Research Article
BibTex RIS Cite

TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ETİK KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 300 - 313, 31.12.2019

Abstract

In this study, the metaphoric
perceptions of the students studying in medical faculties regarding the concept
of ethics were determined. In the study, which used a phenomenology research
design,  the metaphor form , which is
both printed and online format, containing the expression “Ethics is like …,
because …”  was used as a data collection
tool. A total of 1040 medical faculty students from 29 different medical
faculties participated in the study and 907 of these forms were evaluated. The
study was conducted with 514 (56.67%) female and 393 (43.33%) male medical
students. The data obtained were analyzed by content analysis technique. It was
determined that medical students formed 375 different metaphors regarding the
concept of ethics and the metaphors of moral, conscience, water, constitution,
life, human, mirror and scales were used the most. It was seen that the
metaphors formed by the medical students were gathered under 8 different
conceptual categories as the source of life, the social order provider,
changing-developing, complementary-supporting, the benefit provider, the
conflict between theory and practice, the ethics related to values and negative
aspects of ethics.

References

  • 1) Abay, Ş. E., Başusta, B. ve Sezer, N. B. ( 2016). Hekim Adaylarının Hekim Kimliğine İlişkin Algıları: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Metafor Analizi Örneği. 26(1), 1-8. 2) Afacan,Ö. (2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları. e-Journal of New World Sciences Academy. 6(1), 1242-1254. 3) Arnett, R.C. (1999). Metaphorical guidance: administration as building and renovation. Journal of Educational Administration. 37(1), 80-89.4) Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim. 171, 100-108. 5) Babacan,E. (2014). Agsl Öğrencilerinin Müzik Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. 3(1), 124-132.6) Bahçecik, N. ve Öztürk, H. (1998). Profesyonel Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 3(2), 337-345.7) Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education. 19, 277–290.8) Black, A. L., ve Halliwell, G. (2000). Accessing practical knowledge: How? Why? Teaching and Teacher Education. 16, 103–115.9) Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education (5th ed). Boston: Pearson Education, Inc. 10) Bozlk, M. (2002). The college student as learner: Insight gained through metaphor analysis. College Student Journal. 36 (1), 142–151.11) Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek Lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevsel bir yaklaşım.Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 16(2), 273-291.12) Cerit,Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(4), 693-712.13) Civaner, M., Sarıkaya, Ö. ve Balcıoğlu, H. (2009). Uzmanlık eğitiminde tıp etiği. Anadolu Kardiyoloji Dergisi 9, 132-138.14) Civaner, M. (2014). Tıp etiği nereye? Türkiye Biyoetik Dergisi. 1(1), 4-12. 15) Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.16) Çobanoğlu, N., Tunçay, G.Y. ve Aydoğdu, İ.B. (2009). Tıp Fakültesi Öğretim Elemanlarının Tıp Etiği Eğitimine Bakışları Gazi Üniversitesi Özelinde). Turkiye Klinikleri J Med Ethics.17 (2), 87-96. 17) Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin iklim kavramıyla ilgili metaforları (Zihinsel İmgeleri). Turkish Studies. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic. 5 (3). 18) Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: The Matrix, metaphors, and re-imagining education. Teachers College Record. 105 (6), 946–977.19) Doğan, Y. (2015). 100. Yılında Öğretmen Adayları ve Öğrencilerin Bakışıyla Çanakkale Savaşları: Bir Metafor Araştırması, Turkish Studies. 10(3), 369-386.20) Doğan, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(1), 721-740. 21) Döş, İ . (2010). Metaphoric Perceptions of Candidate Teachers To The Concept of Inspectors. Gaziantep University Journal of Social Sciences , 9(3) , 607-629 .22) Duran, A. ve Dağlıoğlu, H, E. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Çocuklara İlişkin Metaforik Algıları. GEFAD / GUJGEF. 37(3) , 855 – 881.23) Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 17(1), 615-636. 24) Eminoğlu Küçüktepe, S. ve Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin ‘Yapılandırmacı Öğretmen’ kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 282-305.25) Fenwick, T. (2000). Adventure guides, outfitters, firestarters, and caregivers: Continuing educators’ images of identity. Canadian Journal of University Continuing Education, 26 (1), 53–77. 26) Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics. 34, 1-14.27) Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.28) Geçit, Y. ve Gencer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi. 23, 1-19. 29) Gillis, C. ve Johnson, C. L. (2002). Metaphor as renewal: Re-imagining our professional selves.English Journal, 91(6), 37–43.30) Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education. 7(1), 161-175. 31) Goethals, S., Gastmans, C. ve Casterle B, D. (2010). Nurses Ethical Reasoning and Behaviour: A Literature Review. International Journal of Nursing Studies. 47, 635-650.32) Goldstein, L. B. (2005). Becoming a teacher as a hero’s journey: using metaphor in preservice teacher education. Teacher Education Quarterly, 32 (1), 7-24. 33) Göçen, G. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin “Türkçenin Dil Bilgisi”ne Yönelik Metaforik Algısı. Başkent Unıversıty Journal of Educatıon. 6(1), 28-45.34) Guerrero, M. C. M., ve Villamil, O.S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research. 6(2), 95–120.35) Güveli, E. , İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011) . Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 2(2), 140-159.36) Hacıfazlıoğlu, Ö. , Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G . (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 1(1) , 97-12137) Haynes, F. (2002). Eğitimde Etik (The Ethical School, 1998). (1.Basım). (S. K. Akbaş, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 38) Hoban, G. (2000). Using a reflective framework to study teaching–learning relationships. Reflective Practice. 1(2), 165–182. 39) Inbar, D. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38 (1),77–92. 40) Kadıoğlu, S. (2007). Etik Etik Dedikleri, III. Koloproktoloji- Stomaterapi Sempozyum Özet Kitabı, 12–14 Nisan. Adana. Adana Ostomi Derneği, Türk Tabipler Birliği, Çukurova Üniversitesi, Cleveland Clinic katkılı yayın. 86–88.41) Kahyaoğlu, M. ve Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim Ve Üniversite Öğrencilerinin “Doğa” Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi. 33, 58-76.42) Karaırmak, Ö. ve Güloğlu, B. (2012). Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (37), 122-135.43) Karakoç, Y. (2010). Hukuk - Etik İlişkisi. Hukuka Felsefi ve Sosyolojik Bakışlar - V Sempozyumu, 13-17 Eylül, İstanbul, Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, S. 24, İstanbul Barosu Yayınları.44) Kaya, M. F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(2), 917-931.45) Kutlay, O. ve Yılmazlar, A. (2001). Anestezi ve Yoğun Bakımda Etik, Klinik Etik, Ed. Erdemir Demirhan, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 532-541.46) Kuuppelomaki, M. ve Sirkka, L. (1998). Ethical Dilemmas in the Care of Patient With Incurable Cancer. Nursing Ethics. 5(4), 283-293. 47) Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.48) Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record. 41(4), 172-175. 49) Mahlios, M., ve Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research. 29, 227–240. 50) Martinez, M. A., Sauleda, N. ve Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education. 17, 965–97751) Matua, G. A. ve Van Der Wal, D. M. (2015). Differentiating between descriptive and interpretive phenomenological research approaches. Nurse Researcher: 22(6), 22–27.52) Noureddine, S. (2001). Development Of The Ethical Dimension in Nursing Theory. International Journal of Nursing Practice. 7(1), 2-11.53) Oxford, R., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R., Saleh, A., vd. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematictypology for the language teaching field. System. 26, 3–50. 54) Özbaşı, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretmenliğine İlişkin İnançlarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9 (3) , 211-22855) Özdemir, S. ve Akkaya, E . (2013). Genel Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin Okul ve İdeal Okul Algılarının Metafor Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi . 2(2) , 295-322 .56) Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Coğrafya’ Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 8(2), (55-69).57) Özyıldırım, M ve Sarı, İ. (2018). Antrenörlerin spor psikolojisi kavramına ilişkin metaforik algıları.Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 178-194. 58) Palmquist, R. A. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teachwer educators. Journal of academic Librainship. 27 (1), 185-18959) Perry, C., ve Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teacher educators. Reflective Practice. 2(1), 41–52.60) Polat, S. Apak, Ö. ve Akdağ, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (2), 57-78.61) Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development. 24 (6), 617–63562) Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler.İlköğretim Online. 7(2), 421-455.63) Saban, A . (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. türk eğitim bilimleri dergisi . 7(2) , 281-326 .64) Saban, A, Koçkeber, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 461-522.65) Saraç, H. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Tahta ve Cep Telefonu Hakkında Görüşleri: Metafor Analizi Çalışması .Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education) 45, 22-37. 66) Şahinoğlu, S. (1996). Etik, Tıbbi Etik, Bioetik Yöntem Bilgisel Işığında, Deontoloji Ders Notları, A.Ü.Tıp Fak. Antıp A.Ş.Yayınları, Ankara. 57-63.67) Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306. 68) Tortop, H.S. (2013). Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science. 3(2), 153-160.69) TDK (2011). Büyük Türkçe sözlük. http://www.tdkterim.gov.tr/bts/. Erişim tarihi: 28.04.201970) Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor.Teaching and Teacher Education. 27, 762-769.71) Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara. Seçkin Yayıncılık.72) Weaver, R. (2013). Medical mysteries and detective doctors: metaphors of medicine. Hektoen Internatioanal. http://www.hektoeninternational.org/index.php?option=com_content&view=article&id=160. Erişim tarihi: 29.05.2019.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 300 - 313, 31.12.2019

Abstract

References

  • 1) Abay, Ş. E., Başusta, B. ve Sezer, N. B. ( 2016). Hekim Adaylarının Hekim Kimliğine İlişkin Algıları: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Metafor Analizi Örneği. 26(1), 1-8. 2) Afacan,Ö. (2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni” Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları. e-Journal of New World Sciences Academy. 6(1), 1242-1254. 3) Arnett, R.C. (1999). Metaphorical guidance: administration as building and renovation. Journal of Educational Administration. 37(1), 80-89.4) Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim. 171, 100-108. 5) Babacan,E. (2014). Agsl Öğrencilerinin Müzik Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching. 3(1), 124-132.6) Bahçecik, N. ve Öztürk, H. (1998). Profesyonel Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 3(2), 337-345.7) Ben-Peretz, M., Mendelson, N. ve Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education. 19, 277–290.8) Black, A. L., ve Halliwell, G. (2000). Accessing practical knowledge: How? Why? Teaching and Teacher Education. 16, 103–115.9) Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (2007). Qualitative research for education (5th ed). Boston: Pearson Education, Inc. 10) Bozlk, M. (2002). The college student as learner: Insight gained through metaphor analysis. College Student Journal. 36 (1), 142–151.11) Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek Lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: İşlevsel bir yaklaşım.Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 16(2), 273-291.12) Cerit,Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(4), 693-712.13) Civaner, M., Sarıkaya, Ö. ve Balcıoğlu, H. (2009). Uzmanlık eğitiminde tıp etiği. Anadolu Kardiyoloji Dergisi 9, 132-138.14) Civaner, M. (2014). Tıp etiği nereye? Türkiye Biyoetik Dergisi. 1(1), 4-12. 15) Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.16) Çobanoğlu, N., Tunçay, G.Y. ve Aydoğdu, İ.B. (2009). Tıp Fakültesi Öğretim Elemanlarının Tıp Etiği Eğitimine Bakışları Gazi Üniversitesi Özelinde). Turkiye Klinikleri J Med Ethics.17 (2), 87-96. 17) Coşkun, M. (2010). Lise öğrencilerinin iklim kavramıyla ilgili metaforları (Zihinsel İmgeleri). Turkish Studies. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish and Turkic. 5 (3). 18) Cook-Sather, A. (2003). Movements of mind: The Matrix, metaphors, and re-imagining education. Teachers College Record. 105 (6), 946–977.19) Doğan, Y. (2015). 100. Yılında Öğretmen Adayları ve Öğrencilerin Bakışıyla Çanakkale Savaşları: Bir Metafor Araştırması, Turkish Studies. 10(3), 369-386.20) Doğan, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 18(1), 721-740. 21) Döş, İ . (2010). Metaphoric Perceptions of Candidate Teachers To The Concept of Inspectors. Gaziantep University Journal of Social Sciences , 9(3) , 607-629 .22) Duran, A. ve Dağlıoğlu, H, E. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Çocuklara İlişkin Metaforik Algıları. GEFAD / GUJGEF. 37(3) , 855 – 881.23) Ekici, G. (2016). Biyoloji Öğretmeni Adaylarının Mikroskop Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 17(1), 615-636. 24) Eminoğlu Küçüktepe, S. ve Gürültü, E. (2014). Öğretmenlerin ‘Yapılandırmacı Öğretmen’ kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 282-305.25) Fenwick, T. (2000). Adventure guides, outfitters, firestarters, and caregivers: Continuing educators’ images of identity. Canadian Journal of University Continuing Education, 26 (1), 53–77. 26) Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics. 34, 1-14.27) Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Edition). New York: McGraw-Hill.28) Geçit, Y. ve Gencer, G. (2011). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin coğrafya algılarının metafor yoluyla belirlenmesi (Rize Üniversitesi örneği). Marmara Coğrafya Dergisi. 23, 1-19. 29) Gillis, C. ve Johnson, C. L. (2002). Metaphor as renewal: Re-imagining our professional selves.English Journal, 91(6), 37–43.30) Girgin, D. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı eğitimine yönelik metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education. 7(1), 161-175. 31) Goethals, S., Gastmans, C. ve Casterle B, D. (2010). Nurses Ethical Reasoning and Behaviour: A Literature Review. International Journal of Nursing Studies. 47, 635-650.32) Goldstein, L. B. (2005). Becoming a teacher as a hero’s journey: using metaphor in preservice teacher education. Teacher Education Quarterly, 32 (1), 7-24. 33) Göçen, G. (2019). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin “Türkçenin Dil Bilgisi”ne Yönelik Metaforik Algısı. Başkent Unıversıty Journal of Educatıon. 6(1), 28-45.34) Guerrero, M. C. M., ve Villamil, O.S. (2002). Metaphorical conceptualizations of ESL teaching and learning. Language Teaching Research. 6(2), 95–120.35) Güveli, E. , İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011) . Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 2(2), 140-159.36) Hacıfazlıoğlu, Ö. , Karadeniz, Ş. ve Dalgıç, G . (2011). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: Metafor analizi örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 1(1) , 97-12137) Haynes, F. (2002). Eğitimde Etik (The Ethical School, 1998). (1.Basım). (S. K. Akbaş, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 38) Hoban, G. (2000). Using a reflective framework to study teaching–learning relationships. Reflective Practice. 1(2), 165–182. 39) Inbar, D. (1996). The free educational prison: Metaphors and images. Educational Research, 38 (1),77–92. 40) Kadıoğlu, S. (2007). Etik Etik Dedikleri, III. Koloproktoloji- Stomaterapi Sempozyum Özet Kitabı, 12–14 Nisan. Adana. Adana Ostomi Derneği, Türk Tabipler Birliği, Çukurova Üniversitesi, Cleveland Clinic katkılı yayın. 86–88.41) Kahyaoğlu, M. ve Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim Ve Üniversite Öğrencilerinin “Doğa” Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi. 33, 58-76.42) Karaırmak, Ö. ve Güloğlu, B. (2012). Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 4 (37), 122-135.43) Karakoç, Y. (2010). Hukuk - Etik İlişkisi. Hukuka Felsefi ve Sosyolojik Bakışlar - V Sempozyumu, 13-17 Eylül, İstanbul, Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Arkivi, S. 24, İstanbul Barosu Yayınları.44) Kaya, M. F. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi Örneği. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(2), 917-931.45) Kutlay, O. ve Yılmazlar, A. (2001). Anestezi ve Yoğun Bakımda Etik, Klinik Etik, Ed. Erdemir Demirhan, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 532-541.46) Kuuppelomaki, M. ve Sirkka, L. (1998). Ethical Dilemmas in the Care of Patient With Incurable Cancer. Nursing Ethics. 5(4), 283-293. 47) Lakoff, G. ve Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press.48) Levine, P. M. (2005). Metaphors and images of classrooms. Kappa Delta Pi Record. 41(4), 172-175. 49) Mahlios, M., ve Maxson, M. (1998). Metaphors as structures for elementary and secondary preservice teachers’ thinking. International Journal of Educational Research. 29, 227–240. 50) Martinez, M. A., Sauleda, N. ve Huber, G. L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education. 17, 965–97751) Matua, G. A. ve Van Der Wal, D. M. (2015). Differentiating between descriptive and interpretive phenomenological research approaches. Nurse Researcher: 22(6), 22–27.52) Noureddine, S. (2001). Development Of The Ethical Dimension in Nursing Theory. International Journal of Nursing Practice. 7(1), 2-11.53) Oxford, R., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R., Saleh, A., vd. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: toward a systematictypology for the language teaching field. System. 26, 3–50. 54) Özbaşı, B. ve Aktekin, S. (2013). Tarih Öğretmen Adaylarının Tarih Öğretmenliğine İlişkin İnançlarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 9 (3) , 211-22855) Özdemir, S. ve Akkaya, E . (2013). Genel Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin Okul ve İdeal Okul Algılarının Metafor Yoluyla Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi . 2(2) , 295-322 .56) Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf Ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının ‘Coğrafya’ Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 8(2), (55-69).57) Özyıldırım, M ve Sarı, İ. (2018). Antrenörlerin spor psikolojisi kavramına ilişkin metaforik algıları.Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. 178-194. 58) Palmquist, R. A. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teachwer educators. Journal of academic Librainship. 27 (1), 185-18959) Perry, C., ve Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors: Reflecting on change for teacher educators. Reflective Practice. 2(1), 41–52.60) Polat, S. Apak, Ö. ve Akdağ, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının akademisyen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (2), 57-78.61) Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development. 24 (6), 617–63562) Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler.İlköğretim Online. 7(2), 421-455.63) Saban, A . (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. türk eğitim bilimleri dergisi . 7(2) , 281-326 .64) Saban, A, Koçkeber, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(2), 461-522.65) Saraç, H. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Akıllı Tahta ve Cep Telefonu Hakkında Görüşleri: Metafor Analizi Çalışması .Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (PAU Journal of Education) 45, 22-37. 66) Şahinoğlu, S. (1996). Etik, Tıbbi Etik, Bioetik Yöntem Bilgisel Işığında, Deontoloji Ders Notları, A.Ü.Tıp Fak. Antıp A.Ş.Yayınları, Ankara. 57-63.67) Soysal, D. ve Afacan, Ö. (2012). İlköğretim öğrencilerinin “fen ve teknoloji dersi” ve “fen ve teknoloji öğretmeni” kavramlarına yönelik metafor durumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 287-306. 68) Tortop, H.S. (2013). Öğretmen Adaylarının Üniversite Hocası Hakkındaki Metaforları ve Bir Değerlendirme Aracı Olarak Metafor. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science. 3(2), 153-160.69) TDK (2011). Büyük Türkçe sözlük. http://www.tdkterim.gov.tr/bts/. Erişim tarihi: 28.04.201970) Thomas, L. ve Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor.Teaching and Teacher Education. 27, 762-769.71) Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara. Seçkin Yayıncılık.72) Weaver, R. (2013). Medical mysteries and detective doctors: metaphors of medicine. Hektoen Internatioanal. http://www.hektoeninternational.org/index.php?option=com_content&view=article&id=160. Erişim tarihi: 29.05.2019.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Online First
Authors

Melike Ozer Keskın 0000-0001-8749-0994

Özgür Ömer Yıldız 0000-0001-7314-3131

Esma Aksakal 0000-0003-4841-9532

Publication Date December 31, 2019
Submission Date November 11, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ozer Keskın, M., Yıldız, Ö. Ö., & Aksakal, E. (2019). TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN ETİK KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 300-313.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png