Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF CONCEPTUAL CHANGE TEXTS ON FOURTH GRADE STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENT, SCIENTIFIC PROCESS SKILLS, ATTITUDES TOWARDS SCIENCE AND OVERCOMING OF MISCONCEPTIONS

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 259 - 270, 30.12.2020
https://doi.org/10.47479/ihead.783540

Abstract

This study examines the effects of conceptual change texts on fourth grade students’ academic achievement, scientific process skills, attitudes towards science, and misconceptions. A total of 46 students participated in the study. They were from two different classrooms in a same school located in the eastern part of Turkey. The classrooms were randomly assigned as the experimental group and the control group. The implementation took six weeks and three hours per week. At the beginning of the implementation, pre-tests were administered to all participants. In the experimental group, conceptual change texts were integrated into instruction. On the other hand, the control group was instructed based on regular teaching methods and techniques. The results revealed that the conceptual change texts positively increased students’ academic achievement, scientific process skills, and attitudes towards science. In addition, despite non-significant, an increase was observed in favor of the experimental group in terms of their misconceptions. Considering the positive effects of conceptual change texts, they should be included in fourth grade science curriculum.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Adu-Gyamfi, K., Ampiah, J., & Agyei, D. (2020). Participatory Teaching and Learning Approach: A Framework for Teaching Redox Reactions at High School Level. International Journal of Education and Practice, 8(1), 106-120.
  • Adzape, J., & Akpoghol, T. (2015, Now-Dec). Correcting Students’ Chemical Misconceptions based on Two Conceptual change strategies and their effect on their achievement. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 5(6), 58-65.
  • Akbal, E. (2009). Ortaöğretim Kimya Öğretiminde Mol Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişim Metinlerinin Başarıya Etkisi. Yüksek Lİsans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altundaş Aydın, M. (2011). Model ve Kavramsal Değişim Metinlerinin Birlikte Kullanılmasının İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin 'Atom ve Yapısı' Konusunu Anlamaları Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Asgari, M., Ahmadi, F., & Ahmadi, R. (2018). Application of Conceptual Change Model in Teaching Basic Concepts of Physics and Correcting Misconceptions. Iranian Journal of Learning and Memory. Iranian Journal of Learning and Memory, 1(1), 55-65.
  • Ausebel, D. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart and Winston: New York. Aydın, G. ve Balım, A. G. (2013, Şubat). . Kavramsal Değişim Stratejilerine Dayalı Olarak Hazırlanan Fen ve Teknoloji Plan ve Etkinlikleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(1), 327-337.
  • Aydoğdu, B. ve Karakuş, F. (2015, Haziran). ). İlkokul Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 105-131.
  • Balcı, S. ve Ahi, B. (2017). SPPS Kullanma Kılavuzu (2. Baskı b.). Anı Yayıncılık.
  • Birinci Konur, K. ve Ayas, A. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fiziksel ve Kimyasal Değişme Konusunda Kavramsal Değişim Metinlerine Karşı Tutumları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 971-991.
  • Cayci, B. (2007). Kavram Öğretiminde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkinliğinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cayci, B. (2018, Kasım). The Impacts of Conceptual Change Text-based Concept Teaching on Various Variables. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2043-2051.
  • Cerit Berber, N. ve Sarı, M. (2009). İş-Güç-Enerji Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişimin Gerçekleşmesine Pedagojik- Analojik Modellerin Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergis, 29(1), 257-277.
  • Cetin, G., Erpınar, H. ve Geban, Ö. (2015). Effects of conceptual change text based instruction on ecology, attitudes toward biology and environment. Educational Research and Reviews, 10(3), 259-273.
  • Cetingül, İ. ve Geban, Ö. (2011). Usıng Conceptual Change Texts wıth Analogıes for Mısconceptıons ın Acıds and Bases. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 41:112-123.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, M. ve Anıl, Ö. (2017, Aralık). . Kavramsal Değişim Yaklaşımına Yönelik Çalışma: Gazlar Konusu. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi Science Journal of Turkish Military Academy, 27(2), 93-118.
  • Dilber, R. (2006). Fizik Öğretiminde Analoji Kullanımının ve Kavramsal Değişim Metinlerinin Kavram Yanılgılarının Giderilmesine ve Öğrenci Bşarısına Etkisinin Araştırılması. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Durmuş, J. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavramsal Değişim Metinlerinin ve Deney Yönteminin Akademik Başarıya ve Kavram Yanılgılarını Gidermeye Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, Konya.
  • Ecevint, T. ve Özdemir Şimşek, P. (2017). The Evaluation of Teachers’ Science Concept Teaching and Their Action to Diagnose and Eliminate Misconceptions. Elementary Education Online, 16(1), 129-150.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Ertaş, S. (2013). 10.Sınıf Öğrencilerin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Kavramsal Değişim Metinlerinin Etkisi.Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A. ve Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarilarina ve Fen Bilgisi İlgilerine Etkisi. Birinci Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Genc, M. (2015). The Effect of Scientific Studies on Students’ Scientific Literacy and Attitude. OMU J. Fac.Educ, 34(1), 141-152.
  • Grospietsch, F., & Mayer, F. (2018). Professionalizing Pre-Service Biology Teachers’ Misconceptions about Learning and the Brain through Conceptual Change. Education Sciences, 8,120.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2017). . Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kavramsal Değişimlerine Zenginleştirilmiş Laboratuvar Rehber Materyalinin Etkisi: Buharlaşma ve Kaynama. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), XIV(1), 529-561.
  • Kavak, N., Tufan, Y. ve Demirelli, H. (2006). Fen-Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi:Gazetelerin Potansiyel Rolü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 17-28.
  • Kılıçoğlu, G. (2017, Aralık). Sosyal Bilgiler Derslerinde Kavram Değişim Metinlerinin Kavram Yanılgılarını Giderme ve Akademik Başarı Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 8(30).
  • Köse, S. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarında Fotosentez ve Bitkilerde Solunum Konularında Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Haritalarıyla Verilen Kavram Değişim Metinlerinin Etkisi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüs. Trabzon.
  • Nadelson, L., Heddy, B., Jones, S., & Taasoobshirazi, G. (2018). Conceptual Change in Science Teaching and Learning: Introducing the Dynamic Model of Conceptual Change. International Journal of Educational Psychology, 7(2), 151-195 DOI: 10.17583/ijep.2018.3349.
  • Onder, I. (2017). ). The Effect of Conceptual Change Texts Supplemented Instruction on Students’ Achievement in Electrochemistry. Internation Onlie Journal of Education Sciences, 9(4), 969-975.
  • Osborne , J. (2007). Science Education for the Twenty First Century. Eurasia Journal of Mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3), 173-184.
  • Ozmen, H. (2007). The Effectiveness of Conceptual Change Texts in Remediating High School Students’ Alternative Conceptions Concerning Chemical Equilibrium. Asia Pacific Education Review, 8(3), 413-425.
  • Önder, İ. (2017). The Effect of Conceptual Change Texts Supplemented Instruction on Students’ Achievement in Electrochemistry. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 969-975.
  • Özkan, G. ve Sezgin Selçuk, G. (2015). Kavramsal Değişim Metinleri ve Yaşam Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Fizik Öğrenme Yaklaşımları Üzerindeki Etkileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 1-12.
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). Thedevelopmentandvalidation of the test of basic process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Peltier, T., Heddy, B., & Peltier, C. (2020). Using Conceptual Change Theory to Help Preservice Teachers Understand Dyslexia. Annals of Dyslexia, 62-78.
  • Perdana, G., Suma, K., & Pujan, N. (2012). The Effect of Conceptual Change Text Structure on Concept Understanding and Misconception Reduction of Dynamic Electricity. SHS Web of Conferences 42, 00075.
  • Pımthong, P. (2015). A Study of the Effect of Affective and Social Factors on Teaching for Conceptual Change in Primary Science. Science Education International, 26(3), 376-395.
  • Polat, D. (2007). Kuvvet ve Hareket Konusu ile İlgili Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Kavram Karmaşası Yöntemiyle Düzeltilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P., & Gertzog, A. (tarih yok). Accommodation of scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 62(2), 211-217.
  • Sahyar, F., & Nst, F. (2017). The Effect of Scientific Inquiry Learning Model Based on Conceptual Change on Physics Cognitive Competence and Science Process Skill (SPS) of Students at Senior High School. Journal of Education and Practice, 8(5), 120-126.
  • Sevim, S. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Bağlanma Konularına Yönelik Kavramsal Değişim Metinleri Geliştirilmesi ve Uygulanması. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitisü, Trabzon.
  • Suma, K., Suriyasmini, N., & Pujani, N. (2018). The Effect of Conceptual Change Text on Improving Student Understanding of Electricity Concepts and Learning Motivation. International Research Journal of Engineering, IT& Scientific Research, 4(6), 33-43.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping instruction to students’ understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, 101(2).
  • Thomas, L., & Kirby, L. (2020). Situational interest helps correct misconceptions: An investigation of conceptual change in university students. Instructional Science, 48:223–241.
  • Toka, Y. ve Aşkar, P. (2002). The effect of cognitive conflict and conceptual change text on students' achievement related to first degree equations with one unknown. Hacettepe University Journal of Education, 23(23), 211-217.
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul Dördüncü Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkiliğinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık, G. ve Dindar, H. (2016). The Effect of the Conceptual Change Texts on Removing Misconceptions in Primary 4th Grade Science Course. GEFAD / GUJGEF, 36(2), 349-374.
  • Yılmaz, A. (2010). Kavramsal Değişim Metinlerinin Üniversite Öğrencilerinin Geometrik Optik Konusundaki Kavram Yanılgılarının Düzeltilmesi ve Fizik Tutumlarına Karşı Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yüksel Gülçiçek, N. (2004). Kavramsal Değişim Metinlerinin Öğrencilerin Manyetizma Konusu Anlamalarına ve Fizik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

THE EFFECT OF CONCEPTUAL CHANGE TEXTS ON FOURTH GRADE STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENT, SCIENTIFIC PROCESS SKILLS, ATTITUDES TOWARDS SCIENCE, AND MISCONCEPTIONS

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 259 - 270, 30.12.2020
https://doi.org/10.47479/ihead.783540

Abstract

Bu araştırmada kavramsal değişim metinlerinin “Kuvvetin Etkileri ve Maddeyi Tanıyalım” üniteleri kapsamında İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, kavram yanılgılarına ve fen bilimleri dersine yönelik tutumlarına ilişkin etkisi incelenmiştir. Çalışmaya, Türkiye’nin doğusunda bulunan aynı okuldaki iki farklı sınıftan toplam 46 öğrenci katılmıştır. Sınıflar rastgele deney grubu ve kontrol grubu olarak atanmıştır. Uygulama, altı hafta ve haftada üç saat sürmüştür. Uygulamanın başında, ön testler bütün katılımcılara uygulanmıştır. Deney grubunda kavramsal değişim metinleri öğretime entegre edilmiştir. Öte yandan, kontrol grubuna düzenli öğretim yöntem ve tekniklerine göre eğitim verilmiştir. Sonuçlar, kavramsal değişim metinlerinin öğrencilerin akademik başarısını, bilimsel süreç becerilerini ve bilime yönelik tutumlarını olumlu yönde artırdığını ortaya koymuştur. Ayrıca anlamlı olmamasına rağmen kavram yanılgılarında deney grubu lehine bir artış görülmüştür. Kavramsal değişim metinlerinin olumlu etkileri göz önünde bulundurularak dördüncü sınıf fen bilgisi öğretim programına dâhil edilmelidir.

Project Number

-

References

  • Adu-Gyamfi, K., Ampiah, J., & Agyei, D. (2020). Participatory Teaching and Learning Approach: A Framework for Teaching Redox Reactions at High School Level. International Journal of Education and Practice, 8(1), 106-120.
  • Adzape, J., & Akpoghol, T. (2015, Now-Dec). Correcting Students’ Chemical Misconceptions based on Two Conceptual change strategies and their effect on their achievement. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME), 5(6), 58-65.
  • Akbal, E. (2009). Ortaöğretim Kimya Öğretiminde Mol Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişim Metinlerinin Başarıya Etkisi. Yüksek Lİsans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altundaş Aydın, M. (2011). Model ve Kavramsal Değişim Metinlerinin Birlikte Kullanılmasının İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin 'Atom ve Yapısı' Konusunu Anlamaları Üzerine Etkisi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Asgari, M., Ahmadi, F., & Ahmadi, R. (2018). Application of Conceptual Change Model in Teaching Basic Concepts of Physics and Correcting Misconceptions. Iranian Journal of Learning and Memory. Iranian Journal of Learning and Memory, 1(1), 55-65.
  • Ausebel, D. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart and Winston: New York. Aydın, G. ve Balım, A. G. (2013, Şubat). . Kavramsal Değişim Stratejilerine Dayalı Olarak Hazırlanan Fen ve Teknoloji Plan ve Etkinlikleri. Journal of Research in Education and Teaching, 2(1), 327-337.
  • Aydoğdu, B. ve Karakuş, F. (2015, Haziran). ). İlkokul Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 105-131.
  • Balcı, S. ve Ahi, B. (2017). SPPS Kullanma Kılavuzu (2. Baskı b.). Anı Yayıncılık.
  • Birinci Konur, K. ve Ayas, A. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fiziksel ve Kimyasal Değişme Konusunda Kavramsal Değişim Metinlerine Karşı Tutumları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 971-991.
  • Cayci, B. (2007). Kavram Öğretiminde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkinliğinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cayci, B. (2018, Kasım). The Impacts of Conceptual Change Text-based Concept Teaching on Various Variables. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2043-2051.
  • Cerit Berber, N. ve Sarı, M. (2009). İş-Güç-Enerji Konusunun Öğretiminde Kavramsal Değişimin Gerçekleşmesine Pedagojik- Analojik Modellerin Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergis, 29(1), 257-277.
  • Cetin, G., Erpınar, H. ve Geban, Ö. (2015). Effects of conceptual change text based instruction on ecology, attitudes toward biology and environment. Educational Research and Reviews, 10(3), 259-273.
  • Cetingül, İ. ve Geban, Ö. (2011). Usıng Conceptual Change Texts wıth Analogıes for Mısconceptıons ın Acıds and Bases. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 41:112-123.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, M. ve Anıl, Ö. (2017, Aralık). . Kavramsal Değişim Yaklaşımına Yönelik Çalışma: Gazlar Konusu. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi Science Journal of Turkish Military Academy, 27(2), 93-118.
  • Dilber, R. (2006). Fizik Öğretiminde Analoji Kullanımının ve Kavramsal Değişim Metinlerinin Kavram Yanılgılarının Giderilmesine ve Öğrenci Bşarısına Etkisinin Araştırılması. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Durmuş, J. (2009). İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavramsal Değişim Metinlerinin ve Deney Yönteminin Akademik Başarıya ve Kavram Yanılgılarını Gidermeye Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, Konya.
  • Ecevint, T. ve Özdemir Şimşek, P. (2017). The Evaluation of Teachers’ Science Concept Teaching and Their Action to Diagnose and Eliminate Misconceptions. Elementary Education Online, 16(1), 129-150.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla Bilişsel Yapının ve Kavramsal Değişimin Gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Ertaş, S. (2013). 10.Sınıf Öğrencilerin Elektrik Akımı Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesine Kavramsal Değişim Metinlerinin Etkisi.Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A. ve Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarilarina ve Fen Bilgisi İlgilerine Etkisi. Birinci Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • Genc, M. (2015). The Effect of Scientific Studies on Students’ Scientific Literacy and Attitude. OMU J. Fac.Educ, 34(1), 141-152.
  • Grospietsch, F., & Mayer, F. (2018). Professionalizing Pre-Service Biology Teachers’ Misconceptions about Learning and the Brain through Conceptual Change. Education Sciences, 8,120.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karslı, F. ve Ayas, A. (2017). . Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Kavramsal Değişimlerine Zenginleştirilmiş Laboratuvar Rehber Materyalinin Etkisi: Buharlaşma ve Kaynama. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), XIV(1), 529-561.
  • Kavak, N., Tufan, Y. ve Demirelli, H. (2006). Fen-Teknoloji Okuryazarlığı ve İnformal Fen Eğitimi:Gazetelerin Potansiyel Rolü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 17-28.
  • Kılıçoğlu, G. (2017, Aralık). Sosyal Bilgiler Derslerinde Kavram Değişim Metinlerinin Kavram Yanılgılarını Giderme ve Akademik Başarı Üzerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, 8(30).
  • Köse, S. (2004). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarında Fotosentez ve Bitkilerde Solunum Konularında Görülen Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavram Haritalarıyla Verilen Kavram Değişim Metinlerinin Etkisi. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüs. Trabzon.
  • Nadelson, L., Heddy, B., Jones, S., & Taasoobshirazi, G. (2018). Conceptual Change in Science Teaching and Learning: Introducing the Dynamic Model of Conceptual Change. International Journal of Educational Psychology, 7(2), 151-195 DOI: 10.17583/ijep.2018.3349.
  • Onder, I. (2017). ). The Effect of Conceptual Change Texts Supplemented Instruction on Students’ Achievement in Electrochemistry. Internation Onlie Journal of Education Sciences, 9(4), 969-975.
  • Osborne , J. (2007). Science Education for the Twenty First Century. Eurasia Journal of Mathematics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(3), 173-184.
  • Ozmen, H. (2007). The Effectiveness of Conceptual Change Texts in Remediating High School Students’ Alternative Conceptions Concerning Chemical Equilibrium. Asia Pacific Education Review, 8(3), 413-425.
  • Önder, İ. (2017). The Effect of Conceptual Change Texts Supplemented Instruction on Students’ Achievement in Electrochemistry. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4), 969-975.
  • Özkan, G. ve Sezgin Selçuk, G. (2015). Kavramsal Değişim Metinleri ve Yaşam Temelli Öğrenmenin Öğrencilerin Fizik Öğrenme Yaklaşımları Üzerindeki Etkileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 1-12.
  • Padilla, M., Cronin, L., & Twiest, M. (1985). Thedevelopmentandvalidation of the test of basic process skills. Paper presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, French Lick, IN.
  • Peltier, T., Heddy, B., & Peltier, C. (2020). Using Conceptual Change Theory to Help Preservice Teachers Understand Dyslexia. Annals of Dyslexia, 62-78.
  • Perdana, G., Suma, K., & Pujan, N. (2012). The Effect of Conceptual Change Text Structure on Concept Understanding and Misconception Reduction of Dynamic Electricity. SHS Web of Conferences 42, 00075.
  • Pımthong, P. (2015). A Study of the Effect of Affective and Social Factors on Teaching for Conceptual Change in Primary Science. Science Education International, 26(3), 376-395.
  • Polat, D. (2007). Kuvvet ve Hareket Konusu ile İlgili Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Kavram Karmaşası Yöntemiyle Düzeltilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Posner, G., Strike, K., Hewson, P., & Gertzog, A. (tarih yok). Accommodation of scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, 62(2), 211-217.
  • Sahyar, F., & Nst, F. (2017). The Effect of Scientific Inquiry Learning Model Based on Conceptual Change on Physics Cognitive Competence and Science Process Skill (SPS) of Students at Senior High School. Journal of Education and Practice, 8(5), 120-126.
  • Sevim, S. (2007). Çözeltiler ve Kimyasal Bağlanma Konularına Yönelik Kavramsal Değişim Metinleri Geliştirilmesi ve Uygulanması. Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitisü, Trabzon.
  • Suma, K., Suriyasmini, N., & Pujani, N. (2018). The Effect of Conceptual Change Text on Improving Student Understanding of Electricity Concepts and Learning Motivation. International Research Journal of Engineering, IT& Scientific Research, 4(6), 33-43.
  • Sungur, S., Tekkaya, C. ve Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping instruction to students’ understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, 101(2).
  • Thomas, L., & Kirby, L. (2020). Situational interest helps correct misconceptions: An investigation of conceptual change in university students. Instructional Science, 48:223–241.
  • Toka, Y. ve Aşkar, P. (2002). The effect of cognitive conflict and conceptual change text on students' achievement related to first degree equations with one unknown. Hacettepe University Journal of Education, 23(23), 211-217.
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul Dördüncü Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkiliğinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyanık, G. ve Dindar, H. (2016). The Effect of the Conceptual Change Texts on Removing Misconceptions in Primary 4th Grade Science Course. GEFAD / GUJGEF, 36(2), 349-374.
  • Yılmaz, A. (2010). Kavramsal Değişim Metinlerinin Üniversite Öğrencilerinin Geometrik Optik Konusundaki Kavram Yanılgılarının Düzeltilmesi ve Fizik Tutumlarına Karşı Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Yüksel Gülçiçek, N. (2004). Kavramsal Değişim Metinlerinin Öğrencilerin Manyetizma Konusu Anlamalarına ve Fizik Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Musa Kayabaş 0000-0001-5833-1273

İrfan Emre 0000-0003-0591-3397

Project Number -
Publication Date December 30, 2020
Submission Date August 21, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kayabaş, M., & Emre, İ. (2020). THE EFFECT OF CONCEPTUAL CHANGE TEXTS ON FOURTH GRADE STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENT, SCIENTIFIC PROCESS SKILLS, ATTITUDES TOWARDS SCIENCE AND OVERCOMING OF MISCONCEPTIONS. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 259-270. https://doi.org/10.47479/ihead.783540

Dear Colleagues,
We are very pleased to announce that the latest issue of IHEAD (Vol. 9- Iss. 1) has been released. We kindly want to express our speacial thanks to the editorial board members, reviewers, and authors for their invaluable contribution to this issue. Also, we are delighted to announce that the next issue (Vol. 9- Iss. 2) of the IHEAD will be available online in December, 2024. As of January, 2024, IHEAD has been accepting submissions in English along with Turkish. Handling your papers within the scope education for the next issue will be a great pleasure for us. Many thanks in advance for your contributions.
Editorial Board

Ihlara Journal of Educational Research (IHEAD) by Education Faculty of Aksaray University is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license,visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/  

by-nc-sa.svg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) uses iThenticate, one the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.

ithenticate-badge-rec-reverse.jpg

Ihlara Journal Educational Research (IHEAD) is an open-access journal.

Open-Access-logo.png