Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Düzeyi Öğrencilerinin Manga ve Anime Bağlamında Popüler Kültüre Yönelik Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 8 Sayı: 2, 97 - 116, 25.12.2023
https://doi.org/10.47479/ihead.1372950

Öz

Popüler kültür, sanayi devriminin bir sonucu olarak toplumun her kesimine yayılmış ve geniş bir etki alanı kazanmıştır. Bu kültürel dönüşüm, özellikle sanat alanında pop sanat akımı olarak kendini göstermiştir. Popüler kültür, gençlerin algılarını ve düşünce yapılarını şekillendiren önemli bir etmen olarak ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, ergenlik dönemindeki bireylerin çevresel ve dışsal etkenlerden etkilenme süreçleri bilinmektedir. Bu araştırma, görsel sanatlar dersi kapsamında öğrencilerin popüler kültürün bir parçası olan manga ve anime sanatına yönelik ilgisini ve bu ilginin yaygınlığını incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Araştırma, Kilis'te Mübeccel Suphi-Yavaşça Sosyal Bilimler Lisesi'nin 9. ve 10. sınıflarında eğitim gören 30 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin popüler kültürden ne ölçüde etkilendikleri ve bu etkileşimin nedenleri incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla yapılan nitel araştırmada, öğrencilerin popüler kültürle ilgili farkındalık düzeyleri, bu kültüre yönelimleri ve etkileşim süreçlerindeki aktif rolleri değerlendirilmiştir. Görüşmeler, popüler kültür algısının genel olarak nasıl şekillendiğini, trendleri takip etme eğilimlerini ve özgünlük kavramının nasıl algılandığını ortaya koymuştur. Sonuçlar, öğrencilerin büyük ölçüde popüler kültüre ve özellikle manga ve animeye yönelik ilgi duyduklarını göstermiştir. Bazı öğrenciler, popüler kültüre karşı olumsuz tutumlar sergilemelerine rağmen, bu kültürün sanatsal çalışmaları üzerindeki etkisinin farkında olduklarını belirtmişlerdir. Diğer bir grup ise, popüler kültürü çağdaşlık ve modernizmin bir parçası olarak kabul ederek bu kültüre ilgi duyduklarını ifade etmiştir. Bu bulgular, öğrencilerin popüler kültüre yönelik farklı tutum ve algılarının varlığını göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Gazi Üniversitesi

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2001). Pop art: kaldırımdaki dondurma. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Andy Warhol, Marilyn Monroe. (1964). Erişim 6 Ekim 2023. https://mkt.artcloud.com/art/marilyn-monroepainting-by-andy-warhol.
  • Batmaz, V. (2006). Medya popüler kültürü gizler. İstanbul: Karakutu.
  • Brenner, E. R. (2007). Understanding Anime ve Manga. London: Libraries Unlimited.
  • Btooom Filminden bir kare. (2012). Erişim 6 Ekim 2023. https://www.animeler.net/galeri/yetiskinler-icin-tam-10-manga
  • Bleach filminden bir kare. (2004). Erişim 6 Ekim 2023. https://www.hisglobal.com.tr/blog/manga-nedir.
  • Cemal, A. (2000). Sanat üzerine denemeler. İstanbul: Can.
  • Clark, T. (1992). Ukiyo-e Paintings in the British Museum. Washington: Smithsonian Institution Press.
  • Çağan, K. (2003). Popüler kültür ve sanat. Ankara: Altınküre.
  • Drazen, P. (2003). Anime explosion. California: Stone Bridge.
  • Erol, İ. L. (1999). Türkiye’de popüler sanat ve kitsch Hacettepe Üniversitesi]. Ankara.
  • Erol, A. (2009). Popüler Müziği Anlamak-Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Gans, H. J. (2007). Popüler kültür ve yüksek kültür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Giderer, H. (2003). Resmin Sonu. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Gosling, B. (2004). Origins of Thai Art. Tayland: River Books.
  • Koyama-Richard, B. (2007). One Thousand Years of Manga. London: Thames & Hudson Ltd.
  • Napier, S. J. (2005). Anime from Akira to Howl's Moving Castle: Experiencing Contemporary Japanese Animation. America: Data napier.
  • Napier, S. J. (2008). Anime: from akira to princess mononoke. İstanbul: Es.
  • Portal, J. (2000). Korea: Art and Archaeology. America: Thames & Hudson Ltd.
  • Richmond, S. (2009). The rough guide to anime. U.K.: Rough Guide.
  • Schodt, F. (1986). Manga manga. Japan: First Paperback Edition.
  • Sullivan, M. (1984). The Arts of China. China: Univ of California Press.
  • Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Sage Publications.
  • Stanley-Baker, J. (1984). Japanese Art. London: Thames ve Hudson Ltd.
  • Tansuğ, S. (1992). Türk resminde yeni dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Taş Alicenap, Ç. (2012). Japon çizgi film (anime) sanatı, hayao miyazaki çözümlemesi ve Türkiye örneği Anadolu Üniversitesi ]. Eskişehir.
  • Taş Alicenap, Ç. (2014). Yerelden evrensele Japon anime ve manga sanatı Sanat ve Tasarım Dergisi, 31(7), 34-38.
  • Wu, Hung. (1995). Monumentality in Early Chinese Art and Architecture. America: Stanford University Press.
  • Yılmaz, M. (2006). Modernizmden postmodernizme sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yin, R. K. (2014). Case Study Research: Design and Methods. Amerika: Sage Publications.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayça Büşra Kılıç 0009-0001-3737-6365

Ali Ertuğrul Küpeli 0000-0003-3485-8489

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılıç, A. B., & Küpeli, A. E. (2023). Lise Düzeyi Öğrencilerinin Manga ve Anime Bağlamında Popüler Kültüre Yönelik Görüşleri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 97-116. https://doi.org/10.47479/ihead.1372950
Değerli Meslektaşlarımız,
IHEAD'ın son sayısının (Cilt 8-Sayı 2) yayımlandığını bildirmekten mutluluk duyarız. Sayının yayımlanmasında emeği geçen editör kurulu üyelerine, hakemlere ve yazarlara değerli katkılarından dolayı özel teşekkürlerimizi ifade etmek isteriz. Ayrıca, IHEAD'ın gelecek sayısını (Cilt 9-Sayı 1) haziran 2024 itibariyle yayımlamayı planlamaktayız. Ocak 2024 itibariyle dergimize Türkçe makalelerin yanı sıra İngilizce makaleler de kabul edeceğiz. Eğitimle ile ilgili makalelerinizi değerlendirmekten büyük bir memnuniyet duyacağımızı belirtmek isteriz. Katkılarınız için şimdiden teşekkür ederiz.
Editör Kurulu
Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) by Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi içeriği CC BY-NC-SA 4.0. lisansına sahiptir.
by-nc-sa.svg

Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımlarından birisi olan iThenticate'i kullanmaktadır.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg


Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi (IHEAD) açık erişimli bir dergidir.
Open-Access-logo.png