Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 116 - 126, 30.06.2020

Abstract

References

  • Buldur, S., & Acar, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin merkezi sınavlara yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 319-330.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Çelik, Z. (2011). Ortaöğretime geçiş sınav sistemleri ve politikaları. 21. yüzyılda Türkiye’nin eğitim ve bilim politikalar. 21. Yüzyılda Türkiye’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu’nda sunulmuş sözlü bildiri. 10-11 Aralık 2011, Ankara.
  • Çelik, Z., Boz, N., Arkan, Z. & Toklucu, D. K. (2017). TEOG yerleştirme sistemi: Güçlükler ve öneriler. SETA (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı), 94(1),1-75. 17.12.2019 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/320628250_TEOG_Yerlestirme_Sistemi_Guclukler_ve_Oneriler adresinden alınmıştır.
  • Demir, S.B., & Yılmaz T.A. (2019). En iyisi bu mu? Türkiye’de yeni ortaöğretime geçiş politikasının velilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 164-183.
  • Eroğlu, M. ve Özbek, R. (2017). TEOG sınavının kaldırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir sosyal medya analizi. Internatıonal Academıc Research Congress, (ss. 501-506). Antalya.
  • Greene, C.C. (2011). Third grade teachers’ experiences in preparing for and interacting with the Ohio achievement assessment: A hermeneutic phenomenological study of the effects of the 2001 no child left behind act. Unpublished Doctoral Dissertation, Kent State University.
  • Günbayı, İ., Yücedağ, F., & Yücel, B.E. (2015). FEN lisesinde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen, öğrenci ve yönetici görüşleri: Bir durum çalışması. Journal of Research in Education and Teaching, 4(2), 396-412.
  • Karacaoğlu, Ö,C.(2014). Eğitimi ve Eğitimde Program Geliştirmeyi Etkileyen Gelişmelere Genel Bir Bakış. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 91-109.
  • Karakaya, F., Arık, S., Çimen, O., & Yılmaz, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin Türkiye’deki merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 352-372.
  • Karakaya, F., Avgin, S. S., & Kumperli, E. (2016). Analysis of Primary School Student's Science Learning Anxiety According to Some Variables. Journal of Education and Practice, 7(33), 24-31.
  • Karsten, S. J., Visscher, A. J., & de Jong, T. (2001). Another side to the coin: the unintended effects of the publication of school performance data in England and France. Comparative Education, 37(2), 231-242.
  • Koca, F., & Dadandı, İ. (2019). Akademik öz-yeterlik ile akademik başarı arasındaki ilişkide sınav kaygısı ve akademik motivasyonun aracı rolü. İlköğretim Online, 18(1), 241-252.
  • Kösterelioğlu, İ., & Bayar, A. (2014). Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin güncel bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 25(1), 177-187.
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112- 130.
  • MEB. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 29.12.2019 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf adresinden alınmıştır.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (1.baskı) (Ed. S. Altun Akbaba ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi. Özdemir, Ç. & Arslangiray, A, S (2017). Eğitim Bilimine Giriş.4. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, E. ve Karataş, İ. H. (2016). Ortaöğretime geçiş sisteminde yapılan değişikliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 214-223.
  • Şenel, A. & Gençoğlu, S. (2011). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (12), 45-65.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Yılmaz, M., Çimen, O., Karakaya, F., & Kılıçaslan, S.M. (2019). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) ve liselere geçiş sınavlarının (LGS) öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çakır, Ş. (Ed.), Proceedings of the VIth International Eurasian Educational Research Congress, (s.1739-1743). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Üçüncü, G., Karakaya, F., & Çimen, O. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin sosyal medyada yer alan sekizinci sınıf biyoloji soruları hakkındaki farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 131-145.

FEN LİSESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEOG VE LGS SİSTEMLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Year 2020, Volume: 5 Issue: 1, 116 - 126, 30.06.2020

Abstract

Eğitim sistemi içerisinde yer alan kademelerde geçişler büyük oranda merkezi sınavlarla yapılmaktadır. Merkezi sınav sistemindeki değişikliklerin eğitimin paydaşları olan öğrenci, öğretmen ve veliler açısından değerlendirilmesi, sistemin işleyişi açısından önemlidir. Fen liseleri, bilimsel düşünme becerilerinin kazandırılmasının öncelikli amaç olduğu ve merkezi sınavlarda akademik başarıları yüksek öğrencilerin tercih sıralamalarında ilk sırada yer alan okullardır. Bu nedenle fen lisesinde görev yapan öğretmenlerin merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin belirlenmesi alanyazına katkı sağlayacaktır. Bu araştırmada, Türkiye’de liselere geçişte ortaokul öğrencilerinin girmiş olduğu son iki sınav sistemi olan TEOG (Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş) ve LGS (Liselere Geçiş Sınavı) sistemleri hakkında fen lisesinde görev yapan öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Durum çalışmasının kullanıldığı araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, fen lisesinde görev yapan farklı branşlardaki 25 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda; TEOG’dan LGS’ye geçiş yaşandıktan sonra öğrencilerin akademik yaklaşımları, sınav kaygıları, öğretim süreci ve ölçme-değerlendirmeye yönelik farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Ayrıca TEOG ve LGS’nin soru tarzı, kolaylık-zorluk, akademik bilgi düzeyi ve hayatla ilişkisi açısından farklılıklara sahip olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Buldur, S., & Acar, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin merkezi sınavlara yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 319-330.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative ınquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Çelik, Z. (2011). Ortaöğretime geçiş sınav sistemleri ve politikaları. 21. yüzyılda Türkiye’nin eğitim ve bilim politikalar. 21. Yüzyılda Türkiye’nin Eğitim ve Bilim Politikaları Sempozyumu’nda sunulmuş sözlü bildiri. 10-11 Aralık 2011, Ankara.
  • Çelik, Z., Boz, N., Arkan, Z. & Toklucu, D. K. (2017). TEOG yerleştirme sistemi: Güçlükler ve öneriler. SETA (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı), 94(1),1-75. 17.12.2019 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/320628250_TEOG_Yerlestirme_Sistemi_Guclukler_ve_Oneriler adresinden alınmıştır.
  • Demir, S.B., & Yılmaz T.A. (2019). En iyisi bu mu? Türkiye’de yeni ortaöğretime geçiş politikasının velilerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (1), 164-183.
  • Eroğlu, M. ve Özbek, R. (2017). TEOG sınavının kaldırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir sosyal medya analizi. Internatıonal Academıc Research Congress, (ss. 501-506). Antalya.
  • Greene, C.C. (2011). Third grade teachers’ experiences in preparing for and interacting with the Ohio achievement assessment: A hermeneutic phenomenological study of the effects of the 2001 no child left behind act. Unpublished Doctoral Dissertation, Kent State University.
  • Günbayı, İ., Yücedağ, F., & Yücel, B.E. (2015). FEN lisesinde yaşanan sorunlara ilişkin öğretmen, öğrenci ve yönetici görüşleri: Bir durum çalışması. Journal of Research in Education and Teaching, 4(2), 396-412.
  • Karacaoğlu, Ö,C.(2014). Eğitimi ve Eğitimde Program Geliştirmeyi Etkileyen Gelişmelere Genel Bir Bakış. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 91-109.
  • Karakaya, F., Arık, S., Çimen, O., & Yılmaz, M. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin Türkiye’deki merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 352-372.
  • Karakaya, F., Avgin, S. S., & Kumperli, E. (2016). Analysis of Primary School Student's Science Learning Anxiety According to Some Variables. Journal of Education and Practice, 7(33), 24-31.
  • Karsten, S. J., Visscher, A. J., & de Jong, T. (2001). Another side to the coin: the unintended effects of the publication of school performance data in England and France. Comparative Education, 37(2), 231-242.
  • Koca, F., & Dadandı, İ. (2019). Akademik öz-yeterlik ile akademik başarı arasındaki ilişkide sınav kaygısı ve akademik motivasyonun aracı rolü. İlköğretim Online, 18(1), 241-252.
  • Kösterelioğlu, İ., & Bayar, A. (2014). Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin güncel bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 25(1), 177-187.
  • Kuzu, Y., Kuzu, O., & Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112- 130.
  • MEB. (2016). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 29.12.2019 tarihinde https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_11/03111224_ooky.pdf adresinden alınmıştır.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2015). Nitel veri analizi. (1.baskı) (Ed. S. Altun Akbaba ve A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi. Özdemir, Ç. & Arslangiray, A, S (2017). Eğitim Bilimine Giriş.4. Baskı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Özden, M., Akgün, A., Çinici, A., Sezer, B., Yıldız, S., & Taş, M. M. (2014). Merkezi sistem ortak sınav fen bilimleri sorularının webb’in bilgi derinliği seviyelerine göre analizi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(2), 91-108.
  • Özkan, E. ve Karataş, İ. H. (2016). Ortaöğretime geçiş sisteminde yapılan değişikliklere ilişkin öğrenci görüşlerinin analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 214-223.
  • Şenel, A. & Gençoğlu, S. (2011). Küreselleşen Dünyada Teknoloji Eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (12), 45-65.
  • Taşkın, G., & Aksoy, G. (2018). Öğrencilerin ve öğretmenlerinin TEOG sistemi görüşleri ışığında ortaöğretime geçiş sisteminden beklentileri. International Journal of Active Learning, 3(1), 19-43.
  • Yılmaz, M., Çimen, O., Karakaya, F., & Kılıçaslan, S.M. (2019). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) ve liselere geçiş sınavlarının (LGS) öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çakır, Ş. (Ed.), Proceedings of the VIth International Eurasian Educational Research Congress, (s.1739-1743). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Üçüncü, G., Karakaya, F., & Çimen, O. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin sosyal medyada yer alan sekizinci sınıf biyoloji soruları hakkındaki farkındalıkları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 131-145.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Online First
Authors

Ferhat Karakaya 0000-0001-5448-2226

Aynur Elif Bulut 0000-0002-8408-8155

Mehmet Yılmaz 0000-0001-6700-6579

Publication Date June 30, 2020
Submission Date February 27, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Karakaya, F., Bulut, A. E., & Yılmaz, M. (2020). FEN LİSESİ ÖĞRETMENLERİNİN TEOG VE LGS SİSTEMLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 116-126.

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png