Araştırmanın amacı; lise 1, 2 ve 3. sınıf öğrencilerinin
değerler eğitimi kapsamında verilen “kopya
çekmek, dürüstlük, öz denetim ve sorumluluk” değerleri üzerine
oluşturdukları metaforları belirlemek ve Biyoloji dersi müfredatında görülen
bilim insanlarının genel özellikleri konusu ile ilişkilendirmeyi hedeflemektir.
Nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine araştırma imkanı sağlayan olgu
bilim deseni kullanılmış ve veriler metafor analizi ile çözümlenmiştir.
Betimsel ve içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda öğrencilerde kopya çekmek kavramı için en çok hırsız,
hilekarlık, yalan, haksızlık; dürüstlük
kavramı için en çok güvenilirlik, öğretmen, adam, anne, iyilik; sorumluluk kavramı için en çok büyümek,
önlem alma, anne, görev ödev; öz denetim
kavramı için ise kişilik, diyet, öğretmen, ip, özgürlük ve karakter
metaforlarının kullanıldığı belirlenmiştir. Bilim etiğinin farkına varan ve
değerleri bilimsellik ile birlikte yorumlayan öğrenci sayının oldukça az olduğu
tespit edilmiştir. Bu çalışma ile öğrencilerde farkındalık arttırılmış ve zaman
zaman konuşulan metaforlar ile öğrenciler arasında bilgi paylaşımı yapıldığı
görülmüştür. Araştırma farklı sınıf düzeylerinde, farklı değerler ve farklı
bilim alanları ile ilişkilendirilerek tekrarlanabilir.
In this study, high school
students' perceptions about values education were determined. The study group
is high school 1st, 2nd and 3rd grade students. Our scientific values are copying,
honesty, self-control and responsibility. We studied students’ metaphors on
this values. Qualitative
research method and case study design was used. Descriptive
and content analysis were conducted in the research. The data is tabulated as
theme, frequency and code. At the end of the study students’ metaphors to copy; thief, scam, lie, injustice; for
honesty; teacher, man, mother, kindness; for responsibility; take measures,
mother, task homework; for self-contro;, personality, diet, teacher, rope,
freedom and character . It has been determined that the number of students who
realize scientific ethics and interprets values with scientificness is quite low.
With this
study, the awareness of the students was increased. The research
can be repeated at different grade levels in relation to different values and
different fields of science.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | May 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 4 Issue: 2 |
Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board
Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.