Many concepts have been
included to science course content with the launch of 2018 science education
curriculum where primary school teachers teach science at 3rd and 4th grades.
In particular, skills such as entrepreneurship, engineering and design,
innovative thinking are mentioned first time in Turkish science education
context. There are research reports revealing negative experiences of primary
school teachers' about teaching science. This study aims to identify 57 4th
grade preservice primary school teachers' views about science education.
Participants are registered in primary school education program in a private
university in Ankara, Turkey. Towards the aim of the study, participants are
asked to write a self-reflecting paper about their needs, insufficiencies, and
the topics they want to learn about science education. The study is a case
study of qualitative research methods. Data was analyzed through document
analysis. Analysis showed that views gathered in three main categories: 1)
Views about science teaching, 2) Views about academic development, 3) Views
about teaching. There was no finding related to the concepts about the new
Turkish science education curriculum.
Sınıf
öğretmenleri tarafından ilkokul 3. ve 4. sınıflarda öğretimi yapılan fen
bilimleri dersinin içeriğine 2018 fen bilimleri dersi öğretim programı ile
birlikte birçok kavram dâhil edilmiştir. STEM eğitim yaklaşımının benimsendiği
2018 öğretim programında özellikle girişimcilik, mühendislik ve tasarım
becerileri, yenilikçi (inovatif) düşünme gibi konulara Türkiye'de fen bilimleri
öğretiminde ilk kez değinilmiştir. Bu çalışmada bir vakıf üniversitesinde sınıf
öğretmenliği programına kayıtlı 48 kadın, 9 erkek, toplam 57 dördüncü sınıf
öğretmen adayının fen bilimleri eğitimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, katılımcılardan fen bilimleri eğitimine
yönelik ihtiyaçları, eksiklikleri ve öğrenmek istedikleri konularla ilgili açık
uçlu soruların bulunduğu bir ankete cevap vermeleri istenmiştir. Çalışma nitel
araştırma yöntemi desenlerinden biri olan örnek olay çalışmasıdır. Toplanan veriler
içerik analizi yapılarak incelenmiş, kategoriler ve kodlar oluşturulmuştur. Analizler
sonucunda üç ana kategori ortaya çıkmıştır: 1) Fen bilimleri öğretimine yönelik
görüşler, 2) Akademik gelişime yönelik görüşler, 3) Öğretmenlik mesleğine
yönelik görüşler. Görüşler arasında fen bilimleri dersi yeni öğretim
programında bulunan kavramlara yönelik bulguya rastlanmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 4 Issue: 1 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.