Bu çalışmada 5, 6, 7 ve 8. sınıf
öğrencilerinin sesli okuma hataları ve okumada davranış hataları
incelenmektedir. Betim ve ilişki taraması modeli çerçevesinde yürütülen
araştırmanın verileri 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Kars ili merkezinde yer
alan 2 farklı ortaokuldaki 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden elde edilmiştir.
Çalışma grubunda 157 öğrenci yer almıştır. Öğrencilerin sesli okuma hatalarında
hangi hata türünü ne sıklıkla yaptıkları sınıfa ve cinsiyete göre frekans ve
ortalama olarak verilmiştir. Ayrıca okumada davranış hataları da frekans olarak
sınıflara göre verilmiştir. Son olarak öğrencilerin ekleme, atlama, yanlış
okuma ve tekrar hataları cinsiyete, sınıf düzeyine, karnedeki Türkçe dersi
notuna, günlük kitap okuma süresine ve yıllık kitap okuma sayısına göre
karşılaştırılmıştır. Ancak anlamlı fark sadece cinsiyete göre atlama hatasında
tespit edilmiştir. Buna göre kız öğrencilerin atlama hatası ortalaması erkek
öğrencilerinkinden anlamlı ölçüde azdır. Hatalara ortalama olarak bakıldığında
en çok yapılan sesli okuma hataları sırasıyla tekrar, atlama, yanlış okuma ve
eklemedir. Ancak öğrenciler arasında yaygınlık açısından bakıldığında ise
tekrar, atlama, ekleme ve yanlış okuma sıralaması vardır. Okumada davranış
hataları arasında en çok rastlananlar ise baş ile satır takibi ve mesafeyi
ayarlayamamadır.
This study investigates reading errors
and behavioral faults in reading of 5-8th. grade students. This is a
descriptive and relational survey. Datas collected from 157 many 5-8th. grade
students from two secondary schools in Kars central in 2014-2015 educational
year. Erros types are given as frequences and means according to gender and
grades. Behavioral faults in reading are given as frequences according to
grades as well. Finally, adding, skipping, misreading and repeating errors are
compared in terms of gender, grades, Turkish lesson score in the last school
report, time of daily reading, number of reading books in a year. The only
meaningful difference is determined in skipping error in terms of gender. Girls
have meaningfully less skipping error than boys. The most frequent errors
according to mean are repeating, skipping, misreading and adding. The most
common errors are repeating, skipping, adding and misreading. The most common
behavioral faults in reading are turning head while reading and being unable to
adjust the distance to text.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | July 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 2 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.