strategic trust, generalized trust, institutional trust; common values and
belongness were taken into consideration. Five separate measurement tools were
developed and were tested for their validity, and reliability. Tools used 590
subject that are university stundents and graduated.Due to the fact that the
validity and reliability tests have proved high, shows that these measurement
tools could be used in measuring whether the people of Turkey have social
capital and in measuring the details of their social capitals.
Social capital; common values; group belongness; validity; reliability
Sosyal sermaye, güvene dayalı insan ilişkilerinin
ürünü olan ve maddi olmayan bir tür sermayedir. Sosyal sermayenin üç önemli
öğesi güven, ortak değerler ve iletişim ağları ile birbirine bağlanmanın
oluşturduğu grup aidiyeti duygusudur. Başka insanları tanıyor olmak ve o
insanlar ile iletişim halinde olmak bir yerde sosyal sermayenin oluşması için
yeterli değildir. Bu insanlara güvenmek kendinizi tanıdığınız insanlardan
oluşan bir gruba ait hissetmek ve iletişim kurduğunuz kişilerle bazı ortak
değerleri taşıdığınıza inanmak gerekir. Bu çalışmanın amacı Sosyal sermayenin
her bir boyutunu ayrı ayrı ölçen beş ölçek geliştirmektir. Bunun için güvenin
üç türü stratejik güven, genelleştirilmiş güven, kurumsal güven; ortak değerler
ve gruba ait olma özellikleri dikkate alınarak 5 ayrı ölçek geliştirilmiş
geçerlik ve güvenirlikleri yapılmıştır. Ölçekler 590 üniversite ve üniversite
uzununa uygulanmıştır. Stratejik Güven, genelleştirilmiş güven, Kurumsal güven,
Ortak değerler, Grup aidiyeti Ölçeklerini oluşturan maddelerin istendik
özelliklerde olması, ölçeğin güvenirliğinin ve geçerliğinin yüksek olması, bu
ölçeğin Türkiye’de insanların sosyal sermayeye sahip olup olmadıkları, Sahip
olanların özelliklerini gösterme durumunu belirmede kullanılabileceğini
göstermektedir.
Sosyal sermaye ortak değerler grup aidiyeti geçerlik güvenirlik
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 1 Sayı: 1 |