Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENCİLERİN KARİYER FARKINDALIĞINA YÖNELİK MOTİVASYON VE ALGI GELİŞİMİ: BİR ÖZ-İNCELEME

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 244 - 273, 31.12.2019

Abstract



Ülkemizde öz-inceleme
çalışmalarının sayısının yok denecek kadar az olması ve öğretim programlarında
öğretmenlerin öz-inceleme çalışmaları yapmalarının gerekliliği bu çalışmamın
önemli bir yönüdür. Çalışmamı, araştırmacı olarak kendimle birlikte üç fen
bilimleri öğretmeni ve onların ve benim toplam 52 öğrencisinin katılımıyla
gerçekleştirdim. Çalışma alanı dokümanlarım, video ve ses kayıtları,
görüşmeler, kayıt defteri, teknolojik iletişim araçları, arkadaş görüşleri ve
yaşam öykülerini kullanarak verilerimi topladım ve anlatı tekniğiyle
çözümledim. Çalışmamda fen öğretimimde kendi değer ve inanışlarımın
öğrencilerimin kariyer gelişimde etkisi olduğunu belirledim. Kendimi daha iyi
tanıma fırsatı buldum ve öğretmen olarak sınıf içi uygulamalarımı
anlamlandırdım. Eksik yönlerimi keşfettim ve kendi gelişim hedeflerimi
belirledim. Tüm bu bakımlardan öz-inceleme çalışmalarının hizmetiçi öğretmen
eğitimine farklı ve üstün bir boyut kazandıracağı kanaatini edindim.

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: “Günümüz Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”(Sertifika No: 15434). İstanbul: Scala.
  • Appelget, J., Matthews, C. E., Hildreth, D. F. & Daniel, M. L. (2002). Teaching the history of science to students with learning disabilities. Intervention in School and Clinic, 37(5): 298-303.
  • Archer, L., DeWitt, J., & Dillon, J. (2014). ‘It didn’t really change my opinion’: Exploring what works, what doesn’t and why in a school science, technology, engineering and mathematics careers intervention. Research in Science & Technological Education, 32(1), 35–55. doi:10.1080/02635143.2013.865601.
  • Auger, R. W., Blackhurst, A. & Herting Wahl, K. (2005). The development of elementaryaged children’s career aspirations and expectations. Professional School Counseling, 8(4), 322-329.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods os social research. New York: The Free.
  • Berry, A., & Crowe, R. (2009). Many miles and many e-mails: using electronic technologies in self-study to think about, refine and reframe practice. In D. L. Tidwell, M. L. Heston & M. L. Fitzgerald (Eds.), Research methods for the self-study of practice (pp: 83-101). USA: Springer.
  • Bilican, K., Çakıroğlu, J., Çavuş, S. & Doğan, N. (2012). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., and Rumble, M. (2010). Defining 21st century skills. White Paper commissioned for the Assessment and Teaching of 21st Century Skills Project (ATC21S). Melbourne, Australia: Assessment and Teaching of 21st Century Skills.
  • http://www.ericlondaits.com.ar/oei_ibertic/sites/default/files/biblioteca/24_defining-21st-century-skills.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Bullough, R. V. Jr., & Pinnegar, S. (2004). Thinking about the thinking about self-study: an analysis of eight chapters. In J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. (1), (pp: 313–342). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Chiappe, A. & Rodríguez, L.P. (2017). Learning analytics in 21st century education: a review. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(97), 971. doi:10.1590/s0104-40362017002501211.
  • Dağ Y. M. (2015). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin bilimin doğası öğretiminde kullanımı üzerine bir öz-inceleme. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dönmez İ. (2018). Ben nasıl bir öğretmenim? öğrencilerimin fen-teknoloji-mühendislik-matematik (stem) kariyer gelişimi üzerine öz-incelemem. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ekici, G., Gökmen, A., Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , (34)3, 357-401.
  • Faikhamta, C. (2016). Self-study preparing science teachers: capturing the complexity of pedagogical content knowledge in teaching science in thailand. In J. Kitchen, D. Tidwell & L. Fitzgerald (Eds.), Self-Study and Diversity II. (pp. 137-149). The Netherlands: Sense Publishers.
  • Fraenkel, R. J., & Wallen, E. N. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). San Francisco McGraw-Hill.
  • Hamamcı, Z. (2016). Kariyer eğitim programları. B. Yeşilyaprak (Ed), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya içinde (s. 362-391). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hamilton, M. L., & Pinnegar, S. (2006). Alternative representations of collaboration and community. In D. L. Tidwell, L. M. Fitzgerald, & M. Heston (Eds.), Journeys of hope: Risking selfstudy in a diverse world. The proceedings of the fifth international conference of the self-study of teacher education practices, Herstmonceux Castle, East Sussex, England (pp. 118–121). Kingston, ON: Queen’s University.
  • Jang, H. (2016). Identifying 21st century stem competencies using workplace data. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 284- 301. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9593-1.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (Y. Uzuner & M. Ö. Anay, Çev.). Ankara: Anı.
  • Kitchen, J., Tidwell D. & Fitzgerald L. (2016). Self-Study and Diversity II. The Netherlands: Sense Publishers.
  • Kuzgun, Y. (2017). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. Ankara: Nobel.
  • Kyllonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper presented at the Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessment, May 7-8.
  • LaBoskey, V. K. (2004). The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. In J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (12), (pp: 817-869). Netherlands: Springer.
  • Lavonen, J., Gedrovics, J., Byman, R., Meisalo, V., Juuti, K., & Uitto, A. (2008). Students` motivational orientations and career choice in science and technology: A comparative investigation in Finland and Latvia. Journal of Baltic Science Education, 7(2), 86–102.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.
  • Magee, M. D. (2009). The third space: the use of self-study to examine the culture of a science classroom (Doctoral dissertation). Retrieved from https://scholarworks.uni.edu/etd/
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB. Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri.
  • https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • OECD. (2004). Career guidance and public policy: Bridging the gap. Paris: Author 14 Aralık 2019 tarihinde https://www.oecd.org/education/innovation-education/34050171.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2019). OECD employment outlook 2019: The future of work. Paris 14 Aralık 2019 tarihinde https://read.oecd-ilibrary.org/employment/oecd-employment-outlook-2019_9ee00155-en sayfasından erişilmiştir.
  • Punch, K. F. (2011). Sosyal araştırmalara giriş. nicel ve nitel yaklaşımlar. (D. Bayrak, H. B. Arslan & Z. Akyüz Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Schulte, A. K. (2009). Seeking integrity in teacher education. Transforming student teachers, transforming my self. USA: Springer.
  • Soland, J., Hamilton, L. S. & Stecher, B. M. (2013). Measuring 21st century competencies guidance for educators. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  • Stewart, C. J. & Cash, W. B. (1985). Interviewing: Principles and practices. Dubuque, IO: Wm. C. Brown Pub.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2016). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 244 - 273, 31.12.2019

Abstract

References

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu: “Günümüz Modası mı Yoksa Gereksinim mi?”(Sertifika No: 15434). İstanbul: Scala.
  • Appelget, J., Matthews, C. E., Hildreth, D. F. & Daniel, M. L. (2002). Teaching the history of science to students with learning disabilities. Intervention in School and Clinic, 37(5): 298-303.
  • Archer, L., DeWitt, J., & Dillon, J. (2014). ‘It didn’t really change my opinion’: Exploring what works, what doesn’t and why in a school science, technology, engineering and mathematics careers intervention. Research in Science & Technological Education, 32(1), 35–55. doi:10.1080/02635143.2013.865601.
  • Auger, R. W., Blackhurst, A. & Herting Wahl, K. (2005). The development of elementaryaged children’s career aspirations and expectations. Professional School Counseling, 8(4), 322-329.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods os social research. New York: The Free.
  • Berry, A., & Crowe, R. (2009). Many miles and many e-mails: using electronic technologies in self-study to think about, refine and reframe practice. In D. L. Tidwell, M. L. Heston & M. L. Fitzgerald (Eds.), Research methods for the self-study of practice (pp: 83-101). USA: Springer.
  • Bilican, K., Çakıroğlu, J., Çavuş, S. & Doğan, N. (2012). Bilimin doğası ve öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M., and Rumble, M. (2010). Defining 21st century skills. White Paper commissioned for the Assessment and Teaching of 21st Century Skills Project (ATC21S). Melbourne, Australia: Assessment and Teaching of 21st Century Skills.
  • http://www.ericlondaits.com.ar/oei_ibertic/sites/default/files/biblioteca/24_defining-21st-century-skills.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Bullough, R. V. Jr., & Pinnegar, S. (2004). Thinking about the thinking about self-study: an analysis of eight chapters. In J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. (1), (pp: 313–342). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Chiappe, A. & Rodríguez, L.P. (2017). Learning analytics in 21st century education: a review. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(97), 971. doi:10.1590/s0104-40362017002501211.
  • Dağ Y. M. (2015). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin bilimin doğası öğretiminde kullanımı üzerine bir öz-inceleme. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dönmez İ. (2018). Ben nasıl bir öğretmenim? öğrencilerimin fen-teknoloji-mühendislik-matematik (stem) kariyer gelişimi üzerine öz-incelemem. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ekici, G., Gökmen, A., Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , (34)3, 357-401.
  • Faikhamta, C. (2016). Self-study preparing science teachers: capturing the complexity of pedagogical content knowledge in teaching science in thailand. In J. Kitchen, D. Tidwell & L. Fitzgerald (Eds.), Self-Study and Diversity II. (pp. 137-149). The Netherlands: Sense Publishers.
  • Fraenkel, R. J., & Wallen, E. N. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). San Francisco McGraw-Hill.
  • Hamamcı, Z. (2016). Kariyer eğitim programları. B. Yeşilyaprak (Ed), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya içinde (s. 362-391). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hamilton, M. L., & Pinnegar, S. (2006). Alternative representations of collaboration and community. In D. L. Tidwell, L. M. Fitzgerald, & M. Heston (Eds.), Journeys of hope: Risking selfstudy in a diverse world. The proceedings of the fifth international conference of the self-study of teacher education practices, Herstmonceux Castle, East Sussex, England (pp. 118–121). Kingston, ON: Queen’s University.
  • Jang, H. (2016). Identifying 21st century stem competencies using workplace data. Journal of Science Education and Technology, 25(2), 284- 301. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9593-1.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (Y. Uzuner & M. Ö. Anay, Çev.). Ankara: Anı.
  • Kitchen, J., Tidwell D. & Fitzgerald L. (2016). Self-Study and Diversity II. The Netherlands: Sense Publishers.
  • Kuzgun, Y. (2017). Meslek gelişimi ve danışmanlığı. Ankara: Nobel.
  • Kyllonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper presented at the Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessment, May 7-8.
  • LaBoskey, V. K. (2004). The methodology of self-study and its theoretical underpinnings. In J. Loughran, M. L. Hamilton, V. K. LaBoskey & T. Russell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (12), (pp: 817-869). Netherlands: Springer.
  • Lavonen, J., Gedrovics, J., Byman, R., Meisalo, V., Juuti, K., & Uitto, A. (2008). Students` motivational orientations and career choice in science and technology: A comparative investigation in Finland and Latvia. Journal of Baltic Science Education, 7(2), 86–102.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.
  • Magee, M. D. (2009). The third space: the use of self-study to examine the culture of a science classroom (Doctoral dissertation). Retrieved from https://scholarworks.uni.edu/etd/
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB. Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri.
  • https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • OECD. (2004). Career guidance and public policy: Bridging the gap. Paris: Author 14 Aralık 2019 tarihinde https://www.oecd.org/education/innovation-education/34050171.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • OECD. (2019). OECD employment outlook 2019: The future of work. Paris 14 Aralık 2019 tarihinde https://read.oecd-ilibrary.org/employment/oecd-employment-outlook-2019_9ee00155-en sayfasından erişilmiştir.
  • Punch, K. F. (2011). Sosyal araştırmalara giriş. nicel ve nitel yaklaşımlar. (D. Bayrak, H. B. Arslan & Z. Akyüz Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Schulte, A. K. (2009). Seeking integrity in teacher education. Transforming student teachers, transforming my self. USA: Springer.
  • Soland, J., Hamilton, L. S. & Stecher, B. M. (2013). Measuring 21st century competencies guidance for educators. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  • Stewart, C. J. & Cash, W. B. (1985). Interviewing: Principles and practices. Dubuque, IO: Wm. C. Brown Pub.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2).
  • Yeşilyaprak, B. (Ed.). (2016). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Nazan Erdoğdu 0000-0001-8601-614X

Mehmet Fatih Taşar 0000-0003-1249-3482

Publication Date December 31, 2019
Submission Date August 8, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Erdoğdu, N., & Taşar, M. F. (2019). FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENCİLERİN KARİYER FARKINDALIĞINA YÖNELİK MOTİVASYON VE ALGI GELİŞİMİ: BİR ÖZ-İNCELEME. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 244-273.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 8- Iss. 2) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 1) of the IHEAD will be available online in June, 2024. As of January, 2024, IHEAD will accept submission in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png