Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. SINIF “MADDE ve ISI” ÜNİTESİ BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 271 - 293, 30.12.2020
https://doi.org/10.47479/ihead.800620

Öz

Fen bilimleri dersi öğretim programının ve ünitelerde yer alan kazanımların yeniden düzenlenmesiyle birlikte uygun ölçme değerlendirme araçlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu sebeple altıncı sınıf fen bilimleri dersi “Madde ve Isı” ünitesi kazanımlarına yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme değerlendirme aracı geliştirmektir. Ünitenin kazanımları 13 tane olduğu belirlenmiş ve ek yedi kazanım yazılmış ve her kazanıma yönelik iki madde yazılarak toplam 40 maddeden oluşan test hazırlanmıştır. Testin kapsam geçerliliğinin sağlanması için hazırlanan belirtke tablosu fen eğitimi alanında uzman olan kişilere ve konu alan uzmanlarına başvurulmuştur. Hazırlanan başarı testi 2019-2020 yılı güz döneminde Amasya İl’inde iki ortaokulda öğrenim görmekte olan toplam 350 yedinci sınıf öğrencisine uygulama yapılmıştır. Uygulama sonucunda ayırt edicilik ve güçlük değerleri bulunmuştur. Analiz sonucunda yedi maddenin ayırt edicilik değerleri düşük çıkmasından dolayı testten çıkarılmıştır. 33 maddeden oluşan başarı testinin madde güçlük ortalaması 0,501, ayırt edicilik ortalaması 0,530 ve Kuder Richardson-20 (KR-20) değeri 0,877 olarak bulunmuştur. Madde analizi incelendiğinde madde güçlüğü orta değerde, ayırt ediciliği yüksek ve güvenilir bir başarı testi geliştirilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda 2018 fen bilimleri öğretim programındaki kazanımlara yönelik geliştirilen başarı testi öğrencilerin düzeylerine uygun şekilde ölçme değerlendirme aracı olarak kullanılabilmesi ve geliştirilen başarı testinde yer alan maddeler çoktan seçmeli olduğu için farklı ölçme değerlendirme soruları ilave edilerek testin uygulanabilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. ve Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Altınsoy, A.B. (2011). Fen ve teknoloji dersinde çoklu zekâ kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarılarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve ısı başarı testi: Geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 263-292.
  • Ayaydın, A. (2010). Desen eğitiminde ölçme ve değerlendirme üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 159-172.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2012). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bakioğlu, B., Karamustafaoğlu, S. ve Karamustafaoğlu, O. (2014). 5. sınıf “Vücudumuz Bilmecesini Çözelim” ünitesi başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik. International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology ICEMST2014, Proceeding Book, 271-274.
  • Beuchert, A.K. & Mendoza, J.L. (1979). A Monte Carlo comparison of ten item discrimination indices. Journal of Educational Measurement, 16(2), 109-118.
  • Bingöl, A. ve Halisdemir, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojileri dersine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 54, 541-554.
  • Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives, the classification of educational goals. handbook ı. cognative domain.. s. 141-225 New York, David McKay Company Inc.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 8. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 55-80). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th Ed.), Rodledge.
  • Colletta, A.T. & Chiappetta, E.L. (1989). Science ıntroduction in the midd-le and secondary schools (2nd Ed.). Ohio, USA: Merrill Publishing Company.
  • Çelik, E. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna, akademik risk alma düzeyine ve kalıcılığa etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., Sezgin, F., Demircioğlu, G. ve Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pagem Akademi.
  • Demir, N., Kızılay, E. ve Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 209-237.
  • Divarcı, Ö. F. ve Kaya, H. (2019). 8. Sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesine yönelik geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir akademik başarı testi geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214-238.
  • Er Nas, S. (2013). Madde ve ısı ünitesindeki kavramların günlük hayata transfer edilmesinde derinleştirme aşamasına yönelik geliştirilen kılavuzun etkililiğinin değerlendirilmesi (Doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Gökler, E. (2015). Madde ve ısı ünitesinde tam öğrenme modelinin tamamlayıcı yaklaşımına göre geliştirilen teknoloji destekli materyalin öğrenci üzerindeki etkinliğinin araştırılması (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Gömleksiz, M. ve Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gülmez Güngörmez, H. & Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99.
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn and Bacon: Needham Heights, MA.
  • İnal, Z. (2014). Ortaokul 6. sınıf fen ve teknoloji dersi madde ve ısı ünitesinin öğretilmesinde model kullanımının başarıya ve kalıcılığa etkisi (Yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Karslı, G., Karamustafaoğlu, S. ve Kurt, M. (2019). Yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik 7. sınıf “Hücre ve Bölünmeler” ünitesi başarı testi: geçerlik ve güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(1), 68-98.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Koç, Y. (2014). Okuma-yazma-uygulama ve öğrenci takımları başarı bölümleri yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi: Madde ve ısı ünitesi. Ekev Akademi Dergisi, 58(1), 191-210.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s taxonomy: an over-view. Theory Into Practice, 41(4), 212-264.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • MEB, (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara.
  • Nağaç, M. (2018). 6. sınıf fen bilimleri dersi madde ve ısı ünitesinin öğretiminde fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FETEMM) eğitiminin öğrencilerin akademik başarısı ve problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Özaşkın Arslan, A. G. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 Fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205.
  • Özçelik, D.A. (1998). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Özkan, E. B. ve Eryılmaz Muştu, Ö. (2018). 8. Sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘Maddenin Değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sezgin Selçuk, G. (2019). Tarama yöntemi. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 140-161). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Şen, H. C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şener, N. & Taş, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254-271.
  • Tekin, H. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (20. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uçar, R. ve Aktamış, H. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-79.
  • Yaman, F. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerine “Madde ve Isı” konusunda fen ve teknoloji dersi hedeflerinin kazandırılmasında işbirlikçi öğrenme kuramının etkisi. (yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yanar, S., Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2019). 6. sınıf ışık ve ses konusuna yönelik başarı testi geliştirme çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 6(2), 53-72.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit İlay Soylu 0000-0002-0187-0986

Sevilay Karamustafaoğlu 0000-0002-2852-7061

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. SINIF “MADDE ve ISI” ÜNİTESİ BAŞARI TESTİ GELİŞTİRME: GEÇERLİK ve GÜVENİRLİK. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271-293. https://doi.org/10.47479/ihead.800620

Cited By


















Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png