İnsanoğlunun hem geçmişte
hem de günümüzde teknoloji ile çok meşgul olduğu tartışılmaz bir gerçektir. Özellikle günümüzün bilgi çağında, teknolojinin farklı alanlarla bütünleşmesi
ve insanı farklı bir dünyaya getiren dijital teknolojiler gibi yenilikler,
araştırmalar, tartışmalar ve değişimler yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı da,
teknoloji okuryazarlığının nasıl ve ne şekilde ortaya çıktığını, bu konudaki
tanımlamaların ve değişimlerin neler olduğunu, standartlar ve bunlara bağlı
programlar çerçevesinde nelerin dikkate alındığını ve dünyadaki yansımalarını
ortaya koyarak tarihsel bir betimleme yapmaktır. Çalışmada nitel araştırma
yöntemi benimsenmiş ve bu çerçevede doküman analizi yapılmıştır. Bu tarihsel betimlemede
teknoloji okuryazarlığının 1920’li yıllara kadar dayandığı ve çeşitli etiketler
kullanılarak yıllar içerisinde farklı şekillerde tanımlandığı görülmektedir.
Özellikle eğitim bağlamında standartların oluşturulduğu ve kısa sürede eğitim
programları içerisine entegre olduğu açıkça anlaşılmaktadır. Sonuçta, Teknoloji
okuryazarlığına ilişkin sunulan tüm bu süreçte ve gelinen noktada, teknoloji
okuryazarlığına ilişkin anlayışın, teknolojinin gelişimine ve birçok unsurla (birey,
toplum, kültür, tarih vb.) olan etkileşimine bağlı olarak bir devinim ve
değişim içinde olduğu açıkça anlaşılmaktadır. Bununla birlikte, sürekli bir
güncelleme içerisinde olmamız ve uygun standartlar geliştirerek disiplinler
arası bir yaklaşımda bulunmamız gerekmektedir.
Teknoloji okuryazarlığı Teknoloji okuryazarlığı üzerine standartlar Teknoloji okuryazarı bireylerin tanımlanması Tarihsel betimleme
It is an incontrovertible fact
that human beings are too busy both in the past and today with technology. Particularly
in today's information age, the integration of technology with different fields
and innovations such as digital technologies that bring human beings into a
different world generate researchs, discussions and changes. The aim of this
study is to make a historical description by showing how technological literacy
emerged, what the definitions and changes in this subject are, what is
considered in the framework of the standards and related programs, and their
reflection in the world. In the study a qualitative research method has been
adopted, and in this context, the document analysis are reviewed. The
historical description shows that technological literacy has been defined in
different ways over the years by using various labels. It is clearly understood that standards are established, especially in the
context of education, and that they are integrated into educational programs in
a short period of time. Many
countries have focused on technological literacy, which is regarded as the most
important goal of technology education. As a result, it is clearly understood
that the understanding related with technological literacy in all this
presented process, is in continuous movement and change depending on
development of technology and its interaction with numerous elements (society,
culture, history, etc.). This result is a clear indication that we need to be
constantly updated about technological literacy.
Technological literacy Standards on technological literacy Definition of technologically literate individuals Historical description
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | June 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018Volume: 3 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.