Research Article
BibTex RIS Cite

LİSE ÖĞRENCİLERİNDE BİLİM ETİĞİ: KOPYA ÇEKME, DÜRÜST OL, SORUMLULUĞUNU BİL!

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 174 - 188, 31.12.2019

Abstract

Araştırmanın amacı; lise 1, 2 ve 3. sınıf öğrencilerinin
değerler eğitimi kapsamında verilen “kopya
çekmek, dürüstlük, öz denetim ve sorumluluk”
değerleri üzerine
oluşturdukları metaforları belirlemek ve Biyoloji dersi müfredatında görülen
bilim insanlarının genel özellikleri konusu ile ilişkilendirmeyi hedeflemektir.
Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine araştırma imkanı sağlayan olgu
bilim deseni kullanılmış ve veriler metafor analizi ile çözümlenmiştir.
Betimsel ve içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda öğrencilerde kopya çekmek kavramı için en çok hırsız,
hilekarlık, yalan, haksızlık; dürüstlük
kavramı için en çok güvenilirlik, öğretmen, adam, anne, iyilik; sorumluluk kavramı için en çok büyümek,
önlem alma, anne, görev ödev; öz denetim
kavramı için ise kişilik, diyet, öğretmen, ip, özgürlük ve karakter
metaforlarının kullanıldığı belirlenmiştir. Bilim etiğinin farkına varan ve
değerleri bilimsellik ile birlikte yorumlayan öğrenci sayının oldukça az olduğu
tespit edilmiştir. Bu çalışma ile öğrencilerde farkındalık arttırılmış ve zaman
zaman konuşulan metaforlar ile öğrenciler arasında bilgi paylaşımı yapıldığı
görülmüştür. Araştırma farklı sınıf düzeylerinde, farklı değerler ve farklı
bilim alanları ile ilişkilendirilerek tekrarlanabilir.

References

  • Arda, B. (2009). Bilim Üretiminde Dürüstlüğün Anlamı Ve “İntihal” Üzerine. Sağlık Bilimlerinde süreli yayıncılık.
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphoricalguidance: administration as buildingandrenovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Aydın, İ., H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Din bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6 (4), 9-22.
  • Bektaş, M.,& Karadağ, B. (2013). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımlaşma değerine yönelik geliştirdikleri metaforların incelenmesi. TurkishStudies-International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 8(8), 271-286.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Creswell, J.W. (2014). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Araştırma Deseni, (çev. Ed. S.Demir), Eğite Kitap Yayıncılık, Ankara.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Çepni, S. (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. (11. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Denzin, N.K. (1970). Thereseachact. Chicago: Aldine.
  • Eminoğlu, E.,&Nartgün, Z. (2009). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekarlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 215-240.
  • Güven, B.,& Soydaş, S. (2011). İlköğretim öğrencilerinin saygı ve hoşgörü kavramlarına ilişkin oluşturdukları metaforların incelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Sivas.
  • Güven, B.,& Soydaş, S. (2012). Öğrencilerin adalet ve hak kavramlarına ilişkin oluşturdukları metaforlarınhermeneutik yaklaşımla incelenmesi. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 7, 69-89.
  • Kabadayı, A. & Aladağ, K. S. (2010). Farklı ilköğretim kurumlarına devam eden öğrencilerin ahlaki gelişimlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 878-898.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurnaz, A., Çiftçi, Ü., &Karapazar, H. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin değer algılarının betimsel bir analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 185-225.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphorsandimages of classrooms, Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. doi: 10.1080/00228958.2005.10532066.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 6,7,8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (taslak basım) Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Biyoloji 9. Sınıf ders Kitabı.
  • Merrıam, S.B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (çev. ed. S. Turan), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Moser, K. S. (2000). Metaphoranalysis in psychology-method, theory, andfields of application. Forum: QualitativeSocialResearch, 1 (2), Art. 21.
  • Patton, M., Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün-S. B. Demir Çev. Ed.) Ankara: Pegem.
  • Resnik, D. B.,& Mutlu, V. (2004). Bilim etiği. Ayrıntı Yayınları.
  • Saban, A.,Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Sanchez, A.,Barreiro, J., M. &Maojo, V. (2000). Desing of virtualrealitysystemsforeducation: A cognitiveapproach, Educationand Information Technologies, 5(4), 345-362.
  • Sadık, F.,& Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: ilköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(1).
  • Schmitt, R. (2005). Systematicmetaphoranalysis as a method of qualitativeresearch. TheQualitative Report, 10(2), 358-394.
  • TÜBİTAK MATBAASI, (2002). Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları.
  • Tünkler, V., Tarman, B., & Güven, C. (2016). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Öğretim Programında Yer Alan Soyut Kavramların ve Değerlerin Öğrencilere Kazandırılmasına İlişkin Metaforik Bir Yaklaşım. Eğitim ve Bilim, 41(185).
  • Uçak, N.Ö., Birinci, H.G. (2008). Bilimsel etik ve intihal, Türk Kütüphaneciliği 22, (2), 187-204.
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 9.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SCIENCE ETHICS IN HIGH SCHOOL STUDENTS: NO COPYING, BE HONEST, BE RESPONSABLE!

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 174 - 188, 31.12.2019

Abstract

In this study, high school
students' perceptions about values education were determined.
The study group
is high school 1st, 2nd and 3rd grade students.
Our scientific values are copying,
honesty, self-control and responsibility. We studied students’ metaphors on
this values.
Qualitative
research method and
case study design was used. Descriptive
and content analysis were conducted in the research. The data is tabulated as
theme, frequency and code. At the end of the study students’ metaphors  to copy; thief, scam, lie, injustice; for
honesty; teacher, man, mother, kindness; for responsibility; take measures,
mother, task homework; for self-contro;, personality, diet, teacher, rope,
freedom and character . It has been determined that the number of students who
realize scientific ethics and interprets values with scientificness is quite low.

With this
study, the awareness of the students was increased.
The research
can be repeated at different grade levels in relation to different values and
different fields of science.

References

  • Arda, B. (2009). Bilim Üretiminde Dürüstlüğün Anlamı Ve “İntihal” Üzerine. Sağlık Bilimlerinde süreli yayıncılık.
  • Arnett, R. C. (1999). Metaphoricalguidance: administration as buildingandrenovation. Journal of Educational Administration, 37(1), 80-89.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakcı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 171, 100-108.
  • Aydın, İ., H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Din bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6 (4), 9-22.
  • Bektaş, M.,& Karadağ, B. (2013). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin yardımlaşma değerine yönelik geliştirdikleri metaforların incelenmesi. TurkishStudies-International PeriodicalfortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 8(8), 271-286.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Creswell, J.W. (2014). Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları, Araştırma Deseni, (çev. Ed. S.Demir), Eğite Kitap Yayıncılık, Ankara.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Çepni, S. (2014). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. (11. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Denzin, N.K. (1970). Thereseachact. Chicago: Aldine.
  • Eminoğlu, E.,&Nartgün, Z. (2009). Üniversite öğrencilerinin akademik sahtekarlık eğilimlerinin ölçülmesine yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 215-240.
  • Güven, B.,& Soydaş, S. (2011). İlköğretim öğrencilerinin saygı ve hoşgörü kavramlarına ilişkin oluşturdukları metaforların incelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Sivas.
  • Güven, B.,& Soydaş, S. (2012). Öğrencilerin adalet ve hak kavramlarına ilişkin oluşturdukları metaforlarınhermeneutik yaklaşımla incelenmesi. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul.
  • İnci, O. (2009). Bilimsel yayın etiği ilkeleri, yanıltmalar yanıltmaları önlemeye yönelik öneriler. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 7, 69-89.
  • Kabadayı, A. & Aladağ, K. S. (2010). Farklı ilköğretim kurumlarına devam eden öğrencilerin ahlaki gelişimlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 878-898.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kurnaz, A., Çiftçi, Ü., &Karapazar, H. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin değer algılarının betimsel bir analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 185-225.
  • Levine, P. M. (2005). Metaphorsandimages of classrooms, Kappa Delta Pi Record, 41(4), 172-175. doi: 10.1080/00228958.2005.10532066.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi 6,7,8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (taslak basım) Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Biyoloji 9. Sınıf ders Kitabı.
  • Merrıam, S.B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (çev. ed. S. Turan), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Moser, K. S. (2000). Metaphoranalysis in psychology-method, theory, andfields of application. Forum: QualitativeSocialResearch, 1 (2), Art. 21.
  • Patton, M., Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün-S. B. Demir Çev. Ed.) Ankara: Pegem.
  • Resnik, D. B.,& Mutlu, V. (2004). Bilim etiği. Ayrıntı Yayınları.
  • Saban, A.,Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461-522.
  • Sanchez, A.,Barreiro, J., M. &Maojo, V. (2000). Desing of virtualrealitysystemsforeducation: A cognitiveapproach, Educationand Information Technologies, 5(4), 345-362.
  • Sadık, F.,& Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: ilköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 1(1).
  • Schmitt, R. (2005). Systematicmetaphoranalysis as a method of qualitativeresearch. TheQualitative Report, 10(2), 358-394.
  • TÜBİTAK MATBAASI, (2002). Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları.
  • Tünkler, V., Tarman, B., & Güven, C. (2016). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Öğretim Programında Yer Alan Soyut Kavramların ve Değerlerin Öğrencilere Kazandırılmasına İlişkin Metaforik Bir Yaklaşım. Eğitim ve Bilim, 41(185).
  • Uçak, N.Ö., Birinci, H.G. (2008). Bilimsel etik ve intihal, Türk Kütüphaneciliği 22, (2), 187-204.
  • Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 9.Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Melike Gürdoğan 0000-0003-1721-2379

Publication Date December 31, 2019
Submission Date May 26, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Gürdoğan, M. (2019). LİSE ÖĞRENCİLERİNDE BİLİM ETİĞİ: KOPYA ÇEKME, DÜRÜST OL, SORUMLULUĞUNU BİL!. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 174-188.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 8- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2024. As of January, 2024, IHEAD will accept submission in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png